Sms från 888, "nnn försökte ringa dig ..." även när telefonen är på.

  • 15 October 2021
  • 106 svar
  • 4931 visningar

Användarnivå 1

Uppdatering av Amanda_Vimla 2021-11-16:

Upplever du att samtal inte kommer fram? Får du SMS från 888 om missade samtal? Kika in i Samtal - Den stora tråden för en tydlig guide med vad du kan testa för att få igång det. Funkar det ändå inte så hjälper vi dig supergärna i en felsökning som du får göra tillsammans med vår support på vimla.se/kontakt.

 

Hej

Jag får ofta sms från 888 om att någon har ringt mig, även när min telefon har varit påslagen. Men då borde det komma upp som missat samtal istället (Iphone 7S)?

Generellt tycker jag att Vimla bryter inkommande samtal för tidigt. Om telefonen ligger någonstans i våningen, kan det ta en stund innan man hittar den.

Går det att stänga av sms-meddelandena från 888 och att Vimla låter telefonen ringa längre och att det kommer upp som missat samtal i telefonen?

Då ser man ju också vem som ringt, om personen finns i ens kontaktlista.

I sms-et från 888 ser man bara ett telefonnummer.

Är detta operatörsrelaterat?

Med vänlig hälsning

Bertil Friman

 


106 svar

Användarnivå 2

@RobinL_Vimla @Amanda_Vimla 

Denna tråden är nu 9 MÅNADER gammal och användare upplever fortfarande samma problem! Ni måste ju fått in hur många exempel som helst! Vad är problemet? Kan ni inte lösa detta inom en snar framtid kommer många att lämna, tyvärr! Kom igen nu!! LÖS DETTA!!

Hej, SMS från "888" kommer när man får ett inkommande samtal och när man av någon anledning inte har täckning vid samtalstillfället. Det är ett generiskt meddelande som kan ha flera bakomliggande orsaker, och beror inte enbart på en isolerad händelse. Det kan vara alltifrån att man befinner sig utanför täckningsområde, att man har dålig mottagning inomhus etc. Så även om problemet ser likadant ut för er så kan det vara olika orsaker till varför problemet uppstår. För att dra en liknelse: om en bilmotor inte startar så kan det bero på att drivremmen inte fungerar som den ska, att bränslet är slut, elfel etc, alla olika bakomliggande orsaker men med samma slutresultat - att motorn inte startar. Med anledning av det så är det viktigt att ni inkommer till vår support så att vi kan påbörja en felsökning.

Saken är ju den att problemet uppstår när man befinner sig på exakt samma ställe. Första samtalet kopplas inte upp, men om man ringer upp igen fungerar det! INGA förutsättningar har ändrats. Vimla klarar helt enkelt inte av att koppla upp samtalen. Det lustiga är ju att i mitt fall är det ofta samtal Vimla till Vimla. Upplever att det händer efter implementeringen av VoLTE

Hade en gång en bil som inte startade. Vet inte varför. Kontaktade verkstaden och de löste problemet på en timma. Trots att de inte visste anledningen till att den inte startade. Hade det tagit 9 månader innan de fick igång den hade jag nog köpt en ny bil.... Brum, brum!

Användarnivå 1

@RobinL_Vimla @Amanda_Vimla 

Denna tråden är nu 9 MÅNADER gammal och användare upplever fortfarande samma problem! Ni måste ju fått in hur många exempel som helst! Vad är problemet? Kan ni inte lösa detta inom en snar framtid kommer många att lämna, tyvärr! Kom igen nu!! LÖS DETTA!!

Hej, SMS från "888" kommer när man får ett inkommande samtal och när man av någon anledning inte har täckning vid samtalstillfället. Det är ett generiskt meddelande som kan ha flera bakomliggande orsaker, och beror inte enbart på en isolerad händelse. Det kan vara alltifrån att man befinner sig utanför täckningsområde, att man har dålig mottagning inomhus etc. Så även om problemet ser likadant ut för er så kan det vara olika orsaker till varför problemet uppstår. För att dra en liknelse: om en bilmotor inte startar så kan det bero på att drivremmen inte fungerar som den ska, att bränslet är slut, elfel etc, alla olika bakomliggande orsaker men med samma slutresultat - att motorn inte startar. Med anledning av det så är det viktigt att ni inkommer till vår support så att vi kan påbörja en felsökning.

