Klistrad tråd Tutorial

Surf-frågor - Den stora tråden

  • 7 October 2021
  • 11 svar
  • 593 visningar
Surf-frågor - Den stora tråden
Användarnivå 3
Emblem +8

I den digitala wwwärlden är surfen vårt bränsle - vi dyker in i nya dimensioner, vi breddar våra kunskaper och vi knyter nya vänskapsband. Vi har blivit så pass vana vid att allt det här flyter på fint och problemfritt, så när stunden kommer och surfen helt plötsligt krånglar eller tar slut så vet vi ofta inte vad vi ska göra eller vad det beror på.


Om du finner dig i den situationen just nu så har du helt klart hittat rätt. I den här forumtråden så förklarar vi de vanligaste problemen och lösningarna som handlar om just surfproblem. Skulle du uppleva en typ av strul som vi inte har tagit upp här så är du supervälkommen att kommentera tråden och så hjälps vi åt att hitta lösningen.

 

Ingen anslutning


Har du testat att gå in på flera olika hemsidor utan resultat samt ifall du inte heller kan mäta surfhastigheten via bredbandskollen.se så är din surf inte igång alls. Det som du då behöver göra är följande:

  1. Starta om din telefon.

  2. Stäng av och sätt på mobildata.

  3. Säkerställ att dina APN-inställningar är korrekt angivna. Här kan du läsa mer om vad APN-inställningar innebär samt hur du hittar guiden för just din telefon.

  4. Testa SIM-kortet i en annan telefon.

 :exclamation:Skulle det inte fungera i din egen telefon men det fungerar i den andra, så är det sannolikt dina APN-inställningar som inte stämmer och då kan du posta dem i APN-tråden som du hittar HÄR och så kikar vi på det tillsammans. Skulle det däremot inte fungera i någon av telefonerna så behöver du kontakta vår support så att vi kan undersöka det.:exclamation:

 

Specifik app som inte funkar

 

Om surfen fungerar fint i webbläsaren och alla appar jobbar på som de ska förutom specifikt en app så beror det oftast på att man har råkat stänga av mobildata för appen. Det är enkelt att kolla upp det i mobilens inställningar och där går det såklart också att aktivera mobildatan igen.

Är mobildata redan aktivt och appen ändå inte går att använda så är det klokt att uppdatera appen ifall en uppdatering är tillgänglig. Skulle det trots allt ändå inte fungera så kontakta apptillverkaren.

 

Låg hastighet 

 

Låg surfhastighet brukar för det mesta märkas av på så vis att webbsidor inte hinner laddas klart innan webbläsaren får timeout eller att video som vanligtvis spelas upp utan problem helt plötsligt inte rullar på som den ska.

Att din surf slår över till låg hastighet kan bero på två olika grejer:
 

Slut på surf

När din surf för månaden är slut så kan du fortsätta att surfa i en begränsad hastighet. Denna hastigheten är myyycket långsammare än den vanliga hastigheten som du har när du fortfarande har kvar surf, vilket kan innebära att vissa appar inte längre fungerar eller att webbläsaren hinner få timeout innan sidan laddas klart.

:arrow_right: Lösningen i det här fallet är att du antingen köper extrasurf via SMS:et som du har fått i samband med att din surf tog slut eller att du uppgraderar ditt abonnemang. Om du vill uppgradera ditt abonnemang så går du in på ditt Mitt Vimla > Ändra abonnemang och väljer din nya surfnivå.
 

P.S. När du uppgraderar din surfnivå så får du direkt tillgång till mellanskillnaden i surfen. Det innebär också att du betalar för mellanskillnaden i kostnaden i samband med nästa månadsavgift. 

 

Försämrad täckning

När täckningen strular så är det inte alltid bara samtal och SMS som påverkas utan även surfen. Det kan ibland innebära att hastigheten blir försämrad och då är det superbra att testa att låsa telefonen till 3G för att se ifall den då förbättras på platsen.

I en Android:

Gå till inställningar.
Välj anslutning.
Välj mobilnätverk.
Välj nätläge.
Välj endast 3G.

I en iPhone:

Välj Inställningar.
Välj Mobilnät.
Välj Alternativ för mobildata.
Välj Röst och data.
För att aktivera 3G, välj 3G.

Blir hastigheten ändå inte bättre så är det toppen att testa SIM-kortet i en annan telefon för att se ifall det blir någon skillnad.
 

 :exclamation:Skulle det inte bli bättre i en annan telefon samt ifall det kanske också är fler på samma plats som upplever strul med hastigheten så behöver du kontakta vår support för fortsatt hjälp i en felsökning. Samla då gärna exempel på hastighetsmätningar via bredbandskollen.se och notera var du befinner dig när hastigheten är låg och ifall det är skillnad från plats till plats.:exclamation:

 

Varför är surfen slut?


