• FredrikE Betalning/Faktura


    Nils skrev:
    Hej! Att införa fler betalningsleverantörer än Klarna är ingenting som vi har för avsikt att erbjuda i dagsläget.

     


    Tack, då vet vi!

     

    Kollade på Trustpilot idag och noterar att Fello är mobioperatör nr1... med samma fina villkor som Vimla. Mailade dem och frågade om de använde sig av Klarna. Fick följande svar:

     

    "Givetvis inte, vi använder Intrum och för kreditkort DIBS"

     

    Jag passade samtidigt på att skriva ett omdömme om Klarna med hänvisning till info från FI, KO och artikeln i SvD. Efter 10 min är min inskickade kommentar under utredning eftersom Klarna skickat in följande till Trustpilot:

     

    The reviewer is systematically going on every review site for klarna and slandering the company name refusing to take responsibility for having missclicked his payment option.

     

     

    Mitt problem med Klarna var ffa att de makulerade fel faktura (en redan betald produkt)... inte ett "felklick".

     

    Har bytt till Fello nu... over and out!

     

  • FredrikE Betalning/Faktura


    MickeMM skrev:

    Det spelar nog ingen större roll vad vi skriver @FredrikE - tyvärr!

    Vimla har bestämt sig för Klarna och förmodligen skrivit på ett långvarigt kontrakt.

     

    Vi får "bevisa" vårt missnöje med att helt enkelt gå till en konkurrent istället.

     

    Jag kollade precis beställningssidan och där står inget om att det är Klarna som sköter betalningarna. Jag tycker det borde stå klart och tydligt.


     

    Ingen respons från Vimla! i dessa frågor gällande Klarna?! Varför finns det då ett forum? Även om det skulle finnas en vilja hos Vimla! att ta sig ur kontraktet med Klarna är det lika svårt/dyrt som att avsluta ett 3 års abonnemang hos Telenor.

     

    En konstruktiv tanke till Vimla! är att DIBS betaltjänst återinförs. Att kunna välja på mer än en (1 st) fakturaleverantör är dessutom ett av kriterierna för att certifieras av "Säker E-handel".

     

    Vimla! - SVARA!!! Vad tänker ni göra... svara 1-3 på frågan!

     

    1. Vimla + Klarna utan annan fakturaleverantör. (= jag byter abonnemang)

    2. Vimla + Klarna + DIBS (= jag ger Vimla en chans tills ni gör nästa misstag som tar min tid)

    3. Vimla dumpar Klarna (= Vimla visar att de lever upp till sin devis "Mobil utan lur").

  • FredrikE Betalning/Faktura

    Jag mailade Klarna och frågade var någonstans information framgår att fakturafunktionen går att stänga av. Fick först hänvisningar och infor att ringa en annan avdelning. Efter 3 ytterligare mail fick jag detta svar:

     

    Det är först vid kontakt med oss som vi informerar om möjligheten att stänga av köp mot faktura. Detta då vi har faktura som det vanligaste betalningsalternativet och tjänsten erbjuds vid intresse av denna möjlighet.

     

     

    Det skulle vara väldigt spännande om någon av er ringer Klarna och ber att på er fakturafunktionen avstängd. Jag kan ge mig f-n på att det inte går utan ett visst motstånd. Sprids denna info missar ju Klarna och Segoria sin främsta inkomstkälla. Klarnas kundtelefon: 08-120 120 10.

     

    Antar att ingen missat denna kritiska artikel om Klarna:

     

    http://www.svd.se/kritiken-mot-klarna--las-svds-tidigare-artiklar-har#sida-1

  • FredrikE Betalning/Faktura

    I samband med min dålig erfarenhet av Klarna skrev jag till "säker e-handel" som certifierat Klarna. Jag fick detta svar:

     

    "Vi har mottagit ditt klagomål. Vi tolkar det som att klagomålet är mer riktat åt Klarna än Mekonomen.


    Vi vet om att Klarna kan vara bristfälliga när det gäller själva hanteringen av information.


    Vi har flera gånger haft handlare som använder sig av Klarna uppe under granskning och ser att de alltid ligger precis inom lagen.


    Samtidigt är det viktigt att konsumenten förstår vilket avtal som denne ingår och vilket betalningssätt som denne väljer. Idag certifierar vi inte butiker som inte har fler betalningssätt än ett, varvid vi anser att här blir det upp till konsumenten att välja annat sätt om de inte är nöjda med en förvald fakturapartner. Vi certifierar även säljarens köpvillkor samt hanterar kundomdömen som kommer in till oss."

  • FredrikE Betalning/Faktura


    fryguy skrev:

    Jag är inte heller nåt fan av Klarna. Av nån anledning verkar det som dom dragit pengar från mitt kort den 23/6 istället för runt den 1/6 då det var tänkt.


    Fantastiskt genomtänkt av Klarna! De är sååå medvetna om att många konton är "tomma" 2 dagar innan lön. Ytterligare en svaghet som Klarna hitta att tjäna pengar på.

     

    Victor, stämmer det att dragningen ändrats till 23:e i månaden?

  • FredrikE Betalning/Faktura


    Viktor skrev:


    För drygt ett år sen bestämde vi oss för att byta till Klarna för att kunna erbjuda fler betalningsalternativ vilket har efterfrågats av en majoritet av våra medlemmar....

     

    Om ni känner att något med din betalning har gått fel, tveka inte att höra av dig till oss. Vi har ett nära samarbete med Klarna och vi kommer följa upp varje incident.


