✅ Besvarat

Vilken extradata tas först?

  • 20 December 2021
  • 22 svar
  • 678 visningar

Hej, vilken extradata tas först hos Vimla? Den äldsta, den nyaste eller är det helt random vilken extradata som tas först?

Det finns information om sparad data här:

https://faq.vimla.se/hc/sv/articles/360019829558-S%C3%A5-h%C3%A4r-fungerar-sparad-data

Ingenstans står det i vilken ordning extradatan tas. Enligt Vimlas support är det helt random vilken extradata som tas först:

Vimla supporten: Nej utan det är så det fungerar. Extra surfen man köper används i random ordning. Alltså inte från äldst till senast köpta.

Är detta korrekt?

icon

Bästa svar av Amanda_Vimla 20 December 2021, 16:22

Visa original

22 svar

Användarnivå 4
Emblem +20

Hej @Spotify,

Förbrukningen av surfen fungerar såhär:

  1. Surf från din månadspott förbrukas alltid först samt i ordning efter giltighetstid.
  2. När surfen från din månadspott är slut (nuvarande månad samt tidigare), så förbrukas din extrasurf och har du fler än en pott extrasurf så är det slumpmässigt vilken pott som förbrukas först.

Jag ser att vi kan förtydliga detta i vår FAQ så jag kommer att ta det vidare :blush:

Tyvärr resulterar det här upplägget i att jag inte kommer få någon nytta av extrasurfen jag fick i julklapp av er förra året, dvs den som går ut om fyra dagar. Jag har ingen månadsdata kvar alls längre, men jag kommer inte åt dessa 5GB jag fick i julklapp för att ni istället tar av extradatan som går ut i oktober 2022. 

Tycker det är riktigt synd för Vimla hade överlägset bästa spara data-upplägget av samtliga operatörer tidigare, men det har ni absolut inte längre. Ärligt talat vore det bättre ifall ni tog av extradatan före månadsdatan, det hade känts som ett rimligare upplägg.

Informationen på Mitt Vimla stämmer inte, ni tar inte alls av data från december 2020, ni tar av data från oktober 2021:

Enda anledningen till att jag vet att det är oktobers extradata ni plockar av är för att jag ser att den minskar när jag surfar:

 

Användarnivå 4

Jag har nog kunnat utnyttja extradata jag har fått från Vimla någonsin då det alltid tas sist och giltighetstiden hinner gå ut.

Användarnivå 4
Emblem +20

@Spotify och @Majkey,

Självklart tar jag vidare er feedback angående hur extrasurfen fungerar samt hur det ser ut på Mitt Vimla.

Jag ser att vi kan förtydliga detta i vår FAQ så jag kommer att ta det vidare :blush:

Ni har fortfarande inte förtydligat i eran FAQ att extradatan tas i slumpmässig ordning. Kan ni snälla lösa detta?

Användarnivå 5
Emblem +4

Jag ser att vi kan förtydliga detta i vår FAQ så jag kommer att ta det vidare :blush:

Ni har fortfarande inte förtydligat i eran FAQ att extradatan tas i slumpmässig ordning. Kan ni snälla lösa detta?

Att det skulle röra sig om en slump, tror jag helt enkelt inte på. Det skulle innebära att programmerarna medvetet konstruerat och lagt till en slumpvalsfunktion. Varför?

Nej, det är en helt osannolik bortförklaring av att man helt enkelt inte är tillräckligt insatt och alltså inte vet hur det egna systemet fungerar.

Att det skulle röra sig om en slump, tror jag helt enkelt inte på. Det skulle innebära att programmerarna medvetet konstruerat och lagt till en slumpvalsfunktion. Varför?

Nej, det är en helt osannolik bortförklaring av att man helt enkelt inte är tillräckligt insatt och alltså inte vet hur det egna systemet fungerar.

