• Asawi Vimla 2.0

    @Adnan sa:

    I och med detta så är det ju endast en mycket mycket mycket liten andel av Vimlas kunder som drabbas. Naturligtvis ska de också kunna använda Vimla och sitt abonnemang och det är bra att Vimla kommer försöka hitta en lösning för den enskilde (som är i behov av det), men annars är ju inte detta en större katastrof om man ser till helheten.

    Jag tror också att det är en ganska liten andel, men i den gruppen är det nog många som som har mobilen som en extra trygghet som de blir av med tills detta är löst. De må vara förhållandevis få, men det är ändå väldigt allvarligt!

    Lenas svärfar har ju t.ex varit utan mobil i nästan 2 veckor nu.

    Det är synnerligen anmärkningsvärt att man först nu kommit på detta. Det tyder ju faktiskt på antingen bristande teknisk kompetens eller bristande förmåga att göra (i brist på bättre ord) behovsanalys (Vad ska produkten klara av? Gör den det?) eller både och.

    Jag brukar försöka vara positiv och peppa Vimla, men hela det här Vimla 2.0 har gett även mig en dålig smak i munnen. Det här med 2G-mobiler är verkligen extremt allvarligt. Betydligt mer allvarligt än att surf/MMS kan kräva manuella inställning eller att det fattades roaming viktiga länder.

    Eftersom jag i min tämligen begränsade bekantskapkrets har minst 3-4 personer med bara 2G-mobiler (varav 1 har Vimla) tror jag att det riskerar att gälla fler personer än många tror.

    Telenor får nog lov att hoppa in här och ta över dessa kunder tämligen omgående om de inte kan föras tillbaka på Vimla 1.

  • Asawi Abonnemang

    @Rolf-Evert-Carlsson sa:

    Om det nu är så enkelt kan du kanske förklara på ett enkelt sätt för engammal man hur man gör.
    Har försökt beställa ett abonnemang men hittar ingen förklaring hur man använder sin tipslänk.😰

    Kopiera din tipslänk och klistra in den i din webläsare. Eller skicka den till dig själv och klicka på den om det är enklare. Du ser att tipslänken "gått in" på att det står något om att du blicit tipsad av xxx längst upp på sidan. Sen är det bara att beställa det nya abonnemanget. Du måste dock använda en annan epostadress. Har du en gmail-adress kan du lägga in en punkt någonstans så läser Vimlas system det som en ny adress.

  • Asawi Utomlands

    @MickeMM sa:

    @Viktor - Jag har det lilla, men jag har MASSVIS med sms, samtal och surf sparat. Har jag fattat det rätt? Måste jag uppgradera mitt abonnemang för att kunna använda det i Danmark efter den 15 juni?

    Nej. Inte 15 juni. Däremot den 1 oktober, eller vid resa efter det datumet.

  • Asawi Abonnemang

    Jag skulle tro att det är en "månadsskiftes-bugg" och att det ordnar upp sig idag eller i morgon. Såg på Swedroids forum att fler harfått fel vad gäller sin datapott. Håller tummarna!

  • Asawi Abonnemang

    Priset är detsamma men som seniorer får vi mer data. T.ex. minsta för oss är 3GB.

  • Asawi Abonnemang

    Hade du 100GB`-abonnemanget? Det läggs i så fall inte in potten. Anars förlorar du inget vid byte. Men om det är idag, den 1 september det hände så är det säkert "månads-skiftes-strulet". Det tar några (arbets-)dagar innan alla tipsrabatter och potter är på plats vid månadsskifte.

  • Asawi Vimla 2.0

    De första dagarna i varje månad står det ofta fel inne på Mitt Vimla. Din surf finns säkert kvar, men du ser den inte just nu. Hos mig stod det fel i morse, men nu stämmer det. Men det tar olika lång tid för olika personer.

  • Asawi Teknisk Support

    @Julia-Lundqvist sa:

    hej. Det började för mig iförrgår, så fort jag ringer ut så ändras 4G till H!

