Två simkort till samma abonnemang

  • 10 januari 2018
  • 31 svar
  • 2186 visningar

Användarnivå 1

Har Vimla så att man kan ha två simkort? skulle nämligen vilja ha ett simkort i min ipad, räcker med att kortet bara har gemensam surf.


31 svar

Hej! Även här efterfrågas det. Skulle vara jättebra 😃 hoppas hoppas!

Användarnivå 5
Emblem +53

Ingen status att gå ut med gällande hur det går med tvilling-/extra-/datakort tyvärr.

Är också väldigt intresserad av detta, har vi någon status på detta? 

Vad är statusen på tvillingkort idag? 

Känns som detta är något som många kunder vill ha men det drar ut väldigt mycket.

Datasimkorten finns med i Vimlas nuvarande roadmap så ni kan nog helt sluta hoppas på att Vimla ska lansera det inom kort tyvärr. Källa:

https://forumet.vimla.se/teknisk-support-19/esim-kort-2380?postid=18756#post18756

Vad är status för tvilling sim-kort?

Användarnivå 7
Emblem +22

Vad är statusen på tvillingkort idag? 

Känns som detta är något som många kunder vill ha men det drar ut väldigt mycket.

Datasimkorten finns med i Vimlas nuvarande roadmap så ni kan nog helt sluta hoppas på att Vimla ska lansera det inom kort tyvärr. Källa:

https://forumet.vimla.se/teknisk-support-19/esim-kort-2380?postid=18756#post18756

Är också intresserad av detta!

Vad är statusen på tvillingkort idag? 

Känns som detta är något som många kunder vill ha men det drar ut väldigt mycket.

Hej @Carl-Palmén och @Jesper-Björck57

 

Status är densamma som innan. Detta ligger ej högst upp vår priolista då vi i första hand måste bli klarna med vår migrering till Vimla 2.0 och byte av betalpartner från klarna. När detta är klart kommer vi ta en titt på vad det är sm efterfrågas mest och vad vi kan börja jobba på/prioritera mer. Självklart kommer vi när tiden är inne informera att det är på gång.

Nu är betallösning ändrad och om jag förstår det rätt-även 2.0. Som flera skrivit här har ju andra operatörer denna möjlighet till tvillingkort. Borde gå att lösa !

Detta blir mitt första inlägg men har haft detta behov enda sen jag skaffade vimla för många år sedan och har efterfrågat det via supporten.


Först och främst, när man har så nära anknytning till Telenor som redan erbjuder den tjänsten, så är det ytterst märkligt att det behövs en större och omfattande teknisk utveckling när det handlar om SIM-kort med unika serienummer bundna till samma abonnemangstjänst och växelstyrning, som nätet sedan många år har kapacitet för.


Det andra jag finner anmärkningsvärt är att när det gäller prioriteringar så uppfattas det utifrån att det är samma tekniker och utvecklare som hanterar både nya betalningsmetoder som tvilling-simkortstjänster (motsv). Det är liksom två helt olika tjänster och borde därmed hanteras av två helt olika avdelningar.


Känns mer som att ni har satt upp er på avtal som begränsar era tjänster i Telenors nät för att tydliggöra skillnaden mellan bolagens tjänster. Tycker det är tråkigt att ni pratar om försöksprojekt under flera års tid när andra operatörer redan har färdiga lösningar sedan många år, och framför allt när det är praktiskt möjligt att faktiskt erbjuda oss kunder som har behovet att köpa ett extra abonnemang till rabatterat pris fram tills ni har kommit så pass i er prioriteringslista att ni kan börja lyssna på oss kunder. Bra att ni byter betalningstjänster för de har verkligen inte varit så rolig för mig som kund med alla de svårigheter Klarna har haft men är nog knappast ensam om att vilja ha tvillingkort nu när hela Sverige avvecklar sina kopparnät, och behovet av mobil trafik kraftigt ökar hela tiden.


Jag vill veta som trogen lojal kund sedan er start när jag har möjlighet att anskaffa mig ett tvillingkort eller substitut annars kommer jag att vara tvungen att byta operatör

 

@Lars-Erik-Hallinder sa:

Detta blir mitt första inlägg men har haft detta behov enda sen jag skaffade vimla för många år sedan och har efterfrågat det via supporten.

Först och främst, när man har så nära anknytning till Telenor som redan erbjuder den tjänsten, så är det ytterst märkligt att det behövs en större och omfattande teknisk utveckling när det handlar om SIM-kort med unika serienummer bundna till samma abonnemangstjänst och växelstyrning, som nätet sedan många år har kapacitet för.

Det andra jag finner anmärkningsvärt är att när det gäller prioriteringar så uppfattas det utifrån att det är samma tekniker och utvecklare som hanterar både nya betalningsmetoder som tvilling-simkortstjänster (motsv). Det är liksom två helt olika tjänster och borde därmed hanteras av två helt olika avdelningar.

