Klistrad tråd Tutorial

Surf-frågor - Den stora tråden

  • 7 October 2021
  • 89 svar
  • 8342 visningar
Surf-frågor - Den stora tråden
Användarnivå 4
Emblem +27

I den digitala wwwärlden är surfen vårt bränsle - vi dyker in i nya dimensioner, vi breddar våra kunskaper och vi knyter nya vänskapsband. Vi har blivit så pass vana vid att allt det här flyter på fint och problemfritt, så när stunden kommer och surfen helt plötsligt krånglar eller tar slut så vet vi ofta inte vad vi ska göra eller vad det beror på.


Om du finner dig i den situationen just nu så har du helt klart hittat rätt. I den här forumtråden så förklarar vi de vanligaste problemen och lösningarna som handlar om just surfproblem. Skulle du uppleva en typ av strul som vi inte har tagit upp här så är du supervälkommen att kommentera tråden och så hjälps vi åt att hitta lösningen.

 

Ingen anslutning


Har du testat att gå in på flera olika hemsidor utan resultat samt ifall du inte heller kan mäta surfhastigheten via bredbandskollen.se så är din surf inte igång alls. Det som du då behöver göra är följande:

  1. Starta om din telefon.

  2. Stäng av och sätt på mobildata.

  3. Säkerställ att dina APN-inställningar är korrekt angivna. Här kan du läsa mer om vad APN-inställningar innebär samt hur du hittar guiden för just din telefon.

  4. Testa SIM-kortet i en annan telefon.

 :exclamation:Skulle det inte fungera i din egen telefon men det fungerar i den andra, så är det sannolikt dina APN-inställningar som inte stämmer och då kan du posta dem i APN-tråden som du hittar HÄR och så kikar vi på det tillsammans. Skulle det däremot inte fungera i någon av telefonerna så behöver du kontakta vår support så att vi kan undersöka det.:exclamation:

 

Specifik app som inte funkar

 

Om surfen fungerar fint i webbläsaren och alla appar jobbar på som de ska förutom specifikt en app så beror det oftast på att man har råkat stänga av mobildata för appen. Det är enkelt att kolla upp det i mobilens inställningar och där går det såklart också att aktivera mobildatan igen.

Är mobildata redan aktivt och appen ändå inte går att använda så är det klokt att uppdatera appen ifall en uppdatering är tillgänglig. Skulle det trots allt ändå inte fungera så kontakta apptillverkaren.

 

Låg hastighet 

 

Låg surfhastighet brukar för det mesta märkas av på så vis att webbsidor inte hinner laddas klart innan webbläsaren får timeout eller att video som vanligtvis spelas upp utan problem helt plötsligt inte rullar på som den ska.

Att din surf slår över till låg hastighet kan bero på två olika grejer:
 

Slut på surf

När din surf för månaden är slut så kan du fortsätta att surfa i en begränsad hastighet. Denna hastigheten är myyycket långsammare än den vanliga hastigheten som du har när du fortfarande har kvar surf, vilket kan innebära att vissa appar inte längre fungerar eller att webbläsaren hinner få timeout innan sidan laddas klart.

:arrow_right: Lösningen i det här fallet är att du antingen köper extrasurf via SMS:et som du har fått i samband med att din surf tog slut eller att du uppgraderar ditt abonnemang. Om du vill uppgradera ditt abonnemang så går du in på ditt Mitt Vimla > Ändra abonnemang och väljer din nya surfnivå.
 

P.S. När du uppgraderar din surfnivå så får du direkt tillgång till mellanskillnaden i surfen. Det innebär också att du betalar för mellanskillnaden i kostnaden i samband med nästa månadsavgift. 

 

Försämrad täckning

När täckningen strular så är det inte alltid bara samtal och SMS som påverkas utan även surfen. Det kan ibland innebära att hastigheten blir försämrad och då är det superbra att testa att låsa telefonen till 3G för att se ifall den då förbättras på platsen.

I en Android:

Gå till inställningar.
Välj anslutning.
Välj mobilnätverk.
Välj nätläge.
Välj endast 3G.

I en iPhone:

Välj Inställningar.
Välj Mobilnät.
Välj Alternativ för mobildata.
Välj Röst och data.
För att aktivera 3G, välj 3G.

