Klistrad tråd Tutorial

Surf-frågor - Den stora tråden

  • 7 October 2021
  • 50 svar
  • 3935 visningar
Surf-frågor - Den stora tråden
Användarnivå 4
Emblem +23

I den digitala wwwärlden är surfen vårt bränsle - vi dyker in i nya dimensioner, vi breddar våra kunskaper och vi knyter nya vänskapsband. Vi har blivit så pass vana vid att allt det här flyter på fint och problemfritt, så när stunden kommer och surfen helt plötsligt krånglar eller tar slut så vet vi ofta inte vad vi ska göra eller vad det beror på.


Om du finner dig i den situationen just nu så har du helt klart hittat rätt. I den här forumtråden så förklarar vi de vanligaste problemen och lösningarna som handlar om just surfproblem. Skulle du uppleva en typ av strul som vi inte har tagit upp här så är du supervälkommen att kommentera tråden och så hjälps vi åt att hitta lösningen.

 

Ingen anslutning


Har du testat att gå in på flera olika hemsidor utan resultat samt ifall du inte heller kan mäta surfhastigheten via bredbandskollen.se så är din surf inte igång alls. Det som du då behöver göra är följande:

  1. Starta om din telefon.

  2. Stäng av och sätt på mobildata.

  3. Säkerställ att dina APN-inställningar är korrekt angivna. Här kan du läsa mer om vad APN-inställningar innebär samt hur du hittar guiden för just din telefon.

  4. Testa SIM-kortet i en annan telefon.

 :exclamation:Skulle det inte fungera i din egen telefon men det fungerar i den andra, så är det sannolikt dina APN-inställningar som inte stämmer och då kan du posta dem i APN-tråden som du hittar HÄR och så kikar vi på det tillsammans. Skulle det däremot inte fungera i någon av telefonerna så behöver du kontakta vår support så att vi kan undersöka det.:exclamation:

 

Specifik app som inte funkar

 

Om surfen fungerar fint i webbläsaren och alla appar jobbar på som de ska förutom specifikt en app så beror det oftast på att man har råkat stänga av mobildata för appen. Det är enkelt att kolla upp det i mobilens inställningar och där går det såklart också att aktivera mobildatan igen.

Är mobildata redan aktivt och appen ändå inte går att använda så är det klokt att uppdatera appen ifall en uppdatering är tillgänglig. Skulle det trots allt ändå inte fungera så kontakta apptillverkaren.

 

Låg hastighet 

 

Låg surfhastighet brukar för det mesta märkas av på så vis att webbsidor inte hinner laddas klart innan webbläsaren får timeout eller att video som vanligtvis spelas upp utan problem helt plötsligt inte rullar på som den ska.

Att din surf slår över till låg hastighet kan bero på två olika grejer:
 

Slut på surf

När din surf för månaden är slut så kan du fortsätta att surfa i en begränsad hastighet. Denna hastigheten är myyycket långsammare än den vanliga hastigheten som du har när du fortfarande har kvar surf, vilket kan innebära att vissa appar inte längre fungerar eller att webbläsaren hinner få timeout innan sidan laddas klart.

:arrow_right: Lösningen i det här fallet är att du antingen köper extrasurf via SMS:et som du har fått i samband med att din surf tog slut eller att du uppgraderar ditt abonnemang. Om du vill uppgradera ditt abonnemang så går du in på ditt Mitt Vimla > Ändra abonnemang och väljer din nya surfnivå.
 

P.S. När du uppgraderar din surfnivå så får du direkt tillgång till mellanskillnaden i surfen. Det innebär också att du betalar för mellanskillnaden i kostnaden i samband med nästa månadsavgift. 

 

Försämrad täckning

När täckningen strular så är det inte alltid bara samtal och SMS som påverkas utan även surfen. Det kan ibland innebära att hastigheten blir försämrad och då är det superbra att testa att låsa telefonen till 3G för att se ifall den då förbättras på platsen.

I en Android:

Gå till inställningar.
Välj anslutning.
Välj mobilnätverk.
Välj nätläge.
Välj endast 3G.

I en iPhone:

Välj Inställningar.
Välj Mobilnät.
Välj Alternativ för mobildata.
Välj Röst och data.
För att aktivera 3G, välj 3G.

