Sms från 888, "nnn försökte ringa dig ..." även när telefonen är på.

  • 15 October 2021
  • 106 svar
  • 4899 visningar

Användarnivå 1

Uppdatering av Amanda_Vimla 2021-11-16:

Upplever du att samtal inte kommer fram? Får du SMS från 888 om missade samtal? Kika in i Samtal - Den stora tråden för en tydlig guide med vad du kan testa för att få igång det. Funkar det ändå inte så hjälper vi dig supergärna i en felsökning som du får göra tillsammans med vår support på vimla.se/kontakt.

 

Hej

Jag får ofta sms från 888 om att någon har ringt mig, även när min telefon har varit påslagen. Men då borde det komma upp som missat samtal istället (Iphone 7S)?

Generellt tycker jag att Vimla bryter inkommande samtal för tidigt. Om telefonen ligger någonstans i våningen, kan det ta en stund innan man hittar den.

Går det att stänga av sms-meddelandena från 888 och att Vimla låter telefonen ringa längre och att det kommer upp som missat samtal i telefonen?

Då ser man ju också vem som ringt, om personen finns i ens kontaktlista.

I sms-et från 888 ser man bara ett telefonnummer.

Är detta operatörsrelaterat?

Med vänlig hälsning

Bertil Friman

 


106 svar

Användarnivå 7
Emblem

Även jag har nu upplevt detta problem. Otroligt att det snart är 2022 och vi blir ombedda att låsa våra mobiler till 3G för att samtal ens ska fungera...

Fallback från 4G → 3G bör rent generellt inte vara något problem, men hos alla andra operatörer (och med Vimla 1.0) hanteras detta av dedikerade system och kretsar. Eftersom Vimla sedan 2.0 är en molnbaserad operatör finns risk att denna hantering inte längre sker dedikerat vilket kan leda till time-outs som gör att samtal inte hinner kopplas fram.

Just att samtal fungerar problemfritt när mobilen är låst till 3G tyder på att något i Vimlas back-end inte fungerar.

Strax över 1 månad kvar av 2021, ingen tidsplan för e-sim, wifi-samtal, VoLTE - och nu detta. Börjar faktiskt kännas som vi är med i ett 10 år gammalt beta-test.

 

Användarnivå 1

Hej,

 

Kommer kontakta supporten men vill betona att vi “upplever” inte att samtal försvinner utan detta är ett konstaterat, upprepbart faktum.

 

//Per

Idag nåddes kulmen. Jag missade en resa för man fick inte tag på mig ang ändrad avgångstid. Det har inte gått att ringa, ta emot samtal eller nå nätet under en stor del av dagen varken via 3g eller 4 g, Nu funkar det igen men det går inte att ha ett så osäkert abonnemang så nu har jag sagt upp det. Tyvärr var jag tvungen att byta operatör, har annars trivts utmärkt med Vimla fram till nu. Om man lyckas med bra analyser av felet och kan åtgärda det kan jag tänka mi g att återkomma men tyvärr kan det nog dröja med tanke på att problemet funnits minst ett år och drabbat grupper av abonnenter, aldrig alla vad jag förstått.

Användarnivå 4

På min omröstning har jag hittills fått 32 röster. 24 har röstat att detta är ett problem. Dvs 75% av de medverkande i röstningen har problem med detta.

När ska Vimla ta detta seriöst? Vart är vår tråd dedikerad till detta från Vimlas håll med dagliga uppdateringar kring hur arbetet fortskrider med att lösa problemet?

Förr hade vi folk från tekniksidan inne på forumet. Nu verkar alla dessa som var aktiva på forumet ha lämnat Vimla men vore kul att höra någon kommentar från någon tekniskt insatt på Vimla. 

Användarnivå 4

Gjorde en högst ovetenskaplig omröstning på forumet swedroid. Nu är det väldigt liten sample size men där har för tillfället 60% av de som röstat problem med detta.

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan igen allesammans! 

Vi ber om ursäkt för tidigare ordval. Vi vill verkligen gå till botten med det här och hjälpa er.

Av denna anledningen så hade det varit jättebra att de exempel som har samlats ihop och kontaktar vår support med dem så att vi på snabbast möjliga sätt kan samla ihop vilka gemensamma nämnare som finns. 


För att effektivisera det ytterligare maila in till hej@vimla.se döp mailet till Samtal 888. På så sätt kan vi på forumet samla ihop era mail och förhoppningsvis pusha det ytterligare. 


