• finlirarn Abonnemang

    @Asawi

    Det finns mängder av exempel där konsumentverket kommit fram till att avtal hos mobiloperatörer inte varit i enlighet med konsumentköplagen. Just denna situation tycker jag definitivt är en gråzon. Jämför med ifall banken skulle besluta att nollställa ditt sparkonto efter tolv månader, och enda sättet för dig att komma åt pengarna på kontot är att spendera dom innan tolv månader passerat (du kan tex inte flytta över pengarna till något annat konto).

    När jag skaffade ett av mina abonnemang hos Vimla tog jag extra pott de första tre månaderna (för halva priset), för att just kunna använda den potten senare. Jag har 35 GB kvar på det abonnemanget, något jag räknat med skulle räcka ett par år till.

    Även om det i avtalet inte framgick någonting angående tid för potterna, så kan man tolka den uteblivna informationen som att det inte fanns någon tidsbegränsning. Jag är också rätt säker på att Vimla själva skrivit att det som sparas finns kvar för alltid. Om nu så är fallet, så tror jag det blir svårt för Vimla att sätta en tidsbegränsning på befintligt sparade potter utan att samtidigt ge en skälig kompensation. Det är många kunder som reagerar på den här ändringen, många som upplever den som ett löftesbrott. Därför skulle det vara intressant att pröva denna ändring hos konsumentverket för att få deras utlåtande.

  • finlirarn Abonnemang

    @Borjeg

    Det är inte alla avtal som är giltiga. Sånt kan alltid prövas. Om man blivit lovad att en pott finns kvar för alltid så har jag svårt att tror att en operatör kan ändra det och sätta en tidsbegränsningen på potten utan vidare. Det är mycket väl så att det inte skulle hålla vid en prövning av konsumentverket . Dock är jag osäker på vad som stod i de tidigare villkoren? Hur man formulerade det kring potterna? Är det nån som har villkoren sparade nånstans?

  • finlirarn Abonnemang

    @maczii

    Vimla ingår i Telenor Sweden

    https://www.telenor.com/investors/company-facts-an...

  • finlirarn Abonnemang

    Jag har följande förslag

    Pott intjänad innan 1:a april går enligt nuvarande avtal och varar fram tills man har förbrukat den.

    Pott intjänad från och med 1:a april försvinner efter 12 månader. Kan inte det vara en bra kompromiss?

    Då slipper vi trogna Vimla-kunder känna oss så lurade. Eller vad säger ni andra?

  • finlirarn Abonnemang

    Känns som Vimla gör ett feltänk här också möjligen avtalsbrott? Många skaffade ju Vimla på grund av potterna, som varit unikt. Sen undrar jag, om man inte kan lita på att man får behålla något som skulle finnas där för alltid, vad är nästa ändring? Kanske att tipsrabatter också blir tidsbegränsade?

  • finlirarn Teknisk Support

    Supporten svarade att hos dom ser det ut som jag ringt två gånger. Jag bifogade en screenshot från min samtalslog i telefonen där det syns att jag bara ringde en gång. Dom ska undersöka varför det blivit så här. Enligt supporten är det ingen gräns på samtalslängd.
    Andra som ringt långa samtal nyligen (gärna över två timmar) kan väl kolla sina loggar och se att dom blivit rätt debiterade.

  • finlirarn Arkivet

    Kolumnen för volym/längd är tom för mina telefonsamtal på samtalsspecifikationen.

    Datamängder framgår, men för samtal framgår bara starttiden. Ingen samtalslängd finns i loggen.

     

  • finlirarn Teknisk Support

    Två timmar verkar det vara för mig. 

    Jag ringde ett samtal som varade i två timmar och 27 minuter. 

    Enligt min samtalsspec så har jag två samtal under denna tid. Det andra samtalet var exakt efter två timmar. 

    Så det ser som sagt ut som det är tvåtimmarsgräns, eftersom jag inte ringde två samtal, men debiterades för två.