Blir hastigheten ändå inte bättre så är det toppen att testa SIM-kortet i en annan telefon för att se ifall det blir någon skillnad.
 

 :exclamation:Skulle det inte bli bättre i en annan telefon samt ifall det kanske också är fler på samma plats som upplever strul med hastigheten så behöver du kontakta vår support för fortsatt hjälp i en felsökning. Samla då gärna exempel på hastighetsmätningar via bredbandskollen.se och notera var du befinner dig när hastigheten är låg och ifall det är skillnad från plats till plats.:exclamation:

 

Varför är surfen slut?


Om du mestadels har varit ansluten till ett WiFi eller ifall dina surfvanor inte har förändrats på sistone så är det självklart att denna frågan dyker upp när du helt plötsligt får ett SMS mitt i månaden om att din surf har tagit slut. 

Att surfen förbrukas snabbare än vanligt brukar i många fall bero på att:

 

  • Anslutningen till ditt WiFi-nätverk är inte tillräckligt stabil. Det kan se ut som att du - när du är hemma, på jobbet eller på caféet - är ansluten till ett WiFi medan din mobil i själva verket förbrukar mobildata.

    Det här kan såklart ändras med tiden beroende på stabiliteten på nätverket så att det tidigare har fungerat fint med ditt WiFi är inte en garanti för att det ska fortsätta att fungera problemfritt.
     

  • Streamandet drar mer surf än vad du tror. Det här gäller all form av streaming - videoklipp, filmer, musik, appar, spel - kort sagt, allting som du tittar på, spelar på eller lyssnar på som inte redan ligger som en sparad fil i din mobil. 

    Som ett exempel så drar en timmes videotittande på YouTube ca 1,5 GB surf om du streamer video med 720p-kvalité. Video i ännu högre kvalité kan dra uppemot 7 GB surf i timmen.
     

  • Bakgrundsaktiviteter drar surf. Har du t.ex. aktiverat automatiska uppdateringar av dina appar så kommer surf att förbrukas även ifall din mobil ligger stilla på soffbordet.

    Utöver automatiska uppdateringar av appar så gäller det här även platstjänster samt appar som du har lämnat utan att stänga dem. Även små saker som att ta emot notifikationer från appar förbrukar surf eftersom det också är en hämtning av information som kräver surf.
     

Vad kan jag göra för att surfen ska räcka hela månaden?

 

Vi kan aldrig lova att din befintliga surfpott ska räcka hela månaden eftersom det är helt avgörande hur du använder din mobil och därmed även din surf.

Ett par grejer som är bra att göra för att surfen ska räcka så länge som möjligt är dessa:

 

  • Stäng av mobildata när du är ansluten till ett WiFi. På så vis kan du tvinga mobilen att använda sig av WiFi-nätverket även fast den kanske hellre skulle välja mobilsurfen om den vid tillfället är mer stabil.

  • Kika i din telefons inställningar för att ta reda på vilka appar och aktiviteter som drar mest surf. Skulle det vara så att en specifik app drar mycket mer surf än vad du är villig att offra - stäng av mobildata för specifikt den appen och begränsa användandet till de stunder då du är uppkopplad till ett WiFi.

  • Om du streamar mycker film eller musik - se över ifall det är möjligt att ladda ner filmerna eller spellistorna direkt i apparna så att du sen kan njuta av dem i offline-läget.

  • Stäng av automatiska uppdateringar av appar och uppdatera bara apparna när du är ansluten till ett WiFi.
     

 :arrow_down:  Sitter du på ett riktigt dundertips som vi inte redan har listat här ovan? Dela jättegärna med dig av det här i tråden och så blir vi alla surfsmartare tillsammans! :surfer::sparkles:


50 svar

Användarnivå 5
Emblem +2

Sedan stormen som härjade för ca 2 år sedan så har hastigheterna i Löddeköpinge varit extremt dåliga. Jag vet inte om masten i Svalöv har lagt av eller vad det är.

Kollar du bredbandskollens tester och väljer Telenor som operatör så ser ni vilka “svindlande” hastigheter vi har här.

Idag är det extremt dåligt, datum och tidpunkt står på bilden.

