-
Autogiro låst till Klarna ?
Bo Strandvik Broström svaradeBäst svar
17 InläggFörsökte ändra till autogiro istället för faktura/Klarna som jag har nu. Men det verkar som enda option är att ändra till autogiro i Klarna. Jag vill inte ändra ALLA mina Klarna betalningar till autogiro. Enbart Vimla. Hur gör man det ?
Bo Strandvik Broström - 17 inlägg -
Karl-Olov Nordin svaradeBäst svar
52 Inlägg@Bo-Strandvik-Broström sa i [Autogiro låst till Klarna ?](/post/20380):
>
Försökte ändra till autogiro istället för faktura/Klarna som jag har nu. Men det verkar som enda option är att ändra till autogiro i Klarna. Jag vill inte ändra ALLA mina Klarna betalningar till autogiro. Enbart Vimla. Hur gör man det ?
Det verkar vara så att du inte har Den Rätta Kunskapen av att Kunna Ställa In Autogiro för Vimla för detta hade jag nu då.
Karl-Olov Nordin - 52 inlägg -
Rasseman svaradeBäst svar
113 Inlägg@Karl-Olov-Nordin. Det vore klädsamt om du hjälpte en behövande när du nu säger dig sitta inne med kunskapen. En forumregel är att vi skall vara hjälpsamma, och det är bra om vi håller den linjen och inte bara syrligt dissa en annans förmåga.
Rasseman - 113 inlägg -
17 InläggLets not get exited :)
Tackar Karl-Olov för att han informerat om att det går att autogira ENBART Vimla och inte alla Klarna köp.
Hur man gör kan säkert Karl-Olov eller någon annan som lyckats med det informera mig om.
Jag fastnar vid att anhållan om autogiro verkar vara en ren Klarna pop-up. Så jag vill inte gå vidare med att alla min Klarna köp flyttas till autogiro. Jag kanske fattat fel ....
52 Inlägg@Bo-Strandvik-Broström Jo jag måste dock erkänna att du har Gjort enligt alla dem Rätta Inställningarna precis och så har jag Gjort i Mitt Vimla för Första Gången och då man Växla Till Olika Betalnings Alternativ.
17 Inlägg@Karl-Olov-Nordin Tack för info. Så har du köpt något annat betalt via faktura Klarna sedan du bytte. I så fall borde det också blivit betalt via autogiro. Om det är som jag tror.
52 Inlägg@Bo-Strandvik-Broström Jo jag vet att man Kan även Betala en Mobiltelefoniabonnemang via Autogiro men även via Faktura och även med Kort med nu då. Förstår du hur jag menar nu då Bo Strandvik Broström?
Isabelle_vimla svaradeBäst svar
559 InläggDet ändras inte till autogiro för alla dina Klarna-fakturor, utan bara för Vimla-räkningnen om du ändrar på Mitt Vimla :)
Support @ VimlaIsabelle_vimla - 559 inlägg -
17 Inlägg@Isabelle_vimla sa i [Autogiro låst till Klarna ?](/post/20416):
Det ändras inte till autogiro för alla dina Klarna-fakturor, utan bara för Vimla-räkningnen om du ändrar på Mitt Vimla :)
Var ju tvungen att testa ändra i alla fall nu. Det ändrar min betalningsmetod i Klarna ... även för ett köp jag gjorde ifrån Adlibris efter ändringen. I min bank läggs inte till nåt Autogiro för Vimla. Får se nu nästa faktura från Vimla ifall det blir nåt autogiro. Jag gissar att det blir som för Adlibrisköpet. Klarna ser säkert till att betala det åt mig. Det intressanta blir att se ifall jag måste själv gå in i Klarna och bekräfta betalningen som jag fick göra för Adlibris-köpet. I så fall är det inte nåt äkta autogiro enligt min mening. Äkta autogiro blir ju betalt utan att jag behöver göra nåt själv. Återkommer när jag vet hur det faller ut ;)
17 Inlägg@Rasseman sa i [Autogiro låst till Klarna ?](/post/20460):
>
Jag hade Vimlaräkningen på autogiro förut hos Klarna innan jag började testa nya betalpartnern, det fungerade perfekt varje månad, behövde inte bry mig.
