-
Gör datapotterna enklare
mlo svaradeBäst svar
Ny idé1174 Inlägg@Petter_Vimla, du återkommer ofta till hur viktigt det är att Vimla är enkelt.
Sättet ni numera hanterar datapotterna på är långt ifrån enkelt. Det kommer skapa både förvirring och besvikelser.
Grundproblemet är att ni låter oss medlemmar använda upp aktuell månads data först och först därefter ta från våra potter.
Här är två exempel där det kommer orsaka besvikelse och frustration:
1. Säg att man har kvar sina 20GB välkomstdata i potten, betalar för 4 GB per månad och använder upp 4 GB per månad. De som inte lusläser det finstilta kommer utgå från att potten förblir oförändrad över tid men så blir det inte. Det som kommer hända är att man använder upp sin nya data varje månad och att potten minskar vartefter datat når sitt bäst före-datum. Till slut har man ingen pott kvar. Surt för den som velat spara sina 20 GB som en buffert.
2. Säg att man har maxat potten redan idag, alltså har 100 GB sparat. Säg vidare att man betalar för 2 GB och använder upp 1 GB varje månad. När april 2019 kommer (det är väl då ni ska börja plocka bort gammal data?) försvinner hela potten. Att gammal data försvinner är i sin ordning, det har ni varnat för. De flesta kommer dock utgå från att de 12 GB man betalat för under året men inte använt ska finnas kvar, men så blir det ju inte. Potten kommer ligga orörd fram till april 2019 och de data men skulle ha kunnat spara har istället slängts varje månad. Så när april 2019 kommer börjar man från noll.
Som sagt, det här är två extremfall men det är två fall som tydligt visar varför det är olyckligt att ni gör som ni gör. Det är också två fall som kommer drabba flera av era medlemmar och som kommer generera mycket ilska här i forumet. Och vad värre är, ert sätt att hantera potten kommer drabba också andra än de typanvändare jag målar upp ovan.
Ni bäddar helt enkelt för en kritikstorm och stor besvikelse när folk inser hur era regler kommer slå från och med april 2019.
Lyckligtvis är det enkelt att fixa. Låt oss helt enkelt alltid använda vår äldsta data först och lägg ny månadsdata sist i kön. Då kommer (1) ovan ha kvar sina 20 GB i buffert och (2) kommer ha åtminstone 12 GB, visserligen ett nedköp från 100 men i alla fall något.
Jag skulle också tro att det är så användare som inte läser det finstilta utgår från att det funkar. Sättet ni konstruerat era potter på nu är faktiskt inte särskilt intuitivt.
Kommentarer från Vimla?
mlo - 1174 inlägg -
Gör datapotterna enklare
mlo svaradeBäst svar
Ny idé1174 InläggIngen reaktion från @Petter_Vimla där. Jag provar med @Isabelle_vimla också.
mlo - 1174 inlägg -
Gör datapotterna enklare
Alex_Vimla svaradeBäst svar
Ny idé752 InläggHej @mlo och @Sven!
Självklart så vill vi vara enkla och användarvänliga i alla lägen.Vi har ju valt att ha ett väldigt långt förfallodatum på den sparade surfen, hela 12 månader just eftersom att alla ska få möjligheten till att spara på sig datan och sedan använda den över t.ex. sommaren eller när man nu känner att man behöver mer data. Dina två exempel ovan är korrekta (även om det är extremfall) och kommer troligen skapa besvikelse hos vissa medlemmar, därför har vi försökt vara extremt tydliga kring detta.
Vad vi menar på är att om man, som i ditt första exempel har 6Gb (som prisplanen är nu på nivå.2) och väljer att spara data varje månad och inte använder upp den inom 12 månader så skulle du kunna istället kunna ha 2GB med fria samtal/sms (kostar 50kr mindre varje månad) och använda upp dina 20Gb sporadiskt.
Med ditt andra exempel så kommer du ju ha sparat 1Gb varje månad från april 2018 - april 2019, detta gör då att du vid april 2019 fortfarande har 11Gb sparat och kommer då alltså alltid ha minst 11Gb i din pott (förutsatt att du sparar 1Gb data varje månad).
Förslaget med att vi istället ska ta av den äldsta datan är absolut ett bra förslag och det har diskuterats men vi har valt att göra som ovan.
Detta kan självklart komma att ändras ju mer Vimla växer i framtiden men i nuläget fungerar det så som du skrivit.Support managerAlex_Vimla - 752 inlägg -
Gör datapotterna enklare
mlo svaradeBäst svar
Ny idé1174 InläggDet du skriver stämmer inte med vad ni sagt tidigare.
