• Asawi Vimla 2.0

    Supportsida med mer info: https://support.vimla.se/articles/article/hur-byte...

  • Asawi Vimla 2.0

    I väntan på svar från Vimla kan jag svara på en del:

    Ditt nya abb levereras inte med Vimla 2.0 från start, men du kan gå in på någon sida hos Vimla och beställa en överflytt. (Ska se om jag hittar den sidan med info sen)

    Beställer du ditt nya abb 1 februari betalar du inte för februari. Säger du upp innan sista februari kostar det dig alltså ingenting. Du betalar ju hela tiden i förväg för månaderna, så om du skulle betala 50 kr för mars göller det bara att avsluta innan sista mars och så vidare.

  • Asawi Vimla 2.0

    @mlo sa

    Jag har flera gånger fått övertala en äldre släkting att INTE byta. Han har varit orolig för att hans telefon ska sluta funka om han inte byter.
    Vimla har gjort det här på ett riktigt osnyggt sätt. Att ni nu inte ens kan erkänna det utan pratar på om frivillighet och full information är häpnadsväckande.

    Exakt! Visst finns det en del information här i forumet, men inte tusan läser alla här, Inte ens majoriteten av Vimlas användare. När jag kollade vilken information mina vänner som bytte över hade fått var det i princip noll. De hade fått en masssa SMS och trodde att det var bråttom att byta. That's it! Att det skulle vara begränsningar hade de ingen aning om.

    Att de sulle behöva lägga in APN manuellt hade de heller ingen aning om. Visst går det in automatiskt på en del nya mobiler, men tänker man ett varv till så inser man kanske att de som fortfarande är kvar på äldre modeller är de som har minst kunskap/intresse och alltså behöver mest hjälp och information. Information som de inte fick eftersom de inte läser i Vimlas forum.

  • Asawi Vimla 2.0

    @mlo sa:

    @Asawi
    För att inte tala om att nästan hela Syd- och Centralamerika saknas.

    Oj! Det observerade jag inte! Reser inte där själv, men dottern är där rätt ofta. Som tur är har hon Tele2...

  • Asawi Utomlands

    Har du roaming aktiverat i mobilen?

    Hade du betal/utland aktiverat på Mitt Vimla innan du lämnade Sverige?

    Har du Vimla 2.0 eller "gamla" Vimla?

  • Asawi Vimla 2.0

    Såvitt jag kan se saknas ett viktigt land, eller rättare sagt en hel kontinent från 2.0: Australien.

    Ett land som besöks av mååånga svenskar, särskilt unga sådana. Mååånga studenter (en grupp som Vimla satsat rätt hårt på) som stannar till där kortare eller längre tid.

    (Och så, återigen, min stora käpphäst: Tyskland finns visserligen med på listan, men det verkar funka dåligt där)

  • Asawi Vimla 2.0

    @johan_vimla Hoppas ni inte ens tänker tanken på att tvångsflytta oss till 2.0 innan surf inom i alla fall EU funkar ordentligt. Speciellt tänker jag då på Tyskland. Det bara MÅSTE funka där! Det gör det uppenbarligen inte idag. Hoppas det är något ni jobbar hårt med.

    Är det problem även i Nederländerna som någon nämnde är det förstås också bekymmerssamt.

  • Asawi Abonnemang

    Precis som @Beshar-Mohamed säger betalar du inget för januari. Spelar ingen roll vilken dag det börjar. Du får först ett tillfälligt nummer fram till att nummerflytten sker. Om det är vldigt viktigt att nummerflytten sker just 23/1 och du har fått ett annat datum från Vimla får du kontakta dem över chatt till veckan. Du får ett separat meddelande över epost där dagen för nummerflytt sker. Men det är alltså oberoende av ditt tillfälliga nummer.

  • Asawi Teknisk Support

    Ett tips: Använd en gmail-adress. Gmail bryr sig inte om ifall man lägger in en punkt någonstans, men Vimlas system läser det som en annan adress.

    t.ex. förnamnefternamn@gmail.com och förnamn.efternamn@gmail.com räknas som två adresser hos Vimla, men epost (t.ex. fakturor) kommer till samma adress.