• Adnan Teknisk Support

    @Anderz-Helgesson-Berg Oftast brukar det vara just omstart av mobilen som behöver till för att surfen ska kicka igång igen med ordinarie hastighet. Så kan inte hjälpa dig med problemet - Vimla återkommer till dig (eller så tar du kontakt med dem i chatten under dagen). Men det jag ville tipsa dig om (så du vet framöver) är att det oftast (om inte alltid) är bättre/mest lönsamt att uppgradera sitt abonnemang för att få mer surf pågående månad än att köpa extrasurf för 45 kr/GB. Det du gör är att du i ”Mitt Vimla” uppgraderar till ett abonnemang med högre datamängd än vad du har idag. Då får du mellanskillnaden mellan ditt abonnemangs datamängd och det nya, valda abonnemanget (dvs har du 1 GB dag och väljer 3 GB så får du 2 GB till direkt att surfa upp - och den sparas också enligt reglerna). Så fort du gjort uppgraderingen, gör du nedgradering av abonnemanget (tillbaka till din ordinarie datamängd) så att samma datamängd du har idag fortsätter från och med nästa månad.

    Trevlig helg när det är dags!

  • Adnan Betalning/Faktura

    Intressant! Trodde allt sådant här var reglerat mellan bankerna och ”betalningsaktörerna”. Som du säger Ola är det sannolikt att bankerna inte hängt med i utvecklingen (eller snarare inte velat för att inte främja konkurrens) och då får aktörerna hitta andra vägar för att erbjuda bra tjänster. Men tänker att samma problematik finns då hos aktörer som Klarna, Trustly och Tink (appen)?

  • Adnan Utomlands

    @Lena-Bernhoff Det har gått att pausa sitt Vimla-abonnemang sedan Vimla startade. Du kan pausa abonnemang när som helst under månaden (”pausen” börjar gälla från och med kommande månadsskifte i och med att du redan betalt för abonnemanget pågående månad), och du kan ta bort ”pausen” också när som helst (abonnemanget aktiveras direkt).

    Det kostar ingenting att ha abonnemanget på paus och du kan pausa hur länge du vill. Du kan läsa här hur man pausar sitt abonnemang (görs i Mitt Vimla): https://support.vimla.se/articles/article/hur-pausar-jag-mitt-abonnemang

  • Adnan Teknisk Support

    @Peter-Ekhagen Jag jobbar inte på Vimla så kan inte svara på det. Men om räkningarna är betalda (det ser du i Mitt Vimla) så finns det ingen anledning att Vimla stänger av. Vimla får rätta mig om jag har fel :)

  • Adnan Vimla 2.0

    @NiklasO Inser att vi intressant nog har olika syn på vad som är grundläggande funktion :) När jag tänker vad som är grundläggande funktion så är det att kunna ringa och ta emot samtal, skicka och ta emot sms respektive mms samt att surfa. Allt utöver det ser jag som tilläggsfunktioner/tjänster och för mig är även leveransrapporter ett tillägg. Sen kan man visserligen ta för givet att vissa tillägg bara finns (som t ex en röstbrevlåda).

    Konstaterar också att du tror att det är många som använder leveransrapporter (eller rätt många i alla fall). Jag tror tvärtom. Tiden får utvisa :) Som du säger så kommer det märkas i supporten om det är ett bekymmer för människor :)

  • Adnan Teknisk Support

    @Taimas Det har också hänt mig och insåg att det var Ghostery som gjorde att jag inte kunde starta chatten. Så om du har en adblocker/tillägg som spärrar trackers får du pausa blockeringen så kommer du kunna klicka på chattknappen :)

  • Adnan Teknisk Support

    @Peter-Ekhagen Tog bort ditt telefonnummer så att det inte syns på ett offentligt forum. Tror det blir svårt att säga för Vimla vad som hänt. Det kan vara en driftstörning (se närmare på https://www.telenor.se/kundservice/driftinformatio...) men kan också vara kopplat till själva hårdvaran, dvs routern. Det bästa hade varit om någon hade kunnat dra ur sladden ur vägguttaget för routern och sätta in den igen. Omstarter löser ofta problem men inte alltid.

  • Adnan Vimla 2.0

    Följande inlägg är inte kopplat till något enskilt inlägg. Det är ett generellt inlägg baserat på denna och andra trådar i forumet.

    När jag läser inläggen inser jag att vi hamnat i ett läge där vi användare har uppfattningen att det vi användare uttrycker, är också så Vimla ska göra/så det kommer bli. Det är inte rimligt. Då skulle Vimla fungera som Sverige gjorde före 90-talet; allt åt alla! Jag ser forumdiskussionerna som olika inspel för att ge Vimla underlag till förändring eller utveckling. Sedan är det upp till Vimla att avgöra och besluta, och för mig att förhålla mig till det. (Och Vimla behöver hålla sig till andra parametrar än vad användarna uttrycker; konkurrens, egna mål, strategier, konsekvenser etc.) Forumdiskussionerna ser jag också som en av Vimlas kanaler för just förändring eller utveckling. För hade Vimla endast gått på forumet, hade t ex inte funktionen och appen ”Filter” kommit på tal (och den baserar sig också på användarnas behov).

    Samma läge och princip gäller om Vimla lyssnar eller inte. Vi har hamnat i ett läge där om Vimla inte går med på att kritiken stämmer, så lyssnar inte Vimla eller talar inte sanning. Får man inte igenom ett önskemål, då lyssnar inte Vimla. I konstruktiv diskussion möts (minst) två verklighetsbeskrivningar. Parterna får ett utbyte av varandras bilder – och därigenom behöver man revidera sin verklighetsbeskrivning. Då kan en konstruktiv diskussion fortsätta genom att ha samtal om tankar och idéer hur man löser problemen, och tar upp eventuella nya problem (eller kanske att saker och ting nu fungerar). En konstruktiv diskussion är inte att upprepa t.ex. samma problem gång på gång på gång. Slutsatsen av sådan diskussion blir att vi bara vet att problemen finns och diskussionen tar slut där. (Det är också bra att ha i åtanke att saker och ting sällan är ”svart eller vitt”. Hade det varit det så hade beslut/vägval varit så mycket enklare.)

