SMS Till Utlanddet

  • 26 December 2019
  • 28 svar
  • 136 visningar

Hej jag kan inte sms-a till utlandet eller vad jag vet inte till Schweiz i alla fall. Någon lösning på detta?

Jag har uppdaterat mitt simkort.


28 svar

Användarnivå 6

@Christer-Wilander

SMS till utlandet kostar pengar och kräver därför att utlands- och betalsamtal är påslaget. Har du slagit på det?

Det är påslaget, tror detta började för en dryg månad sedan då jag uppgraderade mitt SIM-kort.

Christer

Användarnivå 6

@Christer-Wilander

Då skulle jag gissa att det är uppgraderingen som ställer till det. Vimla 2.0 är inte en färdigutvecklad produkt och det har tidigare rapporterats om problem med SMS till Finland. Det är svårt att begripa varför Vimla vill flytta sina kunder från en plattform som fungerar till en som inte fungerar, men det är så de valt att göra.

Kolla med supporten imorgon, de ska ha öppet kl. 9-16. Eller så kanske @Vimla_Felix kan svara här?

Jag har samma problem. Har haft det ett tag nu. Gäller sms till Luxemburg som jag betalar för men de kommer inte fram till motagaren.

Användarnivå 7

Hej @Christer-Wilander och @Robert-Sedzik


Kan ni skicka mig via PM här på forumet några exemplar om när ni försökte skicka SMS till ett utländskt nummer och vilka nummer det gäller så kan jag felsöka vidare.

Det går fortfarande inte att sända SMS till Telenorägda DNA i Finland, trots att det gått över två månader sen jag påtalade problemet och jag sänt exemplar SMS med tid och tel.nr till Vimla i flera omgångar. Tycks vara samma typ av problem som med Luxemburg och Tyskland. Kostnaden för SMS dras, men de kommer inte fram!

Visar ett svar från Vimla från 18 november (över en månad sen) och trots påstötningar fungerar det fortfarande inte.

Svar från Vimla:

Hej,

Tack för infon. I nuläget är denna operatör inte med i listan för dem som har ett SMS interworking avtal vilket jag kan tycka är märkligt då, så som du skrev, Telenor nu är delägare.

Jag har skickat en fråga uppåt för att höra om det är på gång men tror svaret kan dröja. idag så fungerar det inte vilket är anledningen till sms strulet.


Vimla_Felix: Kan du ge oss en lista med länder där sms inte kommer fram så att vi liksom vet det.
Om detta tar er mera tid att ordna så tacksam för listan då vet jag vilka länder jag ska undvika att skicka tills det är ordnat på eran ända.

Nästa fråga är, varför tar ni betalt per SMS för något som inte funkar?

Nu har jag skickat tider och nummer i ett PM till Vimla_Felix så nu avvaktar jag vad som händer. För mig har det fungerat innan uppgradering av sim-kort så en nedgradering skulle vara ok för mig då jag inte ser några fördelar med nya versionen, alternativt byta leverantör.

Christer

@Christer-Wilander

Vimla tillåter inte några nedgraderingar till Vimla 1.0 eftersom Vimla 1.0 kommer att avvecklas.

Vimla 2.0 är som vi alla vet sämre men det bryr sig Vimla inte om. De är helt låsta på att genomföra Vimla 2.0 och vägrar att diskutera något annat.

@Christer-Wilander

Har också skickat till Felix. Inget fått något svar ännu.


Användarnivå 7

Hej @Robert-Sedzik och @Christer-Wilander,

Tack för info ni skickade via PM - jag undersöker det just nu med våra tekniker dock har jag ställt några frågor till er som skulle hjälpa mig reda ut vad som har hänt. Hör gärna av er dill mitt PM. :)

Jag har inte sett några kommentarer från Vimla angående att det tas betalt för dessa sms som inte når fram , det är inga stora pengar men många bäckar små.....

Användarnivå 7

Hej @Christer-Wilander,

Det står som debiteringar på din faktura eftersom vi kan se att SMS lämnade vårt nätverk utan problem dock det felet verkar vara hos den mottagande operatören. Jag kan i detta fall kreditera de på din nästkommande faktura.

@Vimla_Felix Tacksamt om du kan kreditera mig också. Det är det numret (Lux) som gäller (det jag pm:at dig).
Det är flera månader bakåt som jag sms:at detta nummer men det inte fungerat.


Kan vi få en list av länder och operatörer där det inte funkar att skicka sms?