Ni har tidigare sagt att om potten är full så sparas ingen ny data. Potten är ju full. I så fall kan inte den som har full pott lägga undan någon data varje månad (mitt exempel 2 ovan) och när potten töms i april 2019 är den tom.
Därefter blir det såklart annorlunda. Det är bara vid den första, stora tömningen som man kan bli helt utan pott. Men det är illa nog.
Det är ju bra om det funkar som du beskriver men som sagt, det stämmer inte med vad ni sagt tidigare om hur potterna fungerar.
mlo - 1174 inlägg -
Gör datapotterna enklare
Anonym svaradeBäst svar
Ny idé0 InläggJag har faktiskt fått den informationen vid kontakt med supporten. Jag har fyllt upp min pott så jag ville veta vad det var som gällde, för jag funderade ett tag på att bränna iväg 100GB så att min nya data kunde få plats i potten, men den nya datan skriver över den gamla datan om man fyllt potten. Hoppas verkligen att det är vad som gäller annars kommer jag få en otrevlig överraskning i april.
Anonym - 0 inlägg -
Gör datapotterna enklare
mlo svaradeBäst svar
Ny idé1174 Inlägg@Spotify
Då så, då är i alla fall det problemet ur världen. Tack för klargörande!
Sen tycker jag fortfarande Vimlas märkliga sätt att räkna dataanvändning är förvirrande och att det borde ändras. Så mitt förslag står kvar.
mlo - 1174 inlägg -
Gör datapotterna enklare
Anonym svaradeBäst svar
Ny idé0 InläggJag satt och räknade lite på vad det skulle innebära för skillnad om Vimla alltid tog äldsta datan först i jämförelse med det upplägg som Vimla har idag. Till min hjälp tog jag exemplet med personen med abonnemanget på 2GB som i genomsnitt gjorde av med 1GB i månaden (utgick från att personen hade 0GB i potten från början). Det som blir lite förrädiskt är att man inte märker någon större skillnad i april, utan den stora skillnaden märks egentligen längre fram.
Enligt Vimlas nuvarande upplägg:
1GB*11mån= 11GB i pott + 2GB för en ny månad = 13GB i april 2019Om Vimla alltid tog äldsta potten först:
Maj-okt= 0GB, Nov-apr= 2GB*6= 12GB i april 2019Men det är nu skillnaderna blir som störst, hela det nästkommande året sparar man 1GB varje månad. I april 2020 skulle man ha 24GB där det skulle ta stopp, följer man Vimlas nuvarande system skulle man ligga kvar på 13GB vid samma tidpunkt. För den här personen skulle man i stort sett dubbla potten. Det här är inget extremexempel, för mig skulle potten kunna öka med 1/3 om Vimla bara tog äldsta datan först (vilket vore det rimliga).
Anonym - 0 inlägg -
Gör datapotterna enklare
Anonym svaradeBäst svar
Ny idé0 Inlägg@Alex_Vimla sa:
Vi har ju valt att ha ett väldigt långt förfallodatum på den sparade surfen, hela 12 månader just eftersom att alla ska få möjligheten till att spara på sig datan och sedan använda den över t.ex. sommaren eller när man nu känner att man behöver mer data. Dina två exempel ovan är korrekta (även om det är extremfall) och kommer troligen skapa besvikelse hos vissa medlemmar, därför har vi försökt vara extremt tydliga kring detta.
Om ni har försökt vara "extremt tydliga kring detta" - var finns informationen om i vilken ordning datan förbrukas någonstans? Det enda som stod i mailet var att ni infört 12 månaders begränsning på potterna, men det framgick inte vilken data som förbrukas först. Jag har kollat igenom supportsidorna och inte hittat något där heller. Jag vågar påstå att det är väldigt många kunder som inte har en aning om att det fungerar på det här sättet.
Anonym - 0 inlägg -
Gör datapotterna enklare
Alex_Vimla svaradeBäst svar
Ny idé752 Inlägg@mlo och @Spotify
Jag var lite otydlig i mitt tidigare inlägg, men det som gäller är följande:
Din nya data för månaden är alltid den som vi kommer att dra av absolut först. När / om den potten tagit slut så kommer vi att dra av den sparade datan, då dras det självklart från den datan som funnits där längst.
/Alex
Support managerAlex_Vimla - 752 inlägg