• ICIT Teknisk Support

    @Sven sa i [Sony Ericsson Cedar j108i \- Inställningar för MMS](/post/23539):


    Eftersom WG2 är utvecklat av Telenor och Vimla till 100% ägs av Telenor så är det nog ganska säkert att anta att Vimla 2.0 under överskådlig tid kommer att utnyttja Telenors mobilnät för access. Tekniken i sig medger dock att accessen kan flyttas över till andra nät eller kompletteras med andra nät.

    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

    Utifrån det så får jag väl säga att det känns rätt tryggt även framledes med avseende på täckning i glesbygd.


  • ICIT Teknisk Support

    @Sven sa:

    @ICIT sa:

    Vore ju toppen om de SIM-kort Vimla erbjuder förmår göra alla APN-inställningar direkt - eller är det att hoppas på för mycket med en så pass gammal telefon som min Cedar j108i?
    Jag vet inte om du är införstådd med att det finns två typer av Vimla abonnemang?

    Jo, jag har läst igenom det mesta och hade tänkt att hålla mig till Vimla 1 just pga att min telefon är av äldre modell (jag är lite osäker på när/om jag kommer att uppgradera).

    Dock, om jag förstått saken rätt, kommer Vimla 2 vid 2020 att vara obligatorisk. Vad som då sker i fråga om funktionalitet för min telefon är väl inte 100 % säkert, men jag utgår ändå från att man vid det laget kommit så långt att det kommer finnas lösningar för de ev. problem som dyker upp.

    En sak som inte helt tydligt framgår av infon om Vimla 2 är om det fortfarande är/kommer att vara Telenor som tillhandahåller nät, eller om det är någon annan.
    Vore toppen att få klara besked om det (för mig som bor och vistas mycket i s.k. "glesbyggd" är detta avgörande).

  • ICIT Teknisk Support

    @Sven

    Mobilen som sådan har kunnat ta emot MMS när jag tidigare hade Telia som operatör.

    Jag har även testat mitt SIM-kort i två andra mobiler. Problemet har funnits även i dessa. Jag har planerat att göra ytterligare ett sådant test med ytterligare en eller två mobiler om jag inte får det att fungera nu.

    Så jag fortsätter att försöka utifrån den info som finns just nu, gör ett ev. nytt test med andra mobiler. Skulle det inte ha löst problemet hade jag tänkt att återkomma med lite bilder på mina inställningar som vi nämnde tidigare.

    Jag har även tittat på vad Vimla kan erbjuda i fråga om abonnemang och hittat ett som i princip är identiskt med det jag nu har hos Universal Telecom - även prismässigt (har dock inte kollat Vimlas prislista för utlandssamtal).
    Också täckningen är den samma (Telenor för bägge).
    Dessutom gillar jag hela upplägget Vimla har och det välgörenhetsavtal som finns inbakat.
    Lägger man på det till det hjälpsamma och trevliga bemötande som finns här på forumet så är det nu bara en tidsfråga innan jag går över till Vimla.
    Vore ju toppen om de SIM-kort Vimla erbjuder förmår göra alla APN-inställningar direkt - eller är det att hoppas på för mycket med en så pass gammal telefon som min Cedar j108i?

  • ICIT Teknisk Support

    Liten uppdatering.

    Utifrån att pussla ihop lite info från lite olika forum med div. inställningsinformation för de vanligaste operativsystemen från Universal (min lur är ju inte en "smartphone" med något av de vanliga operativen) la jag in några APN/MMS-uppgifter för rubriker, som visserligen inte riktigt, eller inte alls, motsvarar hur det ser ut i min mobil, men som jag tyckte rent logiskt ändå borde motsvara rubrikerna i min telefon.

    Nu har jag kommit så långt att jag - delvis - fått i väg ett MMS. Med delvis menas att jag skickade iväg MMS:et men tjänsten (att skicka bilden och en textsnutt) blir inte färdigutförd, utan "hänger i luften". Jag kan välja "Avbryt" eller att vänta. Jag valde det senare. I statusinformationen om MMS står "Köad".

    Efter c:a 35 minuter avbröts tjänsten med meddelandet "Kunde ej skicka". Jag erbjuds även valet att "Skicka om".

    Att det skulle vara storleken på MMS:et - som inte väger mer än 59 kB (enl. detaljinformationen) - eller att det skulle behövas mer än 30 minuter för att utföra tjänsten, verkar lite konstigt.

    Att jag kommit så långt som jag gjort - och även erbjuds möjligheten att "Skicka om", gör det samtidigt ändå relativt troligt att inställningarna som sådana är riktiga men att det är något annat som är fel. Frågan är i så fall vad.

    Så frågan är nu alltså om jag fått till inställningarna som de skall vara - eller om det ännu är något som spökar och måste åtgärdas - eller om felet nu ligger någon annan stans, ev. hos operatören?
    Vad säger ni?