Bullshit från dig Simon   ..Felet ligger med största sannolikhet på Vimla 2,0 SIM-kortet …. Hade aldrig detta problem med det gamla Vimla SIM-kort 1,0.. 

 Är så himla jättetrött  på Vimlas ovilja att lösa mitt problem t.ex enkelt byta till ett nytt uppgraderat Vimla 2,0 simkort i stället för hålla på skriva i forumet eller tjata chatta till en lösning som aldrig sker…...   

Från o med idag byter jag till en annan mobiloperatör med likvärdig abonnemang som blir inkopplat 1/8  2022..

Denna mobiloperatör ( skriver inte vilken det är på grund av hänsyn till Vimla) använder vanligt SIM-kort istället för det system som Vimlas 2.0 SIM-kort. använder.

Mvh  Thomas.E en Före detta  trogen Vimla kund sedan 5 år tillbaka 

Användarnivå 3
Emblem +1

@RobinL_Vimla @Amanda_Vimla 

Denna tråden är nu 9 MÅNADER gammal och användare upplever fortfarande samma problem! Ni måste ju fått in hur många exempel som helst! Vad är problemet? Kan ni inte lösa detta inom en snar framtid kommer många att lämna, tyvärr! Kom igen nu!! LÖS DETTA!!

Hej, SMS från "888" kommer när man får ett inkommande samtal och när man av någon anledning inte har täckning vid samtalstillfället. Det är ett generiskt meddelande som kan ha flera bakomliggande orsaker, och beror inte enbart på en isolerad händelse. Det kan vara alltifrån att man befinner sig utanför täckningsområde, att man har dålig mottagning inomhus etc. Så även om problemet ser likadant ut för er så kan det vara olika orsaker till varför problemet uppstår. För att dra en liknelse: om en bilmotor inte startar så kan det bero på att drivremmen inte fungerar som den ska, att bränslet är slut, elfel etc, alla olika bakomliggande orsaker men med samma slutresultat - att motorn inte startar. Med anledning av det så är det viktigt att ni inkommer till vår support så att vi kan påbörja en felsökning.

Användarnivå 1

Är trött på Vimlas ovilja att lösa mitt problem  Från o med idag byter jag till en annan mobiloperatör med likvärdig abonnemang.. Denna mobiloperatör använder vanligt SIM-kort istället för Vimlas 2.0 SIM-kort..

Användarnivå 2

@RobinL_Vimla @Amanda_Vimla 

Denna tråden är nu 9 MÅNADER gammal och användare upplever fortfarande samma problem! Ni måste ju fått in hur många exempel som helst! Vad är problemet? Kan ni inte lösa detta inom en snar framtid kommer många att lämna, tyvärr! Kom igen nu!! LÖS DETTA!!

Användarnivå 1

Hejsan @Thomas Eliasson255,

Okej, jag förstår. Jag beklagar det! Kika gärna i denna tråd för att se om du kan hitta något tips att testa, annars skulle jag råda dig att kontakta vår support för vidare felsökning.

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (sommaröppet vardagar mellan 12:30-16:30).

Bytte sim kort till ett Telenor kontant kort .. Med Telenorkortet fungerar mobiltelefonen perfekt ….  .. Det är ett stort fel på Vimla kortet  ,.. testade med att blockera det vimla nummer som min bekant har .. Och avblockerade numret sedan .. Hon kan ringa mig hon kommer fram eller så får jag SMS  . Men det nya är nu att nu tutar hennes nummer upptaget  .. Emotser att VIMLA skickar ett ersättnings Sim kort till mig  omgående ..  Skäl till yrkandet är att mobiltelefonen fungerar med  Telenor kontant kortet 

