-
Nu ändrar vi priserna (och lite annat)!
Petter svaradeBäst svar
1796 InläggEfterfrågat av många och förhoppningsvis uppskattat av alla: våra nya priser!
Våra abonnemang blir från och med första mars ännu lite bättre (till och med bättre än de abonnemang som vi vann Årets Operatör 2017 med).
Jag tänkte börja med att berätta lite grann om hur det kommer fungera. Alla kommer från och med idag kunna se sina prisplaner på Mitt Vimla eller i appen, och från första mars kommer du få antingen mer surf/samtal eller lägre pris. Allting sker helt automatiskt!
För att läsa mer om hur de nya abonnemangsnivåerna ser ut kan man kika på vimla.se/priser
En ytterligare bonus som riktar sig till befintliga medlemmar är att vi lanserar ett abonnemang med hela 100 Gb/mån. Helt sjukt mycket surf! Det finns en liten skillnad med 100 GB-abonnemanget och det är att datan inte sparas, men med 100 GB är det sällan man behöver lägga undan till regniga dagar. Den data man sparat ihop sedan innan uppgradering finns såklart kvar som vanligt.
Som grädde på moset har vi också höjt surf-gränsen inom EU från 7 GB/mån till 10 Gb/mån.
En sista nyhet och det enda som är lite tråkigt att meddela är att den sparade surfen får ett bäst före-datum och kommer från och med första april ha en giltighetstid på 12 månader från och med att den läggs till på ditt abonnemang. Anledningen till att vi sätter en giltighetstid på sparad surf är av bokföringsskäl, då det i bokföringen behöver finnas en modell för hur snabbt sparad data förbrukas.
Vi har valt en gräns på 12 månader för att det knappt borde påverka någon medlem alls - har du oanvänd data seda ett år tillbaka borde du sänka din abonnemangsnivå och spara lite pengar varje månad istället. För oss känns det som det schysstaste sättet att införa en gräns.
Så, stora förändringar men nästan bara positiva saker som jag vet varit väldigt efterfrågade. Vi har jobbar hårt med den nya prisplanen och hoppas verkligen att ni kommer gilla den.
Tankar eller funderingar? Skriv här så diskuterar vi! :)
MedlemsansvarigPetter - 1796 inlägg -
Jonas Lundwall svaradeBäst svar
14 Inlägg@Petter och alla andra.
Jag har synpunkter. Läs tråden:
https://forumet.vimla.se/topic/2605/nya-abonnemang-och-nya-priser-februari-2018
Jonas Lundwall - 14 inlägg -
Glixbit svaradeBäst svar
28 InläggJag är lite orolig/besviken, de positiva nyheterna påverkar i dagsläget inte mig men gör givetvis ingen skada heller.
Jag är väldigt ojämn i mitt mobilsurfande, jag använder knappt någon data när vardagen rullar på men när jag är på resande fot och till exempel i sommarstugan (Där vi har en 4G-router med ett nyinköpt Vimla-abbonemang i storstugan, men i lillstugan där jag sover och glor på lite Netflix innan jag somnar använder jag min egen pott.) använder jag desto mer. Ett abonnemang där jag kan spara oanvänd surf är perfekt för mig och Vimla lär fortsatt vara det bästa alternativet men jag kommer att vara en mindre nöjd kund framöver. (Ni kallar det medlem, men vilket inflytande har jag haft och kommer jag att kunna ha över denna ändringen? Jag har då aldrig sett röken av en kallelse till ett årsmöte.)
Det minsta jag begär är att det kommer att gå att se på Mitt Vimla hur många GB som ryker vid nästa månadsskifte.Glixbit - 28 inlägg -
hucab76 svaradeBäst svar
4 InläggHej.
Jag valde Vimla för att man kunde spara sin surf..."för alltid".
Det jag inte använder en månad sparades till nästa och så vidare...och så vidare.
Nu säger Vimla att detta sparas endast i tolv (12) månader.
Vad händer sedan?
Blir det noll på kontot?
Vad händer med den surf jag fick då jag köpte abb. hos er?
Det var ju en gåva som följde med min surf som skulle kunna sparas "för alltid"!
Hur går det med att fixa fram e-faktura som betalmetod???
Jag har länge tänkt att Vimla fixa det här, skulle till och med rekommendera Vimla till "nära och kära".
Men nu finns ju inget incitament alls för att vara kvar, finns andra operatörer som har e-faktura och där jag kan spara min data "för alltid".
Jag fick ett mejl idag, 21/2, från er och längst ner står det...
"Vimla är mobiloperatören med schyssta villkor och abonnemang på användarens villkor."
Läs det sista...där står det...
"abonnemang på användarens villkor".
Vem/vilka har föreslagit att ni ska sätta tidsperiod på datan???
Allt har verkligen varit skitbra med Vimla, förutom e-faktura och nu detta.