    När vi ändå är inne på om Vimla lyssnar eller inte lyssnar. Ibland uttrycks det som att Vimla är idag inte vad det var vid start. Tur är väl det, tänker jag. Hade varit besviken om det hade varit samma Vimla. För faktum är att Vimla gjort en rad olika grejer baserat på vad vi användare tycker här i forumet (dvs lyssnat på oss användare) eller tagit initiativ till det själva. Hade man inte gjort det hade vi bara haft ett abonnemang med en datamängd, och inte ett abonnemang med flera olika datanivåer som det är idag. Då hade vi betalat högt pris för det enda abonnemanget, och inte det låga pris som vi gör idag. Då hade vi inte haft möjlighet att uppgradera/nedgradera abonnemang beroende på vad som passar oss just den månaden. Då hade vi inte fått ökad datamängd och lägre priser - som gjorts vid flertal tillfällen. Då hade vi inte kunnat spara oanvänd surf, och tidigare också oanvända samtal/sms (för de gamla 60/600-abonnemangen). Då hade vi inte kunnat ringa och smsa billigt till utlandet från Sverige. Då hade inte studentpriserna på abonnemangen gällt seniorerna. Då hade vi inte kunnat välja e-postfaktura eller autogiro som betalmetod. Då hade vi inte haft trippel-SIM. Då hade vi inte kunnat välja helt nytt mobilnummer direkt på hemsidan vid tecknande av abonnemang. Då hade vi inte haft ny, mer informativ version av Mina Sidor. Då hade vi inte haft en Vimla-app där man kan sköta sina ärenden och se sammanställningar. Då hade vi inte fått Telenors kompletta röstbrevlåda. Då hade inte en del av Vimlas vinst gått till välgörenhet där vi kunder påverkar val av organisation. Så nej, Vimla är inte det den var för några år sedan och jo, Vimla lyssnar. Hade de stått stilla hade jag lämnat som kund.

    Vad gäller specifikt 2.0 så säger jag det igen; har full förståelse för om man återkommande har haft problem med att använda sig av samtal, sms och surf. Det är frustrerande om och när det inte fungerar. Här ska man ha i åtanke att Vimla uttryckt att vissa saker kunde ha blivit bättre inför lanseringen. Jag personligen köper inte det som att det verkar vara den katastrof som det utmålas som. Jag har två kusiner och en vän som inte haft problem med 2.0 alls (förutom den driftstörning som gällde alla i höstas, men jag drabbades av driftstörning också häromveckan och det var i 1.0-systemet). Mina två kusiner och min vän som det fungerar för hörs inte här på forumet. Det är överlag väldigt få som berättar att 2.0 fungerar. 2.0-plattformen hade inte blivit perfekt även om betatestet pågick längre (alla kunde anmäla sig för att delta) – det hade funnits problem oavsett hur mycket man betatestade. Faktum är att inte ens 1.0 är bra och då har operatörerna världen över haft decennier på sig att kvalitetssäkra. (När SEB ville göra om sin internetbank höll man på i så många år att man till slut malde ner den och började om på nytt - så kan det också gå.)

    Funderar också på om hur diskussionen hade varit ifall Vimla inte släppt 2.0. Vad hade vi då pratat om? Om att ”ingenting” händer? Och fått acceptera att begränsningarna i 1.0-plattformen gör att Vimla inte ta kliv framåt? Även med inkörningsproblemen är jag övertygad om att Vimla gjort helt rätt strategiskt val att köra på 2.0-plattformen. Den kommer inte lösa alla våra behov som vi användare önskar att Vimla möter men som jag förstått det så kommer Vimla ha helt andra (större) möjligheter att utveckla funktioner som vi efterfrågar och det känns bra.

    Slutligen angående detta med ”samtalstonen” i inläggen. Man har ett ansvar i att uttrycka sig på ett sansat sätt, att inlägget är av god samtalston. Reagerar man starkt på ett eller flera inlägg så är det okej – men det är kanske bättre låta det gå en stund när känslorna lagt sig och sedan skriva sitt inlägg.

    Önskar alla en bra dag! :)

  • Adnan Allmänt

    Nu har Vimla skickat ut ett pressmeddelande med anledning av vinsten som Årets Operatör på Telekomgalan. Pressmeddelandet i sin helhet kan läsas här men det intressanta (som inte kunnat utläsas av tidigare pressmeddelanden) är ny info av undersökningens resultat:

    Rapporten från tävlingen visar att Vimla vann överlägset med nästan dubbelt så högt resultat som tvåan. I 13 av 15 kategorier anses Vimla vara bäst i branschen. En av kategorierna handlar om att ligga i framkant – något Vimla värderar högt.

    Och detta levererar man trots att man bara är ett barn på 5 år ;)

  • Adnan Vimla 2.0

    @Karl-Olov-Nordin Om det fungerar för dig så har du den typ av sim-kort som kallas för Vimla Classic (vissa kallar det för Vimla 1.0) och som går på den tekniska plattform som Vimla kommer sluta att använda framöver. För de som gått över till Vimla 2.0-simkortet (den plattform som Vimla kommer använda framöver) fungerar inte funktionen leveransrapporter då den inte är implementerad i plattformen. Den kommer inte heller implementeras.