Ok, låter bra. Jag skulle helst vilja ha Vimla på "äkta" autogiro (att jag inte behöver göra nåt). Men tillfälliga andra Klarna köp vill jag inte ha äkta autogiro. I princip alla återkommande varje månad är bra med äkta autogiro. Det vet man ju ändock vad det blir. Tillfälliga köp vill jag har mer koll på och godkänna efter hand. Hoppas det fungerar som du säger då med Vimla betalningen. Då är jag helt nöjd.
52 Inlägg@Bo-Strandvik-Broström Jag tycker synd om dig nu då.
Borjeg svaradeBäst svar
350 InläggBorjeg - 350 inlägg -
52 Inlägg@Borjeg. Jag vet inte vad han menar med ÄKTA AUTOGIRO för det finns Inte EN Oäkta AUTOGIRO
17 InläggÄKTA autogiro har jag för min hyra och bredband. Kostnaden dras automatiskt varje månad utan att jag behöver lyfta ett finger eller logga in nånstans.
OÄKTA autogiro kallar jag det jag beställde hos Vimla/Klarna. Då får jag en e-post om att det ska betalas inom 14 dagar. Jag klickar i e-posten och loggar in i Klarna via BankID. Där klickar jag igen för att betala. Enligt Klara så drar dom ingen kostnad ifall jag inte godkänner enligt beskrivning. Så för den som byter till Vimla autogiro kan det vara bra att veta.
1 Det ändrar betalningssätt på ALLA min Klarna köp, inte enbart Vimla
2 Kostnaden betalas inte automatiskt. Jag måste själv logga in i Klarna och godkänna
Så långt är jag inte så ledsen. Förut när jag betalade via faktura (e-post) för alla Klarna köp var jag tvungen att logga in i min bank. Välja belastningskonto, fylla i gironummer, belopp och OCR nummer samt godkänna med kod. Så den nya betalningen i Klara är ju enklare nu.
Får se nu i December hur Vimla räkning skall betalas. Jag gissar på att jag måste godkänna den också. Alltså OÄKTA autogiro enligt min mening. Vi får se.
Det registrerade autogiro jag fått i min bank nu är för Klarna, inte Vimla.
Alex_Vimla svaradeBäst svar
455 InläggJag är helt med på vad du menar med "äkta" och "oäkta" autogiro. Men med Klarna's autogiro som tillhandahålls hos oss så ska det dras automatiskt om du har ditt konto registrerat hos dem. Det du beskriver låter mer som deras "betala med ett klick" som egentligen är en faktura. Om du kikar under fliken "betalningar" på Mitt Vimla, står det då att det är autogiro som vald betalmetod?
Det andra alternativet du har är att lägga in ett betalkort som det ska dras ifrån. Då dras det automatiskt från ditt registrerade betalkort i början på varje månad, precis som för t.ex. Netflix eller Spotify.
/Alex
SupportexpertAlex_Vimla - 455 inlägg -
17 Inlägg@Alex_Vimla sa i [Autogiro låst till Klarna ?](/post/20483):
> Om du kikar under fliken "betalningar" på Mitt Vimla, står det då att det är autogiro som vald betalmetod?
/AlexJa, det står autogiro där. Då kanske allt blir precis som jag vill ha det
Alex_Vimla svaradeBäst svar
455 Inlägg@Bo-Strandvik-Broström Det låter onekligen som det och det kommer alltså dras från det konto du har registrerat hos Klarna :)
/AlexSupportexpertAlex_Vimla - 455 inlägg -
52 Inlägg@Alex_Vimla Jag har dock ändrat Till Faktura ifrån Autogiro Inne i Mitt Vimla och med Hjälp utav Mobilt BankID för att Godkänna Ändrningen Men jag vet Inte om jag man ändra Tillbaka Till AUTOGIRO INNE I MITT Vimla nu då ifrån Faktura nu då. Går det nu då?
Karl-Olov Nordin - 52 inlägg