Om du mestadels har varit ansluten till ett WiFi eller ifall dina surfvanor inte har förändrats på sistone så är det självklart att denna frågan dyker upp när du helt plötsligt får ett SMS mitt i månaden om att din surf har tagit slut. 

Att surfen förbrukas snabbare än vanligt brukar i många fall bero på att:

 

  • Anslutningen till ditt WiFi-nätverk är inte tillräckligt stabil. Det kan se ut som att du - när du är hemma, på jobbet eller på caféet - är ansluten till ett WiFi medan din mobil i själva verket förbrukar mobildata.

    Det här kan såklart ändras med tiden beroende på stabiliteten på nätverket så att det tidigare har fungerat fint med ditt WiFi är inte en garanti för att det ska fortsätta att fungera problemfritt.
     

  • Streamandet drar mer surf än vad du tror. Det här gäller all form av streaming - videoklipp, filmer, musik, appar, spel - kort sagt, allting som du tittar på, spelar på eller lyssnar på som inte redan ligger som en sparad fil i din mobil. 

    Som ett exempel så drar en timmes videotittande på YouTube ca 1,5 GB surf om du streamer video med 720p-kvalité. Video i ännu högre kvalité kan dra uppemot 7 GB surf i timmen.
     

  • Bakgrundsaktiviteter drar surf. Har du t.ex. aktiverat automatiska uppdateringar av dina appar så kommer surf att förbrukas även ifall din mobil ligger stilla på soffbordet.

    Utöver automatiska uppdateringar av appar så gäller det här även platstjänster samt appar som du har lämnat utan att stänga dem. Även små saker som att ta emot notifikationer från appar förbrukar surf eftersom det också är en hämtning av information som kräver surf.
     

Vad kan jag göra för att surfen ska räcka hela månaden?

 

Vi kan aldrig lova att din befintliga surfpott ska räcka hela månaden eftersom det är helt avgörande hur du använder din mobil och därmed även din surf.

Ett par grejer som är bra att göra för att surfen ska räcka så länge som möjligt är dessa:

 

  • Stäng av mobildata när du är ansluten till ett WiFi. På så vis kan du tvinga mobilen att använda sig av WiFi-nätverket även fast den kanske hellre skulle välja mobilsurfen om den vid tillfället är mer stabil.

  • Kika i din telefons inställningar för att ta reda på vilka appar och aktiviteter som drar mest surf. Skulle det vara så att en specifik app drar mycket mer surf än vad du är villig att offra - stäng av mobildata för specifikt den appen och begränsa användandet till de stunder då du är uppkopplad till ett WiFi.

  • Om du streamar mycker film eller musik - se över ifall det är möjligt att ladda ner filmerna eller spellistorna direkt i apparna så att du sen kan njuta av dem i offline-läget.

  • Stäng av automatiska uppdateringar av appar och uppdatera bara apparna när du är ansluten till ett WiFi.
     

 :arrow_down:  Sitter du på ett riktigt dundertips som vi inte redan har listat här ovan? Dela jättegärna med dig av det här i tråden och så blir vi alla surfsmartare tillsammans! :surfer::sparkles:


11 svar

Hej har inget surf alls och har skickat massa mejl till er men inte fått nått svar börjar bli trött på detta abonnemang har typ vart kund hos er i typ 3 veckor o surfen funkar bara ibland nu har den vart borta typ en vecka snart startar om telefonen o håller på men det funkar inte få igång den där surfen annars skiter jag i detta abonnemang ursäkta om jag låter otrevlig men betalar ju för en tjänst som ska funka mvh Daniel

 

Hej hjälp jag bruka få massa problem med min mobilnät för en månad sedan så var det så att jag kunde inte ladda upp bilder å så eller videor på snapchat massenger eller liknande appar det hålde på så i typ två veckor sen så tog jag ut simkortet och stoppade tillbaka den och startade om telefonen. 

Och efter några minuter allt funkade som det ska !

Men nu är det så att det funkar inte alls jag kan ringa jag kan skicka sms men mobilnätet går inte att använda medan jag har 100 gb internet hjälp place mvh Najib 

[Flyttad till Surfproblem - Den stora tråden]

Användarnivå 3
Emblem +8

Hej @Daniel Jesper,

Ingen fara alls! Du låter absolut inte otrevlig och det är självklart superviktigt att din surf fungerar som den ska.

