• Gustav_vimla Abonnemang

    Hej allihop! @JSJS @Göran-Lundell @NL @Gneken @Gustavsson1967 @evolema


    Jag förstår definitivt besvikelsen - oändlighet är svårt att konkurrera med, även om jag personligen tycker att möjligheten att använda månadsdatan i 12 månader fortfarande är en av de absolut mest schyssta villkoren på marknaden. Vi valde detta framför andra begränsningar så som att potten skulle försvinna man nedgraderar abonnemanget och liknande.

    Först och främst vill jag förtydliga två saker.

    1. De 12 månaderna räknas löpande, vilket innebär att man inte använder i april 2018 kommer finnas kvar t.o.m. april 2019. Det man inte använder i maj 2018 kommer finnas kvar t.o.m. maj 2019. Det kommer alltså aldrig rensas helt, och kommer med andra ord gå fint att spara ihop data till den årliga semestern eller liknande.
    2. Äldst data försvinner först! Om man har 100 GB (dvs max) så kommer all ny data man sparar att "knuffa ut" gammal data, så att potten hålls fräsch. Och när den vanliga månadspotten är slut och man börjar förbruka sparad data så kommer den äldsta datan förbrukas först.

    Gällande anledningen till att vi gör förändringen överhuvudtaget så är det som min kollega Petter nämnt ett krav vi har på oss från vår ekonomiavdelning. Att i bokföring och finansiella sammanhang få in oändlighet är tufft. Vi har hittills sluppit undan lite men nu behöver vi sätta en fast gräns och då landade vi i 12 månader, som vi tror har minst påverkan på våra användare. Det vi ser i statistiken är att data som är äldre än 12 månader ytterst ytterst sällan blir förbrukad överhuvudtaget, men det ser såklart fint ut när man ser sin pott i appen.

    Oavsett vilket - jag har full förståelse för besvikelse (det är ingen på vårt kontor som jublat över begränsningen heller), men jag hoppas ni kan se rationellt på förändringen. Inlägg om att vi sätter kniven i ryggen på våra medlemmar kan jag tycka är lite överdrivna, och jag hade hoppats att vi på Vimla hittills har bevisat att det inte är så vi jobbar.

  • Gustav_vimla Allmänt

    Tjena gänget!

    Javisst, det är ett starkt erbjudande som Hallon släppt! Man kan nästan tro att vissa på marknaden behöver ta till alla knep de kan för att locka nya kunder... :) En kul spaning är att Tres dottervarumärke nu erbjuder en mer premium-nivå en sitt huvudvarumärke! Intressant strategi.


    Gällande om Vimla ska åka samma tåg eller inte så kan jag inte säga så mycket. Vi tänker lite tankar här borta, men de flesta av de tankarna har vi redan tänkt på ett tag. Får se om tanke blir till handling ännu snabbare nu efter att konkurrenter har rört sig, eller om vi tar det i den takt vi tänkt! Generellt vill vi helst inte trixa och stöka för mycket med våra abonnemangsnivåer, men vi behöver såklart våga utveckla vårt erbjudande också.


    ...Säg till om något känns glasklart i texten ovan, så ska jag försöka göra det lite mer otydligt! :)

    (jag kommer alltså behöva hålla våra tankar lite hemliga här tillsvidare. Hoppas ni förlåter mig!)

  • Gustav_vimla Utomlands

    Bra diskussion här!

    Japp, det är fullt ös bland operatörerna nu. Som Asawi är inne och spekulerar lite i så har vi utöver roaming-reglerna ett gäng andra stora saker som kräver mycket kärlek just nu. Utan att lova för mycket så tror jag att ni inom ett par veckor inte bara fått info om roamingen, men även en annan väldigt efterfrågad nyhet... :)

  • Gustav_vimla Abonnemang

    Hej Lars Gunnar!


    Ja, de håller på som tokar där borta på Hallon - jag tror de har fått det allt svårare att växa när det finns nya lite trevligare aktörer på marknaden ;)

  • Gustav_vimla Allmänt

    Hej allihop!

    I maj kommer vi öppna upp för nästa omgång av omröstningen, där vi återigen ska dela ut 150 000 kr till tre organisationer som gör något extraordinärt bra för samhället.

    I april kommer vi gå ut med mer information om hur det kommer fungera praktiskt, men i korta drag kommer det ske i tre steg:

    1. Vi samlar in förslag på organisationer (både från medlemmar och oss själva)
    2. Vimlas medlemmar utser vilka 3 organisationer som får dela på 150 000 kr
    3. Exakt fördelning av pengarna bestäms genom en öppen omröstning

    För oss är det viktigt att det är ni som är medlemmar som får bestämma vilka organisationer det är som får pengarna, samtidigt som vi vill ge bra förutsättningar för att organisationerna själva ska kunna engagera sig i omröstningen. Med det här upplägget hoppas vi att vi hittat en bra mix!


    Organisationer vi haft med i omröstningen tidigare: Ung Cancer, Hej Främling, Djurambulansen, Djurens rätt, RFSL och Mind.


    Skicka ditt förslag här: https://goo.gl/forms/Mwo7gbJUZjPp8ylt2


    Ser fram emot att läsa igenom listan sen! :)

  • Gustav_vimla Arkivet

    Bra idé!! Det får vi fixa. Om inte annat borde vi fundera på om vi borde heta gustav_vimla. Återkommer!