  • ICIT Teknisk Support

    @Sven

    Det verkar som vi har identiska upplevelser av Universal Telecom. Jag har varit kund hos dem i princip sedan de först lanserade sina tjänster och det mesta har fungerat bra, eller ganska bra, fram till att de blev uppköpta av AllTele/A3. Efter det har det varit bedrövligt när det kommer till allt utom priset (men även i fråga om prissättning har jag lagt märke till att det börjat bli försämringar).

    Angående fortsättningen med att få till inställningarna för MMS i min lur: Tusen tack för att du tar dig tid ☺!

    Jag tänkte göra som så att jag gör några ytterligare försök med att söka runt för mer info och testa mig fram för att se hur långt jag kommer på så sätt.

    Har det inte lett någon stans återkommer jag gärna med lite bilder och annat som kanske kan vara till nytta för att få till den sista pusselbiten. Skulle tro att det blir under helgen någon i så fall.

  • ICIT Teknisk Support

    Hej igen!

    Nu har jag utifrån alla fina tips som kommit in här fyllt i alla fält som det funnits information kring och lämnat dem som ännu inte finns någon info om och gjort ett första test med att skicka iväg ett mms (foto plus lite text).

    Resultatet blev ett litet fall framåt. Bilden gick visserligen inte iväg trots flera försök. Men till skillnad från tidigare så startade inte telefonen den installationsprocess som annars alltid varit fallet (ett meddelande att telefonen först måste ha rätt inställningar och att dessa nu skall hämtas hem från operatören, vilket efter ett antal steg och en hel del väntande alltid slutar med att man får ett meddelande om att "det inte går att hämta inställningar" och att jag skall kontakta min operatör...).

    Känns som att nästa steg skulle vara att lite mer i detalj visa mina inställningsmenyer och dess inställningar (som bilder jag lägger upp här på forumet med tillhörande frågor) för att sedan gå igenom dem med er.
    Skulle det vara ok ?

  • ICIT Teknisk Support

    @Sven

    Toppen!

    Jodå, de där länkarna kan nog vara till nytta (länk nummer två och tre är dock samma - kanske blev att du kopierade in samma URL?).

    Jag har snabbkikat på bägge och upptäckte en del intressant och så snart jag hunnit med allt det där andra som måste göras och som hopat sig rätt rejält skall jag göra en mer djupgående analys och testa mig fram.

    (Som lite kuriosa kan jag för övrigt berätta att jag gjorde ett nytt försök med supporten på Universal Telecom (UVTC) igår. Det gick till så att efter att ha spenderat runt 45 minuter med en person ur deras support som i och för sig var rätt trevlig men inte hade en susning om egentligen något alls i det här fallet - men som i alla fall skulle föra ärendet vidare - fick jag idag ett sms från UVTC där de sa att ärendet är "klarrapporterat". De har alltså inte gjort något annat än avslutat ärendet. De ber mig även återställa nätverksinställningarna och testa SIM-kortet i annan mobil. Om det inte funkar skall jag höra av mig igen... D.v.s. exakt samma svar jag fick för ett par månader sedan och som jag vid några tillfällen talat om för dem att jag genomfört utan att det löst problemet. Det finns olika sätt att ställa upp en problemlösning på...)

  • ICIT Teknisk Support

    @Ida_Vimla

    Underbart att höra!

    Jodå, jag har kickat på tipsen - och ställt följdfrågorna som du kan se i svaret.

    Förhoppningsvis är vi inte så långt bort från en lösning. Folk här verkar ju både vara hjälpsamma och ha bra koll ☺

  • ICIT Teknisk Support

    @Sven

    Tusen tack för svar, Sven!

    Jag har kikat på bland annat just de länkarna du nämner.

    Det som gör det knepigt, och som är det första problemet, kanske till och med hela problemet, är att det i min telefon (som inte är en "smartphone") inte finns något som namnges som "Access Point Name" eller "APN" i dessa inställningar (eller över huvud taget) och jag är väldigt osäker på vad som skulle motsvara det i min telefon.

    Men något måste det ju vara. Så jag tänker att om jag lägger upp lite bilder för hur valmöjligheterna ser ut i min telefon kanske det, men lite hjälp av er som har koll, skulle gå att räkna ut vad som är/motsvarar "APN" - och sedan borde det gå lätt att lägga in resten.

    Jag har visserligen inte lyckats infoga någon bild här i forumet så alternativt lägger jag ut dem på forumbilder.se (som tidigare) - eller så kanske någon vet vad som är felet med att mina bilder inte infogas och kan tipsa mig om det. För egen del är det inte så viktigt - men det blir ju enklare och ser ju snyggare ut i forumet om bilderna finns tillgängliga direkt i flödet ☺

    Vad tror ni om det?

  • ICIT Teknisk Support

    @Alex_Vimla

    Hej Alex!

    Tack för att du tar dig tid!

    På din fråga om Vimla: Nej, i dagsläget använder jag mig inte av Vimla.

    När det gäller Universal Telecom så har hjälpen därifrån inte varit av... högsta klass... Vilket såklart är anledningen att jag nu försöker hitta lösningar lite bredare på webben.

    Jag är tacksam för alla tips och svar som kan leda rätt.