• Gustav_vimla Abonnemang

    Hej allihop! @JSJS @Göran-Lundell @NL @Gneken @Gustavsson1967 @evolema


    Jag förstår definitivt besvikelsen - oändlighet är svårt att konkurrera med, även om jag personligen tycker att möjligheten att använda månadsdatan i 12 månader fortfarande är en av de absolut mest schyssta villkoren på marknaden. Vi valde detta framför andra begränsningar så som att potten skulle försvinna man nedgraderar abonnemanget och liknande.

    Först och främst vill jag förtydliga två saker.

    1. De 12 månaderna räknas löpande, vilket innebär att man inte använder i april 2018 kommer finnas kvar t.o.m. april 2019. Det man inte använder i maj 2018 kommer finnas kvar t.o.m. maj 2019. Det kommer alltså aldrig rensas helt, och kommer med andra ord gå fint att spara ihop data till den årliga semestern eller liknande.
    2. Äldst data försvinner först! Om man har 100 GB (dvs max) så kommer all ny data man sparar att "knuffa ut" gammal data, så att potten hålls fräsch. Och när den vanliga månadspotten är slut och man börjar förbruka sparad data så kommer den äldsta datan förbrukas först.

    Gällande anledningen till att vi gör förändringen överhuvudtaget så är det som min kollega Petter nämnt ett krav vi har på oss från vår ekonomiavdelning. Att i bokföring och finansiella sammanhang få in oändlighet är tufft. Vi har hittills sluppit undan lite men nu behöver vi sätta en fast gräns och då landade vi i 12 månader, som vi tror har minst påverkan på våra användare. Det vi ser i statistiken är att data som är äldre än 12 månader ytterst ytterst sällan blir förbrukad överhuvudtaget, men det ser såklart fint ut när man ser sin pott i appen.

    Oavsett vilket - jag har full förståelse för besvikelse (det är ingen på vårt kontor som jublat över begränsningen heller), men jag hoppas ni kan se rationellt på förändringen. Inlägg om att vi sätter kniven i ryggen på våra medlemmar kan jag tycka är lite överdrivna, och jag hade hoppats att vi på Vimla hittills har bevisat att det inte är så vi jobbar.

  • Gustav_vimla Abonnemang

    Hej Björn och Asawi! Vi kan tyvärr inte ändra hur man flyttas, men så fort flytten är klar (senast söndag) så kommer ni kunna gå in i appen och uppgradera till rätt datanivå och därefter nedgradera samtalsnivån om ni vill.

  • Gustav_vimla Allmänt

    @Sven Japp, där har vi ingen bra ursäkt. Långa dagar och väldigt mycket att hinna med hela tiden gör det svårt, men vi försöker bättra oss!

    Och yes @Asawi - vi har flyttat över till det vi gissar man vill ha men självklart helt fritt att byta till rätt nivå för dig så fort hela flytten är klar i systemen :)

  • Gustav_vimla Allmänt

    @Sven sa:

    De nya priserna och surfmängderna är bra! Känns mycket prisvärt!
    Jag känner dock som andra en besvikelse över att surfpotten tidsbegränsas. Kanske inte så mycket av praktiska skäl som av trovärdighetsskäl. Vimla marknadsför sig gärna som en "no bullshit"-operatör och att man ska kunna lita på vad som sägs från Vimla. Nu går Vimla emot vad man tydligt sagt tidigare att potten ska gälla för evigt. Frågan som infinner sig omedelbart blir tyvärr: Vilket löfte kommer Vimla att bryta nästa gång...?
    Sedan väntar jag otåligt på nyheter om vad som händer med extra-SIM och möjligheten att ha fler abonnemang på samma mail-adress? Gamla önskemål som Vimla lovat fixa i flera år...
    Men som sagt, de nya priserna är bra!

    Kul att du gillar de nya priserna Sven! Vi tycker också det känns väldigt bra :)

    Självklart svårt att konkurrera med "evigheten". För evigt är ju en ofattbart lång tid. Hade vi istället gått från andra hållet (exempelvis ingen spara data, eller någon av våra konkurrenters olika varianter på begränsningar), så tror jag nog att 12 månaders giltighetstid hade sett väldigt bra ut.

    Men som sagt, det är en begränsning och negativ förändring - så är det. Vi går även emot vad vi tidigare sagt gällande EU-surf (nu kan man använda 10 GB istället för 7 GB), och vi ändrar oss.

    Övriga ändringar som du nämner är vi också väldigt otåliga över. Vi kämpar så gott vi kan med att hinna få ut dem, men det är mycket jobb.

  • Gustav_vimla Abonnemang

    Hej @Sven , @Jonas-Lundwall och @Torsten-Roland-Olsson @hucab76 !

    Förstår absolut er oro - vi är aldrig särskilt sugna på att genomföra negativa villkorsförändringar men tyvärr var vi tvungna att införa en begränsning på den sparade trafiken (en evig giltighetstid är tyvärr inte ett alternativ vi kan ha längre).

    Vi valde att sätta en gräns på 12 månader framför att göra som andra där exempelvis surfen tas bort helt om man nedgraderar (som kändes mycket fulare). Om man bara lägger data på hög varje månad så skulle jag rekommendera att spara pengar och byta ner till en lägre nivå istället. Jag vågar nog också gissa att för de allra flesta vars sparade surf inte hinner användas på 12 månader inte kommer ha behov för den efter 12 månader heller. Inom 12 månader finns gott om utrymme för varierad användning och semestrar i sommarstugan.


    Som sagt - vi är väldigt medvetna om att ingen skulle jubla över en negativ förändring som detta faktiskt är, men jag står fast vid att jag tycker 12 månader fortfarande är en extremt fördelaktig deal samt att den nog kommer ha en väldigt liten faktiskt inverkan för våra medlemmars användning.

    1. Observera dock att ingen data kommer försvinna i april 2018. Som tidigast kan data försvinna i april 2019.
    2. Man kommer förbruka den äldsta sparade datan först.
    3. När vi släpper den tekniska lösningen kommer det tydligt framgå hur lång giltighetstid varje månads sparade data har, så man kan ha koll.


    @hucab76 tråkigt att du känner så. Personligen tycker jag fortfarande att villkoren är ganska schyssta, trots denna begränsning. Gällande betalpartner så är det inget vi glömt bort - vi jobbar fortfarande på att släppa en ny betallösning med fler betalalternativ.

  • Gustav_vimla Idéer

    @Gustav-Jonsson , Yes som Michael nämnde så avslutas abonnemang automatiskt när numret flyttas ut ändå! Så den gamla operatören slipper man prata med oavsett :)