• Fredde-ABC Betalning/Faktura

    Då så, efter 6 dagar så gick det nu äntligen att välja Autogiro. Nu blir det intressant att se om det faktiskt också dras pengar som det skall om 3 veckor...

    @Nisse nämde i en chatt jag hade med supporten i förra veckan att han hade för sig att det kunde ta 3 arbetsdagar innan autogiro kan väljas. Verkar som att han har rätt i det... Men jag måste säga att hela förfarandet är helt unikt (och extremt dåligt). Jag har ca 25 autogiromedgivanden och det finns inget annat företag jag har haft kontakt med som har samma osmidiga process. Hela förfarandet hos Klarna tyder på att någon med våld har tryckt in autogiro-funktionen i en betallösning som är gjord för att hantera enstaka online-köp. Bara det faktum att man "simulerar ett köp" på 0kr för att komma till en ruta där man kan välja att betala sin fiktiva faktura på 0kr med Autogiro är ju snudd på absurd. Att man dessutom måste ha loggat in hos Klarna och aktiverat deras "Klarna Direkt" en vecka i förväg gör ju inte förfarandet bättre direkt...

    Vimla, ni ligger nu på "minus" hos mig. Jag tål säkert lite till innan jag säger upp bekantskapen, men i nuläget rekommenderar jag inte Vimla till någon. Jag har fått SIM-kortet och väntar nu på att porteringen skall ske om några dagar. Om det fungerar smidigt och pengarna dras som de skall om några veckor så kanske ni kommer upp till "plus/minus noll". Men ni har en bra bit kvar innan jag är en nöjd "medlem".

  • Fredde-ABC Betalning/Faktura

    @Michael

    Läs punkt 3 i mitt inlägg: Jag har redan aktiverat "Klarnas direkt och har därför ett godkänt autogiromedgivande mellan Klarna och min bank Skandiabanken. (jag hade dessutom läst detta inlägg och de flesta andra om Autogiro innan).

    Det är ju roligt för dig att du vill handla på kreditkort eftersom det antagligen fungerar hos vimla/klarna. JAG vill dock verkligen betala med autogiro. Jag gör det för så många andra saker och det är verkligen smidigt (förutom hos Vimla/Klarna då förståss...). Vimla säger att de erbjuder autogiro, så jag förväntar mig därför att det skall fungera...

    Nu chattar jag med @Nisse, han tycker det låter konstigt och att det SKA fungera (jag börjar bli less på det svaret: klassiskt beteende att förneka att det faktiskt ÄR ett problem). Han nämner dock att det kan ta 3 dagar innan alternativet "Autogiro" dyker upp i Klarnas "checkout". Det var iallafall ny info. Jag påtalar även beteendet med "radio-buttons" som jag beskrev i mitt inlägg här ovan. Han lovar att "dra det vidare".

    Nu är jag är ombedd att vänta till måndag. The story contiues...

  • Fredde-ABC Betalning/Faktura

    Nu har jag varit "kund" hos Vimla i 3 dagar och jag är duktigt besviken innan jag ens har hunnit få SIM-kortet:

    Som så många andra redan har beskrivit i detta forum så går det INTE att välja Autogiro. Snälla Vimla-representanter: INSE att det är (minst) ett fel i systemet och/eller i den information ni ger. Här är min historia:

    1. Jag tecknar mig hos Vimla, fyller i alla uppgifterna. Allt ser bra ut förutom att jag har fakturabetalning medan det jag vill ha är autogiro... Jag går in på "Mitt Vimla", väljer byta betalmetod, får upp "Klarnas ruta om att godkänna köp på 0kr", trycker OK och kommer till en ny bild där "Kort-betalning" är enda alternativ (överst finns en rund "radio-button" som är förifylld för kortbetalning) och där jag kan mata in mitt kreditkortsnummer. Inget annat alternativ finns.

    2. Jag läser på forumet, inser att jag inte är ensam om problemet. Ser Vimlas olika svar, där man uppenbarligen har fått ny info från Klarna under resans gång. Jag antar då att min "kreditprövning" hos Klarna inte har gått så bra (men tydligen OK för att få betala med faktura...). Då jag inte har några som helst betalningsanmärkningar och har stadig inkomst så verkar det konstigt, men OK. Jag kontaktar därför Klarnas support. Jag möts av ett komplett oförstående: Enligt Klarnas representant ligger felet INTE hos dem eller att jag på något sätt inte är kreditvärdig. Enligt dem MÅSTE jag ta ärendet via VImla.se.

    3. Jag chattar därför med vimla, och får beskedet att jag mycket väl ska kunna välja autogiro redan från början (innan jag har fått första fakturan). Jag berättar att jag HAR aktiverat Klarnas "direkt-betalning" och att jag HAR ett autogiromedgivande till Klarna/Nordea Finans kopplat till min bank (Skandiabanken). Beskedet jag får från vimlas representant är att DÅ ÄR DET problem med min kreditprövning och jag måste kontakta Klarna.

    4. Jag ringer Klarna (igen) och pratar nu med en representant som faktiskt låter seriös. Hon lovar att kolla upp det hela och återkomma inom 24 timmar via min epost. Jag väntar 24 timmar och inte tusan får jag någon epost...

    5. Innan jag ringer Klarna igen så går jag in på "Mitt Vimla" och ser om jag kan välja autogiro nu (något magiskt kan ju faktiskt ha hänt under natten). Det går inte nu heller. Det finns dock en liten skillnad: på sidan där jag ombeds att mata in mitt kreditkortsnummer SAKNAS nu den lilla runda "radio-button" högst upp som tidigare var ifylld för kortbetalning. Möjligtvis kan detta ge Vimla/Klarna en liten ledtråd i var problemet egentligen sitter.

    6. Jag ringer Klarna (för 3:e gången) och får nu prata med en person som måste vara direkt inkompetent. Hon frågar mig om OCR-numret. Jag förklarar att jag inte har någon faktura (ännu), utan att ärendet gäller autogiro för alla framtida fakturor. Hon envisas med att begära ett OCR-nummer av mig. Det är ganska tydligt att denna person inte ens förstår begreppet "autogiro". Efter en del diskussion återkommer hon dock med att jag är godkänd i kreditprövningen och att det finns ett godkänt autogiromedgivande till min bank och säger att jag nu nog kan gå tillbaka till butiken och nu ska jag nog kunna genomföra köpet... Det är ingen idé att försöka förklara för henne att jag inte har problem att genomföra ett köp, utan att jag faktiskt vill betala med autogiro.

    7. Nu ska jag chatta med vimla igen så får vi se vad som händer...