• Adnan Abonnemang

    @Alex_Vimla Ja, kolla upp om logiken kan vara att man tar från den äldsta datan utan att det tekniskt är en pott. Är det inte värt utvecklingen det skulle kräva att få till det, så får visning av sparad data hanteras utifrån den verkligheten. Blir dock en pedagogisk utmaning att visa upp det visuellt för de som inte är insatta. Folk tänker ju data som data.

    Men en annan fråga när vi ändå har fokus på extradatan; varför behövs extradatan i sig öht, egentligen? Speciellt om den mesta extradatan kommer från (gamla) 20 GB-kampanjen?

  • Adnan Abonnemang

    Instämmer i att den äldsta datan ska användas först, vare sig det är månadsdatan eller extrasurfen, i och med att båda har ett års giltighetstid. Det är det mest logiska just på grund av giltighetstiden. Går det att införa den principen @Alex_Vimla, även om det rent tekniskt inte innebär att både månadsdatan och extrasurfen är i en pott?

    I likhet med @Bjorn reagerade jag också på detta "bäst före", att det inte är tydligt. Vissa skulle kanske tänka "bäst före men bra efter" :) Bättre att vara tydlig och skriva "sista giltighetsdag 31 januari 2020" så behöver undviker man tolkningar.

  • Adnan Abonnemang

    @DoffeAlstig 1,5 Mbit är ju verkligen lågt. Hastigheter varierar över dygnet (jag får ungefär halverad hastighet om morgnarna och kvällarna) och beror på massa andra faktorer. Men i och med att du inte var nöjd med Hallons, funderar jag på om problemet kanske är kopplat till din mobil? Kanske testa återställa mobilen och se om det blir bättre? Vet att det hjälpt till i ett fall tidigare. Eller testa i en annan 4G-mobil och se om du kommer i högre hastigheter med den.

    I övrigt får du samma täckning som du har nu om du väljer Tele2/Comviq, då Telenor och Tele2 tillsammans byggt upp 4G-nätet (och även 2G). 3G-nätet kör Telenor ihop med Tre (förutom i en handfull städer där man har eget nät).

  • Adnan Abonnemang

    @Gh Visst är det surt när man precis missar en kampanj. Har själv varit med om det men i de lägena får man bara gilla läget. Kampanjer kommer och går, de kan försvinna när som helst, och det är vi ju medvetna om numera (vi har ju haft en avreglerad marknad i över 20 år och vet att deals är sällan gäller tillsvidare). Jag är nöjd Vimla-kund och hoppas du kommer trivas du också, trots att det var otur med att hänga på kampanjen.

  • Adnan Vimla 2.0

    @Hawaii Det är inte okej att du kallar någon för pajas (eller använder något annat otrevligt ord för den delen). Dels för att man inte gör så - det är sunt förnuft, dels för att det bryter mot forumets trivselregler. Ha i åtanke att det är en vanlig människa bakom varje inlägg. Du har ett ansvar själv i att hålla en god samtalston och bidra med inlägg som för diskussionen framåt, och framför allt på ett konstruktivt sätt.

    Vidare undrar du om inte Vimla ska ge anledningar till att stanna, inte att lämna. Att Vimla förklarar sina val är en styrka för mig, som får mig att stanna kvar hos dem. Jag kanske inte gillar alla val de gör men det är en annan femma. I detta specifika fall upplyser de till och med att andra operatörer faktiskt erbjuder tjänsten leveransrapporter, dvs man påminner att det faktiskt finns alternativ trots att det skulle innebär att de förlorar en kund och därmed en intäkt.

    @NiklasO Leveransrapporter fungerar som det är beskrivet (att det är en bekräftelse på att smset levererats till mobiloperatören) och det har alltid fungerat så. Minns när jag använde funktionen för 10-15 år sedan och hur jag själv landade just i det, att leveransrapporten inte betyder att smset levererats till mobilen eller lästs av mottagaren.

    Har förståelse att enskilda funktioner är viktiga/uppskattas särskilt av vissa. I detta fall förstår jag att Vimla väljer att inte implementera leveransrapporter i Vimla 2.0. Antalet vanliga sms som skickas minskar, och antalet personer som använder leveransrapporter är sannolikt väldigt få. Det är inte många som känner till att den ens existerar. I och med att meddelanden allt mer skickas via tjänster som Messenger, WhatsApp, Viber, Kik och iMessage så spelar funktionen leveransrapporten ut sin roll. Men är det en viktig funktion för en, så viktig att det är en dealbreaker, så finns funktionen hos andra operatörer och ibland måste man motvilligt byta - för att få det man söker efter. Heja konkurrens!

  • Adnan Vimla 2.0

    Ingen operatör redovisar hur många som sagt upp sina abonnemang, i bästa fall redovisar man antalet nya kunder under en bestämd tidsperiod (men då för hela bolaget, inte för enskilda varumärken). Samtidigt säger inte siffran särskilt mycket, bara om kundbasen växer eller minskar. Varför den gör det är det intressanta, och det hade funnits många förklaringar till både tillväxt och fall. Dessa förklaringar hade sedan behövts "prövas", så att man kan bekräfta eller avfärda dem. Samma princip gäller varför en tråd är mer populär än annan.

    I övrigt vill jag framföra att jag har tre personer i min närhet som inte haft några som helst problem med Vimla 2.0, förutom vid en driftstörning som drabbade alla.

  • Adnan Allmänt

    @borgus Välkommen tillbaka till Vimla! :

  • Adnan Abonnemang

    Läser tråden och förstår inte riktigt varför extradatan ska särredovisas. Vad finns det för värde med det? Jag tänkte först att allt skulle kunna läggas i en klump - data som data för vanligt folk - men i och med diskussionen i tråden verkar det som att det finns något värde i att extradatan är separerad från den sparade surfen. Berätta för mig :)

  • Adnan Vimla 2.0

    @Anders-Isaksson Funktionen leveransrapporter kommer inte implementeras på Vimla 2.0. Något som kommunicerats ut tidigare i en annan tråd:

    Det som refererats till som “leveransrapporter för sms” är en funktion som vi valt att sluta leverera. Detta på grund av att funktionen inte visar att ett sms levererats till mottagaren utan bara att det nått mottagarens mobilnät - med risk för att ge en falsk försäkran om att meddelanden lästs när mottagaren i själva verket inte sett dem. Vi ser det som en förlegad och opålitlig funktion och därför väljer vi att inte ha kvar den.

  • Adnan Utomlands

    @Tony-Nilsson138 Hej! Du skriver att du inte kan ringa. Betyder det då att du däremot kan skicka sms och ta emot samtal, men inte just ringa ut?