-
Ge bort av surfpotten till någon.
MickeMM svaradeBäst svar
603 InläggHar letat bland ideer men kan inte hitta en liknande tråd.
Jag skulle på ett enkelt sätt vilja dela med mig av surfpotten till en annan vimla ägare.
Under "Mitt Vimla" eller via sms funktion tex välja att mobilnummer xxx xxxxxxx får 1 GB surf av min pott och den dras direkt.
Är det möjligt att genomföra?
------------------------------------------------------------------------------------------------ För er som gillar havets alla djup. http://www.nautiluslive.org/ - Mycket intressant!MickeMM - 603 inlägg -
Petter svaradeBäst svar
1790 InläggEn tanke som slår mig är att detta skulle vara väldigt lätt att missbruka. Man får ju en ganska saftig pott när man blir medlem och har ingen bindningstid så det skulle ju vara lätt att starta flera abonnemang för att "göda" ett annat.
MedlemsansvarigPetter - 1790 inlägg -
MickeMM svaradeBäst svar
603 InläggDet går kanske att sätta ett "startdatum" på det @Petter. Efter 6 månader som betalande så kan man ge bort data?
------------------------------------------------------------------------------------------------ För er som gillar havets alla djup. http://www.nautiluslive.org/ - Mycket intressant!MickeMM - 603 inlägg -
Asawi svaradeBäst svar
810 InläggMan kan ju också tänka sig en begränsning att man bara får ge bort en viss andel av sin månadstilldelning varje månad. Till exempel hälften. Alltså inte halva sin pott, utan halva den mängd man abonnerar på.
Även om detta vore en trevlig funktion ser jag hellre att man försöker jobba fram mot någon form av tvillingkort. Inte för att det ena utesluter det andra på något vis, men med begränsade resurser får man möjligen ställa olika saker mot varann.
Vimla på!Asawi - 810 inlägg -
MickeMM svaradeBäst svar
603 Inlägg@Asawi - Tvillingkort kan jag oxå tänka mig, men nu handlar det om att ge bort surf :)
När jag skrev detta så tänkte jag mer på min bror och särbons son som toksurfar, själv använder jag knappt surfen. Eftersom jag alltid har surf över så hade det kunnat vara roligt att skänka det till bror eller särbons son ist för att det bara "ligger där".
MickeMM svaradeBäst svar
603 InläggFast båda personer som jag vill dela med är inte ens i närheten, närmaste är 7 km ;)
Sålänge du inte utvecklat en internetdelning som räcker så långt så vill jag gärna ha kvar förslaget. Mer jobb till Vimla är bra! Du vill väl inte sitta och flyga helikopter hela dagarna @Petter? ;)
Mamikin36 svaradeBäst svar
88 InläggAbsolut!
Missbrukning kan undvikas med att införa ett system som blockerar att kunna skicka surf till någon man vill om den medlem som vill överföra pottet till någon annan inte är medlem i minst 6 månader, så avbryts det.
Det vore toppen att kunna överföra samtal/sms/surf med (samtal/sms ej möjligt för de som har fri samtal/sms).
Som sagt, det är riktigt häftigt system, men samtidigt tillkommer det också nackdelar, en av de är folk kan sälja sina surf/samtal/sms för pengar när de har för mycket av dessa, så ja, det kommer bli svårt att undvika dessa, det är nog bra att inte införa det här men ett annat bra sätt är att man kan ha max antal av gräns.
T.ex varje månad får man en viss gräns som blir ihop med förra månadens gräns.
Typ, för samtal: 10samtal/månad
Sms: 50sms/månad
Surf:1gb/månadVarje månad de plussas ihop, så ett exempel är
Januari: 10samtal
Februari: 20samtal
Mars: 30 Samtal (skickar till en polare 25 samtal = 5 Samtal kvar att skicka)
April: 15 Samtal (5 samtal som var över, går att använda för nästa månad också).Det här är det bästa sättet att undvika missbrukningen, och kommer ej behöve det här 6 månaders medlem gränsen, så även nya medlemmar kommer kunna ha kul med det här.
Det är nu så att ju mer man blir äldre (efter 1 år kanske?) så får man DUBBELT så mycket gräns/månad
MAX gräns kan sättas för att undvika missbrukningen (säg att jag är medlem 2 år, det blir över 200 samtal/24GB surf).
Dessa samtal/sms/surf DRAS från ditt EGET pott, har man inte 20 samtal fast gräns är upp till 30 samtal, och man begär att skicka 30 samtal, så är det bra att systemet nekar att skicka 30 samtal då det inte finns tillgängligt med samtal på överförarens konto).
Ni får hitta kanske bättre lösningar, enligt mig tycker jag det här är väldigt användbar på kritiskt situationer för att kunna klara de sista dagarna innan månaden är slut)
Mamikin36 - 88 inlägg