Fråga

Tar inte mot alla samtal

  • 3 juli 2020
  • 11 svar
  • 90 visningar

Jag har upprepade gånger fått höra att det inte går att ringa mig den senaste månaden. Köpte en slowcooker online och säljaren försökte ringa mig 3 gånger innan han ringde via messenger istället. Min mor skicka ett oroligt SMS i veckan där hon fråga varför min mobil var avstängd. det visade sig att hon försökt ringa 4 gånger senaste två veckorna.

 

Varför beter sig mobilen / SIM-kortet såhär?

 

Tacksam för svar, mvh Jonatan


11 svar

Har precis samma problem, har också hört av flera vänner att dom får ofta ringa mängder av gånger för att komma fram. Har inte haft problem att ringa ut eller skicka sms.

Användarnivå 6
Emblem +6

Jag har upprepade gånger fått höra att det inte går att ringa mig den senaste månaden. Köpte en slowcooker online och säljaren försökte ringa mig 3 gånger innan han ringde via messenger istället. Min mor skicka ett oroligt SMS i veckan där hon fråga varför min mobil var avstängd. det visade sig att hon försökt ringa 4 gånger senaste två veckorna.

 

Varför beter sig mobilen / SIM-kortet såhär?

 

Tacksam för svar, mvh Jonatan

Hej @Jonatan E och  @Peter Corriere 

Jag beklagar att du upplever att du inte kan bli uppringd. Jag antar att du inte använder Filter-appen som blockerar inkommande samtal (förutom de man lägger till favoritlistan) och har inte använt appen någonsin?

  • Hur länge har du upplevt detta problem? 
  • Gäller det alla nummer, hela tiden, dvs. du kan aldrig ta emot samtal oavsett vilket nummer försöker ringa dig? Eller är det vissa nummer under specifika perioder?
  • Kan du ringa dessa ringer utan problem från din mobil?
  • Kan du skicka och ta emot från alla nummer som har försökt att ringa dig utan att kopplas fram?

 

@Felix_Vimla 

Det har iaf minst hållt på en månad tillbaka för egen del. Hittade en månad gammalt sms där det stod att det inte gick att ringa. ”Det är svårt att komma fram just nu.” enligt en röst.

 

Nej det verkar inte gälla hela tiden, jag får ju samtal också. Senast idag vid 14:30 fick jag ett sms om att det inte gick att ringa. Hade inga problem själv att ringa upp.

Kan helt omöjligt svara på också hur ofta osv det händer då folk inte meddelar varje gång det händer.

Det är ju ganska irriterande då man faktiskt kan vänta viktiga samtal emellanåt och nu vågar man knappt lita på att det går att ringa mig.

Upplevde ett liknande problem under slutet av veckan, gick inte ta emot samtal eller sms. Dom som hade viktiga samtal ringde min sambo och undrade varför min telefonen var avstängd. I fredas vid lunch plingade det som skam och flera sms kom samtidigt, ett vet jag var ett par dagar gammalt.

När jag märkte att samtal inte kom fram startade jag om telefonen, men det tog ytterligare ett dygn innan sms:en kom fram.

Användarnivå 4
Emblem

Det här är nog det värsta med Vimla 2.0 i mitt tycke, man måste kunna lita på att samtal och sms alltid fungerar. Jag har påtalat det här flera gånger i forumet, men Vimla påstår att man inte alls har något större fel på samtal och sms, det är bara ett litet antal kunder som har dessa problem (om man ska tro Vimla). Men faktum kvarstår, det är många kunder som rapporterar liknande problem med samtal och sms nästan dagligen i forumet, men det finns ingen enkel lösning på problemet. Någon gång har det berott på styrningsfel, men majoriteten av dessa trådar får aldrig någon lösning. Tycker det är naivt av Vimla att flytta över kunder till en ofärdig plattform som har sådana här uppenbara brister i tillförlitligheten, hoppas det dröjer flera år innan jag blir tvångsmigrerad till Vimla 2.0.

Jag har upprepade gånger fått höra att det inte går att ringa mig den senaste månaden. Köpte en slowcooker online och säljaren försökte ringa mig 3 gånger innan han ringde via messenger istället. Min mor skicka ett oroligt SMS i veckan där hon fråga varför min mobil var avstängd. det visade sig att hon försökt ringa 4 gånger senaste två veckorna.

 

Varför beter sig mobilen / SIM-kortet såhär?

 

Tacksam för svar, mvh Jonatan

Hej @Jonatan E och  @Peter Corriere 

Jag beklagar att du upplever att du inte kan bli uppringd. Jag antar att du inte använder Filter-appen som blockerar inkommande samtal (förutom de man lägger till favoritlistan) och har inte använt appen någonsin?

