Fråga

Vimla + 4g router fungerar inte?

  • 1 July 2020
  • 17 svar
  • 1551 visningar

Har dubbla abonnemang, telefon + router i stugan, Telefonen funkar utmärkt men routern kopplar ideligen ned. Routern är en Archer MR400 inställd enligt Vimlas allmänna inställningar, Internet/internet/PAP, i postnummerområde 29672. Har testat med ny router, MR600 med riktantenn, med samma resultat..

Uppkoplingen med MR400-routern har fungerat utmärkt i över ett års tid, men för ca en månad sedan började problemen. Måste jag nu byta till Hallon i stugan för att få det att funka?


17 svar

Jag har exakt samma problem. Konstigt nog fungerade allt perfekt ända till i slutet av juni, sen började problemen. Trodde det berodde på dålig täckning, flyttade routern till en annan plats men det funkade inte. Köpte ny router (TPLink Archer MR200), ingen förändring. Jag har uppgraderat till senaste Firmware, ställt fråga på TPLinks forum, provat att ändra alla APN-inställningar, ingenting fungerar.

Har nu beställt en ny router, DLink DWR953, får se om det går bättre.

Vimlas supportchatt kunde inte hitta något fel i mitt abonnemang och upplyste om att de inte ger support på routrar (!).

Men frågan kvarstår varför det fungerade ända till ca den 23 juni. Vimla måste rimligen ha gjort någon förändring. Har någon tips om hur jag kommer vidare?

 

Ja, jag har Vimla 2.0.

Här är inställningarna. Jag har även testat att ändra Authentication type till “NONE” utan resultat. Enligt Vimla ska APN type sättas till “default,supl”. Problemet är att det finns bara “Static” och “Dynamic” att välja på.

Jag ändrade APN och vips så funkar det, har varit stabilt i 20 minuter nu! Stort tack! Mycket märkligt att Vimlas support inte kunde tipsa om detta.

Än en gång tack!

Jag ändrade authentication type till CHAP, men vid ett snabbt test verkar det funka lika bra med PAP och NONE.

 

Hej, Samma här, Har en Archer mr600 som jag bytt då jag trodde det var den som inte lira. Samma med den. Jobbar med nätverk . Så skumt. Testat med flera SIM kort från Telenor. Samma sak. Fungerar 30-60 min sedan måste man starta om router och då kommer det igång ett litet tag ibland.Har testat med flera datorer. Ingen skillnad. Har jämfört med telefon och delat nätverk från den. Då fungerar Telenor bra. Lika bra som Telia.

Som ni säger så gick det även för mej bra hela juni.  Man måste skape en egen autentication profil. APNtype:static APN:internet med PAP.

Köpte min första router i början av juni. Den hade inte telenor profil. De hade den som jag bytte till. En lika dan router men den profilen fungera ej. Fick skapa en egen profil enligt ovan som fungerar men då kopplar ner.

Har också testat med olika nät. Går bäst om man kör bara 3G. 4G och 4G+ kan jag få men då med lite sämre signalstyrka. De påverkar min downloads som blir sämre med 4G. Uppload blir bättre med 4G men det har man normalt inte ngn större nytta av. Kör alltså 3G hårt.

Har också testat med att uppgradera routern dock ej till den beta version som finns. Hitta en tråd där ngn sa att det inte hjälpte.

Nu testar jag hemma med 4G routern istället för min fiber och har 100 procent signal men även här är ofta 3G bättre och har även har i natt blivet nerkopplad. Men det har gått bra nu några timmar. Bättre än i sommarstugan.

Drar slutsatsen att Telenor har säkert patchat ut något i sina 3-4G stationer som ställer till det. En bugg helt enkelt.

Kör med Telia i sommarstugan som har lite sämre täckning.Fungerar och kopplar aldrig ner. Dock frugans som nu fått klagomål från sin arbetsgivare. Ska byta till Telia nu.

Hitta denna profil och testar nu:

APN type:static

APN: services.telenor.se

chap

Verkar fungera här hemma i alla fall. Få se hur stabilt det är.

Användarnivå 2

I am encountering similar problems with SIM 2.0 since friday. In my Tenda router is simply won't connect to 4G. Although the router gets the Telenor 4G network, it always reverts back to 3G.

Before that it worked ok for about a month.

I do not have any issue with a Huawei router and a SIM 1.0

Both routers have an external antenna pointed at the nearest Tele2/Telenor tower (på landet).

The Huawei and SIM 1.0 no issues, 5 bars connection.

The Tenda and SIM 1.0 no issues, 5 bars connection

The Huawei and SIM 2.0 intermittend connections, 5 bars connection

The Tenda and SIM 2.0 no 4G connection at all. When forced it keeps ‘searching’ 3G is ok.

For some reason it seems the SIM 2.0 (IMSI 24006) will not connect stable to the Telenor SE 4G network (PLMN 24008).

The SIM 1.0 (IMSI 24008) connects just fine.

