• Fredrik Karlsson253 Vimla 2.0

    Vimla menar att det är telefoner som är äldre än 2013 som inte fungerar, men detta stämmer inte.


    En av mina tipsningar har en mobil som inte fungerar, Samsung GT-E1150i från 2010.

    Det jag ser på den är att om man väljer manual istället för automatic på network så står det not allowed, men jag har kollat om något nätverkslås eller liknande är aktivt och inget sådant är aktiverat på den telefonen. Endast nödsamtal fungerar, en det står vimla när man startar den och man får fram pluppar på nätverk efter ett tag, vilket inte verkar hända på min gamla 3310.


    Min gamla Nokia 1208 från 2007 fungerar med vimla 2.0.

    Noka 3310 original fungerar inte.


    Däremot inte min smartphone (nätverksinställningarna) som jag satt med vimla i support med i flera veckor, vimla menade att det var upp till tillverkaren att få det att fungera, tillverkaren kunde inte ge något datum för när det skulle börja fundera, de hade aldrig hört tals om någon operatör som inte hade en proxy. Jag var tvungen att köpa en ny för runt 2000kr.


    Dåligt av vimla att inte informera om detta nu när de börjat skicka ut nya simkort utan att man själv beställt det, ingen information finns i utskicket att det inte fungerar på vissa gamla modeller, mycket dåligt i och med att många äldre är beroende av mobilen och inte kan eller vill lära sig använda en smartphone.


    Jag har själv fått försöka hjälpa till att felsöka och vimla smarar inte på hennes mail. Hon kommer antagligen byta operatör nu, så då förlorar jag en av mina värvningar, enda anledningen till att man fortfarande har Vimla är ju att man har rabatt för värvningar. 2,0 har bara kostat mig pengar egentligen, inte fått ut något bra av det i alla fall.


    Sen tror jag inte på att det är 0.5% av kunderna som har en 2G mobil, de som har en 2G mobil (och det är många äldre som har det pga att de inte vill använda en smartphone) vill ha en billig operatör, då är det vimla, hallon eller comviq som gäller och hallon fungerar inte på 2G nätet. De kommer nog se den procenten öka nu när de massutskickar 2.0 kort.


    Sen kan det vara bra att ha en gammal mobil om man ska till stranden eller liknande, men då kan man uppenbarligen inte vara vimla kund.


    Svårt att fortsätta rekommendera en operatör som man själv måste vara support för.

  • Fredrik Karlsson253 Allmänt

    Jag fick ihop 20Gb, fick sms om att det är påfyllt men har bara 8 Gb enligt vimla.se. Var tveksam till att det skulle fungera och man har ju inga bevis. Vet inte vad jag hade innan heller, kanske kommit mer imorgon...

  • Fredrik Karlsson253 Teknisk Support

    Jag fick det att fungera i webbläsaren nu när jag bytte lösenord.

    Testade nua tt skriva in fel lösenord och knappen ändras till en ring som blinkar för evigt, utan flmeddelande.

    Detta tolkar i alla fall jag som att sidan laddas, kan ni inte lägga in ett ordentligt felmeddelande vid fel lösenord istället?

    4 Olika webbläsare och ingen ger något felmeddelande.

  • Fredrik Karlsson253 Teknisk Support

    Jag kommer varken in via appen eller via webbläsare på pc/mobil (testar flera olika). I webbläsaren snurrar bara en ring på den gröna knappen och i appen står det att något gick snett.


    Det står inte något om några driftstörningar för mitt vimla och här på forumet kommer jag ju in.

  • Fredrik Karlsson253 Vimla 2.0

    @Alex_Vimla


    Ok Alex, jag får helt enkelt vänta på att Vimla kan fixa en proxy eller att Jolla kan lösa detta i en framtida uppdatering. Tack sålänge för att ni försökt hjälpa,mig allihopa. Det är sällan man får support om man inte använder ios/android. Jag är van vid att hitta omvägar, det tråkiga med att sakna MMS är att ingen orkar maila bilden när man svarar att MMS strular

  • Fredrik Karlsson253 Vimla 2.0

    MickeMM:

    Den här mobilen har ett annat operativsystem med egna appar och support för android, men inte alla appar funkar som de ska.