Blir hastigheten ändå inte bättre så är det toppen att testa SIM-kortet i en annan telefon för att se ifall det blir någon skillnad.
 

 :exclamation:Skulle det inte bli bättre i en annan telefon samt ifall det kanske också är fler på samma plats som upplever strul med hastigheten så behöver du kontakta vår support för fortsatt hjälp i en felsökning. Samla då gärna exempel på hastighetsmätningar via bredbandskollen.se och notera var du befinner dig när hastigheten är låg och ifall det är skillnad från plats till plats.:exclamation:

 

Varför är surfen slut?


Om du mestadels har varit ansluten till ett WiFi eller ifall dina surfvanor inte har förändrats på sistone så är det självklart att denna frågan dyker upp när du helt plötsligt får ett SMS mitt i månaden om att din surf har tagit slut. 

Att surfen förbrukas snabbare än vanligt brukar i många fall bero på att:

 

  • Anslutningen till ditt WiFi-nätverk är inte tillräckligt stabil. Det kan se ut som att du - när du är hemma, på jobbet eller på caféet - är ansluten till ett WiFi medan din mobil i själva verket förbrukar mobildata.

    Det här kan såklart ändras med tiden beroende på stabiliteten på nätverket så att det tidigare har fungerat fint med ditt WiFi är inte en garanti för att det ska fortsätta att fungera problemfritt.
     

  • Streamandet drar mer surf än vad du tror. Det här gäller all form av streaming - videoklipp, filmer, musik, appar, spel - kort sagt, allting som du tittar på, spelar på eller lyssnar på som inte redan ligger som en sparad fil i din mobil. 

    Som ett exempel så drar en timmes videotittande på YouTube ca 1,5 GB surf om du streamer video med 720p-kvalité. Video i ännu högre kvalité kan dra uppemot 7 GB surf i timmen.
     

  • Bakgrundsaktiviteter drar surf. Har du t.ex. aktiverat automatiska uppdateringar av dina appar så kommer surf att förbrukas även ifall din mobil ligger stilla på soffbordet.

    Utöver automatiska uppdateringar av appar så gäller det här även platstjänster samt appar som du har lämnat utan att stänga dem. Även små saker som att ta emot notifikationer från appar förbrukar surf eftersom det också är en hämtning av information som kräver surf.
     

Vad kan jag göra för att surfen ska räcka hela månaden?

 

Vi kan aldrig lova att din befintliga surfpott ska räcka hela månaden eftersom det är helt avgörande hur du använder din mobil och därmed även din surf.

Ett par grejer som är bra att göra för att surfen ska räcka så länge som möjligt är dessa:

 

  • Stäng av mobildata när du är ansluten till ett WiFi. På så vis kan du tvinga mobilen att använda sig av WiFi-nätverket även fast den kanske hellre skulle välja mobilsurfen om den vid tillfället är mer stabil.

  • Kika i din telefons inställningar för att ta reda på vilka appar och aktiviteter som drar mest surf. Skulle det vara så att en specifik app drar mycket mer surf än vad du är villig att offra - stäng av mobildata för specifikt den appen och begränsa användandet till de stunder då du är uppkopplad till ett WiFi.

  • Om du streamar mycker film eller musik - se över ifall det är möjligt att ladda ner filmerna eller spellistorna direkt i apparna så att du sen kan njuta av dem i offline-läget.

  • Stäng av automatiska uppdateringar av appar och uppdatera bara apparna när du är ansluten till ett WiFi.
     

 :arrow_down:  Sitter du på ett riktigt dundertips som vi inte redan har listat här ovan? Dela jättegärna med dig av det här i tråden och så blir vi alla surfsmartare tillsammans! :surfer::sparkles:


89 svar

Verkar ha löst det genom att byta till 3g och sen tillbaka till 4g.

Jag har lyckats lösa problemet.

Det var inte att starta om telefonen, utan det var att gå in i inställningar och sedan byta vilket band (2G, 3G, 4G eller 5G) som jag använder. Så byt till något valfritt och sedan byt tillbaka till det som din telefon klarar av. Då hoppade data igång igen. 

Väldigt skumt att man måste in och fippla runt med inställningar för att data ska komma tillbaka med god kapacitet.

