Klistrad tråd Tutorial

Surf-frågor - Den stora tråden

  • 7 October 2021
  • 89 svar
  • 8342 visningar
Surf-frågor - Den stora tråden

Visa första inlägg

89 svar

1 GB extra för bara en tjuga!  Bluff!!!

 

När man inte använder upp sin data efter ert nya avgiftssystem som så kommer ni att ta drygt hälften av min innevarande pott om jag jag vill byta till lägre nivå, för att behålla nuvarande avgift. Eller betala 20 kr extra in månaden för att behålla det jag har. Använder surfen väldigt sällan, så jag har legat nära taket runt 85 GB, men om  jag vill byta till den lägre nivån 3 Gb, så försvinner ca 50 GB. Vilket är ett märkligt sätt att räkna. Så kallad negativ avtalsbindning, vilket egentligen är förbjudet.  Kanske dags att se sig om efter en ny operatör!!!!  Det kan vara Ok om man gör ändringen i framtiden, men att låta potten var orörd vid övergången är det minsta man kan begära.  Kan behöva att surfa lite mera i framtiden, därför vill jag ha min pott kvar.

Tacksam för svar!

Användarnivå 2
Emblem +2

Hejsan @Anna-Lisa Andersson,

Ändringen av hur sparad data fungerar sker den 1/7. Med det sagt så gäller dom tidigare reglerna för sparad data under Juni-månad! Dvs, om du vill nedgradera till t.ex. 3GB-nivån, så kan du göra det nu under Juni-månad och därmed behålla din sparade surfpott.

Om du däremot skulle göra en ändring på abonnemanget efter den 1/7, så kommer dom nya reglerna för sparad data gälla → vilket är dom som står på vår FAQ-sida här: Så här fungerar sparad data

Jag hoppas att det förtydligar det hela!

Hej, jag har upplevt under senaste veckan/veckorna att det är extremt dålig hastighet på mitt mobilnät. Det mäts upptill 0,5mbit/S både upp och ner laddning. Förut har det varit upp mot 30mbit/s vilket är rimligt. Jag skulle gärna få ett stopp på det här och kunna surfa som vanligt igen. 

Ok, så jag har haft problem med Vimla genom att den tappar nät då och då. 1 till 2 gånger per dag. Ibland även 4, men sällan. Av vad jag har märkt i alla fall. 

Men, nu när jag bytte till tele2 så försvinner min nät typ i halvtimmen. Antigen så har jag bara ett H+ eller så har jag inget hämtning data ( utgående ja ) det stoppar mig mitt i ett jobb, project, samtal, musik, streaming. Det är väldigt irriterande. 

Kollar apn och allt. Är det för att dem inte bryr sig om en kund som lämnar efter 3 år så är det inget bra drag. 

 

Mvh en missnöjd kund 

Användarnivå 2
Emblem +2

Hejsan @Egon Ettehag,

Det var inte bra alls. Med tanke på om du tidigare haft en bättre hastighet, så bör du självklart ha samma idag! Jag skulle vilja be dig att kontakta vår support om det här, så att ni kan kolla på det här tillsammans.

@Jacob Haskoli,

Om jag förstår dig rätt så har du haft problemet med att telefonen tappar nätet “hela tiden”? Så ska det självklart inte vara. Det är svårt att svara på vad anledningen kan vara, då det kan vara många olika faktorer som kan spela in. Att du lämnat/ska lämna oss är ingenting som påverkar någonting sett till abonnemanget. Så jag får verkligen beklaga att du har börjat uppleva problemet du haft i en tätare/större utsträckning nu.
Jag skulle vilja be dig att kontakta vår support så att ni kan kika på det här.

Ni hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (sommaröppet vardagar mellan 12:30-16:30).

Sedan några dagar tillbaka funkar inte mobildatan. Wifi funkar. 

Jag har provat att starta om telefonen men det hjälpte inte. Jag har haft mobilen och abonnemanget i några år så betvivlar att apn:en skulle vara fel. Har även kollat mitt surfsaldo och där har jag 35 GB så det är det inte heller... 

Användarnivå 5
Emblem +52

Sedan några dagar tillbaka funkar inte mobildatan. Wifi funkar. 

Jag har provat att starta om telefonen men det hjälpte inte. Jag har haft mobilen och abonnemanget i några år så betvivlar att apn:en skulle vara fel. Har även kollat mitt surfsaldo och där har jag 35 GB så det är det inte heller... 

Har du testat allt i ovan artikel rekommenderar jag att du kontaktar vår support så hjälper de mer än gärna dig vidare. 
Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 12:30-16).
 

@Emil_Vimla jag har samma problem å har haft de i 2 veckor typ . Kan du hjälpa mig med ?

Användarnivå 5
Emblem +52

@Emil_Vimla jag har samma problem å har haft de i 2 veckor typ . Kan du hjälpa mig med ?

Vi har märkt några stycken där hastigheterna har gått neråt. Däremot har det löst sig om du låser telefonen till 3G, väntar 5 minuter och sedan slår tillbaka till 4G så har det löst sig. 

Har du fortfarande problem så får du mer än gärna höra av dig till vår support. 
Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 12:30-16).


 

Hej 

har under några dagar haft dålig mobilsurf. Grabben har samma problem han också. Det laggar och tar tid. 
Mvh Frille 

Jag likt andra jag känner som jag lurade över till vimla har haft skitkass hastighet senaste veckan, typ 0.5 mbps som någon sa ovan. Fattar inte, har aldrig haft så mycket problem som jag haft med vimla. Sms går inte fram titt som tätt, samtal går inte fram, surf blir långsamt eller bara slutar funka helt och hållet. Allt detta inom loppet av ett år. Jag har inte haft något av dessa problem med de andra operatörer jag haft de senaste 15 åren.