Sanningen är väl att Vimla inte vill att vi ska få användning av vår data, det är vad det här upplägget resulterar i. När Vimla införde 12 månaders giltighetstid på sparad data gjorde man det med argumentet att det var av bokföringsskäl:

“En sista nyhet och det enda som är lite tråkigt att meddela är att den sparade surfen får ett bäst före-datum och kommer från och med första april ha en giltighetstid på 12 månader från och med att den läggs till på ditt abonnemang.

Anledningen till att vi sätter en giltighetstid på sparad surf är av bokföringsskäl, då det i bokföringen behöver finnas en modell för hur snabbt sparad data förbrukas. Vi har valt en gräns på 12 månader för att det knappt borde påverka någon medlem alls - har du oanvänd data seda ett år tillbaka borde du sänka din abonnemangsnivå och spara lite pengar varje månad istället. För oss känns det som det schysstaste sättet att införa en gräns.”

Hela det argumentet att det skulle vara av bokföringsskäl som man infört en 12 månaders begränsning faller ganska platt nu när det framkommer att extradatan tas i slumpmässig ordning. Eller är det av bokföringsskäl ni tar av extradatan i slumpmässig ordning också? 

Här har ni en gammal artikel i SvD om Vimla:

https://www.svd.se/mobiloperatorer-tar-miljarder-fran-kunderna

Vimla hävdar att mobilbranschen årligen tar tillbaka data för 1,2 miljarder och att man vill förändra branschen genom schystare villkor på data. Schystare villkor idag innebär alltså 12 månaders giltighetstid och att ni tar extradatan i slumpmässig ordning? 

Vimla ville förändra mobilbranschen med schystare villkor, då kan man börja med att förändra sina egna villkor till det bättre… 

Användarnivå 4
Emblem +20

Hej @Spotify,

Upplägget för sparad surf fungerar så att den sparade månadssurfen förbrukas först och sen ifall den tar slut så börjar den sparade extrasurfen att förbrukas. Förbrukningen av dessa potter med extrasurf sker som sagt slumpmässigt och så har det alltid varit. I regel är extrasurf den surf som man har köpt när månadssurfen har tagit slut, vilket resulterar i att man oftast inte har någon fler pott än den som man precis har köpt.

Självklart är det en annan fråga ifall det gäller gratis extrasurf, t.ex. den surf som vi ibland har delat ut av god vilja. Har man haft sällsynt mycket tur så har man kanske lyckats samla på sig många av dessa surfpotter.

Vi har full förståelse för att det är tråkigt för dig att du, på grund av att förbrukningen av extrasurf sker slumpmässigt, kanske missar att nyttja någon pott.

Många av våra användare tycker att det fungerar fint så som det gör i dagsläget, och vi har heller inte tidigare stött på kritik gentemot detta upplägg, men med det sagt så kommer jag såklart att ta vidare din feedback till rätt avdelning så att vi kan se över det igen.

Gällande vår FAQ så har jag som sagt noterat att artikeln om hur sparad surf fungerar kan förbättras, så att ansvarig person kan se över det när tillfälle finns.

@Amanda_Vimla Kan du inte förklara varför ni valt att extradatan ska tas i slumpmässig ordning? Finns det ens någon rimlig förklaring till det? Varför inte bara ta den äldsta extradatan först? Det kan inte vara så svårt att fixa om ni verkligen vill, men ni vill säkert inte.

Användarnivå 4
Emblem +20

@Spotify,

Att extrasurfen dras slumpmässigt är så systemet ser ut. Jag förstår att du tycker att det är tråkigt att din tidigare julklapp från oss inte nyttjades, och jag har som sagt tagit vidare din feedback till rätt avdelning.

Användarnivå 6
Emblem +50

@Amanda_Vimla 

Egentligen för att göra det enkelt och för att vara riktigt schysst, varför inte förbrukas extrasurfen först? och går över till månadssurfen därefter.  Då slipper ni massa problem och användarna blir glada. Bara den där lilla gör ju att användarna hjälper Vimla sprider lite gott rykte, bara det tjänar ni in reklam kostnaden.

