• Gunnar Mossberg Abonnemang

    @Rebecca-Lindberg Det kan du gör själv på hitta.se!


  • Gunnar Mossberg Teknisk Support

    Just när jag trodde att nu var problemet med intermittenta surfavbrott lösta och allt flöt på som förut så var det där igen. Kollade i går kväll, allt flöt på, ok hastighet sa bredbandskollen och jag tittade på ett helt Start Trek-avsnitt utan ett enda avbrott. I morse var det heller inga problem förrän mellan halv ett och ett. Plötsligt kunde jag inte nå en enda sida, det var inte trögt, det var helt dött. Och nej, jag tänker inte varken byta apn, starta om min telefon, router eller mina datorer. Vimla, sluta upp med uppmaningar till era kunder att göra si eller så, problemet är för en gångs skull inte användarrelaterade utan ligger hos er. Hoppas på bättring!

  • Gunnar Mossberg Teknisk Support

    @Sven

    Tack för relevant information! Jag har redan dessa dns-adresser och jag har haft Vimla i flera år utan mankemang. Dessa driftstörningar har pågått i ca två veckor och kom plötsligt. Men jag har redan beställt abonnemang hos annan leverantör så jag hoppas det löser sig den vägen!

  • Gunnar Mossberg Teknisk Support

    Så här funkar det för mej: Den senaste tiden när jag startar datorn och försöker nå vilken site som helst får jag meddelandet "Webbplatsen kan inte nås...". Jag försöker igen med samma resultat. Försöker igen, igen och igen på olika adresser men ingen success. Efter ett otal försök verkar "det lossna" och jag kan nå nätet. Detta händer varje dag och är väldigt irriterande. Är nu med stor sorg tvingad att välja en annan ISP då jag genom forumet förstår att Vimla har svårt att fixa detta fel. Detta tillstånd har varat åtminstone de senaste två veckorna. Då jag för övrigt varit nöjd med Vimla kommer jag att följa utvecklingen på forumet och återkommer gärna som kund.

  • Gunnar Mossberg Teknisk Support

    Naturligtvis fick jag ett MMS från en gammal människa idag som jag inte kunde öppna. Gav mig då fan på att lyckas med detta. Följde Alex_Vimlas instruktioner och sim-sala-bim så funkade det. Men jag fick radera APN-en helt och hållet, återställa standardinställningar och redigera två APN-er from scratch. Nu funkar allt! Tack Alex_Vimla och Spotify för välvilligt engagemang!

  • Gunnar Mossberg Teknisk Support

    Hm... Det där har jag redan försökt, det funkar inte. Men OK, det var flera år sedan jag skickade eller mottog ett MMS så lägger inte mer tid på detta. Tack ändå!

  • Gunnar Mossberg Teknisk Support

    APN nya simkortet.

    Jag har en OnePlus3.

    Jag går in i Inställningar/Sim-& nätverk/SIM 1 (Vimla)/Åtkomstpunktens namn(APN)

    Klickar på Internet (Det enda alternativet)

    Redigerar åtkomstpunkt och sparar

    och PANG! Internet funkar. Gott så

    men sedan skall ju APN för MMS redigeras också. Hm...

    Det finns ju inget sådant.

    OK jag redigerar APN igen med uppgifterna för MMS och sparar.

    Men nu raderar telefonen internet APN och jag förlorar kontakten med internet.

    Så jag redigerar åter APN för internet och det funkar, puh!

    Hur configgar jag APN för MMS?

    Möjligtvis beror mina svårigheter på att jag är hemskt gammal (72år), kan jag få lite hjälp här?

  • Gunnar Mossberg Teknisk Support

    Hej,

    Jag beställde nya simkort till mina två abonnemang hos er. Fick dem per post och läste i den bifogade informationsfolder hur jag skulle bära mej åt för att aktivera dem.

    Jag gick in på https://sim.vimla.se/valj-manad/ fick en kod, fyllde i den och kom till sidan där jag skulle välja månad. Men det valet finns inte, bara "så snart som möjligt" men ok det passade ju mej bra. Så jag klickade på "gå vidare" och kommer då till en sida som meddelar mig

    "Där satt den!

    Innan vi postar SIM-kortet skickar vi ett SMS och kollar så vi har rätt adress till dig. Vi hörs då!"

    Fick också sms på båda abonnemangen där jag skulle verifiera min adress så att ni skulle kunna skicka simkorten rätt. Men vad nu då? Jag har ju redan fått simkorten.

    Ber om ursäkt om jag fattat något fel men vad gör jag nu?

  • Gunnar Mossberg Abonnemang

    Vad är det här för skoj? Skulle hjälpa en kompis med att beställa ett Vimla-abonnemang. Hon bestämde sig för 50Gig så det skulle räcka till lite Netflix och så. Men när vi kryssade i att hon är 55+ så försvann 50Gig-alternativet och hon kunde bara få 25Gig! Vi försökte många gånger men så fort vi kryssade i 55+ så försvann 50Gig-alternativet. Ja men detta är ju åldersdiskriminering! Varför skulle inte en 56-åring kunna få 50 Gig? Nu valde hon en annan operatör i stället och jag gick miste om min tipsbonus. Herregud!