-
Vimla 2.0 - del av ett stort Telenor experiment
Anonym svaradeBäst svar
0 InläggDet skulle dom aldrig erkänna, @johan_vimla besvarar ju inte ens kritiken angående den så "frivilliga" 2.0 överflytten via massutskick av sms och dess tveksamma sms innehåll. Klart dom inte kan få detta fungera tillförlitligt i den virtuella teknikform dom nu vill köra i. men det är för jävligt rent ut sagt att ljuga om anledningen.
Anonym - 0 inlägg -
Sven svaradeBäst svar
379 InläggAtt det nu efter mer än ett års drift av Vimla 2.0 äntligen ska gå att ringa alla fastnätsnummer är ju inget mindre än en skandal! Det är funktionalitet som borde funnits där från dag ett! Att slussa in betalande kunder i ett nät där det inte går att ringa alla nummer är pinsamt undermåligt!
Som f.d. telekommare så upplever jag det som skrattretande hur amatörmässigt Vimla har handlagt hela den här historien med Vimla 2.0 från början till slut!
Att SMS leveransbesked är borta beror säkerligen inte på något beslut som Vimla har tagit utan det är mer troligt så att funktionaliteten helt enkelt inte finns i WG2:s nya plattform som Vimla gör pinsamma försök att ta åt sig äran av att ha "utvecklat".
Sven - 379 inlägg -
Andyman svaradeBäst svar
23 InläggMen när kan vi förvänta oss Volte, wifi calling samt e-sim? Vore det inte smart av Vimla att starta upp dessa tjänster så att man verkligen visar på fördelarna med den nya plattformen??
Andyman - 23 inlägg -
fldc svaradeBäst svar
11 Inlägg@johan_vimla sa i [Vimla 2\.0 \- del av ett stort Telenor experiment](/post/22192):
>
“Jag får ingen leveransbekräftelse på SMS” >
Det som refererats till som “leveransrapporter för sms” är en funktion som vi valt att sluta leverera. Detta på grund av att funktionen inte visar att ett sms levererats till mottagaren utan bara att det nått mottagarens mobilnät - med risk för att ge en falsk försäkran om att meddelanden lästs när mottagaren i själva verket inte sett dem . Vi ser det som en förlegad och opålitlig funktion och därför väljer vi att inte ha kvar den. >
Ge mig RCS så är allt förlåtet. ;)
fldc - 11 inlägg -
Benny Hansson svaradeBäst svar
44 InläggJag har tillskrivit den teknikansvarige chefen på Telenor, samt ett rejält inlägg på Telenors facebooksida. Gå dit och gör samma. Vi är så grundlurade.
Telenor som äger Vimla har som bekant sjösatt detta experiment. Då är det ägaren som skall ställas till svars för Vimlas kunders enorma problem. Vimla är bäst med 1.0. Sämst med 2.0.
Benny Hansson - 44 inlägg -
NiklasO svaradeBäst svar
113 InläggDet här gör mig riktigt förbannad. Även om jag ligger på Vimla 1.0 för tillfället med alla abonemang så ger jag upp det här nu och kommer aktivt att söka alternativ. Att leveransrapporter inte kommer att fungera är en dealbreaker och Vimlas svaga bortförklaringar gör mig bara mer förbannad och det finns inte en chans att jag stannar kvar efter detta. Herregud så oprofessionellt. Så sjukt besviken på Vimla alltså och jag har värvat in stackare i det här. Jag skäms faktiskt.
Det som påstås är INTE SANT!
Att kunder tror att "Levererat" betyder "Läst", alltså.. visst. Det kanske händer men de flesta är faktiskt inte så korkade.
Som jag skrev i en annan tråd angående leveransrapporter:"Det där stämmer bara delvis. Jag vet till 100% hur det fungerar. Vad skulle det annars fylla för funktion? Det står som skickat så länge den mottagande enheten är avstängd eller saknar täckning. Visst, det beror på hur man implementerat det men en leveransrapport kan meddela "with carrier" som du pratar om. Det kan också meddela till exempel "rejected (hard bounce)", "rejected (soft bounce)", "delivery status unknown" och den viktiga "delivery successful (vilket betyder att ENHETEN HAR TAGIT EMOT MEDDELANDET)". Har nytta av det dagligen för att se när saker och ting levereras till barnens mobiler. Det funkar inte alltid till 100% men i 99% av fallen så funkar det utmärkt. När det inte funkar så kan ett sms stå som "Skickat" trots att det har levererats men det är ytterst sällan och det är liksom inte hela världen. Då vet jag bara att jag måste söka barnen på något annat sätt för att försäkra mig om att de inte har slut på batteri eller liknande."
@johan_vimla sa i [Vimla 2\.0 \- del av ett stort Telenor experiment](/post/22192):“Jag får ingen leveransbekräftelse på SMS” >
Det som refererats till som “leveransrapporter för sms” är en funktion som vi valt att sluta leverera. Detta på grund av att funktionen inte visar att ett sms levererats till mottagaren utan bara att det nått mottagarens mobilnät - med risk för att ge en falsk försäkran om att meddelanden lästs när mottagaren i själva verket inte sett dem . Vi ser det som en förlegad och opålitlig funktion och därför väljer vi att inte ha kvar den. >
NiklasO - 113 inlägg -
Isabelle_vimla svaradeBäst svar
559 InläggHej Niklas!
Jag får beklaga att det är något som vi valt att inte utveckla för vår nya plattform och jag förstår att leveransrapporter är viktigt för dig. Även om vi valt att inte ha den tjänsten framöver så finns det fortfarande flera andra operatörer som erbjuder leveransrapporter.
Support @ VimlaIsabelle_vimla - 559 inlägg