Känns mer som att ni har satt upp er på avtal som begränsar era tjänster i Telenors nät för att tydliggöra skillnaden mellan bolagens tjänster. Tycker det är tråkigt att ni pratar om försöksprojekt under flera års tid när andra operatörer redan har färdiga lösningar sedan många år, och framför allt när det är praktiskt möjligt att faktiskt erbjuda oss kunder som har behovet att köpa ett extra abonnemang till rabatterat pris fram tills ni har kommit så pass i er prioriteringslista att ni kan börja lyssna på oss kunder. Bra att ni byter betalningstjänster för de har verkligen inte varit så rolig för mig som kund med alla de svårigheter Klarna har haft men är nog knappast ensam om att vilja ha tvillingkort nu när hela Sverige avvecklar sina kopparnät, och behovet av mobil trafik kraftigt ökar hela tiden.

Jag vill veta som trogen lojal kund sedan er start när jag har möjlighet att anskaffa mig ett tvillingkort eller substitut annars kommer jag att vara tvungen att byta operatör


Helt klart kommer jag byta operatör om inte datamängden ökas och möjligheten till extra datakort erbjuds

Nu borde det väl gå att lösa tvillingkortfrågan -betalkösningen är klar och om jag förstår det rätt -även 2.0. Att döma av antal frågor och kommentarer här är det efterlängtat av många.

@Lars-Erik-Hallinder sa:

Detta blir mitt första inlägg men har haft detta behov enda sen jag skaffade vimla för många år sedan och har efterfrågat det via supporten.

Först och främst, när man har så nära anknytning till Telenor som redan erbjuder den tjänsten, så är det ytterst märkligt att det behövs en större och omfattande teknisk utveckling när det handlar om SIM-kort med unika serienummer bundna till samma abonnemangstjänst och växelstyrning, som nätet sedan många år har kapacitet för.

Det andra jag finner anmärkningsvärt är att när det gäller prioriteringar så uppfattas det utifrån att det är samma tekniker och utvecklare som hanterar både nya betalningsmetoder som tvilling-simkortstjänster (motsv). Det är liksom två helt olika tjänster och borde därmed hanteras av två helt olika avdelningar.

Känns mer som att ni har satt upp er på avtal som begränsar era tjänster i Telenors nät för att tydliggöra skillnaden mellan bolagens tjänster. Tycker det är tråkigt att ni pratar om försöksprojekt under flera års tid när andra operatörer redan har färdiga lösningar sedan många år, och framför allt när det är praktiskt möjligt att faktiskt erbjuda oss kunder som har behovet att köpa ett extra abonnemang till rabatterat pris fram tills ni har kommit så pass i er prioriteringslista att ni kan börja lyssna på oss kunder. Bra att ni byter betalningstjänster för de har verkligen inte varit så rolig för mig som kund med alla de svårigheter Klarna har haft men är nog knappast ensam om att vilja ha tvillingkort nu när hela Sverige avvecklar sina kopparnät, och behovet av mobil trafik kraftigt ökar hela tiden.

Jag vill veta som trogen lojal kund sedan er start när jag har möjlighet att anskaffa mig ett tvillingkort eller substitut annars kommer jag att vara tvungen att byta operatör


Helt klart kommer jag byta operatör om inte datamängden ökas och möjligheten till extra datakort erbjuds
Användarnivå 1

Detta blir mitt första inlägg men har haft detta behov enda sen jag skaffade vimla för många år sedan och har efterfrågat det via supporten.


Först och främst, när man har så nära anknytning till Telenor som redan erbjuder den tjänsten, så är det ytterst märkligt att det behövs en större och omfattande teknisk utveckling när det handlar om SIM-kort med unika serienummer bundna till samma abonnemangstjänst och växelstyrning, som nätet sedan många år har kapacitet för.


Det andra jag finner anmärkningsvärt är att när det gäller prioriteringar så uppfattas det utifrån att det är samma tekniker och utvecklare som hanterar både nya betalningsmetoder som tvilling-simkortstjänster (motsv). Det är liksom två helt olika tjänster och borde därmed hanteras av två helt olika avdelningar.


Känns mer som att ni har satt upp er på avtal som begränsar era tjänster i Telenors nät för att tydliggöra skillnaden mellan bolagens tjänster. Tycker det är tråkigt att ni pratar om försöksprojekt under flera års tid när andra operatörer redan har färdiga lösningar sedan många år, och framför allt när det är praktiskt möjligt att faktiskt erbjuda oss kunder som har behovet att köpa ett extra abonnemang till rabatterat pris fram tills ni har kommit så pass i er prioriteringslista att ni kan börja lyssna på oss kunder. Bra att ni byter betalningstjänster för de har verkligen inte varit så rolig för mig som kund med alla de svårigheter Klarna har haft men är nog knappast ensam om att vilja ha tvillingkort nu när hela Sverige avvecklar sina kopparnät, och behovet av mobil trafik kraftigt ökar hela tiden.