@Amanda_Vimla

Egentligen för att göra det enkelt och för att vara riktigt schysst, varför inte förbrukas extrasurfen först? och går över till månadssurfen därefter.  Då slipper ni massa problem och användarna blir glada. Bara den där lilla gör ju att användarna hjälper Vimla sprider lite gott rykte, bara det tjänar ni in reklam kostnaden.

Det är så systemet ser ut, det finns ingenting Vimla kan göra åt det. Både du och jag har ansträngt oss för att hjälpa kunder i det här forumet, majoriteten av all extradata jag fått har varit för att jag fått “bästa svar” för att ha hjälpt kunder. Känns som helt bortkastad tid att hjälpa kunder i det här forumet när inte Vimla ens verkar intresserad av att lösa det här problemet åt oss. Det här var droppen som fick bägaren att rinna över för mig.

Användarnivå 6
Emblem +50

@Amanda_Vimla

Egentligen för att göra det enkelt och för att vara riktigt schysst, varför inte förbrukas extrasurfen först? och går över till månadssurfen därefter.  Då slipper ni massa problem och användarna blir glada. Bara den där lilla gör ju att användarna hjälper Vimla sprider lite gott rykte, bara det tjänar ni in reklam kostnaden.

Det är så systemet ser ut, det finns ingenting Vimla kan göra åt det. Både du och jag har ansträngt oss för att hjälpa kunder i det här forumet, majoriteten av all extradata jag fått har varit för att jag fått “bästa svar” för att ha hjälpt kunder. Känns som helt bortkastad tid att hjälpa kunder i det här forumet när inte Vimla ens verkar intresserad av att lösa det här problemet åt oss. Det här var droppen som fick bägaren att rinna över för mig.

Om systemet är byggt så så borde Vimla göra om.

Jag håller med dig.

Användarnivå 5
Emblem +4

@Amanda_Vimla

Egentligen för att göra det enkelt och för att vara riktigt schysst, varför inte förbrukas extrasurfen först? och går över till månadssurfen därefter.  Då slipper ni massa problem och användarna blir glada. Bara den där lilla gör ju att användarna hjälper Vimla sprider lite gott rykte, bara det tjänar ni in reklam kostnaden.

Det är så systemet ser ut, det finns ingenting Vimla kan göra åt det. Både du och jag har ansträngt oss för att hjälpa kunder i det här forumet, majoriteten av all extradata jag fått har varit för att jag fått “bästa svar” för att ha hjälpt kunder. Känns som helt bortkastad tid att hjälpa kunder i det här forumet när inte Vimla ens verkar intresserad av att lösa det här problemet åt oss. Det här var droppen som fick bägaren att rinna över för mig.

Om systemet är byggt så så borde Vimla göra om.

Jag håller med dig.

Jag skrev något liknande tidigare,men jag raderades då. Tydligen är detta känsligt.

För mig är det obegripligt varför Vimla medvetet programmerat in och lagt till en slumpvalsfunktion. Sånt dyker ju inte bara upp av sig själv!

Jag har bett Vimla att ta bort alla mina inlägg och trådar från forumet, jag har helt enkelt gett upp.

Jag stannar som kund fram till april-maj för att se om ni lyckas få till VoLTE till 80% av kundernas telefoner (vad nu det innebär i praktiken), får jag inte VoLTE att fungera på min telefon kommer jag byta operatör till Fello.

Användarnivå 5
Emblem +4

Jag har bett Vimla att ta bort alla mina inlägg och trådar från forumet, jag har helt enkelt gett upp.

Jag stannar som kund fram till april-maj för att se om ni lyckas få till VoLTE till 80% av kundernas telefoner (vad nu det innebär i praktiken), får jag inte VoLTE att fungera på min telefon kommer jag byta operatör till Fello.

