• Benny Tiles Teknisk Support

    Är det On Off varannan dag på Mitt Vimla som gäller numera ?

    Idag nere igen (kl 19,47) både web och app..😫


  • Benny Tiles Abonnemang

    Nu har jag läst så många rättelser-kommentarer-visningsbuggar och justeringar så det bara roterar i skallen.

    Har 92 Gb idag och kan bara konstatera att jag fattar nada av hur förbrukningen fungerar och en vacker dag är det tomt men när den dagen infaller är för mig ett mysterium....
    Ngn virrigare info har jag aldrig försökt sätta mig in i och fattar varken resonemang eller hur det är tänkt.

    Bryr mig inte men att försöka förklara för ngn utanför Vimla hur det fungerar är nog näst intill omöjligt utan ett tvåsidigt facit och frågan är om ens det gör det begripligt...

  • Benny Tiles Teknisk Support

    @Pelle-Jansson


    Trevligt med positiva kommentarer !

  • Benny Tiles Teknisk Support

    "Vimla Classic"


    Igår (2/5) fungerade MMS, idag kl 7,00 vägrar MMS skicka foto.

    Står bara"Missl.MMS"

    Skickar SMS till samma nummer, går iväg och kommer fram.

    Inget ändrat i inställningar senaste året, ingen internetbrist / samma över WIFI.


    Några fler eller bara jag som råkat ut för detta idag ?


  • Benny Tiles Vimla 2.0

    Hoppsan.

    Trampade tydligen på en redan öm tå!


    @SL sa i [Leveransrapport](/post/23704):

    >

    @Benny-Tiles

    Jag lämnade vimla och detta var en av anledningarna, det tillkommer kunder på 2.0 som upplever samma frustration och det är helt naturligt att det fortsätts diskuteras av dom och andra svarar och håller med, och lär fortgå då flertalet faktiskt har tekniska problem med i sin vardag nu p.g.a. av detta bortfall. Det finns ingen som tvingar dig läsa dessa för dig "zzz" trådar det är något du väljer göra helt frivilligt, läs istället dom som intresserar dig.

  • Benny Tiles Vimla 2.0

    @Adnan sa:

    👌

    Tydligen ligger leveransrapporter på forum som en ändlös slinga, tror att synpunkterna är kända vid det här laget och tror Vimla har tagit del av detta ett antal gånger nu.

    Synpunkterna kan vara riktiga från båda läger men börjar bli liite tröttsamt... 💤

    @NiklasO Inser att vi intressant nog har olika syn på vad som är grundläggande funktion :) När jag tänker vad som är grundläggande funktion så är det att kunna ringa och ta emot samtal, skicka och ta emot sms respektive mms samt att surfa. Allt utöver det ser jag som tilläggsfunktioner/tjänster och för mig är även leveransrapporter ett tillägg. Sen kan man visserligen ta för givet att vissa tillägg bara finns (som t ex en röstbrevlåda).
    Konstaterar också att du tror att det är många som använder leveransrapporter (eller rätt många i alla fall). Jag tror tvärtom. Tiden får utvisa :) Som du säger så kommer det märkas i supporten om det är ett bekymmer för människor :)

  • Benny Tiles Vimla 2.0

    Vimla 2,0 med mobilens Standardinställningar för Apn.

    Bor i Sthlms skärgård, hemma i skogen ligger jag på ca 20 Mbit/s ner - ca 14 mbit/s upp men variationer finns både uppåt och nedåt.

    Testen nedan tog jag utanför bilen 1 mil hemifrån (ingen mast inom synhåll men borde finnas nära), kunde inte låta bli att lägga upp testen här..

  • Benny Tiles Vimla 2.0

    Lite mer APN-info som gäller min Samsung Note4 men förmodligen andra Android också.


    Att Vimla 2,0 kan använda samma APN som den tidigare Classic gäller tydligen från den 31/1 men upptäckte lite mer när jag testade.

    Rensade APN, använde mobilens kommando "Återställ till standard" och startade om och testade Internet / mms. Allt funkar.

    Provade rensa igen, startade om med ett Comviq-sim, kollade att Comviq Apn låg inne automatiskt. Startade om med Vimla 2,0 sim och kollade APN som då ändrat sig till mobilens Standardinställning. Allt funkar.

    Raderade APN igen, bytte till Vimla Classic i hopp om att inställning skulle ske automatiskt men icke.. Raderade igen, startade om med Comviq-sim som åter lade in APN automatiskt. Bytte till Vimla Classic och APN gick över till Telenor. Ett sista byte till Vimla 2,0 ändrade APN till Standardinställning efter omstart..

    Blev mycket info nu men kortfattat kan jag säga att på min Samsung funkar det att byta från Classic till Vimla 2,0 utan att peta i någonting manuellt, alternativt om det inte skulle hoppa igång så funkar Återställ till Standard så läggs APN in för både internet och mms....

    I Standardinställning står det varken Telenor eller annan operatör men fungerar som det ska.

    Vis av detta verkar APN-strulet över (i alla fall för Samsung Note4) och hoppas man från supportens sida greppar att rensa hårt i alla förvirrande mallar och anvisningar för Vimla 2,0 som kanske inte är aktuella längre.

    Ha en bra dag.

    Benny

  • Benny Tiles Teknisk Support

    @Sven

    Låter som Vimla support får en del att göra.

    Folk som inte lusläser forum kommer nog få problem för testar gör väl dom flesta och sedan avinstallerar och hoppsan då fungerar ingenting..

  • Benny Tiles Vimla 2.0

    @Alf-Petersson

    Drar mig till minnes tidigare anmärkningar ang sms fel tidsstämpling och som finns diskutterat sedan lång tid tillbaka i Vimla Classic.

    Minns att jag själv mailade support för ett år sedan och klagade på detta men svaret blev att det var inget man löste enkelt.

    Anmärkningen då var att det visades en timme fel hit och dit i Mitt Vimla mellan appen och webben och tidsstämplingarna fanns att se på dessa ställen för sms.

    Tydligen fortfarande samma fel att server ligger på fel tidszon då..

    Verkar som lösningen blev att man inte presenterar trafikspec i Mitt Vimla längre......