Med detta sagt är det mycket uppskattat från vår sida om ni kan komma in med följande information till vår support om ni har problem med att samtal inte kommer fram:

 - Ditt telefonnummer.
 - Vilket/vilka telefonnummer som har försökt ringa dig. 
 - Datum och tid på de samtal som inte har inte kommit fram.
 - Var uppstår problemet (inomhus, utomhus, hemma, på arbetet, i kollektivtrafiken etc)
 - Är det samtal från en specifik operatör som inte går fram?
 - Uppstår samma problem i en annan telefon?

 

För att underlätta vår felsökningsprocess så ser vi helst att informationen ovan inte är äldre än en vecka.
 

För att ge er en uppdatering i vad vi gör i ärendet just nu: sedan lite drygt en vecka tillbaka har vi initierat en utredning baserat på inputen vi har fått från forumet. I dagsläget är det fragmenterad problembild för enskilda användare. Vår ambition är att lyckas kapsla in hur problemet uppstår och åtgärda detta snarast möjligt för er som är drabbade.

 

I Onsdags förra veckan påbörjade vi även ett så kallat drivetest som innebär att vi har anlitat ett externt bolag som är specialister på området. De åker runt i Sverige och genomför kontinuerligt tester där de jämfört upplevelsen mellan ett Telenor SIM-kort och ett Vimla SIM-kort. Testet innefattar kontroller av både data, samtal, täckning m.m. Syftet är att säkerställa kvaliteten, samt hitta förbättringspunkter bland annat inom handover mellan 4G och 3G så att ni får en så bra upplevelse som möjligt med Vimla.

 

Som ni märker är vi inte klara med ärendet än, och när vi har generell information att delge så kommer vi att hålla er uppdaterade i denna forumtråd. 
 

Hej Vimla och jättebra bra att ni äntligen tagit problemen på allvar (även om ni borde gjort det för ett år sen…)! Jag kunde inte riskera  att avbrotten fortsatte eftersom de haft stora konsekvenser, bl a missade jag en resa, så jag har lämnat Vimla och har nu Comviq. Skulle Vimla bli säkert kan jag nog tänka mig att återvända. Men under den vecka som Vimla inte funkade för mig gjorde jag följande observationer som kan ske kan vara till nytta för er.

Det var ingen skillnad på operatörer i inringande samtal, jag vet att både Telia, Comviq , Karma  och troligen fler abonnenter fick besked att de inte kunde nå mig. I de flesta fall problemen uppstod satt jag hemma vid mitt skrivbord men ibland även ute och i trafiken. Inte heller kunde jag ringa mig själv från min tjänstemobil  (Telia).

När jag satte kortet i en annan telefon blev det inte bättre.

Det blev bättre när jag ställde in SIM på 3g men eftersom 3g nätet är mkt svagt där jag bor var det ohållbart av den anledningen.

Hoppas innerligt ni identifierar orsaken, intressant att få veta vad det berodde på.

Jag bytte till Fello istället och nu funkar volte och vowifi

Uppenbart ett stoort problem hos Vimla som ni måste lösa! Det drabbade mig i förrgår och håller fortfarande på.Det går att ringa och skriva sms och surfa från mobilen. Men alla som ringer får besked att jag stängt av min tfn eller är utan täckning. Sen kommer omedelbart ett SMS till mig att någon försökt ringa. Jag har 2 SIMkort i min telefon och det andra (annat företag) har inga proglem att ta emot samtal. Jag satte in SIMkortet i en annan tfn för jag tänkte det var fel på telefonen men det var samma sak där, ingen kan ringa till mig på VimlaSIMkortet.  

Jag fick rådet från Vimlachatten att låsa SIMkortet till 3 G ett tag och sen testa med 4 G igen. Har nu i 2 dygn haft det knutet till 3 G och det har inte varit problem med inringande samtal. Däremot är 3G väldigt segt  där jag bor så det tar en väldig tid att göra saker på nätet. Kopplade därför SIMkortet till 4 G idag. Men då blev det omedelbart så att inringande återigen får besked om att ”abonnenten du söker har stängt av sin tfn eller är utom täckning”. I samma sekund kommer ett sms till min tfn från 888 att xxx försökt ringa! Enligt forumet är det ju många som drabbats av detta.

Snälla Vimla förklara hur det kan bli så här och vad ni gör för att ordna det. Har faktiskt aldrig hört talas om detta problem hos någon annan leverantör.

 

Användarnivå 4

Det är uppenbarligen buggar i deras system fortfarande mer än ett år efter alla blev tvångsförflyttade till nya plattformen!

Det som stör mig mest är att Vimla vägrar erkänna det. Det rimliga hanterandet av detta är att starta en officiell tråd med dagliga uppdateringar om hur arbetet fortskrider med att lösa problemet!

