• Emil_Vimla Driftinformation

    Uppdatering: Felet lokaliserat och antal byten som fastnat har börjat ticka ner.

    En fjärdedel av alla byten som fastnat är lösta nu!

  • Emil_Vimla Driftinformation

    Som Mimmi skrev igår är majoriteten av dessa nu lösta och ska fungera efter en omstart av telefonen. Vi jobbar manuellt på att lösa resterande så fort vi kan.

    Vissa migreringar har dock behövt få nytt datum för bytet och för de användare där just detta skett gäller fortfarande det gamla SIM-kortet.

    Vi kommer skicka ut information till dessa om nytt datum för bytet.

  • Emil_Vimla Driftinformation

    Hej alla!

    Byten till Vimla 2.0 har fastnat inatt på grund av ett systemfel.

    Vi kommer manuellt att lösa dessa under dagen.

    Det är bara att avvakta så uppdaterar vi här när det är löst.

    Vi ber om ursäkt för detta!

    Mvh Emil

  • Emil_Vimla Teknisk Support

    Hej alla!

    Vi hade en störning som påverkade vissa användare på inkommande/ utgående samtal och SMS.

    Jag fick precis höra att det ska vara löst så en omstart nu borde lösa problemet för er!

    Mvh Emil



  • Emil_Vimla Driftinformation

    Uppdatering: Mer än tre fjärdedelar lösta i skrivande stund.

    Enligt tekniker beräknas de sista vara lösta runt klockan 11.

    Återkommer med mer information när jag vet mer!

  • Emil_Vimla Betalning/Faktura

    Hej @Jason-Andersson,

    Skulle du kunna prova att gå via webben istället på mitt.vimla.se ? Det verkar fungera lite bättre än appen just nu :)

    Fungerar det ändå inte för dig är du varmt välkommen in till oss i chatten så hjälper vi dig vidare.

    Mvh Emil

  • Emil_Vimla Betalning/Faktura

    @Jason-Andersson

    Magiskt!! Körde du via webben eller gick det via appen för dig?

    Mvh Emil

  • Emil_Vimla Betalning/Faktura

    Hej @tallberg,

    När du befinner dig utomlands kommer din telefon att koppla upp mot de master som ger bäst täckning. Just på Rhodos som ligger nära Turkiet finns en liten chans att din telefon automatiskt råkar koppla upp sig en kort stund mot en Turkisk operatör där det kostar att använda abonnemanget.

    För att undvika att detta händer är det alltid bäst att manuellt ansluta till en operatör för just det land man är i.

    iPhone: Inställningar - Mobilnät - Val av nätverk, stäng av Auto

    Android: Inställningar - Mobilnätverk - Nätverksoperatörer - Sök efter nätverk

    Mvh Emil




  • Emil_Vimla Teknisk Support

    @Chlo @Isabelle-Bäckström

    Hejsan, surfpotterna ska vara påfyllda och jag såg även att båda era abonnemang ska ha fått ny fräsch surf för månaden. Skulle ni kunna prova en ny omstart av telefonen samt även omstart av funktionen mobildata och sedan prova igen? Fungerar det ändå inte vill jag att ni kikar in i vår supportchatt efter lunch för lite felsökning. Ni hittar chatten på vimla.se/support klicka på "Hittar du inte svar på din fråga? Kontakta oss här!".

    Mvh Emil



  • Emil_Vimla Betalning/Faktura

    Hej @rolfa,

    Planen är att vi ska byta ut Klarna helt mot Billogram för faktura/autogiro och Stripe för kortbetalningarna. Bytet är något som tagit/ kommer att ta flera månader då vi inte velat att alla ska byta samtidigt.

    Har du ändrat till faktura men ännu inte fått komma över till Billogram kommer du med största sannolikhet göra det inom 1-2 månader. Vill du byta till Billo redan nu kan du kontakta oss i chatten så kan vi lägga över dig manuellt.

    Mvh Emil

  • Emil_Vimla Betalning/Faktura

    Hejsan!

    Det jag misstänker har hänt är att ni aktiverat autogirot på junifakturan efter det att julifakturan skapats och därför har inte autogirot kopplats. Augustibetalningen kommer däremot dras via autogiro men just juli behöver betalas in manuellt.