 

 

Sedan någon eller några veckor tillbaka så har surf via Vimla blivit extremt långsamt. Så långsamt att vissa sidor får en "time out". Samma gäller när jag vill lyssna på poddar eller musik som streaming. Så klart och tydligt är att Vimla nätet gör min digitala upplevelse dålig.

Jag har prövat att starta om mobilen utan att det blir någon bättring.

Jag har 110 gig surfpot kvar så det är inte det som gör surf omöjligt.

Jag upplever samma problem vare sig jag är i Dalarna eller som nu i Stockholm/Solna. 

Min gissning är att ni släcker vissa nät och bygger nya nät som inte hänger samman eller att ni ändrade mitt abonnemang och där så vart det något knas.

Kan ni fixa mitt problem så att jag kan använda min surf på ett snabbt sätt som gör att min upplevelse med Vimla blir positivt igen?

[Flyttad till Surf-frågor - Den stora tråden]

Hej. Har gjort ett x antal tp test och ligger i snitt under 1mb/s både upp och ner. Vad är problemet?! Har en Samsung note 10 plus. 

 

 

Användarnivå 2
Emblem +2

Hejsan @Aerwynne!

Okej, det var inte bra! Det kollar vår support gärna på tillsammans med dig då vi inte hanterar supportärenden via forumet. Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (sommaröppet vardagar mellan 12:30-16:30).

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @RichardB,

Det ska gå fint att komma upp i 300 Mbit/s hos oss! :surfer:

Vad du får för hastighet beror såklart på var du befinner dig, hur många som är uppkopplade till samma mast, om du är inomhus eller utomhus m.m.

1 GB extra för bara en tjuga!  Bluff!!!

 

När man inte använder upp sin data efter ert nya avgiftssystem som så kommer ni att ta drygt hälften av min innevarande pott om jag jag vill byta till lägre nivå, för att behålla nuvarande avgift. Eller betala 20 kr extra in månaden för att behålla det jag har. Använder surfen väldigt sällan, så jag har legat nära taket runt 85 GB, men om  jag vill byta till den lägre nivån 3 Gb, så försvinner ca 50 GB. Vilket är ett märkligt sätt att räkna. Så kallad negativ avtalsbindning, vilket egentligen är förbjudet.  Kanske dags att se sig om efter en ny operatör!!!!  Det kan vara Ok om man gör ändringen i framtiden, men att låta potten var orörd vid övergången är det minsta man kan begära.  Kan behöva att surfa lite mera i framtiden, därför vill jag ha min pott kvar.

Tacksam för svar!

Användarnivå 2
Emblem

Vette fanken var jag skulle ställa frågan någonstans, så jag skriver här. Flytta om det är fel, hehe.

Stödjer Vimla 2G ( GSM-frekvens: GSM 900/1800 MHz ).

Jag vet att 3G är på väg ut, men hur är det med 2G?

Ska köpa en GPS-tracker åt min kära mor och den stödjer bara 2G.

 

Ja, Vimla stödjer fortfarende 2G.

Kolla täckningskartan där din mor bor: https://vimla.se/tackningskartan/

Dock kommer alla telebolag stänga av 2G om få år (c:a 2025).

Har ingen internets 

[Flyttad till Surf-frågor - Den stora tråden]

Hej, jag har upplevt under senaste veckan/veckorna att det är extremt dålig hastighet på mitt mobilnät. Det mäts upptill 0,5mbit/S både upp och ner laddning. Förut har det varit upp mot 30mbit/s vilket är rimligt. Jag skulle gärna få ett stopp på det här och kunna surfa som vanligt igen. 

Användarnivå 2

@Emil_Vimla 

"Vi har märkt några stycken där hastigheterna har gått neråt. Däremot har det löst sig om du låser telefonen till 3G, väntar 5 minuter och sedan slår tillbaka till 4G så har det löst sig."

Vad är detta för en leverantör? LÖS DETTA NU! Skärpning! Inte ska väl kunderna behöva göra si, göra så. Låsa hit och dit.3g vänta 4g. Vilken annan mobillevrantör KRÄVER detta av sina kunder? Få det att funka!!! NU!!

