• Alf Petersson Vimla 2.0

    Lite ytterligare info om problemet, trots att Ida@vimla inte ville att jag skulle skriva något.
    Men jag uppfattar detta forum som att kunderna ska få information om fel och brister och vad som händer så därför lägger jag ut denna info nedan.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    VIKTIGT är att det har konfigurerats rätt för dig, det betyder alltså inte att hela grundproblemet är fixat och jag vill om möjligt att vi inte skriver i forumtråden att det nu är fritt fram och guld och gröna skogar då dem nu jobbar med att lösa det helt och hållet.

    Så som jag förstått det så har vi haft GMT-tid (alltså brittisk tid) i våran meddelandecentral, vilket inneburit att tidsstämpeln varit fel när den mottagits av bilvärmaren, men nu har man konfigurerat om så att den går efter Svensk tid för dig.
    Problemet (tror vi) varför vi inte kunnat se det hos oss i våra system är att dem tolkat om allting som Svensk tid utan att ja säga till att det inte är Svensk tid ursprungligen.

    För dig så kommer det nu och framåt vara löst oavsett om vinter eller sommartid. Det som återstår nu är att lösa så det inte detta uppstår för andra.

  • Alf Petersson Vimla 2.0

    Fick mail från Ida@vimla igår, där det stod att det kunde vara fixat??

    Döm om min förvåning när jag prövade idag så fungerade det!!!
    Så det ska bli roligt att höra vad felet berodde på, om man får någon återkoppling.
    Sen så blir det kul att se vad som händer när vi får sommartid igen, om det fortsätter att fungera.

    Men det var ju kul att man börjar lägga krut på att åtgärda buggarna i telefonsystemet istället för att byta administrativa system mm.
    😜

  • Alf Petersson Vimla 2.0

    I nedanstående exempel så syns tydligt skillnaden när man skickar med Vimla (10.47) och med annan operatör (17.40).
    Detta exempel är en timerstart, men samma problem...
    Bägge timerkommandona är skickade från samma lur men med olika simkort/leverantörer.

  • Alf Petersson Vimla 2.0

    Idag tröt mitt tålamod, har nu beställt ett annat lågprisabonnemang så jag ska till att början köra dubbla simkort i min telefon.
    Så att jag under denna säsong kan använda bensinvärmaren som den är tänkt.

    Och blir det ingen lösning på detta strul så är jag väl inte sämre än att jag byter leverantör helt, tycker ändå att jag varit tålmodig!!

    😠

    Men så länge jag är kund kommer jag att fortsätta i detta ärende tills det är löst, vilket även borde vara i Vimlas intresse att ha en korrekt fungerande tjänst!!
    Men jag har börjat tvivla....

  • Alf Petersson Vimla 2.0

    Fick mail från Ida igår!!


    Ida (Vimla!)

    22 nov. 08:31 CET

    Hej Alf,

    Tack för all info. Jag skickade ditt svar vidare till teknikern så att allt går vidare i felsökningen som görs.

    Du behöver inte dela med dig av numret till värmaren men vi skulle behöva ett exempel till där tiden och felet syns.
    Anledningen att ett ytterliga behövs är då vi inte hittar något fel hos oss med det senaste exemplet du gav till mig i forum tråden.

    Jag har även försök få tag på personen som upplevt samma problem som du från forum tråden men har inte lyckats få något svar. Hoppas att ytterliga ett mail resulterar i kontakt så jag även kan få exempel från ett helt annat håll.

    Med Vänliga Hälsningar Ida

    =====================================================================
    Och mitt svar

    Skärmdump från idag, ”START” skickas och svaret ”The command START is too old, and cancelled…” kommer tillbaka direkt.
    Analyserar man SMS trafiken genom att skicka till annan telefon med annan operatör än Vimla och där man kan se detaljerad info om SMS så ser man att det ser ut som SMS är skickat -1 timme.

    Eller är det bara fel på mitt simkort?
    Det fungerar om jag byter sim kort till annan operatör än Vimla från samma telefon. Och då blir även tidsstämpeln korrekt.



  • Alf Petersson Vimla 2.0

    Fick mail från Ida(Vimla) idag.

    Hel Alf!

    Tekniker som felsöker ditt ärende återkom till mig igår och förklarade att gruppen som det tagits vidare till önskar få numret till bilvärmaren samt om fler exempel till då dem inte heller lyckats från deras håll återskapa problemet genom att testa sms i deras miljöer.

    Jag skulle uppskatta enormt om fler exempel kan tas fram och om du kan återkoppla med numret smsen skickas till.

    Med Vänliga Hälsningar Ida


    --------------------------------------------------------
    Mitt svar nedan
    --------------------------------------------------------
    Hej!!

    Tveksam om jag har lust att lämna ut det numret, skickas det fel saker kan bensinvärmaren starta och det är ju inte så lämpligt om bilen står i garaget.
    Men det är ett kontantkort från Telia, då det är dom som har bästa täckningen i det här avlånga landet.

    Jag blir skeptisk till dessa teknikers kompetens när jag som novis kan få fram att SMS’en från Vimla tidstämplas -1 timme (sommartid -2 timmar).

    Det syns ej i alla SMS appar men väljer du rätt app så visas det när SMS’et är skickat, det måste alltså ligga med i meddelandet som kommer till mottagaren.
    Och om det skiljer -1 timme så vägrar bensinvärmaren att starta den tycker att SMS’et är för gammalt, skickar jag samma SMS från annan leverantör så startar värmaren utan problem.

    Har full förståelse att det finns denna kontroll då det annars skulle kunna få till följd att värmaren startar när man inte önskar det, om till exempel SMS’et blivit fördröjt pga störningar i nätet.
    Så jag antar att kontrollen som sker är att tidsstämpeln på mitt skickade SMS jämförs med tiden på värmarens GSM modul och avviker den för mycket nekas kommandot med ”messaget to old”.

    Jag har kontrollerat tidsstämpeln genom att skicka till annan mobiltelefon, har för mig att det var en Sony och i deras SMS app fanns det ett alternativ att visa detaljerad info om SMS’et och där syntes det att skickat tiden ej överensstämde med verklig skickad tid. Och det blir bara så när man skickar från ett Vimla 2.0 abonnemang!!

    Vet ej vad jag ska kunna skicka för mer exempel?

    Mvh

    Affe

  • Alf Petersson Vimla 2.0

    Se Stefan Henrikssons inlägg i början av tråden där står det bland annat "Kan förklara varför det inte fungerar att skicka SMS för att hämta ut mat i Drive-In hos ICA samt att det inte går att larma av/på hemma via SMS."

  • Alf Petersson Vimla 2.0

    Vad händer, inget nytt?

  • Alf Petersson Vimla 2.0



    Hoppas du är nöjd med ovanstående!!
    Skickas motsvarande SMS från annan leverantör än Vimla så får du "Time is now 07:36. Starting at 7:39".


  • Alf Petersson Vimla 2.0

    Jaha då har det gått några månader till och inget händer?
    Det är ju säsong igen för att styra värmen till bilen!!

    Betalsystemet måste väl vara implementerat sedan länge, så nu borde det vara dags att fixa till detta!!
    :-(