    Victor, jag har extremt svårt att tro att "majoriteten" av era kunder ville ha Klarnas lösning. Gjorde ni någon "poll" eller resarch innan, eller är det en chansning från din sida? Ni har era kunder för att ni är (har varit) den enkla, justa lösningen. Jag vågar garantera dig att er framgång hade uteblivit om ni haft Klarna som betalningslösning från början.

     

    Tyvärr tror jag att ni som tjänsteleverantör kan känna er lika lurade som Klarnas gäldenärer. Ta en titt på vad det skulle kosta er att ta er ur avtalet med Klarna... så tror jag ni inser att Klarna har er i ett järngrepp.

  • FredrikE Betalning/Faktura


    Viktor skrev:

     

    Enda sättet att få faktura är om man aktivt gått in på Mitt Vimla och valt det. Alla som flyttades över fick med sina kortuppgifter från vår tidigare betalningspartner.

     

    Så har du fått en faktura från Klarna gällande ditt Vimla abonnemang så har du själv valt att få det via Mitt Vimla, @Sounden.

     

    //Viktor


    Jag kan garantera att Klarna hitta ett kryphål som gör att de kan skicka påminnelse även utan att faktura aktivt väljs. Därför känner jag mig inte trygg med Vimla! längre. Juridiskt sett kan de skicka påminnelsefaktura om:

     

    1. Betalkortet passerat förfallodatum.

    2. Pengar saknades på kontot när dragningen skulle göras.

     

    Men det "glömde" nog KLARNA berätta för er på Vimla kan jag gissa Victor?!

     

    Hela KLARNAS affärsidé går ut på att hitta falluckor i juridiken och elektroniken. Bara idén att de äger sitt eget inkassoföretag (Segoria) avslöjar ju hela deras agenda!

     

    Victor - ni får nog inse att ni gått från "Mobil utan lur" till "Mobil med lur"... tacka Klarna för det! JÄTTESYND!

  • FredrikE Betalning/Faktura

    Jag har aldrig valt faktura när jag handlat med Klarna. Det är så j-a lurigt att faktura är förvalt. Jag fick en gång "error" innan jag fick chans att ändra betalmetod (jag handlar alltid med visa). Jag fattade inte ens att jag ingått ett köpavtal (jag har 360 högskolepoäng och inte direkt trögfattad). Detta är en jävulsk tanke av KLARNA - att de bestämmer HUR du skall betala INNAN du ingår köpavtalet. Efter du ingått köpavtalet kan du ändra betalmetod.

     

    Jag är säker på att detta är genomtänkt av KLARNA. Och när e-post fakturan skickas, så hamnar den med stor sannolikhet i ett spamfilter. Jag kan ge mig fan på att även det är genomtänkt. Titta på Eniro hur mångs som gått i denna fälla!

     

    Tänk dig en "normal" betaldning, tex på ICA: Då väljer du först betalmetod (tex ditt kort), och när betalningen gått igenom har du ingått köpavtal. KLARNA har alltså vänt på detta flöde: 1. Betalmetod (faktura) först. 2. Ingå köpavtal. 3. Du får chans att ändra betalmetod.

     

    Tänk om ICA gjort som KLARNA: När du ställer dig i kassan är det förutbestämt att du skall få en faktura. Du ingår därefter ett köpavtal. Därefter får du chans att istället betala med ditt VISA kort.

     

    Deras jävulska tanke och plan är tillräckligt för mig för att inte välja någon av deras betalformer.

  • FredrikE Betalning/Faktura

    De kommer aldrig implementera e-faktura via bank eftersom det är för smidigt och säkert för kunden. Hela deras affärsidé bygger på att e-fakturorna går via mail och fastnar i spamfilter. Eftersom de har kortast möjliga betalfrist på sina fakturor är sannolikheten stor att min inte hinner fatta detta innan det dimper ned en pappersfaktura med 60 kr i påminnelseavgift och hot om inkasso till deras eget inkassoföretag Segoria.

  • FredrikE Betalning/Faktura

    Blir riktigt besviken när jag ser att ni gått på Klarnas betalningssystem. Från superenkel betalning till obskyra faktureringsmetoder... varför??? Är ni inte medvetna om att Klarna har 180 ärenden på konsumentverket och är utredda av FI med anmärkning? Som om inte det vore nog är 95% av alla (1100) kommentarer på Eniro negativa:

     

    http://gulasidorna.eniro.se/f/klarna:14930684?search_word=klarna#reviews

     

    Vad jag vet sitter nu Vimla! på ett mångårigt avtal med årlig fast avgift som ni inte kan ta er ur. Ironiskt med tanke på att Vimlas affärsidé är den motsatta.... eller hur?!

     

    Klarnas systemet med delbetalningar är som upplagt för att sätta resurssvaga i skuldfällor. Jag har personligen det gott ställt med lyckades ändå hamna i Klarna fällan 2 ggr:

     

    Detta hände mig: Gjorde beställning på e-butik, valde VISA som betalningsform. Fick "Error", (pengar fanns på kontot) varför jag avlutade köpet. 3 dagar senare får jag mail att produkterna är skickade. Jag får efter 2 v påminnelse från Klarna med +60 kr påminnelsavgift, hot om inkasso och 10 dagars betalningsfrist från Klarna, (dvs kortast möjliga lagliga betalfrister). E-butiken säger att Klarna skickat en e-faktura, men jag hittar ingen på det datumet. Min slutsats blir att e-fakturan måste fastnat i spamfiltret.. något som uppenbarligen händer massa människor varje dag och som Klarna alltså tjänar 60 kr på för varje gång det händer. Smart affärsidé va?! Dessutom äger dom sitt eget inkassoföretag... bingo dubbelt upp!!!

     

    Sedan dess handlar jag aldrig i en butik som är "Powered by Klarna".