Användarnivå 1

Bytte sim kort till ett Telenor kontant kort .. Med Telenorkortet fungerar mobiltelefonen perfekt ….  .. Det är ett stort fel på Vimla kortet  ,.. testade med att blockera det vimla nummer som min bekant har .. Och avblockerade numret sedan .. Hon kan ringa mig hon kommer fram eller så får jag SMS  . Men det nya är nu att nu tutar hennes nummer upptaget  .. Emotser att VIMLA skickar ett ersättnings Sim kort till mig  omgående ..  Skäl till yrkandet är att mobiltelefonen fungerar med  Telenor kontant kortet 

Användarnivå 2
Emblem +2

Hejsan @Thomas Eliasson255,

Okej, jag förstår. Jag beklagar det! Kika gärna i denna tråd för att se om du kan hitta något tips att testa, annars skulle jag råda dig att kontakta vår support för vidare felsökning.

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (sommaröppet vardagar mellan 12:30-16:30).

Användarnivå 1

När det skall ringas samtal till mig får en bekant som ringer besked att min mobiltelefon är avstängd fast den är påslagen.. .. Det är en bekant till mig som också har ett Vimla nummer som ringer till mitt Vimla nummer .. Och jag får några sekunder senare SMS besked att hon har ringt mig …  Hade aldrig detta  besvär när jag hade Vimla simkort 1,0 .. Men med Vimla sim kort 2,0 har problem men varit stadigt varande till besvär.. Min son har också ett vimla abonnemang sim kort 2,0 men han kommer fram till mig .. Misstänker att mitt simkort 2,0  är felaktigt programmerad och behöver bytas ut till ett nytt simkort  .. Min mobil telefon är idag en OnePlus Nord CE 5 G med android version 11

Mvh 

Thomas Eliasson

Användarnivå 2
Emblem +2

Hejsan @Christophe74,

Okej, det var inte bra alls. Det är något som vår support gärna vill felsöka tillsammans med dig!
Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (sommaröppet vardagar mellan 12:30-16:30).

Hej! Jag har precis bytt abonnemang till er. 
jag får inget ingående samtal. Dem som ringer kommer direkt fram till röstbrevlådan. Och jag får ett sms om missad samtal. 

Användarnivå 2
Emblem +2

Hejsan @Kaffe,

Okej! Jag skulle vilja be dig att kontakta vår support som får kika vidare på problemet för att reda ut vad det kan bero på.

Användarnivå 1

Jag har fortfarande problem, även om jag upplever att det fungerar bättre. Skedde så sent som 21/6e.

Användarnivå 2
Emblem +2

Tänkte ge er alla en kort uppdatering i ämnet: Efter felsökning har det framkommit att det var en parameter i radionätet som orsakade att detta problem uppstod. Det som har skett nu är att Telenor har genomfört en fix/förändring i nätet idag som ska åtgärda detta. Skulle ni fortsatt ha problem så vill vi gärna att ni hör av er till vår support.

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt

Användarnivå 1

Blir ett byte till Fello nu också för Vimla är helt inkompatibla till att fixa det här problemet!

Jag bytte till Fello istället och nu funkar volte och vowifi

Användarnivå 4

Nytt simkort kommer inte hjälpa dig. Det är tekniken bakom Vimlas virtuella nät som är problemet.

Jag återupprepar, alla som har möjligheten till dual-sim skaffa ett kontantkort och vidarekoppla samtalen till det så ni inte missar viktiga samtal! Sen jag skaffa ett Halebop kontantkort så har jag inte haft ett enda problem med inkommande samtal och saker som VoLTE funkar utmärkt.

Användarnivå 1

Skulle det hjälpa med ett nytt SIM-kort eller skulle det vara samma problem där också?

Är extremt trött på att missa viktiga samtal. Missade ett från min läkare på SÖS nu på morgonen, fick bara sånt sms att ett nummer ringt mig.

Användarnivå 1

Nu fick jag inte ens ett sms. Chaffören från Airmee ringde mig från hans mobil och säger att han försökt ringa mig på porttelefonen men att det var upptaget. Jag använde inte telefonen och som sagt fick inget sms att någon försökt ringa mig.

Man kan undra hur många samtal man missar utan att man vet om det.

