• Adnan Betalning/Faktura

    @Spotify Jag har noterat det, att det varit ovanligt många trådar kring betalningsproblem under januari månad. Orsakerna är säkert olika från kund till kund (ibland beror det på kunden, ibland på Klarna). Att det beror på byte av betalpartner tror jag inte har något med saken att göra - betalningarna går endast via Klarna. I Bennys fall är det just Klarnas bedömning av kreditrisken som har rört till det. Visste inte tidigare att det kunde vara en orsak, visste inte ens om upplägget, men man lär sig varje dag :)

    @Benny-Hansson I villkoren står också följande:

    8.3 Det finns tre betalningsalternativ: direktdragning från betalkort, autogiro eller fakturabetalning. Det åligger medlemmen att själv säkerställa att dennes typ av betalkort stöds. Du väljer själv betalsätt och kan när som helst byta till ett annat betalsätt som då börjar gälla från nästa betaltillfälle. Vi använder en sådan tredjeparts betaltjänstleverantör som från tid till annan framgår av beställningsflödet. För fakturabetalning krävs godkänd kreditkontroll. Samtliga transaktioner skickas av säkerhetsskäl via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Betaloch kreditkortuppgifter vid kortköp hanteras av betaltjänstleverantören. Vimla samarbetar endast med betaltjänstleverantörer som är certifierade enligt säkerhetskravet PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Du är ansvarig för att de uppgifter som du lämnar är korrekta. Du åtar dig också att följa de instruktioner som Vimla eller Internetbanken vid var tid lämnar.

    8.4 Debitering sker första vardagen i varje kalendermånad. Vid faktura ska betalning vara betalningsleverantören tillhanda senast på fakturans förfallodag. Du ansvarar för att det finns tillräckligt med pengar för att betalning via kort eller autogiro ska kunna genomföras. Om det saknas tillräckliga pengar på ditt betalkort eller konto görs en automatisk bedömning av betalningsleverantören ifall avgiften kan skickas som faktura. Godkänns bedömningen skickas en faktura till den av medlemmen angivna e-postadressen och försök att dra pengar från kort eller konto upphör. Godkänns inte bedömningen spärras abonnemanget för utgående trafik till dess att betalning inkommit. Betalning görs genom att logga in på www.vimla.se/mitt-vimla och följa anvisningarna. (...)

  • Adnan Betalning/Faktura

    @Benny-Hansson När Vimla räknar fram vad varje kund ska betala skickas detta underlag till Klarna. Klarna gör då en bedömning i varje enskilt fall om man vill hantera fakturan för respektive kund. Man kollar alltså ifall kunden har något som tyder på att fakturan eventuellt inte kommer bli betald. Denna procedur görs varje gång Vimla skickar in sitt fakturaunderlag till Klarna, dvs en gång i månaden i och med att vi kunder betalar våra Vimla-abonnemang månadsvis. Så ja, det är Klarna som tar risken om någon slarvar med betalningen för de fakturor som de hanterar. Betalar du inte, är det Klarna som "jagar" dig.

    Ibland säger Klarna nej till att hantera fakturan/betalningen. Varför säger Klarna nej då? Ett generellt svar kan nog Klarna säga men kan tänka mig att det t.ex. är på grund av betalningsanmärkningar, men uppenbarligen avslår man också de fakturor i fallen där kunden flyttat men inte uppdaterat sin adress. Varför Klarna sa nej till att hantera din senaste faktura är troligen ingenting Vimla kan se, och jag kan tänka mig att Klarnas kundservice inte heller kan se exakt anledning.

    Som sagt, logga in på Mitt Vimla och göra ett aktivt val igen vad gäller betalmetod (om du inte redan gjort det). Om du t.ex. föredrar e-postfaktura så ska du välja det och vill du vara säker på att ovanstående inte upprepas igen så rekommenderar jag kortbetalning. Om du väljer kortbetalning säkerställ att den tillåter online-/internetbetalningar.

    Slutligen - glöm inte att Vimla kommer avsluta sitt avtal med Klarna, dvs Vimla kommer byta betalpartners under året så att det ska fungera bättre överlag.

  • Adnan Betalning/Faktura

    @Benny-Hansson När Vimla ska ta betalt för abonnemangen i början på månaden skickar man ett fakturaunderlag för varje enskild kund till Klarna. Klarnas system gör då en automatisk bedömning ifall Klarna accepterar att ta hand om fakturan och betalningen för kunden. Uppenbarligen nekar Klarna att göra det av olika anledningar. Varför Klarna sa nej till att sköta om din faktura och betalning denna gång är troligen ingenting Vimla kan se, och jag kan tänka mig att Klarnas kundservice inte heller kan på ett enkelt sätt se det.

    Är jag förvånad över att det funkar såhär? Ja, absolut. Jag trodde att Klarna skötte alla betalningar (och utan att göra bedömningar varje enskild månad). Som du och jag kan läsa är så inte fallet och Vimla får ibland ryka in och sköta betalningen.

