• Alex_Vimla Abonnemang

    @Jens-Axel-Thomas-Hallin


    Jag ber om ursäkt att det drog ut på tiden för dig.


    Alex

  • Alex_Vimla Allmänt

    Hej igen!


    Sorry, my bad. Om du skickar iväg ett PM till mig så hjälper jag dig självklart med detta.


    Tråden låstes inte för att det blev för krävande, utan för att tonen som hölls där inte är i enighet med våra trivselregler och för att hela tråden började spåra ur. Vill man starta en diskussion om ett specifikt ämne så är man varmt välkommen att göra det :)

    /Alex

  • Alex_Vimla Betalning/Faktura

    Hej @Ola-S!

    Jag har i pratat med Billogram, för jag tycker det är en viktig fråga som du tar upp då vi självklart värnar om våra användares säkerhet.

    För att ett autogiromedgivande ska kunna genomföras visas, efter identifiering via Mobilt BankID, kontonummer, kontonamn och saldon på de konton som presenteras. Detta visas för att du ska kunna välja från vilket av kontona som du vill schemalägga en eller flera återkommande autogirodragningar ifrån. Detta är den enda informationen som hämtas ifrån din bank.

    När ett val av konto har gjorts och godkänts av dig så sparas information om det specifika konto som du har valt - Information som sparas är: Namn på kontot, namnet på kontohavare, kontonummer samt personnummer. Vi anonymiserar sparad information för fakturautställare, fakturamottagare samt delvis internt (alla behöver inte all information), men har kvar den hos Billogram bl.a. för att kunna se betalningshistorik via Billogram vid t.ex. support eller felsökning.

    Billogram nyttjar endast information som är nödvändig för att en autogirobetalning ska kunna utföras, och det finns inget egenintresse för Billogram att spara mer information än nödvändigt. De kan och har inget intresse av att se din kontohistorik, fakturor, lån eller meddelanden till och från din bank.

    Om du vill undvika att Billogram får insyn i dina konton och bank så finns alternativet att välja "annan bank" i samband med att du schemalägger en dragning, och får då själv manuellt skriva in clearing- och kontonummer till det konto som du önskar att betalning ska utföras ifrån. Då tillåter man inte Billogram att hämta information från din internetbank (men ökar å andra sidan risken för manuella fel).


    Jag har nu även korrigerat ditt användarnamn så att det fullständiga namnet inte syns.


    /Alex

  • Alex_Vimla Teknisk Support

    Vad bra att det fungerade för dig!


    Med Vimla 2.0 så kan du ibland behöva ställa in APN-inställningarna manuellt, alternativt så kan du återställa inställningarna i telefonen för att de ska hämtas på nytt. Vi har försökt vara så tydliga som möjligt med detta på supportsidan -> 2.0


    /Alex

  • Alex_Vimla Teknisk Support

    @ICIT Okej, det här ska vi ju såklart ta och lösa för dig. Jag måste bara dubbelkolla med dig om du använder dig av Vimla alls? Gör du inte det så är det nog till Universal Telecom som du ska vända dig och se om de har några tips.


    Men det kanske finns någon annan på vårat forum som varit med om detta innan och har några idéer? :)


    Alex

  • Alex_Vimla Nummerflytt

    @Elias-Rosén-Karlsson

    Om du har avslutat abonnemanget så är numret låst för flytt. Men om du kontaktar oss i chatten så ska vi självklart låsa upp numret så att du kan flytta ut det.


    Alex

  • Alex_Vimla Abonnemang

    @Robin-Billett


    Vad kul att flickvännen ska hälsa på!

    Det går att beställa ett abonnemang utan att registrera ett personnummer, men det kommer med vissa begränsningar. Du kommer då endast kunna betala med kort, inte kunna flytta med ett nummer och du kan inte ha utlandssamtal / betalsamtal aktiverat på abonnemang.


    Vill ni beställa ett abonnemang utan personnummer så är det då helt enkelt bara att lämna fältet för personnummer blankt och manuellt skriva in adressen.


    /Alex


  • Alex_Vimla Vimla 2.0

    Hej Niklas! Jag känner att de absolut flesta av dina frågor redan har blivit besvarade i tidigare inlägg i den här tråden, samt så är det här en tråd som på nytt skapar oerhört dålig stämning i forumet, så jag kommer därför att låsa denna tråd.


    Känner man att alla frågor i denna tråd inte blivit besvarade eller att man önskar ta upp någon annan punkt så är man varmt välkommen att starta en ny tråd här på forumet, så ska vi självklart besvara ev. frågor.


    @NiklasO Om du vill byta mailadress på forumet så görs det inne på forumprofilen -> ändra


    Alex

  • Alex_Vimla Teknisk Support

    @Helge-Stenström


    Jag råkade ge fel länk, men har nu uppdaterat till den korrekta länken.


    Det är viktigt att du även har ställt in de korrekta APN-inställningarna för internetdelning också. Men om du följer guiden för iPhone på vimla.se/apn så kommer det gå att internetdela för dig :)


    /Alex

  • Alex_Vimla Vimla 2.0

    @NiklasO


    Såhär skriver Johan tidigare i tråden: "Det är korrekt att Vimla 2.0 använder en plattform som är utvecklad av bolag som delvis ägs av Telenor. Plattformen är ny och i absolut framkant av telekomplattformar och testad av oss på Vimla samt utvalda testanvändare långt innan vi valde att exponera betalande användarna för den. Bytet till plattformen är ett aktivt beslut från Vimla och ingenting som är påtvingat från Telenor som det spekulerats om i den här tråden."


    Det känns som de flesta av frågorna du ställer redan har blivit besvarade tidigare i tråden. Vid lanseringen så ansåg vi detta vara en fungerande plattform, det gör vi än idag. Driftstörningar som dyker upp är inte unikt för varken 2.0 eller oss som operatör. Det händer också att vi får driftstörningar på gamla plattformen, men jag upplever att en driftstörning på 2.0 får mycket mer uppmärksamhet här i forumet.


    Jag tycker verkligen att det är tråkigt att det uppfattas som att vi inte lyssnar på idéer som kommer upp här på forumet, för så är det verkligen inte. Spara data kommer härifrån, olika abonnemangsformer kommer härifrån, bytet till Billogram (som vi gör just nu) kommer härifrån.


    Sen ska jag inte sticka under stolen med att det är projekt som har dragit ut på tiden. Detta är inget vi gör för att vara elaka, utan för att det uppkommit hinder som dragit ut på tiden. T.ex. så fick GDPR-lagen ta väldigt mycket av vår utvecklingstid, fri roaming likaså. Men absolut kan vi vara tydligare i vår kommunikation kring när projekt ska komma så det inte lämnas falska förhoppningar.


    /Alex