Halloj @Stronzo 

Att vi är ett dotterbolag till Telenor är ingen hemlighet och ingen lögn, så förstår inte riktigt vad du menar med det du skriver? Vi använder oss av Telenors nät och deras master, vi har inget eget nät. Vi har en egen lösning på hur vi implementerar Vimla inom nätet, men det är inte vårt egna nät - Utan Telenors. Vi har inte heller ett eget org. nummer, utan vi går under Telenors paraply.

Felsökningen görs således tillsammans med Telenor då det är deras nät.

Jag skrev i ett inlägg som ni raderade att det inte finns varken en operatör eller ett bolag som heter Vimla och citerade dessuton era egna Allmänna och särskilda villkor, inledningen.Det finns naturligtvis inget “dotterbolag” Vimla heller då förstås. Vimla är ett av varunamnen som Telenor Sverige AB använder när de säljer sina produkter. Varför är det så hemligt?

Jag citerar igen, men antar att ni kommer att radera det igen.

1.1 Avtalet mellan dig och Vimla (som är en del av Telenor Sverige AB, org.nr. 556421-0309)

Finns i original att läda på vimla.se/villkor.

 

Flyttad till: “Sms från 888, "nnn försökte ringa dig”

Till någon annan som kanske har samma telefon som jag (Xiaomi Mi 9T Pro) så finns det en knappkombination man kan "ringa" för att slå igång VoLTE: * # * # 86583 # * # *

Jag testade detta redan igår utan resultat, så jag förmodar att problemen jag hade berodde på en driftstörning. Idag har jag full täckning och dessutom att det står "VoLTE" bredvid signalstyrkan.

Jag tycker ändå det är väldigt dåligt att man av avvecklar de äldre näten som har bättre driftsäkerhet och klarar nå ut med signaler på längre avstånd än 4G.

Nu hade jag tur att jag kunde slå igång VoLTE, men vad gör dem som inte kan? Måste de köpa en ny telefon då? Riktigt dåligt.

Användarnivå 2

Telenor, Telia, og Tele2 er alle i gang med at lukke 3G. Kun 3 beholder 3G indtil videre, fordi de ikke har noget 2G net.

Derimod er der forskel på 4G-tale, fordi hvert selskab skal have deres indstillinger ind i hver enkelt telefon. Så det kan være nødvendigt at vælge telefon efter hvad selskabet understøtter - eller vælge selskab efter hvad telefonen understøtter.

Vad i helv-te, jag och frun som båda har Vimla har haft detta problem i snart 2 veckors tid. Först idag har det helt släckts ner för oss. Vi har alltså noll täckning, vi kan inte ringa någonstans, och har fått absolut ingen förvarning. Vi har samma telefonmodell (Xiaomi Mi 9T Pro) som inte är supergammal, men den är inte heller den nyaste. Telefonerna är inköpta våren 2020.

 

Det är här fullkomligt oacceptabelt om problemen vi har är relaterade till nedsläckningen av 3G nätet.

 

Vilken instans kan man ta detta vidare till? Konsumentverket? 

 

Man blir fullkomligt vansinnig. Vi kan inte förväntas köpa nya telefoner eller behöva byta operatör? I så fall har de tappat två kunder nu på direkten.

 

Användarnivå 2
Emblem +2

Halloj @Stronzo 

Att vi är ett dotterbolag till Telenor är ingen hemlighet och ingen lögn, så förstår inte riktigt vad du menar med det du skriver? Vi använder oss av Telenors nät och deras master, vi har inget eget nät. Vi har en egen lösning på hur vi implementerar Vimla inom nätet, men det är inte vårt egna nät - Utan Telenors. Vi har inte heller ett eget org. nummer, utan vi går under Telenors paraply.

Felsökningen görs således tillsammans med Telenor då det är deras nät.

 

Flyttad till: “Sms från 888, "nnn försökte ringa dig”

Hej,

Jag har också samma problem och har absolut inte fattat varför detta händer förrän jag läste detta. Idag missade jag ett viktigt samtal från sjukvården... Om detta inte löser sig måste jag byta operatör. Jag tänker inte byta telefon, den är gammal men funkar alldeles utmärkt! 

Var kan man hitta senaste info kring detta?

 

Flyttad till: “Sms från 888, "nnn försökte ringa dig”

Svara