• Fredrik Karlsson253 Vimla 2.0

    MickeMM:

    Den här mobilen har ett annat operativsystem med egna appar och support för android, men inte alla appar funkar som de ska.

    Men jag tror inte att det hjälper att välja en annan app för MMS eftersom problemet ligger i den bakomliggande koden som apparna använder sig av oavsett vilken man skickar med. Den här appen fugerar inte som den ska för mig. Jag fick fram en ruta där det står "unsupported action" när jag ska skicka något. Jag orkar inte heller lägga in andra appar för meddelanden, då byter jag hellre tillbaks till Vimla 1.0, problemet är ju att alla kommer behöva byta tillslut.

  • Fredrik Karlsson253 Teknisk Support

    Jag fick det att fungera i webbläsaren nu när jag bytte lösenord.

    Testade nua tt skriva in fel lösenord och knappen ändras till en ring som blinkar för evigt, utan flmeddelande.

    Detta tolkar i alla fall jag som att sidan laddas, kan ni inte lägga in ett ordentligt felmeddelande vid fel lösenord istället?

    4 Olika webbläsare och ingen ger något felmeddelande.

  • Fredrik Karlsson253 Vimla 2.0

    Vimla menar att det är telefoner som är äldre än 2013 som inte fungerar, men detta stämmer inte.


    En av mina tipsningar har en mobil som inte fungerar, Samsung GT-E1150i från 2010.

    Det jag ser på den är att om man väljer manual istället för automatic på network så står det not allowed, men jag har kollat om något nätverkslås eller liknande är aktivt och inget sådant är aktiverat på den telefonen. Endast nödsamtal fungerar, en det står vimla när man startar den och man får fram pluppar på nätverk efter ett tag, vilket inte verkar hända på min gamla 3310.


    Min gamla Nokia 1208 från 2007 fungerar med vimla 2.0.

    Noka 3310 original fungerar inte.


    Däremot inte min smartphone (nätverksinställningarna) som jag satt med vimla i support med i flera veckor, vimla menade att det var upp till tillverkaren att få det att fungera, tillverkaren kunde inte ge något datum för när det skulle börja fundera, de hade aldrig hört tals om någon operatör som inte hade en proxy. Jag var tvungen att köpa en ny för runt 2000kr.


    Dåligt av vimla att inte informera om detta nu när de börjat skicka ut nya simkort utan att man själv beställt det, ingen information finns i utskicket att det inte fungerar på vissa gamla modeller, mycket dåligt i och med att många äldre är beroende av mobilen och inte kan eller vill lära sig använda en smartphone.


    Jag har själv fått försöka hjälpa till att felsöka och vimla smarar inte på hennes mail. Hon kommer antagligen byta operatör nu, så då förlorar jag en av mina värvningar, enda anledningen till att man fortfarande har Vimla är ju att man har rabatt för värvningar. 2,0 har bara kostat mig pengar egentligen, inte fått ut något bra av det i alla fall.


    Sen tror jag inte på att det är 0.5% av kunderna som har en 2G mobil, de som har en 2G mobil (och det är många äldre som har det pga att de inte vill använda en smartphone) vill ha en billig operatör, då är det vimla, hallon eller comviq som gäller och hallon fungerar inte på 2G nätet. De kommer nog se den procenten öka nu när de massutskickar 2.0 kort.


    Sen kan det vara bra att ha en gammal mobil om man ska till stranden eller liknande, men då kan man uppenbarligen inte vara vimla kund.


    Svårt att fortsätta rekommendera en operatör som man själv måste vara support för.