    Som jag förstått det har du lyckats ordna med den betalning som Klarna avvisade att ta hand om och du riskerar därmed inte avstängning av ditt abonnemang. Av det @Isabelle_vimla skriver, återstår det i så fall för dig att logga in på Mitt Vimla och göra ett aktivt val igen vad gäller betalmetod (om du inte redan gjort det). Om du t.ex. föredrar e-postfaktura så ska du välja det. Själv har jag kortbetalning och inte haft några problem med betalningarna.

  • Adnan Betalning/Faktura

    Verkligen supertråkigt att det blir såhär. Varken jag eller de jag värvat till Vimla har haft problem med betalningarna via Klarna. Förhoppningsvis blir det bra för alla medlemmar när Vimla byter betalpartner detta år.

    @Benny-Hansson Vimla tar inte någon kreditupplysning när du slår på betal-/utlandssamtal. De kollar bara att det är du och ingen annan som ansvarar för din privatekonomi. Läs mer här: https://support.vimla.se/articles/article/gors-kre...

  • Adnan Teknisk Support

    Hej @Jan-Mikael-Gustavsson och välkommen till Vimla-forumet! Starta om mobilen så ska det fungera. Om inte det gör det, ta kontakt med Vimla på chatten så kan de titta närmare på det. De har öppet vardagar kl. 09.00-17.00 (lunchstängt 12.00-13.00) och chatten hittar du på denna sida: https://vimla.se/kontakt

  • Adnan Utomlands

    Ett förtydligande: Man kommer även efter Storbritanniens EU-utträde kunna surfa i Storbritannien. Roaming är i grunden ett avtal mellan två operatörer som ger tillgång till ett mobilnät i ett specifikt land, t.ex. Telenor och Vodafone, att Telenors kunder kan använda sig av Vodafones mobilnät i Storbritannien. Den biten kommer inte EU och Storbritannien peta i, ser det som osannolikt. Det EU "lagt sig i" och reglerat är roamingpriserna, dvs Telenor och Vodafone har inte kunnat prissätta själva de priser som ska gälla när Telenor-kunderna besöker Storbritannien och använder sig av Vodafones mobilnät för samtal, sms och surf. Om den regleringen kommer gälla (eller något annat) efter utträdet är, som sagt, oklart.

  • Adnan Teknisk Support

    @Johan-Forsström Vimla har nu aktiverat ditt kort. Starta om din telefon om en kvart så ska abonnemanget/tjänsten vara igång. Vimla kommer också mejla dig en bekräftelse på aktiveringen. Har tagit bort ditt telefonnummer och mejladress i ditt ursprungliga foruminlägg så att de inte skyltas för alla. Ha en fortsatt bra dag!

  • Adnan Utomlands

    @Robin-Håkansson Som @MikaelE skriver är det inte i år (2018) som Storbritannien lämnar EU. Det är först nästa år, den 30:e mars kl. 00.00 svensk tid, som Storbritannien formellt lämnar unionen. Hur det blir därefter vet ingen idag då parterna i år ska förhandla fram den framtida relationen mellan EU och Storbritannien. Det är inte helt osannolikt att samma roamingregler fortsätter gälla, i alla fall under en tvåårsperiod. Storbritanniens premiärminister har nämligen sagt att hon vill ha ha en övergångsperiod från 2019 på två år med EU för att få nya regler och lösningar på plats. Vi får se hur det blir men t o m mars 2019 kan vi roama på som vanligt i hela Storbritannien!

  • Adnan Abonnemang

    @Sha11e Precis, när du endast hör signaler (antalet spelar ingen roll) och lägger på så räknas det INTE som ett samtal. Får du en upptageton så räknas det inte heller som samtal. En bra regel att hålla sig till är att om du inte ser att sekunderna tickar på din telefon, så räknas det inte heller som ett samtal heller.

  • Adnan Abonnemang

    @Sha11e Kan bekräfta det @mlo säger. Om någon svarar, oavsett om det är en människa eller telefonsvararen, så räknas det som ett samtal. Det vill säga, börjar sekunderna ticka så är det ett samtal. Ibland när man man får meddelande om att någon inte är tillgänglig eller liknande (dvs inte kopplas till telefonsvarare) så räknas det inte som ett samtal. Händer ibland när man ringer till Comviq- och Telia-/Halebop-kunder. Gissar att det är de kunder som inte har någon telefonsvarare påkopplad.

    Vad gäller Klarna så har det varit ett missnöje med dem, ja. Det blev inte som tänkt. Vimla har lyssnat på kunderna/medlemmarna och bestämt sig för att byta betalleverantör. Går allt enligt plan kommer detta ske i december. Jag själv betalar med kort och har inte haft problem med betalningarna. Mina föräldrar använder autogiro och det har också fungerat smärtfritt.

    Välkommen till Vimla och säg till om du har fler funderingar.