Användarnivå 3

Har alltid varit så sedan vimla 2.0 kom

För 2 år sedan skicka jag skärmdumpar mm utan resultat

Har haft Huawei P10 Samsung S10e o nu sedan 1 månad Samsung S22 även denna har gått ner i surf till ca 0,5 mbit/s 2 gånger 

Omstart sedan fugerar det igen

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan @dette !

Du har verkligen felsökt själv och det är vi superglada för! Det du även behöver testa för att utesluta någon inställning eller liknande i själva plattan är att sätta i SIM-kortet i en annan telefon. Fungerar det inte där heller kontakta våran support så hjälper de dig mer än gärna vidare!

Du hittar dem här:

Mail: hej@vimla.se

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)

Hej! Jag undrade bara om det kostar extra om man fortsätter använda mobildata efter att surfen har tagit slut för månaden?

[Flyttad till Surf-frågor - Den stora tråden]

Hej! Försökte igår via Vimla appen öppna mitt abonnemang efter en paus. Enligt appen är det nu öppnat, men får ingen anslutning till internet.

Vad mer ska jag göra för att kunna använda Vimla internet?

[Flyttad till Surf-frågor - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Pär Björklund Vigge,

Jag flyttade ditt inlägg till vår stora surftråd. Kika gärna i trådstarten för en guide på vad du kan testa när din mobilsurf inte funkar 😊

Lyckas du inte få igång det på egen hand så hjälper såklart vår support dig:

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se

Har full täckning 4g i Stockholm men får 0.5mb upp och ner enligt Bredbandskollen. Vad är det som händer? Ser ut som att det är strypt till exakt den hastigheten. 

[Flyttad till Surf-frågor - Den stora tråden]

Nu har Vilma klöddat för mig ett bra tag… fixar ni inte detta nu så byter jag direkt! Otroligt slött internet…. faktura vs använd mängd data aldrig i sync.

Man vet inte vad man ska betala nästa månad!!

 

Nu tex står det att jag har 77 GB data kvar men 0 B data per månad Va i helvete?!

Det går slött som in i helvete, sa jag det??!!

Jag ska lämna landet imorgon och de hade varit trevligt om ja kunde använt den datan då!

[Flyttad till Surf-frågor - Den stora tråden]

Skicka sms till 555 och önskar Data 24h men det fungerar inte att beställa? Varför?

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @tuclance,

Din månadskostnad hänger ihop med den surfen som ingår i ditt abonnemang, alltså det abonnemanget som du själv har valt. Huruvida du förbrukar all den surfen som ingår, eller inte, påverkar alltså inte kostnaden 😊

Eftersom du upplever försämrad hastighet i kombination att det ser knasigt ut på ditt Mitt Vimla, så skulle jag vilja be dig kontakta vår support så att vi kan undersöka det och hjälpa dig:

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 12:30-16:30)
Mejl: hej@vimla.se 

Hej, jag har inte haft någon täckning alls under dagen. Jag fick slut på surf igår under dagen och köpte ny surf på morgonen idag, men jag har varken kunnat smsat eller surfat på ställen där jag brukar ha bra täckning. 
mvh Daniel

Användarnivå 5
Emblem +52

Skicka sms till 555 och önskar Data 24h men det fungerar inte att beställa? Varför?

Troligen handlar det om att premiumtjänster inte är aktiverat på mitt.vimla.se. Testa att aktivera det där. Fungerar det inte är du välkommen in till vår support så hittar vi säkert varför du inte kan köpa till surf. 

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Användarnivå 5
Emblem +52

Hej, jag har inte haft någon täckning alls under dagen. Jag fick slut på surf igår under dagen och köpte ny surf på morgonen idag, men jag har varken kunnat smsat eller surfat på ställen där jag brukar ha bra täckning. 
mvh Daniel

Troligen har surfen inte kommit in än, ibland krävs en omstart av telefonen för att surfen ska hoppa igång. Har du fortfarande inte tillgång till surfen så är du supervälkommen in till vår support. 

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Jag och flera bekanta har samma problem. Har pågått hela sommaren .

All min sparade surf försvann 22-08-06.

Vill få den tillbaka tack.

[Flyttad till Surf-frågor - Den stora tråden]

Svara