Jag brukar iaf ligga på max 12-15 Mbit i hastighet, mer har jag aldrig fått här hemma.
Syrran som har en sprillans ny Samsung får samma resultat och grannen som kör Iphone 12 pro får samma resultat så det beror inte på min mobil.
Hoppas ni kan dra i öronen på Telenor teknikerna så vi får lite fart här igen.

[Flyttad till Surf-frågor - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +23

Hej @MickeMM,

Bra observerat och toppen att du hojtar! Eftersom du upplever en tydlig försämring av surfhastigheten så vill jag be dig samla exempel på hastighet och tidpunkt samt plats. 

När du har dina exempel så hör du av dig till vår support som undersöker det och hjälper dig vidare. För att vi eventuellt ska kunna ta vidare ärendet till Telenor så måste vi först göra en bedömning och ha underlag för ärendet.

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se 

Jag har fått slut på surf på mitt abonnemang. Jag ändrade till ett högre abonnemang och fick därmed 10gb extra surf. Dock fungerar det inte alls, kan fortfarande inte surfa alls. Behöver min surf, vad ska jag göra?

Användarnivå 4
Emblem +52

Hejsan @Hajjadajjen!
Förstår att detta är superfrustrerande för dig!
Testa en enkel omstart och fungerar det fortfarande inte kan du kontakta vår support så hjälper de dig mer än gärna vidare.

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Har haft Vimla nu so extra SIMkort, men aldrig använt den. trots det så ser jag att jag har en hel del förbrukning på mitt abbonemang. Vill gärna ha svar på detta. 

[Flyttad till Surf-frågor - Den stora tråden]

Har haft Vimla nu so extra SIMkort, men aldrig använt den. trots det så ser jag att jag har en hel del förbrukning på mitt abbonemang. Vill gärna ha svar på detta. 

[Flyttad till Surf-frågor - Den stora tråden]

Du behöver kontakta Vimlas support då. Längst ner på denna sida brukar finnas “Kontakta supporten”.

Användarnivå 4
Emblem +23

Hej @Svantesvaben,

Superbra att du noterar det! Surfen ska självklart inte dras ifall du inte använder ditt abonnemang, så det låter som att det är något i telefonen som har orsakat att surfen dras från ditt Vimla SIM-kort istället för det andra SIM-kortet.

Du kan kika i telefonens inställningar för SIM-korten och surfen, samt även eventuellt testa att ta ut SIM-kortet i någon dag för att se över ifall surfen då slutar förbrukas :blush:

Hej

använder Wi-Fi nästan alltid. Häromdagen behövde jag använda vimlas sk 4G. Löjlig låg hastighet 4 Mb. Ska det vara så. Har över 70 Gb surf och 3st abonnemang hos vimla.

hoppas på svar och åtgärd.

mvh 

Användarnivå 4
Emblem +52

Hejsan @Sadegh Vahabi!

Rekommenderar att du kontaktar vår support så får vi se över varför det inte går i den takt du vill. 
Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Har haft problem senaste 3 dygnen med att min hastighet är oerhört dålig. Gränsfall till icke existerande. Fick vänta över 10 minuter för att endast ladda in denna sida. Startat

om min telefon 3 gånger utan hjälp. Har ni driftstörningar eller har jag fått ett mådndagexemplqr på abonnemang?! 

Vid surf via mobilnätet kommer man inte in i app. Genom att stänga av mobilnät och sen slå på så funkar appen. Samma sker med nästa app som besöks. man måste stänga av mobinätverk och slå på sen går det gå in i appen.

Säljaren säger att det beror på APN inställningar men de sitter ju i simkortet. Har även prövat med andra APN inställningar som jag fått av säljaren men de funkar inte heller.

Har gjort total ominstallation av mobilne men det funkar inte ändå.

 

Nå gon som vet hur man löser detta med APN på en Ulefone 5g armor eller beror det på något annat fel?

Användarnivå 4
Emblem +52

Vid surf via mobilnätet kommer man inte in i app. Genom att stänga av mobilnät och sen slå på så funkar appen. Samma sker med nästa app som besöks. man måste stänga av mobinätverk och slå på sen går det gå in i appen.

