• Adnan Vimla 2.0

    De kontakter/telefonnummer som finns lagrade i själva mobilen eller ett minneskort blir kvar efter simkortsbytet. De kontakter/telefonnummer som lagras på simkortet följer inte med. Dessa måste då skrivas ned och läggas in på nytt, eller så får man använda sig av mobilens funktion att kopiera över kontakterna/telefonnumren från simkortet till mobilen (inte säkert alla mobiler har denna funktion). Men - och detta är ett stort men - denna problematik fanns på de gamla mobilerna. Har man en smartphone, eller i varje fall en iPhone, så sparas kontakterna/telefonnumren i mobilen. Mig veterligen fungerar det också så på Androidmobilerna (såsom Samsung, LG, Sony, Huawei etc). I så fall finns alla kontakter/telefonnummer lagrade i mobilen/minneskortet.

  • Adnan Vimla 2.0

    @Caroline-Johansson Du måste registrera datum för byte av simkort för varje enskilt abonnemang/mobilnummer du har. Bytet behöver inte göras för alla abonnemang/mobilnummer samtidigt. Du kan välja ett/olika datum lite längre fram i tiden.

  • Adnan Abonnemang

    Aha, du menar så! Det kan jag tyvärr inte svara på men ifall det är så att man inte får in det automatiskt så kan man följa Vimlas guide på hur man just ställer in det data och MMS för det nya simkortet (för en OnePlus). Du hittar guiden här: https://support.vimla.se/articles/article/oneplus-...

  • Adnan Vimla 2.0

    Hej @Caroline-Johansson!

    Du hittar information om hur man byter till till SIM-kortet 2.0 här: https://support.vimla.se/articles/article/hur-byte... Läs igenom allt, förutom avsnittet "För att beställa hem det nya sim-kortet" i och med att du har det nya kortet hos dig. Som du kommer förstå kommer du få välja dag när kortbytet ska ske.

    Lycka till!

  • Adnan Abonnemang

    @Lasse-Ajax Hur menar du? Oavsett SIM-kort får du samma funktionalitet i mobilen. Det nya SIM-kortet innebär bara att du kan få tillgång till fler Vimla-tjänster. Just nu innebär det att Vimla kan redogöra din dataanvändning i realtid. Framöver kommer man kunna filtrera samtal men Vimla har också kommunicerat att man kommer "jobba mot att kunna erbjuda t.ex. VoLTE och WiFi Calling". Som jag ser det är den enda nackdelen med SIM-kortet 1.0 att den inte fungerar i samtliga roamingländer (jämfört med 1.0-kortet). Men igen, det är ju inte kopplat till mobilens funktionalitet.

  • Adnan Allmänt

    Hej Jesper,

    Av vad jag kan se genom en googling ligger ett så kallat mikro-sim i Samsung Galaxy S4. iPhone 8 Plus är det ett nano-sim. Mikro-sim är något större än ett nano-sim. Vimla har sedan några år tillbaka så kallat trippelsim som innebär att man från start får samtliga tre standardstorlekar i "ett" kort. Man ploppar ut den storlek man behöver till sin mobil. Eftersom nano-sim är mindre än ett mikro-sim så ska du kunna ploppa ut en mindre storlek av det simkort du har i din Samsung. Man kan också "göra om den" tillbaka till ett mikro-sim genom att lägga in nano-simet i den ram som blir kvar efter att man ploppat ut nano-simet.

    Har du inte denna typ av simkort, där det går att ploppa ut storlekarna, kan du beställa ett nytt genom Mitt Vimla (på webben eller i appen). När du loggat in klickar du på "Inställningar" och klickar på "Beställ" där det står "Beställ nytt SIM-kort". Du får ett nytt sim-kort på posten efter några dagar. När du fått det nya sim-kortet och lagt det i mobilen behöver du mig veterligen aktivera det genom att kontakta Vimlas support (i det fallet ska du chatta så du kommer igång snabbt - chatten har öppet vardagar mellan 9 och 17 med lunchstängt 12-13). Du hittar chatten fliken "Support" i menyn.

    Lycka till!

  • Adnan Abonnemang

    Jag kan bekräfta att det gäller endast vissa abonnemang, medlemmar med abonnemang för "kompispris". De som har dessa abonnemang är (mig veterligen) medlemmar som var med när Vimla betatestade sitt system/sim-kort innan man ens lanserade Vimla som operatör och sitt allra första abonnemang (typ 2014 och början på 2015).

