-
Vimla inte längre lika internationellt
mlo svaradeBäst svar
925 InläggDet här oroar mig:
https://support.vimla.se/articles/article/i-vilka-...
Flera av de länder jag reser till regelbundet finns inte med på listan. För min del vill jag inte byta till er nya plattform förrän ni fått till roamingavtal också med resten av världen.
Kommer man tvångsbytas till nya plattformen eller kan man ligga kvar på den gamla till dess att ni fått ordning på avtalen?
mlo - 925 inlägg -
mlo svaradeBäst svar
925 InläggIngen reaktion på detta från Vimla. Hur blir det, kommer vi tvångsförflyttas till nya plattformen eller kan vi ligga kvar på gamla?
Jag kan tänka mig att det blir starka reaktioner när folk kommer till vårt största grannland Tyskland och inte kan använda sina telefoner, för att ta bara ett exempel.
Ping @Isabelle_vimla
mlo - 925 inlägg -
Asawi svaradeBäst svar
809 InläggDet är naturligtvis helt oacceptabelt att inte kunna roama i Tyskland, men är det verkligen så att vi behöver bekymra oss om det än? Det där plattformsbytet, hur nära i tiden ligger det egentligen? De där artiklarna om det kommer man väl inte från Vimlas "vanliga" sida, utan det verkar som någon sorts förberedda sidor för det som komma skall.
Vi behöver på lite respons från Vimla-teamet, så det inte skapas oro i onödan!
Pingar de jag kommer på: @Viktor_Vimla @Petter_Vimla @Gustav_vimla @Ida_Vimla @Isabelle_vimla
Vimla på!Asawi - 809 inlägg -
mlo svaradeBäst svar
925 InläggJag hoppas att vi inte behöver bekymra oss än men informationen ligger ute så ja, ett klargörande vore bra. Jag bryr mig inte nämnvärt om prisändringar eller justeringar av hur länge man kan spara data men det här är en deal-breaker.
Jag tycker också det är trist överlag att Vimla tänkt förhandla egna roamingavtal. Jag vill ha så bra och många avtal som möjligt vilket land jag än är i och där misstänker jag att Vimla har svårt att matcha Telenors styrka. Men vi får se.
mlo - 925 inlägg -
Anonym svaradeBäst svar
0 InläggInformationen jag lyckas få ut av supporten är att man inte alls ska förhandla om roamingavtalen. Problemet verkar vara att man måste utföra tester i samtliga länder med den nya plattformen/simkorten så att man kan försäkra sig att det fungerar som det är tänkt. Tycker det verkar rimligare än att lilla Vimla ska ge sig på att förhandla in nya roamingavtal helt från scratch, det är ett projekt som förmodligen skulle ta flera år känns det som.
Hoppas att någon av Vimlas egen personal kan gå ut och berätta hur det egentligen ligger till. Det skulle verkligen behövas.
Anonym - 0 inlägg -
Ida_Vimla svaradeBäst svar
425 InläggPrecisa som ni redan spånat om så gäller detta sim korten för den nya plattformen som vi kommer byta till, alltså inte de nuvarande vimla sim kort som används.
Denna sida som @mlo länkat till är från https://support.vimla.se/det-nya-simkortet som är en ny kategori under "Support" för just sim korten som kommer gälla när man byter till den nya plattformen.
Gällande roamingen så är det precis som @Spotify beskrev, vi kommer ej förhandla, byta eller ändra men just nu har vi inte fått ihop alla länder som vi har på våra nuvarande sim kort till våra nya sim kort. Där av ligger det en lista uppe så man kan se vart det fungerar just nu med våra nya sim kort så man kan tänka igenom om man verkligen ska byta när man tänkt. Så man inte har planerat en resa till ex Tyskland under perioden man väljer för bytet.
Än så länge så testas detta av en fåtal men informationen om detta har spridit sig vidare. När allt ät klappat och klart och säcken ihop sydd så kommer vi ut med mer information om vår nya plattform, sim kortet och vad som gäller.
Just nu håller vi på att samla in data och lösa de hinder som dyker upp så allt är redo och fungerande när vi börjar bjuda in fler till bytet av sim kortet.Support @ VimlaIda_Vimla - 425 inlägg -
Borjeg svaradeBäst svar
350 InläggNu gjorde du mig mycket förvirrad! Du skriver nu om en list, där man kan se vart man kan ringa??? Kan man inte ringa till alla länder längre? Varför har ni tagit bort den möjligheten?
Borjeg - 350 inlägg -
Anonym svaradeBäst svar
0 InläggVad är det för list du pratar om? Var kan man läsa mer om denna list? Nu blir jag förvirrad!
Anonym - 0 inlägg -
Borjeg svaradeBäst svar
350 Inlägg@Spotify
Den lista Vimla-Ida skrev om här ovan.
Hon skrev vart man kan ringa, och jag trodde man kunde ringa till alla länder. Men tydligen inte, enligt Ida här ovan.
Det var ju just det att man inte kan ringa till alla länder som mitt inlägg handlade om. Läs igen nu och se om du får ihop det nu.
Borjeg - 350 inlägg -
Anonym svaradeBäst svar
0 InläggHon stavade fel precis som du gjorde i ditt inlägg här ovanför... Man fattar vad ni menar, men ändå väljer du att haka upp dig på en sådan liten detalj. Det var allt jag hade att säga om det.
