-
Interna IP på 4G-AC53U Router
Mikael Larsson svaradeBäst svar
5 InläggHej, Efter uppgradering till Vimla kort 2.0 så får man bara skumma IP adresser som
verkar vara interna EJ publika, så VPN server DDNS mm funkar inte ska det vara så?
(Nätet funkar ja) men router ger felmeddelande fel ip på ddns. Gör man koll på
www.myipaddress.com så visas ett helt annat än i router. Om det här är nya standard på
vimla så blir man tvungen att byta abonnemang..
//Mikey
Mikael Larsson - 5 inlägg -
Sven svaradeBäst svar
1049 InläggVad är det för typ av IP-adress du får? Är det en som börjar på 100.x.x.x så kan det vara s.k. Carrier Grade NAT, vilket innebär att det inte är en publik IP-adress.
* //Jag jobbar inte på Vimla men ibland försöker jag hjälpa till att svara på frågor ändå. I Vimlas forum hjälps vi åt!Sven - 1049 inlägg -
Sven svaradeBäst svar
1049 Inlägg@Mikael-Larsson sa:
10.x.x.x får jag i router och 84.216.x.x externt om man kollat myip,,,Mvh Mikey@Sven
10.x.x.x är en NAT:ad IP-adress, den är alltså inte publik.
Normalt får man med gamla Vimla 1.0 också en 10.x.x.x adress Så i princip borde du haft samma problem med Vimla 1.0. Eller hade du gjort något särskilt för att få en publik IP till ditt Vimla 1.0?
* //Jag jobbar inte på Vimla men ibland försöker jag hjälpa till att svara på frågor ändå. I Vimlas forum hjälps vi åt!Sven - 1049 inlägg -
5 InläggJag var tvungen att byta APN från internet.telenor..se till enbart" internet"för att den skulle koppla upp sig hade innan inga problem med ddns och access utifrån mot min vpn server innan bytet. //Mikey@Sven
Mikael Larsson - 5 inlägg -
Sven svaradeBäst svar
1049 Inlägg@Mikael-Larsson sa:
Jag var tvungen att byta APN från internet.telenor..se till enbart" internet"för att den skulle koppla upp sig hade innan inga problem med ddns och access utifrån mot min vpn server innan bytet. //Mikey@Sven
OK, Vimla 2.0 erbjuder inga alternativa APN vad jag vet.
MickeMM svaradeBäst svar
646 Inlägg@Mikael-Larsson - Körde du med Teamviewer? För mig veterligen så tillåter inte vimla öppna portar som tex Telenor gör om man ringer dit och ber om det.
------------------------------------------------------------------------------------------------ För er som gillar havets alla djup. http://www.nautiluslive.org/ - Mycket intressant!MickeMM - 646 inlägg -
Isabelle_Vimla svaradeBäst svar
634 InläggFörstår jag dig rätt att det fungerar nu, när du kör inställningarna från vimla.se/apn ? :)
Support @ VimlaIsabelle_Vimla - 634 inlägg -
Sven svaradeBäst svar
1049 Inlägg@Isabelle_Vimla sa:
@Mikael-Larsson
Förstår jag dig rätt att det fungerar nu, när du kör inställningarna från vimla.se/apn ? :)Frågan är egentligen om det finns en APN till Vimla 2.0 som ger en publik IP-adress?
I likhet med vad man kan få på Vimla 1.0 om man använder APN internet.telenor.se.
5 InläggJust så, av någon anledning så fungerade min VPN server och DDNS med Vimla 1.0 och APN inställningen internet.telenor.se kom åt mitt nätverk utifrån mm. När jag bytte till Vimla 2.0 var jag tvungen att byta APN till enbart "internet" och då slutade min access utifrån att fungera. Surfa funkar ja men man får inget publikt IP. Det kanske ska vara så och då får jag lösa det på annat sätt. Mvh Mikey @Sven sa:
@Isabelle_Vimla sa:@Mikael-LarssonFörstår jag dig rätt att det fungerar nu, när du kör inställningarna från vimla.se/apn ? :)Frågan är egentligen om det finns en APN till Vimla 2.0 som ger en publik IP-adress?I likhet med vad man kan få på Vimla 1.0 om man använder APN internet.telenor.se.
Mikael Larsson - 5 inlägg