    Men jag tror inte att det hjälper att välja en annan app för MMS eftersom problemet ligger i den bakomliggande koden som apparna använder sig av oavsett vilken man skickar med. Den här appen fugerar inte som den ska för mig. Jag fick fram en ruta där det står "unsupported action" när jag ska skicka något. Jag orkar inte heller lägga in andra appar för meddelanden, då byter jag hellre tillbaks till Vimla 1.0, problemet är ju att alla kommer behöva byta tillslut.

  • Fredrik Karlsson253 Vimla 2.0

    Så om ni inte kan ge mig en proxy, kan jag byta tillbaks till Vimla 1.0? Jag har ju ändå 0 fördelar med 2.0, bara nackdelar (Ingen MMS-funktion, vilket jag betalar för).

  • Fredrik Karlsson253 Vimla 2.0

    Jag har redan provat det (fått frågan på mobiltillverkarens forum), wifi har varit avstängt när jag provat.


    UPPDATERING: Svar från Mobiltillverkaren och Utvecklaren av operativsystemet:

    "Hmm... MMS setup without a proxy is not really supported at the moment.
    Sometimes it works if DNS name of the MMS center is resolvable via
    public DNS and internet connection is up when MMS is being uploaded or
    downloaded.

    If it doesn't work for you when your phone is connected to the internet,
    then I would say it's a known problem and there's no workaround. And no
    ETA when it's going to be fixed, especially given the fact that none of
    us at Jolla encountered such a setup in real life, so we have nothing to
    test again. It's hard to fix a problem without being able to test the
    solution.

    But it's Sweden, right? It's not that far away. Is that a pre-paid SIM?
    Can I just buy it in a store next time I visit Stockholm?

    Best regards,"


    Det är inte möjligt för er att ge mig proxy inställningar (vilket var det första jag bad om i en annan tråd)? Det verkar vara det som är problemet för mig, att det inte finns proxy inställningar.

  • Fredrik Karlsson253 Vimla 2.0

    Inte hunnit prova förrän nu pga operatörslåsta mobiler osv.


    Men SIM-kortet fungerar på Windows-mobilen jag provade på.

  • Fredrik Karlsson253 Vimla 2.0

    Hittade även den här tråden:

    https://jolla.zendesk.com/hc/en-us/articles/201893246-Jolla-phone-I-can-t-send-or-receive-MMS-what-should-I-do-

    "Check with your cellular operator that Jolla is listed as a phone model in their service"

    Borde den vara, eftersom jag inte hade problem med Vima 1.0.


    "In the systems of some operators it is necessary to send one MMS message before the reception of them starts working. Share a picture from the Gallery as an MMS message with somebody"

    Får se efter Iphonetestet, kanske går igång efter att jag skickat med en annan mobil...


    "Download "Advanced MMS Settings": we have published an app in the Jolla Store, that allows your Jolla to configure itself similarly to other devices, to make sure it isn't your operator blocking Sailfish devices."


    Testat detta, att ändra user agent och os till ihpne/ios, men det hjälpte inte och det borde inte vara problemet här.


    "Send an MMS on another device: please confirm, that sending MMS messages with the same SIM-card in another device is possible."

    Det var det du också skrev, ska testa idag.


    Jag har skickat MMS loggen från MMS logger till dem, men inte fått svar.


    Jag tänkte på den här, om det kan vara så att MMS fortfarande är koplat till mitt gamla SIM-kort efter bytet eller så? :

    "Should you have multiple SIM cards in different phones operated with the same phone number, then MMS will typically work with the primary card only. It will not work with the other SIM cards"


    Tycker jag har följt den listan.