    Mvh Emil

  • Emil_Vimla Appar

    @mlo You're into something very interesting with the support of the app in a foreign Play Store. I just had words with our app developers and they said it should not even exist in the store or be downloadable if there was some form of limited availability.

    @joostcolette Glad to hear that the issue with the app is the only thing you have trouble with here at Vimla. It should not matter if you don't have the simcard in your phone it should work anyway because it's not connected to the app in any way. Like I said earlier I have sent an error report to our developers about your account and your problem to find out why the problem is only shown in the app and not the web based "My Vimla".

    I'll send you an update by email when/ if they find the problem.

    Regards,

    Emil

  • Emil_Vimla Teknisk Support

    Hejsan @Håkan-Nilsson,

    Både jag och @Alex_Vimla var i Spanien (Malaga) i somras och det fungerade klockrent med våra 2.0 abonnemang! :)

    Mvh Emil

  • Emil_Vimla Betalning/Faktura

    @Pelikanen Jag har nu kopplat din swishbetalning till fakturan och satt igång ditt abonnemang. Starta om telefonen om 15 minuter så hoppar det igång för dig.

    @Samuel-Gomez Ditt abonnemang är igång, starta om telefonen nu direkt så ska det fungera!

    @Wilma-Westin-Lundqvist Jag har skickat dig ett PM där jag efterfrågar info om vilket telefonnummer det gäller så ska jag kika även på ditt abonnemang.

    Mvh Emil

  • Emil_Vimla Betalning/Faktura

    Hej @Tom200,

    Jag har kikat över ditt ärende och ser att betalningen är registrerad nu. Starta om din telefon om 15 minuter så hoppar den igång för dig!

    Mvh Emil

  • Emil_Vimla Betalning/Faktura

    @Tuong-Anh-Tran

    Hejsan!

    Jag kan se att du fått en påminnelseavgift då vi fått in din betalning men det saknades 1 kr för ett MMS utomlands/ till utlandet.

    Jag tycker inte att det är rätt att du ska betala en påminnelseavgift för en krona så jag stryker den och bjuder även på MMS-kostnaden :)

    Mvh Emil






  • Emil_Vimla Vimla 2.0

    Hejsan @Thomas-Li,

    Jag kikade lite på ditt abonnemang och simkortsbytet ser ut att ha gått felfritt. Det nya simkortet ser ut att vara aktivt på ditt abonnemang, jag ber våra tekniker göra en omstart av simkortet så det jag vill att du provar nu är att du startar om din telefon 10-12 gånger och inväntar täckning/ eller att telefonen inte känner av kortet mellan gångerna. Skulle det ändå inte fungera misstänker jag att simkortet är defekt och vill då att du går in på Mitt Vimla -> inställningar -> ersätt simkort så skickar vi ut ett ersättningkort med A-post.

    Mvh Emil

  • Emil_Vimla Allmänt

    @Andyman @S-L

    Hejsan, vi har inte något specifikt slutdatum för migreringen ännu, däremot har jag nu också sett att användare undrar om 30 nov är sista bytesdag och det är det inte.

    När man startar migreringen kommer man först och främst till "https://sim.vimla.se/valj-manad/" och där kan man välja "Så sent som möjligt". Det är om man redan fått hem simkortet och valt en månad man endast kan välja ett visst antal veckor framåt i tiden på "https://sim.vimla.se/valj-dag".

    Så för att förtydliga, det går fortfarande att välja "så sent som möjligt" om man inte redan valt månad för byte till det nya simkortet :)

    Mvh Emil

  • Emil_Vimla Teknisk Support

    Hej @Erik-Håkan-Gärdin,

    Ditt abonnemang sägs upp per automatik den dag ditt nummer flyttar över till oss. Har du uppsägningstid hos din gamla operatör kan det leda till dubbla betalningar. Därför rekommenderar jag dig att först säga upp ditt gamla abonnemang och sedan beställa Vimla strax innan uppsägningstiden löper ut.

    Mvh Emil

  • Emil_Vimla Abonnemang

    @Lotte-Mörner-Walter @Sven

    Klickar du "spärra simkort" istället för "ersätt simkort" på Mitt Vimla skickas simkortet ut aktivt istället :)

    Mvh Emil