    Just detta är helt normalt. I och med att det inte finns VoLTE (Röstsamtal över LTE) hos Vimla måste mobilen koppla över till 3G (det du ser som H) när samtal ska göras. Det låter som din mobil inte sköter den överkopplingen som den ska. (Jag hade själv en mobil med det problemet, men det betyder ju inte att det är precis samma problem för dig). Prova att låsa mobilen på 3G och se om det funkar bättre då.

  • Asawi Vimla 2.0

    @Karl-Olov-Nordin sa:

    @Stefan-Henrikson Trams Snack

    Det är nog snarare du som kör med "Trams Snack". Här och i andra trådar .Även om DU inte upplever olika problem betyder det inte att inte andra har det. Det är, rent ut sagt, oförskämt att gå in i andras trådar med kommentarer som detta och "det är ine VImlas fel" (när det alldeles uppenbar är Vimlas fel), "sluta komma med hot" (när en person väljer att byta operatör då det inte fungerar som det ska för henne).

    Jag har inte heller några större problem, men så har jag inte heller bytt till Vimla 2.0. Jag använder inte heller leveransrapporter eller röstar i TV-program. Så finns det problem där märker jag det inte, men tror självklart på dem som upplever problem.

    Så jag skulle önska att du tänker efter ett varv till innan du hoppar på andra postare. Nu då.

  • Asawi Allmänt

    För att förtydliga: SMS-nummer 71550 är ett nummer som KAN användas till betaltjänster även om just den tjänst du vill ansluta till inte är betaltjänst. Men eftersom det GÅR att ha betaltjänster på det numret måste du ha aktiverat på Vimla att det är OK att skicka till nummer som detta.

    Det är en SERVICE att detta normalt sett är avaktiverat från början för att du inte ska kunna dra på dig oväntade kostnader. Du kan när som helst slå på eller av tjänsten inne på Mitt Vimla. Hur enkelt som helst!

  • Asawi Teknisk Support

    @soulsid Ni kan ändra era abonnemang själv utan att tipsrabatt eller annat försvinner.

  • Asawi Teknisk Support

    All data ligger i samma pott. Potten fylls på med din månadsmängd, men allt ligger som sagt i samma pott. Så det tar inte slut förrän potten är tom.

  • Asawi Idéer

    Kanske känns egendomligt att i dessa tider önska MINDRE data, men ska förklara hur jag tänker:

     

    Som "senior" får jag minst 2 GB data via Vimla.För egen del tackar jag och tar emot. Men många riktigt gamla använder ingen data alls. Till exempel min grannfru (80+) eller min pappa om han levt (han blev 95...).

     

    Att få 60 samtal för 90 kr är i och för sig helt OK, och absolut inget överpris. Men inget är så bra att det inte kan göras bättre. Tänk om det fanns ett "Vimla Prata"  (eller annat enkelt namn) med fortfarande antingen 60/600 samtal/SMS eller obegränsat men med bara t.ex. 0,5 GB data (kan vara bra att ha en liten skvätt i alla fall) för någon tia mindre.

     

    Den barnfamilj jag umgås mycket med skulle också uppskatta detta då de vill ha kontroll över sin 12-åriga flickas nät-användande. Alltså vill de att hon i hiúvudsak surfar på hemmets WiFi och även om de inte kollar vad hon gör har de i alla fall lite koll på henne. En liten datamängd är bra även där. Alltså att det finns lite att använda om det behövs när hon är hemifrån, men inte så mycket att hon kan surfa urskiljningslöst på mobilen. 

     

    Jag vet att många ser helt annorlunda på detta, men för dem finns ju redan bra alternativ hos Vimla och jag vill inte att de ska reduceras på något vis. 

     

  • Asawi Utomlands

    @rolfa sa:

    @sebbivism sa:
    Har läst i Forumet, innan beslutet kom, hur en del tyckte det var helt OK att de med minsta abonnemangen, skulle betala kalaset, när roamingen skulle släppas lös. Har en känsla att de som tyckte så, själva satt med omfattande abonnemang.
    Skulle man inte ha kunnat fördela kostnadsökningarna på hela kundstocken?
    .
    .

