• Helena Samuelsson Filipsson Abonnemang

    Jag har funderingar kring om det går att ha ett Vimla 100 gb i routern här hemma, istället för det mobila bredbandet jag idag har hos annan leverantör? Fungerar det tro?

  • Helena Samuelsson Filipsson Betalning/Faktura

    @Mattias-Wik

    Och nej, det spelar ingen roll vad "lagen" säger, för "lagen" ligger ljusår efter i det allra mesta. Om Vimla vill vara ett schysst företag, ja då ska Vimla föregå med gott exempel.

  • Helena Samuelsson Filipsson Betalning/Faktura

    @Mattias-Wik

    Det är ytterst märkligt att Vimla ingår avtal med en näringsidkare vars ansvar är att ta emot betalningar för Vimlas räkning, men är ej ansvariga att det detta sker?? Snacka om att dra Vimla och dess kunder i näsan, total lurade. Vimla får dålig image då Klarna endast är ute efter att dra över Vimlas kunder, och människor som väljer Vimla (EJ Klarna) hamnar i ekonomiskt trubbel.

    Vilken soppa!

  • Helena Samuelsson Filipsson Betalning/Faktura

    @Michael Det var precis det jag tänkte göra nu men hittar inte vart jag byter betalmetod?

    Ja det är verkligen ett problem, Klarnas välkända affärsidé är ju att scamma människor fullt och totalt, så det känns ju som ett märkligt giftemål att Vimla ingått partnerskap med dem! Det får hela Vimla att se dåligt ut då det ju är vi kunder som blir hårt drabbade.

    Nu kanske det blir dyrt för Vimla då detta verkar ske mest hela tiden, men jag tycker Vimla kan ersätta de drabbade kunderna på något sätt om än lite, som plåster på såren.


    Får ni avslöja vem den nya betalpartnern blir, så vi kunder på ett informerat sätt kan välja att stanna eller välja annan leverantör redan nu?

  • Helena Samuelsson Filipsson Betalning/Faktura

    Idag fick jag hem ett inkassokrav med abonnemangsavgiften plus påminnelseavgift 60kr samt inkassokrav 180kr. Problemet är att jag loggade in på "mitt vimla" för ett par veckor sedan för att se att allt var betalt, och allt visade sig vara betalt. Jag har inte fått en "påminnelse" i brevlådan men nu har jag minsann fått ett inkasso för Maj på beloppet + 240kr!!

    Jag kontaktade Vimla som menade att det är Klarna jag får prata med. Ringer till Klarna som -självklart- inte har gjort något fel, för enligt DERAS "system" så har de allt skickat en påminnelse via post. Jag sa att enligt mina system så har ingen påminnelse kommit fram. De säger att felet ligger hos Vimla då det på deras sida visade att Maj månad var betald. Om påminnelsebrevet inte kommit fram så menar de att det är JAG som får reklamera det hos Posten för Klarna är felfria. Det är väl ändå ni som ska reklamera det hos Posten då det är Ni som är kunden i detta fallet sa jag, men en reklamation hos Posten tänker de inte göra punkt slut. Och så är det tydligen också mitt ansvar att ringa och begära påminnelsefaktura, trots att "mitt vimla" visade att fakturan var betald och hade ingen som helst anledning att tro något annat.

    Jag kontaktar Vimla igen, men de menar att det är Klarna som jag måste vända mig till då Klarna är deras betalpartner.

    Och Vimla kan inget göra då det inte är deras ansvar. Och Klarna kan inget göra då det inte är deras ansvar. Jag misstänker att om jag ringer Posten och försöker "reklamera" Klarnas olevererade brev, så kommer jag nog få höra att det inte är Postens ansvar.

    Så här står jag som kund, som så många andra som jag läser i trådarna, och har inget som helst val än att betala denna faktura då ingen tar ansvar. Det är privatpersonens fel, som vanligt.

    Och Vimla känns inte så "schysst" längre.