Synd Vimla, mycket synd, ni har förlorat en kund idag, en kund som mer än gärna är lojal om villkoren är schyssta.
hucab76 - 4 inlägg -
Sven svaradeBäst svar
1004 InläggDe nya priserna och surfmängderna är bra! Känns mycket prisvärt!
Jag känner dock som andra en besvikelse över att surfpotten tidsbegränsas. Kanske inte så mycket av praktiska skäl som av trovärdighetsskäl. Vimla marknadsför sig gärna som en "no bullshit"-operatör och att man ska kunna lita på vad som sägs från Vimla. Nu går Vimla emot vad man tydligt sagt tidigare att potten ska gälla för evigt. Frågan som infinner sig omedelbart blir tyvärr: Vilket löfte kommer Vimla att bryta nästa gång...?
Sedan väntar jag otåligt på nyheter om vad som händer med extra-SIM och möjligheten att ha fler abonnemang på samma mail-adress? Gamla önskemål som Vimla lovat fixa i flera år...
Men som sagt, de nya priserna är bra!
* //Jag jobbar inte på Vimla men ibland försöker jag hjälpa till att svara på frågor ändå. I Vimlas forum hjälps vi åt!Sven - 1004 inlägg -
Gustav_vimla svaradeBäst svar
40 Inlägg@Sven sa:
De nya priserna och surfmängderna är bra! Känns mycket prisvärt!
Jag känner dock som andra en besvikelse över att surfpotten tidsbegränsas. Kanske inte så mycket av praktiska skäl som av trovärdighetsskäl. Vimla marknadsför sig gärna som en "no bullshit"-operatör och att man ska kunna lita på vad som sägs från Vimla. Nu går Vimla emot vad man tydligt sagt tidigare att potten ska gälla för evigt. Frågan som infinner sig omedelbart blir tyvärr: Vilket löfte kommer Vimla att bryta nästa gång...?
Sedan väntar jag otåligt på nyheter om vad som händer med extra-SIM och möjligheten att ha fler abonnemang på samma mail-adress? Gamla önskemål som Vimla lovat fixa i flera år...
Men som sagt, de nya priserna är bra!Kul att du gillar de nya priserna Sven! Vi tycker också det känns väldigt bra :)
Självklart svårt att konkurrera med "evigheten". För evigt är ju en ofattbart lång tid. Hade vi istället gått från andra hållet (exempelvis ingen spara data, eller någon av våra konkurrenters olika varianter på begränsningar), så tror jag nog att 12 månaders giltighetstid hade sett väldigt bra ut.
Men som sagt, det är en begränsning och negativ förändring - så är det. Vi går även emot vad vi tidigare sagt gällande EU-surf (nu kan man använda 10 GB istället för 7 GB), och vi ändrar oss.
Övriga ändringar som du nämner är vi också väldigt otåliga över. Vi kämpar så gott vi kan med att hinna få ut dem, men det är mycket jobb.
Marknadsföring och FörsäljningGustav_vimla - 40 inlägg -
Petter svaradeBäst svar
1796 Inlägg@Jonas-Lundwall jag är glad att du delar med dig av dina synpunkter och jag vill återigen understryka att vi inte hade gjort den här ändringen om den inte vore absolut nödvändig. Det är helt förståeligt att du, och andra, tycker att det här är en försämring - det ÄR en försämring och det går inte att sticka under stol med.
Vad som varit oundvikligt för oss är att ta bort begreppet "oändlighet" från en ihopsparad pott vi tillhandahåller. Det handlar inte om att behöva ta data från medlemmar i syfte att få dem att köpa mer data, eller att det ger oss någon direkt vinst, utan om att inte tillhandahålla en pott in i "oändligheten". Våra konkurrenter som också har sparad data har lite olika sätt för att göra detta, bland annat genom att begränsa vilka abonnemang som kan spara data, eller att ta bort data när man nedgraderar sitt abonnemang.
Vi har lagt många timmar på att hitta den metod för detta som inte påverkar våra medlemmar negativt, och det vi kunde konstatera är att data som inte använts på 12 månader i princip aldrig används över huvud taget. De som har en ihopsparad pott som är 12 månader eller äldre hamnar nästan aldrig i en position där den 12 månader gamla potten behöver användas och därför har vi bedömt att påverkan kommer bli väldigt liten i det normala användandet.
Dessutom hoppas jag personligen att detta kan vara en ögonöppnare för de som kanske betalar för mer data än vad de behöver att sänka sin abonnemangsnivå och istället spara sina faktiska pengar istället för att bygga upp en datapott hos Vimla.
Jag förstår att det finns en trygghet i att bygga upp en datapott som räcker för alltid, men den faktiska användningen av surf pekar på att det inte behövs eller används. 12 månader är en väldigt lång tid när det gäller att spara och använda surf.
Utöver giltighetstiden på surfen ska man inte glömma att det sker enormt stora förbättringar på befintliga abonnemang där i princip samtliga medlemmar antingen får mer innehåll eller lägre pris på sitt abonnemang. Vi höjer också mängden surf du kan använda inom EU och lanserar ett abonnemang med 100 GB som man kan använda ifall man behöver exceptionellt mycket surf.