 

Användarnivå 3
Emblem +1

@Fredrik Källberg @Aidenir  

Tråkigt att höra att det strular för er. Det här är något vår support skulle behöva kika närmare på för att kunna bena ut var skon klämmer nånstans. Läs även gärna inom första inlägget i denna tråd och se om något av tipsen som finns där gör det bättre för er. Om inte så hittar ni supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 12:30-16).

Användarnivå 2

@Emil_Vimla 

"Vi har märkt några stycken där hastigheterna har gått neråt. Däremot har det löst sig om du låser telefonen till 3G, väntar 5 minuter och sedan slår tillbaka till 4G så har det löst sig."

Vad är detta för en leverantör? LÖS DETTA NU! Skärpning! Inte ska väl kunderna behöva göra si, göra så. Låsa hit och dit.3g vänta 4g. Vilken annan mobillevrantör KRÄVER detta av sina kunder? Få det att funka!!! NU!!

Användarnivå 3

Har alltid varit så sedan vimla 2.0 kom

För 2 år sedan skicka jag skärmdumpar mm utan resultat

Har haft Huawei P10 Samsung S10e o nu sedan 1 månad Samsung S22 även denna har gått ner i surf till ca 0,5 mbit/s 2 gånger 

Omstart sedan fugerar det igen

Har full täckning 4g i Stockholm men får 0.5mb upp och ner enligt Bredbandskollen. Vad är det som händer? Ser ut som att det är strypt till exakt den hastigheten. 

[Flyttad till Surf-frågor - Den stora tråden]

Verkar ha löst det genom att byta till 3g och sen tillbaka till 4g.

Nu har Vilma klöddat för mig ett bra tag… fixar ni inte detta nu så byter jag direkt! Otroligt slött internet…. faktura vs använd mängd data aldrig i sync.

Man vet inte vad man ska betala nästa månad!!

 

Nu tex står det att jag har 77 GB data kvar men 0 B data per månad Va i helvete?!

Det går slött som in i helvete, sa jag det??!!

Jag ska lämna landet imorgon och de hade varit trevligt om ja kunde använt den datan då!

[Flyttad till Surf-frågor - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @tuclance,

Din månadskostnad hänger ihop med den surfen som ingår i ditt abonnemang, alltså det abonnemanget som du själv har valt. Huruvida du förbrukar all den surfen som ingår, eller inte, påverkar alltså inte kostnaden 😊

Eftersom du upplever försämrad hastighet i kombination att det ser knasigt ut på ditt Mitt Vimla, så skulle jag vilja be dig kontakta vår support så att vi kan undersöka det och hjälpa dig:

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 12:30-16:30)
Mejl: hej@vimla.se 

Sedan någon eller några veckor tillbaka så har surf via Vimla blivit extremt långsamt. Så långsamt att vissa sidor får en "time out". Samma gäller när jag vill lyssna på poddar eller musik som streaming. Så klart och tydligt är att Vimla nätet gör min digitala upplevelse dålig.

Jag har prövat att starta om mobilen utan att det blir någon bättring.

Jag har 110 gig surfpot kvar så det är inte det som gör surf omöjligt.

Jag upplever samma problem vare sig jag är i Dalarna eller som nu i Stockholm/Solna. 

Min gissning är att ni släcker vissa nät och bygger nya nät som inte hänger samman eller att ni ändrade mitt abonnemang och där så vart det något knas.

Kan ni fixa mitt problem så att jag kan använda min surf på ett snabbt sätt som gör att min upplevelse med Vimla blir positivt igen?

[Flyttad till Surf-frågor - Den stora tråden]

Jag och flera bekanta har samma problem. Har pågått hela sommaren .

Jag har lyckats lösa problemet.

Det var inte att starta om telefonen, utan det var att gå in i inställningar och sedan byta vilket band (2G, 3G, 4G eller 5G) som jag använder. Så byt till något valfritt och sedan byt tillbaka till det som din telefon klarar av. Då hoppade data igång igen. 

Väldigt skumt att man måste in och fippla runt med inställningar för att data ska komma tillbaka med god kapacitet.

 

 

All min sparade surf försvann 22-08-06.

Vill få den tillbaka tack.

[Flyttad till Surf-frågor - Den stora tråden]

Har ett abonnemang hos er där jag betalar 130:- i månaden. Men när jag kollar mina inställningar så står det 0 B surf, men om jag vill ändra abonnemang så står det 6 GB surf för 130:-. Så till min fråga, har jag 6GB surf eller 0?

Mvh Annelie Eriksson 

[Flyttad till Surf-frågor - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Jörgen Gröhn och @Ludvig Mattsson,

Har ni surf kvar ska ni såklart kunna använda den! Har ni testat stegen i guiden på första sidan i denna tråden, och det ändå inte funkar, vänligen kontakta vår support så att vi kan felsöka det och hjälpa er:

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 12:30-16:30)

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Christer S.Å.,

Har du nyligen nedgraderat? I så fall gäller de nya reglerna för sparad surf: vimla.se/sparadata 😊

Om du inte nedgraderat din surf eller använt den, eller ifall den inte har passerat bäst före-datum (t.ex. välkomstkampanj), hör av dig till vår support så att vi kan undersöka det.

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 12:30-16:30)
Mejl: hej@vimla.se 

 

Hej @Anneli Maria Eriksson,

Hmm, så konstigt! Hör av dig till vår support så att vi kan kika på detta och hjälpa dig. Du hittar kontaktuppgifterna här ovan.

Svara