-
Utomlands vintertid
Evangelist svaradeBäst svar
4 InläggJag tror mig ha läst att operatörerna har rätt att kolla att man huvudsakligen utnyttjar sitt abonnemang i det land där man har tecknat abonnemanget. Stämmer det och i så fall hur påverkar det oss som bor c:a 6 månader i Spanien vintertid? Kommer jag att kunna använda mitt Vimla i Spanien framöver
Evangelist - 4 inlägg -
Utomlands vintertid
Michael svaradeBäst svar
1969 Inlägg@Evangelist bra fråga! Frågan är ifall Vimla nöjer sig med 7 GB-gränsen eller ifall man kontrollerar i större utsträckning. @johan kanske kan ge oss lite feedback?
Om vi nu säger att Vimla kollar detta utöver 7 GB-gränsen, då är väl det värsta som kan hända att man får en tillsägelse och steg 2 att man får abonnemanget uppsagt?
--------------------------------- [Länk till forumregler](http://forumet.vimla.se/topic/127/forumets-trivselregler)Michael - 1969 inlägg -
Utomlands vintertid
johan_vimla svaradeBäst svar
21 InläggHej @Michael @Evangelist
Du ska ha din huvudsakliga användning i Sverige, dvs under en 4 månadersperiod ska du ha haft majoriteten av din användning i Sverige. Om detta skulle inträffa kommer vi att meddela dig om detta i första hand och om användningen inte upphör så kommer användningen att spärras.
johan_vimla - 21 inlägg -
Utomlands vintertid
Michael svaradeBäst svar
1969 Inlägg@johan tack för snabbt svar!
Med användning så menar du förbrukning? Tar ett scenario:
Abonnemanget är igång i Spanien 110/120 dagar men används endast för att besvara enstaka samtal och kanske skicka något SMS och möjligen lite data i något enstaka tillfälle. 10/120 dagar så används abonnemanget i Sverige rikligt.
Så länge förbrukningen är över 50% i Sverige så anses det då uppfylla era regler? Är det korrekt?
--------------------------------- [Länk till forumregler](http://forumet.vimla.se/topic/127/forumets-trivselregler)Michael - 1969 inlägg -
Utomlands vintertid
Asawi svaradeBäst svar
902 InläggJag tvivlar på att Vimla i detalj tänkt ut hur man praktiskt ska göra. EU-reglerna som tillåter begränsningar handlar dock om var man befinner sig, inte hur mycket man använder. Alltså, om man befinner sig utomlands och är uppkopplad mot utländska nät majoriteten av tiden under en viss tid (minns inte de precis formuleringarna) har operatören rätt att införa begränsningar.
Gissningsvis kommer inte Vimla att gå in och peta vid ett scenario med så liten användning som @Michael skissar på, men jag tror som sagt inte att Vimla egentligen har funderat på alla möjliga scnerier.
Vimla på!Asawi - 902 inlägg -
Utomlands vintertid
Michael svaradeBäst svar
1969 Inlägg@Asawi så kan det vara, men då jag tror mitt scenario är rätt "vanligt" så vore det intressant med ett svar från @johan
Detta är ju en helt avgörande punkt för många om det är "värt" att ha ett Vimla-abonnemang utöver sitt abonnemang som man har i ett annat EU-land. Om Vimla går på uppkopplad tid i andra nät snarare än förbrukning så ju alternativet att säga upp eller hålla på att pausa sitt abonnemang fram och tillbaka, dvs sämre business för Vimla i båda fallen.
Utomlands vintertid
4 InläggHåller helt med @Michael. Jag har full förståelse för att reglerna runt EU-roaming försöker hindra att man köper ett billigt abonnemang i t ex Rumänien och använder det på heltid i Sverige. Dock borde det finnas en viss förståelse från operatörerna om man själv hör av sig och berättar om hur man kommer att använda abonnemanget. Över året kommer vi ju att vara åtminstone minst hälften av tiden i Sverige.
Problemet med att pausa och ha ett spanskt abonnemang i stället är att under paustiden kan man varken ha ett meddelande i röstbrevlådan eller vidarekoppling så de som ringer har ingen aning om hur dom alternativt kan höra av sig till mig :-(
Evangelist - 4 inlägg -
Utomlands vintertid
Asawi svaradeBäst svar
902 Inlägg@Evangelist Vimla har ju hittills varit VÄLDIGT bra på att förstå och lösa medlemmarnas problem. Så jag skulle inte alls bli förvånad om de, om man chattar med dem, löser även detta.
Vimla på!Asawi - 902 inlägg -
Utomlands vintertid
mlo svaradeBäst svar
1151 InläggDet är ju olyckligt om abonnemanget stängs av/måste pausas i ett fall som det @Evangelist beskriver. Om det istället blir så, som @johan antyder, att man kan fortsätta använda telefonen utomlands men mot en extra kostnad, så är väl det helt rimligt? Det blir i alla fall ingen försämring mot tidigare.
mlo - 1151 inlägg -
Utomlands vintertid
4 InläggHåller helt med dig @mlo. Det skulle ju vara verkligen tråkigt om en åtgärd (ta bort roamingavgifterna) skulle leda till en stor försämring för oss som spenderar en hel del tid utomlands. Att betala lite extra är helt OK men kanske inte 29:- per 100MB utan lite liknande vad det kostar att uppgradera abonnemanget i Sverige.
Evangelist - 4 inlägg -
Utomlands vintertid
mlo svaradeBäst svar
1151 InläggJag tänker att det rimliga är att man får betala så att det täcker de extrakostnader som uppstår för Vimla. Jag skulle gissa att det blir mer än vad det skulle kosta att uppgradera abonnemanget i Sverige men så får det väl vara. Alternativet är att kostnaderna vältras över på övriga kunder och det är uppenbart inte ok.
Gillar man inte det får man skaffa ett lokalt SIM-kort. Huvudsaken är att det inte blir försämringar gentemot hur det är idag. Det vill säga det måste fortfarande vara möjligt att använda ditt svenska abonnemang även om man är utomlands en längre tid.
mlo - 1151 inlägg