Säljaren säger att det beror på APN inställningar men de sitter ju i simkortet. Har även prövat med andra APN inställningar som jag fått av säljaren men de funkar inte heller.

Har gjort total ominstallation av mobilne men det funkar inte ändå.

 

Nå gon som vet hur man löser detta med APN på en Ulefone 5g armor eller beror det på något annat fel?

Fungerar samtliga andra appar och liknande med mobilnätet och APN så sitter det i telefonen eller specifika appen. 

Du får gärna komma in till vår support så tar vi en extra koll. 
vimla.se/kontakt 

Hej! Jag undrade bara om det kostar extra om man fortsätter använda mobildata efter att surfen har tagit slut för månaden?

[Flyttad till Surf-frågor - Den stora tråden]

Hej! Försökte igår via Vimla appen öppna mitt abonnemang efter en paus. Enligt appen är det nu öppnat, men får ingen anslutning till internet.

Vad mer ska jag göra för att kunna använda Vimla internet?

[Flyttad till Surf-frågor - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +23

Hej @Pär Björklund Vigge,

Jag flyttade ditt inlägg till vår stora surftråd. Kika gärna i trådstarten för en guide på vad du kan testa när din mobilsurf inte funkar 😊

Lyckas du inte få igång det på egen hand så hjälper såklart vår support dig:

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se

Skicka sms till 555 och önskar Data 24h men det fungerar inte att beställa? Varför?

Hej, jag har inte haft någon täckning alls under dagen. Jag fick slut på surf igår under dagen och köpte ny surf på morgonen idag, men jag har varken kunnat smsat eller surfat på ställen där jag brukar ha bra täckning. 
mvh Daniel

Användarnivå 4
Emblem +52

Skicka sms till 555 och önskar Data 24h men det fungerar inte att beställa? Varför?

Troligen handlar det om att premiumtjänster inte är aktiverat på mitt.vimla.se. Testa att aktivera det där. Fungerar det inte är du välkommen in till vår support så hittar vi säkert varför du inte kan köpa till surf. 

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Användarnivå 4
Emblem +52

Hej, jag har inte haft någon täckning alls under dagen. Jag fick slut på surf igår under dagen och köpte ny surf på morgonen idag, men jag har varken kunnat smsat eller surfat på ställen där jag brukar ha bra täckning. 
mvh Daniel

Troligen har surfen inte kommit in än, ibland krävs en omstart av telefonen för att surfen ska hoppa igång. Har du fortfarande inte tillgång till surfen så är du supervälkommen in till vår support. 

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Vi är tre i familjen som har Vimla, och det är bara två av oss som fått “ny surf” för månaden.

Hur kan det komma sig att en blivit utan? Vi har också försökt köpa till extra surf, men den har inte heller fungerat?

Både min pappas och mitt 4G funkar inte. Vi har betalat alla räkningar. Kan ni hjälpa oss?

Hej!

 

Sen ett par dagar har jag inget mobilt internet i Hägersten.

 

Ibland funkar det inte att ringa heller.

 

Är det någon inställning som ska ändras?

 

Vänlig hälsning

Hannes

Hej @Hannes Tydén!

 

Har du kikat på artikeln här ovan? Om du har testat samtliga tips och tricks, och om det fortsatt bråkar för dig så skulle jag råda dig att kontakta vår support. Då kommer dom kunna kika lite närmare på detta åt dig!

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

En sak som är värd att nämna är att Telenor håller på att stänga ned 3G-nätet i bla. Stockholm.

Både min pappas och mitt 4G funkar inte. Vi har betalat alla räkningar. Kan ni hjälpa oss?

Hejsan!

Det var tråkigt att höra. Börja med att kika på artikeln här ovan och testa på. Om det fortsatt inte fungerar för er, hör gärna av er till vår fina support så ska dom kika djupare på det här åt er.

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Vi är tre i familjen som har Vimla, och det är bara två av oss som fått “ny surf” för månaden.

Hur kan det komma sig att en blivit utan? Vi har också försökt köpa till extra surf, men den har inte heller fungerat?

Hejsan!

Det var underligt. Kika gärna på ovanstående artikel och om det är fortsatt frågetecken som finns, kontakta gärna vår support. Dom hjälper dig nämligen gärna med det här i så fall!

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Svara