Du har bidragit med väldigt mycket här, men jag förstår dig helt. Liknande kommer att hända med våra tre abonnemang.

Jag tänker fortsätta med diskussionerna om Vimlas vara eller inte vara i Swedroid. Där blir man ju åtminstone inte raderad. Eftersom ju ingen egentligen bryr sig om vad som skrivis här, så gör det ju ingen skillnad för Vimla. Eftersom jag har ett yrkesmässigt intresse, kommer vi att fortsätta testa VImla då och då, så länge det nu finns kvar i Telenors produktkatalog.

Som skrivits så många gånger tidigare; Vimla var en frisk fläkt och en bra idé. Nu vill jag helst inte skriva ut vad det blivit.

Användarnivå 6
Emblem

@Emma_Vimla 
@Amanda_Vimla 
@Simon_Vimla 

Låter det inte väldigt logiskt att ni ser till att fixa så att användningen av extradatan de tjänat in genom att hjälpa er inte slumpas fram, utan används med hänsyn till utgångsdatum?  

Är det verkligen värt för er att tappa kunder som lagt åratal av engagemang för att hjälpa era övriga kunder över en sån här sak och dessutom skapa badwill i samma veva? I jämförelse med alla andra problem ni har känns det här som en väldigt onödig grej att inte bara vara tydliga med att ni fixar så alla kan gå vidare. 

Användarnivå 6
Emblem

@Emma_Vimla 
@Amanda_Vimla 
@Simon_Vimla

Låter det inte väldigt logiskt att ni ser till att fixa så att användningen av extradatan de tjänat in genom att hjälpa er inte slumpas fram, utan används med hänsyn till utgångsdatum?  

Är det verkligen värt för er att tappa kunder som lagt åratal av engagemang för att hjälpa era övriga kunder över en sån här sak och dessutom skapa badwill i samma veva? I jämförelse med alla andra problem ni har känns det här som en väldigt onödig grej att inte bara vara tydliga med att ni fixar så alla kan gå vidare. 

 @Emma_Vimla 
@Amanda_Vimla 
@Simon_Vimla

Varför bemöter ni inte bara det som skrivits här efter ni svarade senast? Otroligt onödigt sätt att skapa badwill som sagt

Användarnivå 4
Emblem +37

Tanken är verkligen jättegod! Ert engagemang är självklart uppskattat nu som då. 
Vi har tacksamt tagit emot er feedback och tagit det vidare till rätt avdelning. 

När och om det kan tänkas bli aktuellt så kommer vi att uppdatera här på forumet. 

Tanken är verkligen jättegod! Ert engagemang är självklart uppskattat nu som då. 
Vi har tacksamt tagit emot er feedback och tagit det vidare till rätt avdelning. 

När och om det kan tänkas bli aktuellt så kommer vi att uppdatera här på forumet. 

Det minsta ni kan göra är väl att uppdatera informationen här:

https://faq.vimla.se/hc/sv/articles/360019829558-S%C3%A5-h%C3%A4r-fungerar-sparad-data

Det kan du väl lösa åtminstone?

Användarnivå 4
Emblem +20

Tanken är verkligen jättegod! Ert engagemang är självklart uppskattat nu som då. 
Vi har tacksamt tagit emot er feedback och tagit det vidare till rätt avdelning. 

När och om det kan tänkas bli aktuellt så kommer vi att uppdatera här på forumet. 

Det minsta ni kan göra är väl att uppdatera informationen här:

https://faq.vimla.se/hc/sv/articles/360019829558-S%C3%A5-h%C3%A4r-fungerar-sparad-data

Det kan du väl lösa åtminstone?

FAQ-artikeln är nu, som tidigare utlovat, uppdaterad :slight_smile:

Användarnivå 5
Emblem +4

En i familjen fick 30GB i en slags välkomstpott, men allt försvann efter 3 mån, innan hon hann använda en enda byte. Alla andra potter drogs först…

På gränsen till bedrägeri.

Svara