  • Adnan Allmänt

    För två veckor sedan gick Tre stolt ut med att man var först i Sverige med ett forum/servicecommunity - läs pressmeddelandet här: https://www.tre.se/privat/varfor-3/ovrigt/om-3/kontakt/press/#/pressreleases/tre-foerst-med-kundservice-mellan-kunder-2475521

    Min första (naiva) tanke var att Tre verkar ha en omvärldsbevakning av låg kvalitet... eller så hoppades man på att ingen skulle uppmärksamma att Vimla var före dem men framför allt först. På ett moget och ödmjukt sätt säger Vimla till nu ;) "Helt rätt, Tre! Bättre sent än aldrig!" :) Telekom idag har uppmärksammat detta: http://telekomidag.se/kaxiga-svaret-helt-ratt-tre-battre-sent-an-aldrig/

    Rätt ska vara rätt :)

    Trevlig helg!

  • Adnan Betalning/Faktura

    @Spotify Jag har noterat det, att det varit ovanligt många trådar kring betalningsproblem under januari månad. Orsakerna är säkert olika från kund till kund (ibland beror det på kunden, ibland på Klarna). Att det beror på byte av betalpartner tror jag inte har något med saken att göra - betalningarna går endast via Klarna. I Bennys fall är det just Klarnas bedömning av kreditrisken som har rört till det. Visste inte tidigare att det kunde vara en orsak, visste inte ens om upplägget, men man lär sig varje dag :)

    @Benny-Hansson I villkoren står också följande:

    8.3 Det finns tre betalningsalternativ: direktdragning från betalkort, autogiro eller fakturabetalning. Det åligger medlemmen att själv säkerställa att dennes typ av betalkort stöds. Du väljer själv betalsätt och kan när som helst byta till ett annat betalsätt som då börjar gälla från nästa betaltillfälle. Vi använder en sådan tredjeparts betaltjänstleverantör som från tid till annan framgår av beställningsflödet. För fakturabetalning krävs godkänd kreditkontroll. Samtliga transaktioner skickas av säkerhetsskäl via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Betaloch kreditkortuppgifter vid kortköp hanteras av betaltjänstleverantören. Vimla samarbetar endast med betaltjänstleverantörer som är certifierade enligt säkerhetskravet PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Du är ansvarig för att de uppgifter som du lämnar är korrekta. Du åtar dig också att följa de instruktioner som Vimla eller Internetbanken vid var tid lämnar.

    8.4 Debitering sker första vardagen i varje kalendermånad. Vid faktura ska betalning vara betalningsleverantören tillhanda senast på fakturans förfallodag. Du ansvarar för att det finns tillräckligt med pengar för att betalning via kort eller autogiro ska kunna genomföras. Om det saknas tillräckliga pengar på ditt betalkort eller konto görs en automatisk bedömning av betalningsleverantören ifall avgiften kan skickas som faktura. Godkänns bedömningen skickas en faktura till den av medlemmen angivna e-postadressen och försök att dra pengar från kort eller konto upphör. Godkänns inte bedömningen spärras abonnemanget för utgående trafik till dess att betalning inkommit. Betalning görs genom att logga in på www.vimla.se/mitt-vimla och följa anvisningarna. (...)

  • Adnan Betalning/Faktura

    @Benny-Hansson När Vimla räknar fram vad varje kund ska betala skickas detta underlag till Klarna. Klarna gör då en bedömning i varje enskilt fall om man vill hantera fakturan för respektive kund. Man kollar alltså ifall kunden har något som tyder på att fakturan eventuellt inte kommer bli betald. Denna procedur görs varje gång Vimla skickar in sitt fakturaunderlag till Klarna, dvs en gång i månaden i och med att vi kunder betalar våra Vimla-abonnemang månadsvis. Så ja, det är Klarna som tar risken om någon slarvar med betalningen för de fakturor som de hanterar. Betalar du inte, är det Klarna som "jagar" dig.

    Ibland säger Klarna nej till att hantera fakturan/betalningen. Varför säger Klarna nej då? Ett generellt svar kan nog Klarna säga men kan tänka mig att det t.ex. är på grund av betalningsanmärkningar, men uppenbarligen avslår man också de fakturor i fallen där kunden flyttat men inte uppdaterat sin adress. Varför Klarna sa nej till att hantera din senaste faktura är troligen ingenting Vimla kan se, och jag kan tänka mig att Klarnas kundservice inte heller kan se exakt anledning.

    Som sagt, logga in på Mitt Vimla och göra ett aktivt val igen vad gäller betalmetod (om du inte redan gjort det). Om du t.ex. föredrar e-postfaktura så ska du välja det och vill du vara säker på att ovanstående inte upprepas igen så rekommenderar jag kortbetalning. Om du väljer kortbetalning säkerställ att den tillåter online-/internetbetalningar.

    Slutligen - glöm inte att Vimla kommer avsluta sitt avtal med Klarna, dvs Vimla kommer byta betalpartners under året så att det ska fungera bättre överlag.