-
Såhär fungerar spara data.
Alex_Vimla svaradeBäst svar
489 InläggHej!
Nu börjar det närma sig maj 2019, snart ett år sedan vi kommunicerade ändringen gällande hur det kommer fungera med sparad data hos oss.
Många har undrat hur det kommer fungera rent tekniskt och vi har jobbat med att ta fram en bra förklaring (och en fin bild!).
Så här ligger det till:
- All data (inkl extradata) har sedan den 1 april 2018 en giltighetstid på 12 månader från den dagen man får den. För nybeställda abonnemang eller uppgraderingar av data gäller 12 månader + antalet dagar till kommande månadsskifte.
- Data sparad innan 1 maj 2018 räknas med giltighet från 1 maj 2018.
- Totalt kan man spara:
* 100GB
* Plus din månadsdata
* Plus eventuell extradata. T.ex.
-1 GB extradata som du köpt till
- 20 GB välkomstdata
- 1GB julklapp- Den äldsta datan används alltid först, förutom extradata som alltid används sist. Det börjar alltså dras från extradatan när du surfat upp hela din sparade pott och månadsdata
När du har nått taket för vad man får spara(100 GB) så kommer all ny månadsdata att skjuta ut den äldsta sparade datan vid varje månadsskifte när ny data fylls på. Så att din pott alltid har längsta möjliga giltighetstid!
Låt oss säga att du har ett abonnemang med 2 GB / månad och surfat totalt 20 GB under dessa 12 månader. Dessa 20 GB har tagits från din sparade pott på 100 GB. Detta lämnar då 80 GB vars giltighet går ut 1/5 - 2019. Däremot har vi ju även gett dig 24 GB (12*2) under året som skjutit ut ytterligare data och det blir då 56 GB som kommer att förfalla den 1/5 - 2019.
Ett annat exempel är om du haft 100 GB i din sparade pott och haft en abonnemangsform på 6 GB/månad så räcker det med att ha surfat mer än 18 GB under det gångna året så kommer du alltså inte förlora någon data alls. Detta då du fått totalt 72 GB månadsdata (6*12) som skjutit ut den äldre datan, samt surfat över 18 GB på 12 månader.
Är ditt abonnemang pausat så kommer inte förfallodatumet på surfen att pausas, utan den behåller giltighetstiden som vanligt.
Du kommer snart kunna se hur mycket data av din sparade pott som har en viss giltighetstid direkt på Mitt Vimla. Det är inte helt klart ännu men vi kommer hålla er uppdaterade i den här tråden :)
Om det finns några frågor kring hur den sparade datan fungerar så är det bara att du ställer dem direkt här i tråden. Vi finns här för att hjälpa till!
Har du synpunkter på spara data eller giltighetstiden och vill fråga eller diskutera det har du en tråd här: https://forumet.vimla.se/topic/2605/nya-abonnemang...
Ha en fortsatt fin dag!
SupportexpertAlex_Vimla - 489 inlägg -
Sven svaradeBäst svar
390 InläggMycket bra @Alex_Vimla !
Det är sådana här klarlägganden vi vill ha!
En liten fråga jag har funderat på:
Om man uppgraderar till 100GB/mån så sparas ju ingen data under tiden man har den abonnemangsformen. Men det är sagt tidigare att när man ev. nedgraderar från 100GB/mån så ska den gamla potten finnas kvar. Men vad händer med giltighetstiden på den gamla datapotten under tiden man har 100GB/mån?
Sven - 390 inlägg -
489 InläggKul att du är nöjd med hur vi presenterat detta.
Giltighetstiden för den sparade datan kommer att vara oförändrad och vi kommer numera alltid att ta från den äldsta datan först.
Exempel ett: Du har 10 GB sparad data och byter till 100 GB.
- Då kommer du först surfa på de 10 GB ifrån din sparade pott, och sedan på de 100 GB:en från din månadsdata
Exempel två: Du har 10 GB sparad data, byter till 100 GB och du surfar 1 GB på hela månaden.
- Då kommer du ha kvar 9 GB sparad pott + 100 GB. Giltighetstiden på de 9 GB blir oförändrad och kommer att förfalla ifall de ej surfas upp inom 12 månader från dess att du fick den.
Att höja till 100 GB blir alltså i detta fall inte speciellt lönsamt, utan om man är ute efter att kunna spara på sig mer data så är det bättre att ta någon av de nivåer som det faktiskt går att spara data på :)
Alex
Gneken svaradeBäst svar
172 InläggGrymt Vimla! och @Alex_Vimla , mycket tydlig bild och ny blir det klarhet för alla gällande den sparade surfen.
Gneken - 172 inlägg -
Karl-Olov Nordin svaradeBäst svar
58 Inlägg@Alex_Vimla Vad bra då
Karl-Olov Nordin - 58 inlägg -
MickeMM svaradeBäst svar
612 Inlägg"En bild säger mer än 1000 ord"...
Passar bra här! :)------------------------------------------------------------------------------------------------ För er som gillar havets alla djup. http://www.nautiluslive.org/ - Mycket intressant!MickeMM - 612 inlägg -
-
Bjorn svaradeBäst svar
8 InläggAtt extradatan användes sist var inget problem när datan aldrig förföll. Nu när data förfaller efter 12 månader måste självklart den äldsta datan användas först, oavsett typ och innan innevarande månads data.
