• Gunnar Abonnemang

    @mlo

    Det är min gissning med. Och det är helt ok, så länge de är öppna med det. Som sagt så är jag väldigt nöjd med Vimla överlag, men jag är lite allergisk mot bullshit.

  • Gunnar Abonnemang

    @Björn_Vimla

    Hej Björn!

    Tack för ett snabbt svar. Du får ursäkta mig om jag låter anklagande, men att maxtaket är 100 GB påverkar väl inte huruvida man har betalat för surfen eller ej, inte heller att den skulle gå att spara. Maxtaket på sparad surf är ett faktum men inte en riktigt svar på varför man inte kan spara någon data alls med 100 GB-abonnemanget. Det är ett beslut som ni har tagit, absolut, men jag anar att anledningen egentligen är någon annan. Att ha specialfall borde även inför mer arbete (och onödiga kostnader) för er jämfört med att låta alla abonnemang behandlas lika. Jag antar att det är en kostnadsfråga i något avseende.

    Hur var det med "Det är så vi vill ha Vimla, öppet och ärligt"?

    För att citera https://vimla.se/om-mobilabonnemanget:

    Sveriges mest användarvänliga mobiloperatör

    Det är vårt mål. Mobiltelefoni ska vara smidigt och schysst, utan bindningstid och dolda avgifter. Det är så vi vill ha Vimla, öppet och ärligt.

    ...

    Oanvänd surf sparas i 12 mån. Hos Vimla får du behålla den surf du får varje månad i 12 månader. Det du inte har förbrukat en viss månad kommer att sparas vidare. Som max kan du spara 100 Gb data.

    Inget på den sidan strider emot att även 100 GB-abonnemanget skulle kunna spara surfen. Det mest logiska, enkla och schyssta vore att alla abonnemang behandlas likadant.

    Jag är mycket nöjd med Vimla, men när man börjar köra med specialfall och undantag så förstör det lite av känslan med Vimla. Vimla för mig har alltid handlat om att sticka ut från de andra operatörerna genom att vara "smidigt och schysst", "öppet och ärligt" och enkelt att förstå för att det inte finns dolda undantag i det finstilta. Det här är i och för sig inte dolt i det finstilta men ändå i mina ögon ett onödigt krångel och komplexitet.

  • Gunnar Abonnemang

    Varför finns det ingen motsvarighet till 50GB-abonnemanget för rabatterade medlemmar?

    Alla andra abonnemangsnivåer har ett motsvarande abonnemang med mer data (och eventuellt till och med lite billigare månadskostnad) för rabatterade medlemmar. 2/6, 6/10 och 15/25, men inget för 50 GB.

    Jag är säker på att det skulle vara ett populärt alternativ för den gruppen, med mycket surf och sparad data om det blir något över.

    100GB-abonnemanget kan inte jämföras rakt av med de andra då man inte får spara oanvänd surf om man har det. Vilket skulle vara relevant om man vill nedgradera till ett mindre abonnemang ett tag.

  • Gunnar Abonnemang

    Hej!

    Varför kan man inte spara data med 100 GB-abonnemanget? Om man har haft 100 GB och nedgraderar till ett mindre abonnemang så borde man väl få använda den datan man har betalat för? Det är väl rimligt, schysst och minst krångligt, eller tänker jag fel?



  • Gunnar Buggar

    https://vimla.se/om-mobilabonnemanget står det:

    “Hos Vimla behåller du de samtal, sms/mms och den data du får varje månad i all evighet.”

    Evighet har väl ändrats till 12 månader nu, så det är dags att uppdatera den sidan med.

  • Gunnar Idéer

    @Nils

    Er tidigare lösning verkar bra, jag gillar den, enkelt och trevligt. Jag har ingen eget belägg för att den inte skulle fungera nu. 

     

    Jag märkte det bara för att min mamma, som gick med innan 55+ fanns som bonuskategori, inte verkade få bonusen. Vi pratade om datamängder och att hon hade lyckats använda upp sin data under en bilresa med att strömma Downton Abbey från SVT. Men som sagt är den biten löst för henne. Det kanske bara var så att ni inte gick igenom medlemsregistret och hittade alla 55+ bland aktiva medlemmar när funktionen lades till, eller att något blev fel just för min mamma.

     

    Tack för en bra tjänst och hoppas allt går bra med att lösa eventuella problem.

     

    Nu är det dags att fira min födelsedag med andra aktiviteter... :smileyvery-happy:

  • Gunnar Idéer

     @Petter Tackar. Förmodligen måste jag väl ha gjort det. 

  • Gunnar Idéer

    Kan någon förklara varför den här tråden står som "Status: Arkiverad"? Jag trodde jag skrev det som en ny idé, konstigt ...

  • Gunnar Idéer

    Att vara under 18 år eller över 55 år är väl inget man skulle behöva kryssa i en ruta för när man beställer tjänsten, eller?

     

    Så vitt jag har förstått det så måste man ange personnummer och just ålder är bland det enklaste att räkna fram. Om personnummer inte är ett krav så kan det i alla fall tillämpas på alla medlemmar som har angivit personnummer.

     

    Bonusdatan för 55+ fanns inte när min Mamma anmälde sig och det var visserligen lätt fixat med att skicka ett email till Vimla och be om att få det påslaget (tack för det), men det skulle inte behövas alls. Alla som är över 55 (eller under 18) borde få bonusen påslagen automatiskt så länge deras ålder är inom respektive bonus-kategori.

     

    Det var väl en av grund-idéerna med Vimla, att om tjänsten blir bättre så blir den det för såväl gamla som nya medlemmar.

     


     

    Kryssrutan gör det väldigt lätt att se hur "under 18/student/55+" påverkar datamängden man får. Jag har inget bättre förslag på hur man kan presentera det under beställningen, men man borde få del av bonusen, oavsett om rutan är kryssad eller ej, om ens ålder är i endera bonusgruppen. 

  • Gunnar Abonnemang

    Testade just med min 4G-dongel (Huawei E398) från Bredbandsbolaget (Telenor) och det gick fin-fint efter att jag ändrat den till att ansluta via services.telenor.se.