  • Gustav_vimla Allmänt

    I höst händer det grejjer!

    Självklart kommer vi fortsätta ha omröstningar för att bestämma vilken organisation vi ska dela med oss till, men det kommer ske lite oftare! Här är de huvudsakliga förändringarna:


    • Omröstningarna kommer framöver endast vara öppna för medlemmar. Vi kommer med stor sannolikhet göra undantag från detta, men i regel kommer alltså endast de som har Vimla-abonnemang att få rösta. Detta gör vi efter feedback från er. Det är ju på ett sätt era pengar som delas ut - så självklart ska ni få bestämma
    • Istället för att köra 1-2 stora omröstningar per år så kommer vi nu ta ner summan pengar som delas ut varje gång men istället göra det mycket oftare. Vi tror att mindre omgångar ger större möjlighet för oss att tillgodose era önskemål på vilka organisationer som ska vara med, och lite större flexibilitet
    • Vi är lite sugna på att testa nya roliga sätt att genomföra Vimla-valet (vem vet - kanske kommer en av våra medlemmar få 30 000 kr att göra världen lite schysstare för?). Högre frekvens ger oss lite mer spelutrymme för detta :)


    Vi kommer snart att kicka igång med den första omröstningen. Håll utkik på Facebook, här i forumet och (snart) i appen och på Mitt Vimla för mer info!

    Det känns fantastiskt att vi vidareutvecklar det här konceptet, och dessutom kunna knyta det ännu närmare vår tjänst.Vad tycker ni?


  • Gustav_vimla Allmänt

    Tack för vettiga tankar av er alla och bra sammanfattad översikt @Spotify !


    Kan tyvärr inte säga varken bu eller bä om huruvida vi planerar att ändra något i våra nivåer, men vi har ganska bra koll på våra konkurrenters rörelser på marknaden och hur vi ställer oss till dem.

    ...Men spontant skulle jag säga att ena operatören är relativt välmående och har en bra grej i rullning, medan den andra kanske sliter sig lite i håret och blir alltmer desperata i kampen att hålla tillväxtmål. Men det är bara min gissning :)

  • Gustav_vimla Betalning/Faktura

    Tja @CoffeeTears !

    Du har helt rätt i att det är vi på Vimla som bär ansvaret för hur betalningarna sköts - oavsett vilken leverantör vi använder oss av! I dagsläget är vi dock låsta att förhålla oss till Klarnas regler kring exempelvis påminnelseavgifter, förfallotider & inkassohantering. Det enda egentliga stora draget vi har att göra är att byta betalpartner - något vi också arbetat på under en längre tid.

    Att byta en så central del av vår verksamhet kräver dock en hel del utveckling i våra system, samtidigt som vi verkligen vill se till att vi kan skapa en betalupplevelse som är så nära perfekt som möjligt redan från start.


    I övrigt kan jag kortfattat säga att moderatorerna (tillsammans med alla som deltar här på forumet) hade stor inverkan på vårt beslut att byta betalpartner. Även om våra åtgärder ibland tar tid (längre tid än vi skulle vilja) så baseras en stor del av vår kommande roadmap på diskussionerna som förs här på forumet. Fortsätt påverka oss! :)

  • Gustav_vimla Abonnemang

    Hej @Sven , @Jonas-Lundwall och @Torsten-Roland-Olsson @hucab76 !

    Förstår absolut er oro - vi är aldrig särskilt sugna på att genomföra negativa villkorsförändringar men tyvärr var vi tvungna att införa en begränsning på den sparade trafiken (en evig giltighetstid är tyvärr inte ett alternativ vi kan ha längre).

    Vi valde att sätta en gräns på 12 månader framför att göra som andra där exempelvis surfen tas bort helt om man nedgraderar (som kändes mycket fulare). Om man bara lägger data på hög varje månad så skulle jag rekommendera att spara pengar och byta ner till en lägre nivå istället. Jag vågar nog också gissa att för de allra flesta vars sparade surf inte hinner användas på 12 månader inte kommer ha behov för den efter 12 månader heller. Inom 12 månader finns gott om utrymme för varierad användning och semestrar i sommarstugan.


    Som sagt - vi är väldigt medvetna om att ingen skulle jubla över en negativ förändring som detta faktiskt är, men jag står fast vid att jag tycker 12 månader fortfarande är en extremt fördelaktig deal samt att den nog kommer ha en väldigt liten faktiskt inverkan för våra medlemmars användning.

    1. Observera dock att ingen data kommer försvinna i april 2018. Som tidigast kan data försvinna i april 2019.
    2. Man kommer förbruka den äldsta sparade datan först.
    3. När vi släpper den tekniska lösningen kommer det tydligt framgå hur lång giltighetstid varje månads sparade data har, så man kan ha koll.


    @hucab76 tråkigt att du känner så. Personligen tycker jag fortfarande att villkoren är ganska schyssta, trots denna begränsning. Gällande betalpartner så är det inget vi glömt bort - vi jobbar fortfarande på att släppa en ny betallösning med fler betalalternativ.

  • Gustav_vimla Abonnemang

    Hej Björn och Asawi! Vi kan tyvärr inte ändra hur man flyttas, men så fort flytten är klar (senast söndag) så kommer ni kunna gå in i appen och uppgradera till rätt datanivå och därefter nedgradera samtalsnivån om ni vill.