Jag har 2 GB per månad och jag fick 55 GB välkomstdata (extradata). Jag använder inte så mycket mobil data, så troligen kommer jag inte göra av med det, men jättebra att ha som reserv t.ex. om bredbandet skulle gå ner.
Som det funkar nu, om jag skulle använda exakt 2 GB per månad, så kommer jag ha 55 GB i potten i ett år, och efter ett år skulle potten bli 0. Det känns inte rimligt.
Ett annat exempel, när innevarande månads data används först (som nu) (anta att extradata är 0):
Månad 1-6: Jag snålar med data och använder 1 GB/månad och har sedan sparat ihop 6 GB i potten.
Månad 7-12: Jag använder 2 GB per månad och har hela tiden kvar potten på 6 GB som reserv.
Månad 13-18: Jag fortsätter att använda 2 GB per månad och potten förfaller med 1 GB per månad tills den är 0.
Om istället den äldsta datan skulle användas skulle jag hela tiden ha kvar min ihopsparade reserv på 6 GB.
En (enda?) anledning(en) till att fortfarande ha olika potter är om 100 GB-gränsen inte ska gälla extradata.
Personligen skulle jag inte ha något problem med om datan slogs ihop till samma pott och gränsen gällde allt.
Möjligen skulle man då kanske kunna höja gränsen till t.ex. 200 GB.
Om det nu måste finnas en gräns öht när datan ändå förfaller efter 12 månader?
Om man är insatt i koden borde det vara ganska enkelt att fixa det här.
Bjorn - 8 inlägg -
Bjorn svaradeBäst svar
8 InläggNär jag tänker på det, så var det faktiskt helt rätt (och mest schyst mot kunderna) att använda extradatan sist, när data aldrig förföll, eftersom man då först använde den data som var begränsad till 100 GB (och gav plats att spara ny data).
Men nu är förutsättningarna ändrade, och då måste man ändra på allt, inte bara genomföra den dåliga delen av förändringen.
Bjorn - 8 inlägg -
489 Inlägg@Bjorn Jag flyttade ditt inlägg hit istället, då jag tycker det är mer relevant här.
Som du säger så var det mest relevant att ha extradatan i en separat pott när vi inte hade ett tidsbestämt datum på det.
Däremot tycker jag att det är viktigt att se på hur vi valt att kategorisera datan. Extradata är ju någonting du (oftast) köper när all din sparade data och månadsdata är slut, vilket då även gör det helt logiskt att den används sist av dessa tre potter.
Att vissa har 20GB eller 55GB extradata från beställningen är ju en bonus som ger dig möjligheten att surfa mer utan att behöva "snåla", sen hur/om man väljer att sprida ut datan får man avgöra själv.
/Alex
Sven svaradeBäst svar
390 Inlägg@Alex_Vimla sa:
Däremot tycker jag att det är viktigt att se på hur vi valt att kategorisera datan. Extradata är ju någonting du (oftast) köper när all din sparade data och månadsdata är slut, vilket då även gör det helt logiskt att den används sist av dessa tre potter.
Ur ett konsument perspektiv är det inte särskilt logiskt. Det logiska för mig som kund måste vara att den data som har kortast giltighetstid förbrukas först.
Ert system som du beskriver det innebär att data med längre giltighetstid från sparad surf förbrukas före data med kortare giltighetstid från extradata potten.
Som kund vill jag att självklart att min sparade data ska ha så lång giltighetstid som möjligt. Det borde vara en självklarhet att den data som förbrukas först är den som har kortast giltighetstid kvar och att den som sparas längst är den med längst giltighetstid kvar oavsett vad potterna kallas. Det hade varit logiskt!
Sven - 390 inlägg -
Bjorn svaradeBäst svar
8 InläggJag förstår inte hur det (numer) skulle vara mer logiskt att extradata används sist, oavsett hur man har fått den. Det viktiga nu är ju att använda datan som har kortast giltighetstid.
Säg att man köper extradata när all annan data är slut. Sedan kanske man bara använder 0,1 GB av extradatan innan nästa månad börjar och man får t.ex. 2 GB igen. Om jag under kommande 12 månaderna inte gör av med mer än 2 GB/månad så förlorar jag den extradata jag har köpt.
Visst är det en bra bonus att få 20/55 GB extradata, men det kan ju också vara det som är anledningen till att många blev kunder. När en kompis beställde ett abonnemang förra veckan var största anledningen att man fick 55 GB extradata.
I mitt fall är det mycket möjligt att alla 55 GB jag fick kommer att förfalla om ett år (som det fungerar nu) eftersom jag antagligen kommer använda mindre än 2 GB/månad i snitt. Om extradatan (som är äldst) användes istället för månadsdatan skulle jag om ett år i alla fall ha sparat ihop en pott på 24 GB när den återstående välkomstdatan förfaller.
Bjorn - 8 inlägg -
489 InläggJag tackar ödmjukast för er feedback och jag förstår era argument.
Men som jag skrev innan så är extradatan ingenting som köps innan man får helt slut på all annan data, vilket då gör det logiskt att den ska användas sist. Då datan du fick vid nybeställningar räknas in i samma kategori (extradata) så används den på samma villkor. Vi har verkligen gjort allt vi kan för att göra detta så schysst som möjligt för samtliga parter och kommit fram till att detta är den bästa lösningen.
Jag hör verkligen allting ni säger, men det är såhär vi har bestämt oss för att extradata ska fungera på våra abonnemang.
/Alex
SupportexpertAlex_Vimla - 489 inlägg