-
Driftstörning Vimla 2.0 - Löst
Alex_Vimla svaradeBäst svar
455 InläggJust nu så har vi en driftstörning på Vimla 2.0 - plattformen som kan påverka samtal/sms och data.
För att kunna använda sitt abonnemang under tiden som driftstörningen pågår så kan man testa att låsa telefonen till 3G och göra en omstart, så kan det komma igång för vissa.
När jag får mer info till min angående denna driftstörning så kommer jag självklart med en uppdatering i denna tråd.
/AlexSupportexpertAlex_Vimla - 455 inlägg -
Driftstörning Vimla 2.0 - Löst
Viktor_Vimla svaradeBäst svar
621 InläggJag vill börja med att be om ursäkt för strulet som påverkade er möjlighet att koppla upp samtal, smsa och använda data under gårdagen.
Händelseförlopp
2018-11-25 03:20 - Första tecken på problem
2018-11-25 07:45 - Identiferade rotorsaken (i ett annat nät)
2018-11-25 12:30 - SMS till Vimla 2.0 användare skickades ut
2018-11-25 15:45 - Problemet klarrapporterades
Mer detaljerad information
Felsökningen visar ett ökat antal uppdateringar mot vår plattform och Telenors nät, vilket resulterade att HLR:en (Home Location Register) inte kunde besvara alla förfråningar som inkom tillräckligt fort vilket gjorde att majoriteten av förfrågningar cancelerades eller lades i kö.
Felsökningen pågick under hela dagen tillsammans med Telenor. Runt 14 tiden så stoppade vi 50% av alla förfrågningar från Telenor för att ha möjlighet att hantera den backlog som uppstått. Detta fungerade och vi kunde hantera backloggen och vid 15:30 kunde vi släppa på allt som normalt igen.
Vi har nu en pågående dialog med Telenor och andra leverantör för att undvika likande problem framöver.
Viktor_Vimla - 621 inlägg