• finlirarn Teknisk Support

    @Aron-Ingemar-Mattias-Cederholm sa:

    Hej, löste sig detta problemet och hur i så fall? Jag sitter också på en OnePlus och kan ej ansluta med exakt det felmeddelandet. Och nu verkar supporten ha tagit klämdag till råga på allt.

    Supporten löste det genom att uppdatera simkortsnumret i systemen, så det blev samma nummer där som stod på kortet jag fick. Så det är nog inget du kan ordna själv tyvärr.

  • finlirarn Teknisk Support

    @S.L

    Simkortsnumret är inte samma på mitt Vimla som det jag nyss fått. Jag har haft vidarekoppling påslagen men har stängt av den nu. Det kanske beror på det? Innan jag stängde av vidarekopplingen stod det att jag hade 0 i surf, 0 samtal och 0 sms. Direkt efter att jag stängt av den så kom all information tillbaka.

  • finlirarn Teknisk Support

    Har precis fått ett nytt simkort som jag beställt då det gamla tappats bort. Det ska vara aktiverat sen den 2a januari men jag kan varken ringa eller surfa med det. SIM not provisioned står det också. Varför är det så?

  • finlirarn Vimla 2.0

    Under november befann jag mig i Sverige hela tiden. Dessutom skickade jag inga sms till några utländska nummer.

    Trots det när jag kollar min förbrukning för november och klickar visa utlandssamtal, så kommer 43 sms upp, med debitering 70 öre per sms. Det står tydligt under varje sms att det var skickat från Sverige till Sverige. Alla nummer var svenska. Och alla jag skickade till befann sig även i Sverige.

    Vad beror detta på? En sak jag noterade var att alla nummer jag skickat till troligen tillhör Lycamobile. Jag vet att Lycamobile är en utländsk operatör men dessa nummer är svenska.

    Jag har ingen aning om detta är kopplat till sim2.0 men sim2.0 har ju visat sig ha en hel del barnsjukdomar så jag får ju anta det.

  • finlirarn Vimla 2.0

    Använde röstbrevlådan idag för första gången. Tycker uppläsandet är riktigt kasst. Låter extremt oproffesionellt. Låter som man spelat in ett eller två ord i taget och sen satt ihop så det blir väldigt styltigt och långa pauser mellan orden. Är förvånad när jag läser denna tråd över att det varit ännu sämre.

    Du Har... INGA..... Nya.... Meddelanden

    Du... Har... INGA...............

    ....... Sparade.... Meddelanden

    Röstbrevlåda kan man väl ändå inte misslyckas med?


  • finlirarn Vimla 2.0

    Funkar nu

    @finlirarn

  • finlirarn Vimla 2.0

    Har sim 2.0 nu. När jag ringer 888 är det upptaget. Hur kommer det sig?

  • finlirarn Abonnemang

    @Asawi

    Det finns mängder av exempel där konsumentverket kommit fram till att avtal hos mobiloperatörer inte varit i enlighet med konsumentköplagen. Just denna situation tycker jag definitivt är en gråzon. Jämför med ifall banken skulle besluta att nollställa ditt sparkonto efter tolv månader, och enda sättet för dig att komma åt pengarna på kontot är att spendera dom innan tolv månader passerat (du kan tex inte flytta över pengarna till något annat konto).

    När jag skaffade ett av mina abonnemang hos Vimla tog jag extra pott de första tre månaderna (för halva priset), för att just kunna använda den potten senare. Jag har 35 GB kvar på det abonnemanget, något jag räknat med skulle räcka ett par år till.

    Även om det i avtalet inte framgick någonting angående tid för potterna, så kan man tolka den uteblivna informationen som att det inte fanns någon tidsbegränsning. Jag är också rätt säker på att Vimla själva skrivit att det som sparas finns kvar för alltid. Om nu så är fallet, så tror jag det blir svårt för Vimla att sätta en tidsbegränsning på befintligt sparade potter utan att samtidigt ge en skälig kompensation. Det är många kunder som reagerar på den här ändringen, många som upplever den som ett löftesbrott. Därför skulle det vara intressant att pröva denna ändring hos konsumentverket för att få deras utlåtande.

  • finlirarn Abonnemang

    @Borjeg

    Det är inte alla avtal som är giltiga. Sånt kan alltid prövas. Om man blivit lovad att en pott finns kvar för alltid så har jag svårt att tror att en operatör kan ändra det och sätta en tidsbegränsningen på potten utan vidare. Det är mycket väl så att det inte skulle hålla vid en prövning av konsumentverket . Dock är jag osäker på vad som stod i de tidigare villkoren? Hur man formulerade det kring potterna? Är det nån som har villkoren sparade nånstans?

  • finlirarn Abonnemang

    @maczii

    Vimla ingår i Telenor Sweden

    https://www.telenor.com/investors/company-facts-an...