Så, jag förstår att du är besviken och jag vill återigen förtydliga att vi gjort allt vi kan för att hitta en metod som ska ha minimal påverkan för våra medlemmar, vilket jag tror att 12 månaders giltighet kommer ha. Utöver giltighetstiden så händer många VÄLDIGT positiva saker som efterfrågats av medlemmar, som mer surf (100 GB till exempel) och lägre priser. En ganska vacker kråksång, ändå :)
Petter svaradeBäst svar
1796 Inlägg@hucab76 tråkigt att du känner så! Vi gör vårt bästa för att erbjuda schyssta villkor och i det här fallet var 12 månader det absolut schysstaste villkoret vi kunde erbjuda våra användare.
Hoppas att du hittar en operatör vars villkor passar dig ännu bättre än våra och du är alltid välkommen tillbaka till oss i framtiden :)
Sven svaradeBäst svar
1004 InläggPlötsligt känns det som att dialogen mellan medlemmarna och Vimla är tillbaka efter att forumet tyvärr ekat tomt under en längre tid. Det gläder min Vimla-själ oerhört och jag hoppas att denna goda stämning får fortsätta och att det inte bara är nu i anslutning till att de nya abonnemangen diskuteras.
Tack till @Petter och @Gustav_vimla! Keep up the good work!
* //Jag jobbar inte på Vimla men ibland försöker jag hjälpa till att svara på frågor ändå. I Vimlas forum hjälps vi åt!Sven - 1004 inlägg -
Asawi svaradeBäst svar
901 InläggMycket mer positivt än negativt i detta! Bra jobbat Vimla!
Själv blir jag flyttad till obegränsat/3 GB (jag är senior), men skulle föredra 60/600/6GB. Antar dock att när väl 25 februari är här kan jag ändra det inne på Mitt Vimla.
Härligt att gränsen för EU-surf höjs till max. 10 GB också! Har visserligen klarat mig med bred marginal även när gränsen var 7 GB, men så skönt att verkligen inte ens behöva reflektera över om surfen ska räcka eller inte om jag vill kolla en svensk nyhetssändning eller så!
Vimla på!Asawi - 901 inlägg -
14 Inlägg@Petter Du kanske ska förtydliga att den nya inskränkningen inte bara gäller datapotten:
"§2.7 Oanvänd samtalspott, meddelandepott och datapott sparas upp till 1000 samtal, 10 000 meddelanden och 100 GB data, med undantag av abonnemangsnivån 100 GB i månaden där ingen tilldelad pott sparas. Oanvänd pott sparas i 12 månader från att den gjorts tillgänglig på abonnemanget. ..."
Dessutom motsätter jag mig argumentationen om att om man inte förbrukat potten inom ett år, så har man inte behov av den. Det argumentet skulle finansministern gilla. Tänk, alla pengar man sparar på banken skulle man kunna konfiskera eftersom den skattskyldige uppenbart inte haft något större behov av dem.
Kan du även förtydliga för mig som är okunning vad det skulle vara för bokföringsskäl som gör att man inte kan föra över pottens innehåll från år till år? Speciellt som er uppfunna regel inte verkar ha med bokföringsår att göra, utan är en rullande konfiskering. Det har ju ren tekniskt gått alldeles utmärkt att spara hittills.
@Sven Kul att du uppskattar våra pigga reaktioner
Gustav_vimla svaradeBäst svar
40 Inlägg@Sven Japp, där har vi ingen bra ursäkt. Långa dagar och väldigt mycket att hinna med hela tiden gör det svårt, men vi försöker bättra oss!
Och yes @Asawi - vi har flyttat över till det vi gissar man vill ha men självklart helt fritt att byta till rätt nivå för dig så fort hela flytten är klar i systemen :)
Marknadsföring och FörsäljningGustav_vimla - 40 inlägg -
14 Inlägg@Petter @Sven
Uj, blir emoticons lika jättelika på era era pc/apple/android också? När man väljer dem så är de små, när man publicerar så blir de tre gånger så storaSer litet fånigt ut. Gör nog att man undviker dem. Synd. Dags att kalla in en programmerare?
Sven svaradeBäst svar
1004 InläggNu jobbar inte jag på Vimla utan är bara en vanlig medlem. Men som jag förstått saken så ska man även framöver kunna välja om man vill ha 60 samtal + 600 meddelanden eller fria samtal och meddelanden.
Själv hade jag tidigare 60 + 600 med 14GB surf. Jag blev uppgraderad till 60 + 600 med 25GB surf. Så alla blir inte uppgraderade till fria samtal och är man inte nöjd med den uppgradering man får automatiskt så är det bara att själv välja något annat inne på Mitt Vimla.
* //Jag jobbar inte på Vimla men ibland försöker jag hjälpa till att svara på frågor ändå. I Vimlas forum hjälps vi åt!Sven - 1004 inlägg