With intermittend connections I mean that my connection appears to be re-initiated multiple times per hour (I notice because I use a semi-permanent VPN that signals a re-connect). Using the SIM 1.0 I have a reconnect maybe once a day (as expected)

I would suspect an issue with the Tenda router, but then: It worked until friday! And it works with SIM 1.0.

Talking to Vimla support makes no sense “We do not support routers”…..

Meanwhile I did contact Tenda, see if they understand a potential issue with the IMSI and PLMN...

 

 

 

Ja, jag har Vimla 2.0.

Här är inställningarna. Jag har även testat att ändra Authentication type till “NONE” utan resultat. Enligt Vimla ska APN type sättas till “default,supl”. Problemet är att det finns bara “Static” och “Dynamic” att välja på.

Ja där fanns det inte mycket att ställa in, trodde det skulle vara lika mycket alternativ som på en mobil. Men testa att ändra authentication type till CHAP och spara. 

Funkar inte detta skulle jag testa att ändra till Vimla 1.0 APN (tvivlar på att det kommer fungera, men kan vara värt att testa iaf). Ändra APN till services.telenor.se och ha kvar CHAP. 

Hej detta fungerade också för mig. Skapade en profil: Vimla, APN Type: Static, APN: services.telenor.se och CHAP. 

Jag har haft samma problem. Har tp-link archer MR600 router. Funkar perfekt med Telia men inte med mitt Vimla. Supporten på Vimla ger ingen hjälp. Den instruktion de själva gav fungerar inte. Men detta fungerar än så länge. Har streamat i över 30min nu utan att det hoppar ur internet. Tack @Spotify 

Ja, jag har Vimla 2.0.

Här är inställningarna. Jag har även testat att ändra Authentication type till “NONE” utan resultat. Enligt Vimla ska APN type sättas till “default,supl”. Problemet är att det finns bara “Static” och “Dynamic” att välja på.

Ja där fanns det inte mycket att ställa in, trodde det skulle vara lika mycket alternativ som på en mobil. Men testa att ändra authentication type till CHAP och spara. 

Funkar inte detta skulle jag testa att ändra till Vimla 1.0 APN (tvivlar på att det kommer fungera, men kan vara värt att testa iaf). Ändra APN till services.telenor.se och ha kvar CHAP. 

Hej detta fungerade också för mig. Skapade en profil: Vimla, APN Type: Static, APN: services.telenor.se och CHAP. 

Jag har haft samma problem. Har tp-link archer MR600 router. Funkar perfekt med Telia men inte med mitt Vimla. Supporten på Vimla ger ingen hjälp. Den instruktion de själva gav fungerar inte. Men detta fungerar än så länge. Har streamat i över 30min nu utan att det hoppar ur internet. Tack @Spotify 

Hej igen. Tyvärr så strular det igen. Igår kunde vi streama film i flera timmar. Men sedan då jag skulle ansluta till routern med en ny enhet så stoppade allt. Har idag testat alla varianter som går men det bara strular.  Varje gång jag startar om Routern så fungerar det en stund ca. 10-20min kanske. Sedan lägger det av igen. Jag struntar nu i Vimlas abb. och kör mitt Telia istället. Hua!

Användarnivå 2

I am encountering similar problems with SIM 2.0 since friday. In my Tenda router is simply won't connect to 4G. Although the router gets the Telenor 4G network, it always reverts back to 3G.

Before that it worked ok for about a month.

I do not have any issue with a Huawei router and a SIM 1.0

Both routers have an external antenna pointed at the nearest Tele2/Telenor tower (på landet).

The Huawei and SIM 1.0 no issues, 5 bars connection.

The Tenda and SIM 1.0 no issues, 5 bars connection

The Huawei and SIM 2.0 intermittend connections, 5 bars connection

The Tenda and SIM 2.0 no 4G connection at all. When forced it keeps ‘searching’ 3G is ok.

For some reason it seems the SIM 2.0 (IMSI 24006) will not connect stable to the Telenor SE 4G network (PLMN 24008).

The SIM 1.0 (IMSI 24008) connects just fine.

With intermittend connections I mean that my connection appears to be re-initiated multiple times per hour (I notice because I use a semi-permanent VPN that signals a re-connect). Using the SIM 1.0 I have a reconnect maybe once a day (as expected)

I would suspect an issue with the Tenda router, but then: It worked until friday! And it works with SIM 1.0.

Talking to Vimla support makes no sense “We do not support routers”…..

Meanwhile I did contact Tenda, see if they understand a potential issue with the IMSI and PLMN...

 

 

 

Because of the month change (I use the 2nd SIM when my data is finished on the 1st SIM) I changed my SIMs (old SIM in Huawei router and 2.0 SIM in  Tenda router), expecting that the 2.0 SIM in the Tenda would not connect to 4G.

At first it indeed connected only to 3G.

But for reasons unknown to me this morning the SIM 2.0 in the Tenda router was connected to 4G. I have left it overnight a few times but last week it simply did not want to connect to 4G…..

