Klistrad tråd F.A.Q.

Varför ser mina SMS / iMessage ut att komma från fel nummer?

  • 14 november 2014
  • 12 svar
  • 264 visningar
Varför ser mina SMS / iMessage ut att komma från fel nummer?
Användarnivå 5
Emblem +4
  • Head of Support & Community
  • 1513 svar

Det beror sannolikt på att du har en iPhone och använder iMessage samt att du har gjort en nummerflytt.

Gör så här:

1. Gå in i Inställningar -> Telefon -> Mitt nummer

2. Om det står fel nummer där, ändrar du det till rätt nummer

3. Gå in i Inställningar -> Meddelanden -> Skicka och ta emot

4. Kontrollera att det även där står rätt nummer

Testa och se så att det funkar genom att skicka ett meddelande till någon annan med iMessage. Om det inte funkar, gör så här:

5. Gå in i Inställningar -> Meddelanden

6. Stäng av iMessage

7. Slå på iMessage

Testa igen. Om det inte skulle funka så kommenterar du nedan eller startar en chatt med oss.


12 svar

Hej.

 

Har problem efter att mitt nummer blev flyttat från Halebop till Vimla inatt. På 'Mitt Vimla' på vimla.se står det mitt rätta nummer (det jag flyttade med från halebop). Men i telefonen står det att det tillfälliga nummer jag fick hos Vimla, är mitt nummer.

 

Kan inte aktivera iMessage. 

 

Jag har iPhone 4. Jag har manuellt ändrat 'Mitt nummer' i telefonen till det rätta nummer. Men jag kan inte ändra numret till rätt nummer i meddelandeinställningar.

 

/ Filip

Användarnivå 6
Emblem +6

Har du startat om telefonen? Det hjälpe mig när jag bytte till vimla så att rätt nummer visades i telefonen på meddelandeinställningar.

Ja, jag har startat om telefonen.

Användarnivå 5
Emblem +1

Tjena @Filip,

 

Får du något felmeddelande inne i inställningarna när du försöker aktivera iMessage? 

 

Vi har tyvärr ingen direkt support av iMessage då det är en tjänst som Apple erbjuder, men du kan kolla in https://support.apple.com/sv-se/HT201422 för att se om det kanske kan hjälpa dig.


Om det inte fungera, starta gärna en chatt med oss efter 09 så ska vi gå igenom allt tillsammans. =)

 

Allt gott,

"Inget uppringnings ID"  får mottagaren nu se när jag ringer upp. Jag bytte från Telenor till Vimla och behöll mitt gamla nummer. Min Dorotelefon har ingen funktion för dolt nummer så det måste väl vara SIM-kortet som döljer det. Vad ska jag göra?

@Henrik Vad för Doro telefon har du? PÅ min Doro går jag in i meny o Instställningar - Samtal - Samtalsval - Visa eget nr där kan du ställa in om du vill visa/dölja uppringnings ID (ditt nummer)

Användarnivå 1

Hade detta problem med Vimla också, tills jag beställde ett nytt simkort. Verkar som att det är något knas med det nummer som telefonerna känner av från simkorten, det uppdateras inte ordentligt efter en nummerflytt. 

 

Flyttade nummer: 070-XXXXXXX till Vimla, men det tillfälliga 070-YYYYYYY låg kvar på simkortet både enligt en iPhone och Samsung-lur. Efter att jag fått ett nytt simkort fanns rätt nummer, 070-XXXXXXX på simkortet. Aldrig upplevt något liknande med någon av de andra operatörerna. 

@Henrik Hur gick det med ditt uppringnings ID, fick du rätt med det?

Jättetack! Ni hittade en inställning på min Doro som jag aldrig sett.

 

Två år gammal tråd och fortfarande relevant information. Tack!

Användarnivå 4
Emblem +13

Hade detta problem med Vimla också, tills jag beställde ett nytt simkort. Verkar som att det är något knas med det nummer som telefonerna känner av från simkorten, det uppdateras inte ordentligt efter en nummerflytt. 

 

Flyttade nummer: 070-XXXXXXX till Vimla, men det tillfälliga 070-YYYYYYY låg kvar på simkortet både enligt en iPhone och Samsung-lur. Efter att jag fått ett nytt simkort fanns rätt nummer, 070-XXXXXXX på simkortet. Aldrig upplevt något liknande med någon av de andra operatörerna. 


Jag fick häromdagen mitt nummer flyttad från en annan operatör (fick en Vimla 2.0 simkort) och upptäckte problemet med iMessage som de övriga uppgav här i tråden, numret inte var aktiv eller kunde inte användas. Jag följde FAQ tipsen och flera omstart och även loggade ut och in på iCloud kontot utan något vidare. Provade även Inställningar → Allmänt → Om och sedan av och på med iMessage och Facetime, inga resultat. Jag fick “Avvaktar aktivering...” och “Ett fel inträffade vid aktivering” en och annan gång.

 

Sen såg jag ditt inlägg @Lucas  och funderade lite över orsaken. Och eftersom Vimla verkade inte vara särskild Apple anpassad för övrigt (thanks for nothing WG2/Telenor) så fick jag tanken att de ev. inställningar som bör skrivas/lagras på SIM-kortet så att den kan identifiera sig som korrekt nummer har inte utförts på korrekt sätt i min iPhone.

Så ut med SIM-kortet och in i med det i en Andriod mobil (råkade vara en Motorola lur till en anhörig), väntade ett kort tag, provade att surfa på nätet för att vara säker att allt är iordning och vips kunde jag se mitt nummer igenkänd på sim kortet när man kollade via inställningar på Andriod luren.

Efter det tog jag ut den och stoppade tillbaka i min avstängda iPhone 5s och startade upp den, gick i inställningar och aktiverade iMessage + Facetime och viola! det kunde aktiveras utan några problem och numret blev tillagt igen.

 

Kanske något som du @Petter och @Viktor_Vimla  kan också ha i tanken och lägga till som förslag? Hade varit värt att ert test-tekniker gör en liknande use case for nummer flyttningar och kontrollera att samtliga informationen lagras korrekt i SIM-kortet på iOS lurar, kanske inte alla som har turen att hitta en Andriod inom rimlig tid omkring sig för att kunna nyttja sina mobilfunktioner till fullo.

Anyways, hoppas att det kan hjälpa flera vilsna själar här på forumet. :]

.

 

Svara