Jag vill veta som trogen lojal kund sedan er start när jag har möjlighet att anskaffa mig ett tvillingkort eller substitut annars kommer jag att vara tvungen att byta operatör


Jag drar slutsatsen att den som behöver dubbla simkort bör uppsöka en annan operatör än Vimla tills det finns en färdig och lanserad tjänst.

Användarnivå 5
Emblem +6

Hej @Carl-Palmén och @Jesper-Björck57


Status är densamma som innan. Detta ligger ej högst upp vår priolista då vi i första hand måste bli klarna med vår migrering till Vimla 2.0 och byte av betalpartner från klarna. När detta är klart kommer vi ta en titt på vad det är sm efterfrågas mest och vad vi kan börja jobba på/prioritera mer. Självklart kommer vi när tiden är inne informera att det är på gång.

Man skulle önska att detta låg överst på priolistan! Behovet växer stadigt - och jag tror detta är av avgörande betydelse för Vimlas framtid.

Hur ser det ut på fronten för ett datakort idag?

@Jonas-Gidlund

Det du skulle kunna göra är kanske att lägga in en vidarekoppling vid uteblivet svar, så går det vidare till andra abonnemanget om du inte svarar på första

@Isabelle_Vimla

Ok, men det borde gå att ha två kort och ha automatisk vidarekoppling till det andra.. fast det ringer i båda liksom? Jag skulle verkligen behöva nån typ av lösning på detta.

Som det ser ut just nu så ligger extra/tvillingsim på is, då vi håller på med mycket annan ny utveckling som har högre prio.

Vi har dock inte gett upp på tanken!

Hur går det med detta? Har ett stort behov av detta då jag vill ha en enklare icke-smartphone (med en miljon timmar batteritid) och en vanlig smartphone på samma nr.

Skulle använda en telefon för musik och delning av nätverk medan den andra vanliga telefonen till allt annat. håller tummarna på att beta-testet gått utmärkt och denna tjänst lanseras snart!

Mvh Ekman

hoppas på att de blir av snart 🙂

Precis införskaffat mig 2ipads å tyvker de känns dumt att ha 2 olika abonnemang :

Användarnivå 5

@Sven Det är jag faktiskt helt med på och vi borde kanske överväga vår approach till hur vi kommunicerar detta till både er samt nya användare just för att inte inte ge falska förhoppningar.


Om man kikar bakåt i tiden så var både tron och förhoppningen att extra sim-kort kanske redan skulle vara på plats, men vi har stött på hinder på vägen vilket gjort att det dragit ut på tiden, samt att vi behövt prioritera andra saker.


Däremot så är jag helt med på att vi måste kommunicera bättre vad vi har för statusar på olika projekt, samt hur vi använder ordet "snart".


Tack snälla för feedbacken kring detta och jag ska ta upp detta med hela teamet! 🙂


/Alex

Jag förstår att Vimlas ambition om extra-SIM ligger kvar. Men när nya kunder kommer in och efterfrågar en tidplan anser jag det ärligare att ge dem en rimlig uppskattning av hur lång tid det kan komma att ta innan extra-SIM blir verklighet, istället för att ge dem intrycket av att det kommer snart.

Vimla är trots allt operatören som i reklamen berömmer sig med "no bullshit". Då borde ärliga besked lämnas.

Tala om att det tagit tre år hittills och att det antagligen tar ett par år till med nuvarande utvecklingstakt!

@Alex_Vimla sa:

@Sven Det är saker som har dragit ut på tiden och ja, vi har prioriterat annat nu, t.ex. plattformsbytet och betalpartner. Dock så vill vi ju fortfarande kunna erbjuda extra sim-kort i framtiden, men det krävs lite utveckling från vår sida och tar därför lite tid innan det kan komma på plats.


/Alex
Användarnivå 6
Emblem +16

@Alex_Vimla

Men om det bara krävs lite utveckling och lite tid, då bör det ju vara klart om några veckor, kanske o mitten av augusti?

Det var verkligen goda nyheter du kom med, att det är så lite kvar!

Användarnivå 5

@Sven Det är saker som har dragit ut på tiden och ja, vi har prioriterat annat nu, t.ex. plattformsbytet och betalpartner. Dock så vill vi ju fortfarande kunna erbjuda extra sim-kort i framtiden, men det krävs lite utveckling från vår sida och tar därför lite tid innan det kan komma på plats.


/Alex

Svara