Här är igen min första reklamation (13 okober) till Vimla. Det ser alltså ut som att SMS går iväg men i verkligheten går de inte iväg. Att Vimla (Felix) skyller på fel hos mottagande operatör börjar bli jobbigt.

Första klagomålet:

Jag har nya Vimla2 och internet, tel.samtal i Sverige och till utlandet fungerar, kan sända SMS i Sverige, mottaga SMS från Sverige och Finland. Men en sak fungerar inte och det är att sända SMS till Finland. Det ser ut som SMS går i väg, men i verkligheten når det inte mottagaren. Detta uppstod med nya kortet. Det samma gäller för min hustru, som bytte kort samtidigt med mig. Vad göra?

Till slut kom ett svar som man sen inte vill kommentera men som antagligen är problemet:

Tack för infon. I nuläget är denna operatör inte med i listan för dem som har ett SMS interworking avtal vilket jag kan tycka är märkligt då, så som du skrev, Telenor nu är delägare.

Jag har skickat en fråga uppåt för att höra om det är på gång men tror svaret kan dröja. idag så fungerar det inte vilket är anledningen till sms strulet.

Det har alltså snart gått ett kvartal utan att problemet har lösts. Har sänt upprepade exempel på SMS som inte gått fram och nu dyker det igen upp nya stjärnor som vill ha ytterligare exempel.

@Rolf-Enroth

Varför är du kvar som kund? Alla andra operatörer fungerar ju, men Telenors Vimla är tydligen inte där än.

@Rolf-Enroth Ok. Jag fick samma svar som du om "interworking grejen".

Tagit kontakt med konsumentombudet i min stad.

@Vimla_Felix: Jag vill göra ett formellt klagomål. Hur går jag tillväga?

Det här har förhalats av Vimla så länge att det borde vara läge att koppla in Telekområdgivarna som kan ge råd om hur man går vidare:

https://telekomradgivarna.se/kontakta-oss/kontaktu...


Orsaken till att jag är kvar som kund är att vi ibland vistas på en sommarstuga där samtliga operatörer har mer eller mindre obefintlig täckning (Telia, Tre-Hallon,Comviq), med Vimla-Telenor uppnås acceptabel täckning. Så Vimla-Telenor har en avgörande fördel där.

Det lutar snart åt att Vimla kommer att förlora kunder om de inte ser till att lösa detta problem snarast. de har ju inte en lösning klar som de säljer och tar betalt för. Det hjälper ingen att man eventuellt får dessa småsummor krediterade om man inte får iväg sina sms.

@Sven: Tack för tipset. Tog kontakt med telekområdgivarna idag.

@borgus: Jag gillar faktiskt Vilma och tycker att de är bra prisat.Så jag vill gärna fortsätta att vara kund, men får de inte till sms grejerna så
finns det ju andra att byta till.

Har en teori. Kan detta ha någon koppling till de nya EU roaming reglerna bbörjade gälla 2019. Kanske operatörerna inte hunnit ikapp?

@Robert-Sedzik sa:

Har en teori. Kan detta ha någon koppling till de nya EU roaming reglerna bbörjade gälla 2019. Kanske operatörerna inte hunnit ikapp?

Det är snarare så att Vimla 2.0 är en ofärdig produkt som tagits i skarp drift utan att funktionaliteten kontrollerats på ett fackmässigt sätt. Det har under hela tiden med Vimla 2.0 dykt upp det ena felet efter det andra som tyder på att grundläggande tester inte utförts av Vimla innan produkten lanserades för betalande kunder.

Nummerserier som inte går att ringa, SMS som inte kommer fram. Saker som är mycket enkla att kontrollera för den som vill. Men Vimla verkar totalt sakna motivation att försöka få ordning på sin produkt Vimla 2.0.

Det känns som om de snart "Vimlat" färdigt för min del eftersom de uppenbarligen inte har någon lösning på detta. Att skylla på mottagande leverantör känns lite fattigt. Jag har testat att skicka från både Telia, Telenor och Hallon och allt kommer fram till samma mottagare i samma land men inte Vimla.

Tror knapast felet ligger hos Swisscom i detta fallet.

Oj, detta var ju mycket större än vad jag trodde eller ens visste :(

Någon som fått en vettig förklaring av Vimla? inte jag i alla fall mer än att "de jobbar på det" då kan man betvivla kompetensen hos dem.

Jag har bestämt mig för att byta leverantör. Betalar hellre ett något högre pris och har en trygghet i funktionalitet än att inte veta.

Tack för mig!

Svara