Har läst på och förstår nu att dessa problem beror på att Vimla  som nästan enda operatör inte har tekniken VoLTE  (= samtal i 4 g nätet). Om detta står det i en särskild tråd sen flera år. Upprepade ggr står det att man arbetar på det. Den senaste informationen är att det i slutet av november ska beslutas i viket tidsperspektiv VoLTE ska införas i Vimla! Nu måste ni snabba på, om de rör sig om ngn månad till kan jag och sannolikt flera med mig tänka sig att stanna kvar i Vimla. Handlar det om ”någon gång under nästa år” är vi säkert måånga som lämnar. Hur blev det öht så att Vimla, som jag förstår är ett dotter/systerföretag till Telenor, inte tog med VoLTE  till Vomla2.0? Berätta!

Användarnivå 4

Nätverket gör en CS fallback från 4G till 3G vid inkommande samtal. Detta är något som samtliga operatörers nätverk förutom Vimla klarar av galant.

Hur detta går till tekniskt är jag inte behörig eller kan förklara på ett vettigt sätt men googla LTE CSFB eller CS Fallback LTE om ni undrar vad som är Vimlas problem.

Alltså, det är inte bristen på VoLTE som är problemet. VoLTE kommer delvis göra det bättre då telefonen inte behöver göra omkopplingen lika ofta. Men att supporten säger detta är antingen okunskap eller ren lögn. 

Hej vimla. Jag har haft detta problemet jätte länge.. Inga samtal kommer fram till mig och jag kan ofta inte ringa till någon .. ingen signal kommer fram ens trots att täckningen är full. Dåligt. Blir att byta operatör nu.. missar många viktiga samtal. 

Har haft samma problem ända sedan 2018. Har varit i kontakt med Vimla flertalet gånger, men problemet fortsätter. De lovar att felsöka och att jag ska få en återkoppling, men har fortfarande aldrig fått något svar på att problemet är löst. Jag har testat med många olika mobiler, men med samma resultat. De som ringer får får ett meddelande” Mobilen befinner sig utanför täckning eller att den är avstängd” Min mobil visar full täckning, men ändå går samtalen inte fram.

Användarnivå 1

Jag har också det här problemet sedan vimla 2.0 och verkar gälla alltid om jag inte i närtid skickat ett sms eller ringt ut. Överväger starkt att lämna vimla inom en månad om inte en lösning finnes.

Hej Emma bra att du går in i diskussionen men jag saknar  kommentar till ovan starka belägg för att Vimla är Telenors  utvecklingsprojekt för att skapa molnbaserad  mobiltelefoni. Om det är så och ni hade upplyst abonnenterna om det och kanske t o m gett en viss rabatt till de som hade mkt problem skulle det definitivt vara lättare att tolerera. Dessutom skulle det ju vara ett motiv för att noggrant rapportera detaljerna i samtal som krånglar som ju är viktigt för att förstå problemen i projektet.


Vi har vid flertal tillfällen här på forumet bemött och besvarat denna frågan. Vimla är inte ett utvecklingsprojekt, experiment eller någon form av betatest. Vår plattformsuppdatering är inget vi har hymlat med. Vi gick ut med information i god tid och flytten från vår äldre till vår nya plattform tog lite tid.

Därmed så kommer det inte att ske någon form av avdrag på månadsavgiften eller liknande då det inte rör sig om en tjänst som befinner sig i något beta-stadie.

Sen är det viktigt att betona att även om Vimla ägs av Telenor så är vi vår egna operatör. Du kan till exempel inte gå in i en Telenor butik för att få hjälp med Vimla-relaterade frågor.

Enligt PTS finns ingen operatör i Sverige som heter Vimla. Det finns inte heller något ägandeförhållande mellan Telenor och Vimla.Vimla är ett av de olika varumärken som Telenor använder sig av i Sverige.

Varför skriva något annat?

Användarnivå 2

@RobinL_Vimla @Amanda_Vimla 

Denna tråden är nu 9 MÅNADER gammal och användare upplever fortfarande samma problem! Ni måste ju fått in hur många exempel som helst! Vad är problemet? Kan ni inte lösa detta inom en snar framtid kommer många att lämna, tyvärr! Kom igen nu!! LÖS DETTA!!