Har du följt alla stegen i guiden här ovan och surfen inte fungerar även när du testar SIM-kortet i en annan telefon, så vill jag jättegärna att du skriver in till vår supportchatt på vimla.se/chatt så att vi snabbt kan ta en titt på ditt abonnemang och hjälpa dig vidare :speech_balloon:

Skulle det däremot funka i en annan telefon men inte i din egen, så kan du testa stänga av och på mobildata och sen skicka bilder på dina APN-inställningar och vilken telefonmodell du har och så hjälps vi åt att se över dem :blush:

Användarnivå 3
Emblem +8

Hej @NajibM,

Toppen att det funkade när du testade det! Dock ska ju problemet såklart inte uppstå och eftersom det verkar strula igen för dig så undrar jag ifall du har testat att stänga av och på mobildata i telefonen? Samt har du kikat på dina APN-inställningar och testat SIM-kortet i en annan telefon?

Jag flyttade ditt inlägg här till vår stora tråd om surfproblem så läs gärna igenom guiden här ovan. Skulle det ändå inte funka så hör av dig till vår support och så hjälper vi dig :slight_smile:

Får ingen uppkoppling mot internet, kan ni kolla så att allt står rätt till hos er? har testat att starta om routern som sim-kortet sitter i

 

[Flyttad till Surf - Den stora tråden ]

Användarnivå 7
Emblem +29

Får ingen uppkoppling mot internet, kan ni kolla så att allt står rätt till hos er? har testat att starta om routern som sim-kortet sitter i

Vimla har ingen aktuell driftstörning:

https://status.vimla.se/

Du får själv kolla om Telenor har en driftstörning där du befinner dig:

https://www.telenor.se/support/driftinformation/driftstorningar-pa-mobilnatet/

 

[Flyttad till Surf - Den stora tråden ]

Användarnivå 4
Emblem +21

Hejsan @Sonja Larsson !

Vad roligt att du har hittat in till vårat forum! Jag har flyttat din tråd till den stora tråden om surf. Här ovan hittar du lite olika tips och trix hur surfen ska hoppa igång. Våra simkort är inte nödvändigtvis gjorda för användning i just routers och kan därför vara lite knepigare att få att fungera. 

Framförallt att APN måste stämma överens med våra i routerns inställningar. Ta en bild på dem och hojta till våran support så ska vi säkert kunna hjälpa dig vidare!

Du hittar dem här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Hejsan @Sonja Larsson !

Vad roligt att du har hittat in till vårat forum! Jag har flyttat din tråd till den stora tråden om surf. Här ovan hittar du lite olika tips och trix hur surfen ska hoppa igång. Våra simkort är inte nödvändigtvis gjorda för användning i just routers och kan därför vara lite knepigare att få att fungera. 

Framförallt att APN måste stämma överens med våra i routerns inställningar. Ta en bild på dem och hojta till våran support så ska vi säkert kunna hjälpa dig vidare!

Du hittar dem här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Hej igen! Skulle dessa ha ändrat sig senaste dagarna menar du? Det har ju funkat klockrent sen jag satte in sim-kortet för ett par år sedan nu. Kan du kolla så att allt ser okej ut med abonnemanget? :) 

 

mvh sonja

Användarnivå 4
Emblem +21

@Sonja Larsson !
Självklart inte utan de ska ha varit samma hela tiden. Men just APN kan ändras om routern uppdateras eller startas om. Då behöver man lägga in APN:en på nytt. Därför behöver du kolla detta först. Detta är nämligen den vanligaste anledningen till att surfen inte fungerar. 

Då detta är ett publikt forum kan jag dessvärre inte ta en koll på ditt abonnemang. Utan i så fall behöver du kontakta våran support. 

Du hittar dem här:

Mail: hej@vimla.se

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)

Ny platta från cina,provat med 2simkort,men få ej igång nätet.Har provat allt =

Android:
Gå in på Inställningar -> Mobilnätverk -> Nätverksoperatörer -> Sök efter nätverk och vänta tills att du får upp en lista med operatörer.

Välj valfri operatör i listan.

Den aktivera ej nättet, roaming-nätverk-nätoperatör går ej i gång.Den visa att inget sim är inlagt.

TIPS, leverantören hänvisa till teleoperartören.

dette

 

[Flyttad till Surf - Den stora tråden ]

Användarnivå 4
Emblem +21

Hejsan @dette !

Du har verkligen felsökt själv och det är vi superglada för! Det du även behöver testa för att utesluta någon inställning eller liknande i själva plattan är att sätta i SIM-kortet i en annan telefon. Fungerar det inte där heller kontakta våran support så hjälper de dig mer än gärna vidare!

Du hittar dem här:

Mail: hej@vimla.se

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)

Svara