  • Hur länge har du upplevt detta problem? 
  • Gäller det alla nummer, hela tiden, dvs. du kan aldrig ta emot samtal oavsett vilket nummer försöker ringa dig? Eller är det vissa nummer under specifika perioder?
  • Kan du ringa dessa ringer utan problem från din mobil?
  • Kan du skicka och ta emot från alla nummer som har försökt att ringa dig utan att kopplas fram?

 

Det är ju svårt att felsöka när man inte upptäcker att det varit problem förren det redan löst sig.

 

Så här är det för mig också, ingen säkerhet alls om att jag är nåbar för dem som behöver nå mig. Jag har inte heller fått svar av Vimla – och jag hittar inte den utlovade chatten. På det hela taget lutar det åt byte av abonnemang. 

Användarnivå 6
Emblem +6

Hej @Johanna Westman,

Jag beklagar att du upplever att du inte kan ta emot vissa samtal. Kan du testa de enkla tips vi har i vår guide om när det händer att du inte kan ta emot samtal eller SMS från vissa eller alla nummer som försöker ringa dig och se om det hjälper? https://forumet.vimla.se/teknisk-support-19/foersta-hjaelpen-om-du-inte-kan-ta-emot-samtal-eller-sms-10022

Chatten hittar du antigen när du är inloggad i Mitt Vimla eller via vimla.se/kontakt då den gröna chattruta kommer upp i den nedre vänster-hörnet efter några sekunder. 

Användarnivå 4
Emblem

Hej @Johanna Westman,

Jag beklagar att du upplever att du inte kan ta emot vissa samtal. Kan du testa de enkla tips vi har i vår guide om när det händer att du inte kan ta emot samtal eller SMS från vissa eller alla nummer som försöker ringa dig och se om det hjälper? https://forumet.vimla.se/teknisk-support-19/foersta-hjaelpen-om-du-inte-kan-ta-emot-samtal-eller-sms-10022

Chatten hittar du antigen när du är inloggad i Mitt Vimla eller via vimla.se/kontakt då den gröna chattruta kommer upp i den nedre vänster-hörnet efter några sekunder. 

Jag har försökt få dig att starta en bugg-tråd flera gånger, både via PM och här i forumet, när kan man förvänta sig en bugg-tråd där ni erkänner problemen? Tråden du skapat med enkel felsökning är väl bra, men ni erkänner inte att ni har problem.

Användarnivå 6
Emblem +6

Hej @Johanna Westman,

Jag beklagar att du upplever att du inte kan ta emot vissa samtal. Kan du testa de enkla tips vi har i vår guide om när det händer att du inte kan ta emot samtal eller SMS från vissa eller alla nummer som försöker ringa dig och se om det hjälper? https://forumet.vimla.se/teknisk-support-19/foersta-hjaelpen-om-du-inte-kan-ta-emot-samtal-eller-sms-10022

Chatten hittar du antigen när du är inloggad i Mitt Vimla eller via vimla.se/kontakt då den gröna chattruta kommer upp i den nedre vänster-hörnet efter några sekunder. 

Jag har försökt få dig att starta en bugg-tråd flera gånger, både via PM och här i forumet, när kan man förvänta sig en bugg-tråd där ni erkänner problemen? Tråden du skapat med enkel felsökning är väl bra, men ni erkänner inte att ni har problem.

Hej @Spotify,

Vår undersökning har för närvarande inte visat en röd tråd mellan alla fall som har upplevt att de inte kan ta emot vissa samtal eller SMS och därför har vi inte kommit ut med något mer. Alla problem undersöks som enstaka från fall till fall tills vi kan hitta en gemensam faktor i vad som orsakar det.

Användarnivå 4
Emblem

Hej @Johanna Westman,

Jag beklagar att du upplever att du inte kan ta emot vissa samtal. Kan du testa de enkla tips vi har i vår guide om när det händer att du inte kan ta emot samtal eller SMS från vissa eller alla nummer som försöker ringa dig och se om det hjälper? https://forumet.vimla.se/teknisk-support-19/foersta-hjaelpen-om-du-inte-kan-ta-emot-samtal-eller-sms-10022

Chatten hittar du antigen när du är inloggad i Mitt Vimla eller via vimla.se/kontakt då den gröna chattruta kommer upp i den nedre vänster-hörnet efter några sekunder. 

Jag har försökt få dig att starta en bugg-tråd flera gånger, både via PM och här i forumet, när kan man förvänta sig en bugg-tråd där ni erkänner problemen? Tråden du skapat med enkel felsökning är väl bra, men ni erkänner inte att ni har problem.

Hej @Spotify,

Vår undersökning har för närvarande inte visat en röd tråd mellan alla fall som har upplevt att de inte kan ta emot vissa samtal eller SMS och därför har vi inte kommit ut med något mer. Alla problem undersöks som enstaka från fall till fall tills vi kan hitta en gemensam faktor i vad som orsakar det.

Den röda tråden är Vimla 2.0, det borde du veta. Men det kommer du säkert aldrig erkänna.

Svara