Hej, SMS från "888" kommer när man får ett inkommande samtal och när man av någon anledning inte har täckning vid samtalstillfället. Det är ett generiskt meddelande som kan ha flera bakomliggande orsaker, och beror inte enbart på en isolerad händelse. Det kan vara alltifrån att man befinner sig utanför täckningsområde, att man har dålig mottagning inomhus etc. Så även om problemet ser likadant ut för er så kan det vara olika orsaker till varför problemet uppstår. För att dra en liknelse: om en bilmotor inte startar så kan det bero på att drivremmen inte fungerar som den ska, att bränslet är slut, elfel etc, alla olika bakomliggande orsaker men med samma slutresultat - att motorn inte startar. Med anledning av det så är det viktigt att ni inkommer till vår support så att vi kan påbörja en felsökning.

Saken är ju den att problemet uppstår när man befinner sig på exakt samma ställe. Första samtalet kopplas inte upp, men om man ringer upp igen fungerar det! INGA förutsättningar har ändrats. Vimla klarar helt enkelt inte av att koppla upp samtalen. Det lustiga är ju att i mitt fall är det ofta samtal Vimla till Vimla. Upplever att det händer efter implementeringen av VoLTE

Hade en gång en bil som inte startade. Vet inte varför. Kontaktade verkstaden och de löste problemet på en timma. Trots att de inte visste anledningen till att den inte startade. Hade det tagit 9 månader innan de fick igång den hade jag nog köpt en ny bil.... Brum, brum!

Det råkar jag ut för ofta att jag har min telefon på och på armlängds avstånd men det ringer inte men jag får SMS från 888 att någon försökt ringa mig. I mitt fall gäller det av mig kända nummer såsom mina barn, så det  är inte telefonförsäljare eller casinoföretag.

 

Sedan introduktionen av Vimla 2.0 är det mest problem. Jag överväger att lämna Vimla. Det är billigt men inte bra.

 

När jag igår och i morse kunde ta emot samtal fast jag kopplat tillbaka SIM till 4 g trodde jag problemet var löst men nej! Efter lunch kom återigen ett meddelande att ”xxx hade försökt ringa ”.  Det var ett jätteviktigt samtal så nu törs jag inte ha  SIM kopplat  till 4 g igen vilket gör att jag i princip inte kan använda internet på telefonen.   

Jag trodde att det hela berodde på att Vimla  som enda  operatör inte använder VoLTE men Majkey skrev ovan att det inte är orsaken. Snälla Vimla Förklara vad det beror på, vad ni gör för att lösa det och tidsperspektivet. Som man ser på foruminläggen har ju detta  hållit på över ett år även om det inte drabbar alla utan några i taget. Om ni inte visar att ni tar tag i problemet kommer ju säkert många att lämna Vimla.

Användarnivå 2

@RobinL_Vimla @Amanda_Vimla 

Denna tråden är nu 9 MÅNADER gammal och användare upplever fortfarande samma problem! Ni måste ju fått in hur många exempel som helst! Vad är problemet? Kan ni inte lösa detta inom en snar framtid kommer många att lämna, tyvärr! Kom igen nu!! LÖS DETTA!!

Jag får ofta sms från 888 om att någon har ringt mig, även när min telefon har varit påslagen, utan att det kommer upp som missat samtal. Dessutom är det ofta folk frågar mig varför jag inte svarar eller om jag gett dem fel nummer. Jag funderar på om jag behöver byta operatör? 

Hej!

  1.   Flertalet personer har försökt ringa oss och kopplas inte fram, kan inte se att vi missat samtal heller. Inget mobilsvar har gått in då dom försökt ringa,      mitt nr. 07xxxxxxx
  2. När vi ringer 888 tutar det upptaget, och det står, LINJEN UPPTAGEN på displayn.
  3. Detta gäller även min hustrus telefonabonnemang, på 07xxxxxxx
  4. Mvh Sven Åke

Det har skrivits om detta problem i minst 4 månader. Telenor/Vimla klarar tydligen inte av detta problem. Antingen kan de inte, eller så vill de inte. Byt operatör om det är för mycket liknande problem för dig.

Har haft problem med detta sedan jag bytte till Vimla för ca 2-3 månader sedan. 

Upprepade kontakter med kundtjänst och ingen sagt något om att det är ett sedan tidigare känt fel utan bara sagt saker i stil med “Märkligt”, “Det är nog tillfälligt med nätet bara”.

Sista samtalet för 2 veckor sedan var första gången man sade sig säga till felet sedan tidigare men då lät det som att det var ett helt nytt fel. Nu hittade jag den här tråden, kommer beställa portering av mitt abonnemang till annan operatör per omgående nu. Det här är pinsamt illa.

Användarnivå 4

Vimla satt in i det sista och förneka att det fanns ett problem trots att det var tydligt för alla. Men folk som inte är inne på forumet vet ju inte detta så då är det lättare att verka ovetande.

Svara