And now it does. …..

At my side literally nothing changed (it was night I was asleep), so maybe Telenr/Vimla changed something in their network again???

Hej alla,

Jag är ingen expert men jag fick inte igång min Archer 200 router först när jag bytte till Vimla 2.. Efter lite tips från supporten ställde jag in den som bilden visar + att jag valde Network Mode till att bara vara 4G. Hade den i Auto först men upplevde ständiga problem med att den gick ner på 3G i tid och otid. Efter att jag satt den i läge “4G Only” har den fungerat bra. Vet inte varför, jag bara chansade.

 

Sitter långt ute på landsbygden i Östergötlands skärgård där tex Telia knappast funkar och är jag kör en Speedtest har jag ca 13-14 Mbps vilket är vad jag hade innan jag byte till Vimla 2.0.

 

Användarnivå 2

The issue is that in one of my routers the SIM 2.0 (IMSI 24006) does not connect well to the Vimla network with PLMN 24006. The old SIM (IMSI 24008) connects to the Telenor network (PLMN 240008).

Looks like some negotiation between the router and the network fails and then it either does not connect, or it connects to 3G only. Very annoying.

I have the issue most prominent with one of the two routers I have (Tenda 4G680v2.0). 

The other router (Huawei B315s-22) works well (normally with the old SIM, but even with the SIM 2.0).

On the Tenda router I tried all APN settings suggested above. But that did not help, which is logical as when the router will not connect to the 4G network, the APN setting is not applicable either…

The workaround I currently use when my Tenda / SIM 2.0 combo loses the 4G connection, is to put the SIM 2.0 in an old Samsung phone. Let it connect, then take it out again, put it in the router and start the router as quickly as possible. Seems the network then recognizes the SIM 2.0 the and all is well….

Soon my old SIM will be changed for a SIM 2.0, hopefully I do not run in the same issues with that one too… ..

 

Meanwhile I am looking for an affordable unlimited data mobile broadband solution as I am getting fed up with this fiddling. Might go for Telenor or Tele2.

 

Användarnivå 2

Decision made. Leaving Vimla and going for Telenor Mobilt Bredband with Obegränsad surf.

Paused my two Vimla SIMs now and see where I get.

I just got fed up with the unreliability of the SIM 2.0

Decision made. Leaving Vimla and going for Telenor Mobilt Bredband with Obegränsad surf.

Paused my two Vimla SIMs now and see where I get.

I just got fed up with the unreliability of the SIM 2.0

Samma här. Vimla är ett experiment, ett stort skämt. Jag har lämnat Vimla för Halebop (Telia). Vimla vill uppenbarligen inte erkänna det här problemet. Dessutom har Halebop stöd för extrasim, något Vimla fortfarande bara “tittar på”. Och ja samtal fungerar också bättre, min läkare försökt ringa mig flera ggr men kom inte fram. Det var droppen för mig, aldrig mer Vimla.

Vill du att internet ska fungera med din 3g / 4g router så är lösningen enkel: lämna Vimla. 

Jag har använt Vimla i min 4G-router i många år. Men den senaste tiden har det varit så mycket strul så jag byter leverantör. Tråkigt att Vimla inte kan få ordning på problemet.

Hej.

Täckningen på mobilen ,längs med västkusten,har försämrats.Vet ej vad som hänt,men Telenor borde kontaktas,angående detta.

MVH Peter Nilsson

Användarnivå 4
Emblem +23

Hej @Peter Nilsson,

Det är superbra att du hör av dig angående din försämrade täckning! Jag skulle gärna vilja att du börjar med att testa att starta om din telefon, se över ifall du har ställt in 4G eller 3G i din telefon och testa att ställa in den på både 4G och 3G för att se ifall det blir någon skillnad.

I en Android:

1. Gå till inställningar
2. Välj anslutning
3. Välj mobilnätverk
4. Välj nätläge

I en iPhone:

1. Välj Inställningar.
2. Välj Mobilnät.
3. Välj Alternativ för mobildata.
4. Välj Röst och data.

När du har gjort det så kan du även testa ditt SIM-kort i en annan telefon för att se ifall täckningen blir bättre, sämre eller likadan.

Efter att du har testat detta så är det toppen ifall du kontaktar vår support så att vi kan se över vad som orsakar problemen med täckningen och hur vi kan lösa det.

Chatt: vimla.se/kontakt under vardagar kl 9-16

Mejl: hej@vimla.se 

P.S. Är det så att den försämrade täckningen har orsakat att din surfhastighet har blivit långsammare eller ifall det har orsakat att du inte kan ta emot eller ringa samtal och/eller skicka SMS, notera gärna ett par exempel av misslyckade samtal och/eller SMS eller mätningar av din surfhastighet via bredbandskollen.se och så underlättar det för en snabb och smidig felsökning.

Lycka till och vi grejar det här tillsammans! 

Svara