    Hur kort tid kan man teckna ett mer omfattande abonnemang? Går det att teckna för en vecka? Gäller det från en viss datum till en annan, eller kompliceras det av månadsskiften etc.?

    Jag är en av dem som tycker detta är bra. Jag sitter med minsta, så ditt antagande där stämmer i alla fall inte på mig.
    Varför ska ALLA vara med och betala det kalas som flertalet kanske inte har så stor nytta av? Jag har minsta abonnemanget för att jag inte behöver mer, och väljer Vimla eftersom jag här inte behöver betala för sådant jag inte behöver.
    Abonnemangen löper per kalendermånad, så är man borta över ett månadsskifte behöver man gå upp i abonnemang under 2 månader. Man kan gå upp t.ex. mitt i en månad och då kostar det i vissa fall efter hur mycket månad det är kvar. T.ex. 25 kr om man gå upp i samtalsmängd mitt i månaden, men går man upp i data kostar det 50 kr oavsett när man gör det. (korrigerade vad jag skrivit tidigare, om nån läst det) Sen åker man på nästa månad om man behöver dagar även i den månaden. Så fort man kommer hem kan man gå ner igen, men det kommer inte att gälla förrän kommande månadsskifte. Så för en resa på upp till 4 veckor blir det max 100 kr extra.
    Hellre att den som gör denna resa betalar 100 kr än att vi alla med lägsta abonnemanget ska betala t.ex. 10 kr extra/månad.
    Man måste ju vara realist och förstå att det kanske inte är rimligt att få "allt" för de max 100 kr som Vimlas minsta kostar. Vimla kommer att behöva betala nånstans mellan 40-80 kr/GB till den utländska operatören när man surfar i deras nät.
    Att man stänger helt för utlandsanvändning efter 1 oktober är nog för att reglerna är "antingen eller". Man har möjlighet att inte tillåta roaming, men OM man gör det får man inte ta ut avgifter för den. Alltså blir enda rimliga möjligheten att inte tillåta det på de billigaste abonnemangen.

  • Asawi Utomlands

    @Goot sa:

    Frågan är väl dock om det är lagligt att det inte kommer finnas någon gratis roaming inom EU för det lägsta abonnemanget efter Oktober?

    Det är helt enligt reglerna. Det är faktiskt reglerna som gör att man helt stänger utlands-användning för lägsta abonnemanget. Operatören behöver inte erbjuda roaming över huvud taget. Men gör man det får man inte ta ut extra avgifter. Därför väljer Vimla och andra lågprisoperatörer att spärra sina billigaste abonnemang för utlandsanvändning.

  • Asawi Abonnemang

    Bara för att förtydliga det svar Mikael redan gett:

    Fri roaming införs den 15/6. Har du bara "utland" aktiverat är det bara att surfa/ringa oavsett vilken nivå du har på data/samtal fram till sista september.

    Åker du utomlands efter 1 oktober behöver du uppgradera antingen till fria samtal eller högre datamängd den månad du är borta. Du kan nedgradera omedelbart, men nedgraderingen börjar inte gälla förrän vid kommande månadsskifte.

    Klickbar (förhoppningsvis) länk till sidan med informationom vad som gäller (den som Mikael hänvisade till): https://vimla.se/eu/ Klicka på Sudent/55+ för förtydligande abonnemang för abonnemang.

  • Asawi Teknisk Support

    @Ola-Sikström Kolla en extra gång att Proxy är blankt i din apn.

  • Asawi Abonnemang

    Jag skulle tro att det är månadsskiftes-kaoset som råder. Brukar alltid bli lite konstigheter de första dagarna varje månad men sedan lösa sig.

  • Asawi Buggar

    @Tina-Kahn Du ska klicka på "Godkänn köp" eftersom du redan valt autogiro. Det som står nedanför ät ifall du skulle ångra dig och vilja välja något annat.

  • Asawi Utomlands

    Deingår i EU. Fri roaming.