Anonym - 0 inlägg -
Borjeg svaradeBäst svar
350 Inlägg@Spotify
Aha så du förstod, men dummade dig i onödan?
Men till saken, hur vet du vad Ida menade? Det är stor väsentligt skillnad på Vart man kan ringa och Var man kan ringa. Hur 17 ska man veta vilket det är, allra helst nu när Vimla stökar runt i så mycket? Dessutom var det ju en officiell representant från Vimla som skrev det!
Borjeg - 350 inlägg -
Ida_Vimla svaradeBäst svar
425 Inlägg@Borjeg @Spotify
Super att ni uppmärksammat om jag stavat fel. Kan dock inte se vart så ni får gärna peka ut i vilken rad så fixar jag till det direkt :)
Jag kanske var lite oklar vilket jag få be om ursäkt för. Det jag vill säga är att listan med länder som @mlo länkade inte gäller för våra nuvarande sim kort. Alltså fungerar all roaming och utlandsförbrukning som vanligt. Länken med listan på länder gäller alltså nu för de nya sim kort som är för vår nya plattform som vi kommer byta till.
Här är våran vanliga hemsida för de länder som Vimla fungerar i nu ( våra nuvarande sim kort) : https://vimla.se/priserHär är hemsidan som länkades i första inlägget som visar vilka länder som fungerar med de sim kort från vår nya plattform som just nu testats: https://support.vimla.se/articles/article/i-vilka-...
Support @ VimlaIda_Vimla - 425 inlägg -
Borjeg svaradeBäst svar
350 InläggDet går inte att se om det handlar om stavfel. Du skrev VART man kan ringa dvs till vilka länder. Det är något helt annat än VAR man kan ringa. Därför behövdes det ett klargörande. Vilket menar du? Var eller vart.
VART till vilka länder.
VAR i vilka länder.
Borjeg - 350 inlägg -
mlo svaradeBäst svar
925 InläggNu med klargörandet vet vi ju att Ida menade var. Det handlar ju om roaming alltså var telefonen fungerar utomlands.
Tack för klargörande @Ida_Vimla men du missade den frågan jag själv tycker är viktigast: kommer ni tvångsflytta oss till nya plattformen innan alla avtal etc. är på plats? Eller kommer man kunna ligga kvar på gamla plattformen tills allt funkar lika bra på den nya som på den gamla?
mlo - 925 inlägg -
Alex_Vimla svaradeBäst svar
460 InläggDet är alltså roaming (när du befinner dig i landet) som inte fungerar för alla länder än. Däremot kan du idag ringa från Sverige till t.ex. Tyskland och det kommer att fungera.
Länderna som vi erbjuder roaming i kommer självklart att växa så att vi, innan man tvångsmigreras kan använda roaming i samma länder som man kan idag med det gamla sim-kortet.
/Alex
SupportexpertAlex_Vimla - 460 inlägg -
mlo svaradeBäst svar
925 Inlägg@Alex_Vimla, tack för tydligt och lugnande svar!
mlo - 925 inlägg -
Borjeg svaradeBäst svar
350 InläggTack! Det låter ju betryggande, men ändå väldigt omständigt och krångligt.
Borjeg - 350 inlägg -
Alex_Vimla svaradeBäst svar
460 Inlägg@Borjeg Vill man då inte vara med i början på migreringen så är det självklart inget måste. Då rekommenderar jag att du senare under året väljer att migrera till den nya plattformen så att du inte går miste om roaming i något land.
/Alex
SupportexpertAlex_Vimla - 460 inlägg -
Anonym svaradeBäst svar
0 Inlägg@Alex_Vimla sa:
Länderna som vi erbjuder roaming i kommer självklart att växa så att vi, innan man tvångsmigreras kan använda roaming i samma länder som man kan idag med det gamla sim-kortet.
Det där är felaktig information, vi kommer tvångsmigreras till Vimla 2.0 även fast man inte kan använda roaming i samma länder som man kan med Vimla 1.0. Såhär kommenterade Vimlas VD det citatet:
@johan_vimla sa:
Du har rätt i att vi kommer inte ha täckning i samma antal länder i 2.0 som på 1.0 innan året är slut. Vi kommer dock migrera samtliga användare innan 2019 är slut enligt planen vi följer nu. Jag beklagar att informationen om att vi väntar tills vi har komplett roamingtäckning varit felaktig.
Frågar ni mig känns det inte riktigt seriöst att tvångsmigrera kunder till Vimla 2.0 innan plattformen fungerar minst lika bra som Vimla 1.0, det gör den inte om det saknas roamingavtal i massa länder.
Anonym - 0 inlägg -
mlo svaradeBäst svar
925 InläggJag förstår att ni vill följa er plan men nu har ni ju lovat att inte tvångsmigrera innan alla roamingavtal finns på plats (se ovan). För oss användare är det viktigare att ni håller de löften ni givit än att ni följer en plan som inte ligger i vårt intresse.
Jag hoppas verkligen att ni tänker om här. Det är det minsta ni kan göra efter en extremt strulig lansering av er nya plattform.
mlo - 925 inlägg -
Anonym svaradeBäst svar
0 InläggNå, vad har du att säga om det hela Alex? Antar att jag kommer bli ignorerad som vanligt, det brukar vara så ni hanterar sånt här.
Anonym - 0 inlägg