• Generatium Allmänt

    https://www.reddit.com/r/sweden/comments/a3c4re/

    Det här borde vara relevant för ert marknadsföringsteam/person.

  • Generatium Allmänt

    @MickeMM

    Jag spenderar några tidiga vårveckor i ett sommarhus i Bergkvara (Kalmar Län), precis vid kusten (väcktes upp av Gripen-plan på väg mot ryss-övningen i närheten i morse). I eftermiddags uppmätte jag det här:



    Fast om jag ska vara ärlig så går hastigheten ner till ungefär 40% av det här när grannarna använder mobilnätet.

    Jag önskar att kapaciteten byggs ut här, men det är faktiskt helt acceptabelt för tillfället.

  • Generatium Idéer

    Ja, att det är nischat betyder att ett relativt litet antal kunder kommer ha nytta av det hela. Jag vill att det lilla teamet Vimla har med sig fokuserar på viktigare saker.

    Jag är själv utvecklare/konsult (Golang/Java/C). Så många gånger jag hört de berömda orden "det är inte så svårt/det är en enkel ändring" från personer som inte har den minsta aning om vad det handlar om...





  • Generatium Idéer

    (Är det okej att vara negativ i den här forumdelen?)

    Jag tycker det verkar vara alldeles för nischat för att verka vettigt. Det verkar inte finnas något allmänt accepterat standard-api för att skicka SMS, varje leverantör definierar sitt eget. Så även om Vimla spenderar tid på att bygga, dokumentera, drifta och supporta detta så behöver varje applikation som ska använda det anpassas för att stödja Vimla-sms-skicknings-API. Detta tillsammans med nisch-aktigheten kommer leda till låg användning av API:ets användning - min BS-gissning ligger på något kring 0.05 och 0.5% av Vimlas kunder.

    Skaffa Twilio och var nöjd, kan jag tycka...


  • Generatium Allmänt

    @Spotify

    Comviq har bättre pris/GB och ungefär lika bra nät, men ingen möjlighet att spara data.

    Hallon har bättre pris/GB och sämre nät, samt möjlighet att spara data.

    Givet detta går det att argumentera att Vimla är konkurrenskraftigt.

    För övrigt: Det jag saknar från Vimla är en tydlighet kring vad som händer när man uppgraderar/nedgraderar sitt abbonnemang. Det borde inte vara obligatoriskt att lusläsa forumet för att lista ut exakt vad som kommer hända när man trycker på den där knappen. Just nu är den väldigt random. Detta är väldigt dåligt UX.

  • Generatium Idéer

    Jag skulle väldigt gärna kunna se trafikspecifikationen per år i en översiktlig form.

    Det jag tänker mig är en stapelgraf med 12 kolumner, en per månad. Möjlighet att välja år och trafiktyp med lämpliga defaults - helst data för min skull, men det vet ni nog bättre vad en genomsnittskund fokuserar på - sätt dock gärna en cookie så att senaste valet visas först nästa gång jag besöker tjänsten. Vore fint med typ en streckad linje som visar abonnemangets gränser i de relevanta graferna. Fast det kan förstås bli knivigt för de som ändrat nivå någon eller flera gånger.

    Jaja, ni är smarta, det löser ni; något jobb får ni göra själva. ;P

    Edit: bonuspoäng om ni får det att funka UX-mässigt på månadsnivå också; alltså en graf med 28-31 kolumner.

    (Tack för en trevlig tjänst!)