• Bjorn Betalning/Faktura

    Posten kommer säkert fram, men adressen är inte rätt.

    På översta raden skriver man mottagaren (Vimla), på nästa rad skriver man eventuell c/o, d.v.s. den som "äger" adressen (Telenor).

  • Bjorn Betalning/Faktura

    Det står "Telenor Sverige AB, C/O Vimla ..."

    Det borde vara "Vimla, c/o Telenor ..."

  • Bjorn Vimla 2.0

    Om man bara visar att SMS har kommit fram till mottagarens operatör så är det fel typ av leveransrapport.

    Jag har använt leveransrapporter för SMS hos Comviq och Tele2 i minst 15-20 år. Det har alltid fungerat och varit tillförlitligt.

    Den har rapporterat när SMS:et har kommit fram till mottagarens mobil, och inte mottagarens operatör. (Däremot vet man förstås inte om mottagaren verkligen har läst det.)

    Om mottagarens mobil har varit avstängd har leveransrapporten kommit när hen startade mobilen.

    Om mobilen aldrig startas rapporteras det efter ett antal dagar att SMS:et inte kunde levereras. (Jag tror man kan ställa in hur många dagar den ska försöka leverera SMS.)

    Hos Comviq/Tele2 kan man inleda SMS med KV# för att få leveransrapport tillbaka i form av SMS (med ursprungliga SMS-mottagarens nummer som avsändare). Jag vet inte om andra operatörer har den funktionen? Med Vimla 1.0 funkade det inte, "KV#" fanns kvar i SMS:et hos mottagaren och jag fick ingen leveransrapport. Jag skulle gärna se den funktionen hos Vimla.

    När jag har skickat SMS från Tele2 och Comviq (även utan "KV#") står det Delivered (även när jag har skickat till Vimla). När jag skickar SMS från Vimla 1.0 står det inte Delivered, trots att jag vet att det har kommit fram.

    Jag har också ett Telenor kontantkort. Där kan man i Meddelandeinformation se vilken tid ett SMS har kommit fram eller "Misslyckades" om det inte har kommit fram.

  • Bjorn Abonnemang

    Jag förstår inte hur det (numer) skulle vara mer logiskt att extradata används sist, oavsett hur man har fått den. Det viktiga nu är ju att använda datan som har kortast giltighetstid.

    Säg att man köper extradata när all annan data är slut. Sedan kanske man bara använder 0,1 GB av extradatan innan nästa månad börjar och man får t.ex. 2 GB igen. Om jag under kommande 12 månaderna inte gör av med mer än 2 GB/månad så förlorar jag den extradata jag har köpt.


    Visst är det en bra bonus att få 20/55 GB extradata, men det kan ju också vara det som är anledningen till att många blev kunder. När en kompis beställde ett abonnemang förra veckan var största anledningen att man fick 55 GB extradata.

    I mitt fall är det mycket möjligt att alla 55 GB jag fick kommer att förfalla om ett år (som det fungerar nu) eftersom jag antagligen kommer använda mindre än 2 GB/månad i snitt. Om extradatan (som är äldst) användes istället för månadsdatan skulle jag om ett år i alla fall ha sparat ihop en pott på 24 GB när den återstående välkomstdatan förfaller.

  • Bjorn Abonnemang

    När jag tänker på det, så var det faktiskt helt rätt (och mest schyst mot kunderna) att använda extradatan sist, när data aldrig förföll, eftersom man då först använde den data som var begränsad till 100 GB (och gav plats att spara ny data).

    Men nu är förutsättningarna ändrade, och då måste man ändra på allt, inte bara genomföra den dåliga delen av förändringen.

  • Bjorn Abonnemang

    Att extradatan användes sist var inget problem när datan aldrig förföll. Nu när data förfaller efter 12 månader måste självklart den äldsta datan användas först, oavsett typ och innan innevarande månads data.

    Jag har 2 GB per månad och jag fick 55 GB välkomstdata (extradata). Jag använder inte så mycket mobil data, så troligen kommer jag inte göra av med det, men jättebra att ha som reserv t.ex. om bredbandet skulle gå ner.

    Som det funkar nu, om jag skulle använda exakt 2 GB per månad, så kommer jag ha 55 GB i potten i ett år, och efter ett år skulle potten bli 0. Det känns inte rimligt.


    Ett annat exempel, när innevarande månads data används först (som nu) (anta att extradata är 0):

    Månad 1-6: Jag snålar med data och använder 1 GB/månad och har sedan sparat ihop 6 GB i potten.

    Månad 7-12: Jag använder 2 GB per månad och har hela tiden kvar potten på 6 GB som reserv.

    Månad 13-18: Jag fortsätter att använda 2 GB per månad och potten förfaller med 1 GB per månad tills den är 0.

    Om istället den äldsta datan skulle användas skulle jag hela tiden ha kvar min ihopsparade reserv på 6 GB.


    En (enda?) anledning(en) till att fortfarande ha olika potter är om 100 GB-gränsen inte ska gälla extradata.

    Personligen skulle jag inte ha något problem med om datan slogs ihop till samma pott och gränsen gällde allt.

    Möjligen skulle man då kanske kunna höja gränsen till t.ex. 200 GB.

    Om det nu måste finnas en gräns öht när datan ändå förfaller efter 12 månader?


    Om man är insatt i koden borde det vara ganska enkelt att fixa det här.

  • Bjorn Abonnemang

    "Bäst före januari" innebär det att man kan använda datan senast 31 december?

    Kanske tydligare att skriva "Giltig t.o.m. januari 2019"? (eller december 2018?)

    Det är väl bara att visa en rad för varje förfallodag för extradata också under de andra? Lätt att se skillnad med olika färger. Det lär ju oftast inte vara så många rader ändå. Det gör väl inget om man får skrolla lite om man vill se detaljerna?

    Men jag tycker som @Michael att den äldsta datan borde användas först, oavsett typ och innan innevarande månads data, och då kan man slå ihop dem i redovisningen (även om det i bakgrunden är olika potter). Känns självklart att en schyst operatör skulle göra på det sättet. Annars känns det som om man vill att extradatan ska förfalla innan den hinner bli använd.

  • Bjorn Vimla 2.0

    Hamnar nya kunder på gamla plattformen eller Vimla 2.0?

    Hur vet man vilken plattform man ligger på?

    Jag testade vidarekoppling med *21* och det funkade, så jag antar att det innebär att jag ligger på gamla plattformen?

  • Bjorn Allmänt

    Jag fick ihop 7,5 GB.


    Jag angav mitt tillfälliga Vimla-nummer, som gäller sista dagen idag (nummerflytt från annan operatör i natt), så jag hoppas det kommer fram.

  • Bjorn Betalning/Faktura

    Om man som nybliven kund skulle vilja uppgradera sitt abonnemang, kommer man då fortfarande få halva priset de första månaderna?

    T.ex. om man nu betalar 50 kr och uppgraderar till 160-kr abonnemanget, får man då betala 80 kr?


    Om man senare nedgraderar, får man då behålla den data man sparat ihop?