Sms från 888, "nnn försökte ringa dig ..." även när telefonen är på.

  • 15 October 2021
  • 106 svar
  • 4928 visningar

Användarnivå 1

Uppdatering av Amanda_Vimla 2021-11-16:

Upplever du att samtal inte kommer fram? Får du SMS från 888 om missade samtal? Kika in i Samtal - Den stora tråden för en tydlig guide med vad du kan testa för att få igång det. Funkar det ändå inte så hjälper vi dig supergärna i en felsökning som du får göra tillsammans med vår support på vimla.se/kontakt.

 

Hej

Jag får ofta sms från 888 om att någon har ringt mig, även när min telefon har varit påslagen. Men då borde det komma upp som missat samtal istället (Iphone 7S)?

Generellt tycker jag att Vimla bryter inkommande samtal för tidigt. Om telefonen ligger någonstans i våningen, kan det ta en stund innan man hittar den.

Går det att stänga av sms-meddelandena från 888 och att Vimla låter telefonen ringa längre och att det kommer upp som missat samtal i telefonen?

Då ser man ju också vem som ringt, om personen finns i ens kontaktlista.

I sms-et från 888 ser man bara ett telefonnummer.

Är detta operatörsrelaterat?

Med vänlig hälsning

Bertil Friman

 


106 svar

Användarnivå 2
Emblem +2

Hej Allihopa!

Det är toppen att ni testar och felsöker med vår support för detta problemet.

Dessvärre så är det ett komplext problem och som det är i dagsläget så jobbas det på tillsammans med Telenor att åtgärda detta. Så det är toppen att ni kontaktar vår support som därefter kan eskalera problemet vidare, då så många problemsexempel som möjligt är något som behövs och önskas.

Vi hoppas på att det blir en åtgärd på det här så snabbt som möjligt, även fast jag vet att folket på detta problem jobbar så snabbt och hårt dom kan.

Jag har problem med många missade samtal, samtal som aldrig rings upp i telefonen. Ibland kommer det från dolda nummer, eller växelnummer, så då har jag ingen möjlighet att ringa upp personen ifråga. 

När jag pratade med supporten om detta och listade mina missade samtal, sa det att detta är en konsekvens av att Telenor/ni stänger ned 3G nätet och att telefonen då får förlita sig på 2G uppkoppling. Modernare telefoner. Samsung S20 (från 2020) och Iphone 7 (från 2016) har fått gå över till VoLTE, voice over LTE, alltså samtal i 4G nätet, men ingen sådan plan eller prognos finns för äldre telefoner. Äldre telefoner är inställda på att leta samtals uppkoppling i 3G och om det inte finns 2G, men går ofta inte att stänga av att leta i 3G eftersom det varit default. Vilket gör att det blir många missade samtal.

Motsvarande problem finns när man skall koppla upp samtal. Man kan märka svårigheterna med att det tar 20-30 sekunder att koppla upp ett samtal, det är helt tyst en lång stund.

Vimla uppger själv att de inte ger stöd till 20% av telefonerna som skulle kunna få uppdatering till VoLTE. Jag upplever att det är helt ohållbart med en telefonoperatör som släcker ned ett nätet utan att första ha byggt upp kapacitet/inställningar för att alla telefoner skall kunna ta emot samtal. Andra operatörer har redan gjort dessa inställningar/anpassningar och har inte motsvarnade problem. 

 

Hur länga skall detta pågå! Är det fler av er som upplever dessa problem?

 

Flyttad till: “Sms från 888, "nnn försökte ringa dig”

Jag har precis samma problem som er andra, och dessa har eskalerat sedan april. Nu missar jag viktiga samtal varje dag, vilket påverkar både mitt arbete och privat. I avsaknad av en tidsplan från er sida för att lösa dessa problem, föreslår jag att ni kopplar oss över till Telenors nät direkt. Ni är ändå ett dotterbolag till Telenor och de har löst det här för länge sedan. Vi förväntar oss att kunna ta emot samtal och använda internet på våra mobiltelefoner. Vi vill inte missa samtal, och vi vill inte välja bort internet. 

Hej,

 

jag har exakt samma problem. Fick samma besked från supporten - byt till 2G. Vi bytte till 3G för typ 20 år sen nu, menar Vimla på allvar att 20% av kunderna ska tillbaka till 2G?

 

Flyttad till: “Sms från 888, "nnn försökte ringa dig”

Användarnivå 2
Emblem +2

Hej @Staffan Fladvad!

Att Telenor avvecklar sitt 3G-nät och att detta ställt till med problem, är självklart inget som vi vill. Vi håller på att kolla på det här tillsammans med Telenor för att hitta lösningar på det som hänt.

Vi använder oss av Telenors nät redan, och även om vi är ett dotterbolag till Telenor, så är det dessvärre inte så enkelt som att “bara göra det”. Att det bråkar är självklart inget som vi vill, och det är därför vi har en pågående felsökning med Telenor som sagt. Vidare vill både vi och Telenor ta emot samtalsexempel på det här, för att kunna undersöka denna sak snabbare och djupare. Inkom gärna till vår support med det här problemet och att uppge misslyckade samtalsexempel, så kommer detta att bidra till att vi får det här problemet löst snabbare.
Exemplen behöver se ut såhär:
07xxxxxxx -> 07xxxxxxx 19:30 10/5
07xxxxxxx -> 07xxxxxxx 12:45 11/5
07xxxxxxx -> 07xxxxxxx 15:30 12/5
Tack!

 

Flyttad till: “Sms från 888, "nnn försökte ringa dig”

Hej @Staffan Fladvad!

Att Telenor avvecklar sitt 3G-nät och att detta ställt till med problem, är självklart inget som vi vill. Vi håller på att kolla på det här tillsammans med Telenor för att hitta lösningar på det som hänt.

Vi använder oss av Telenors nät redan, och även om vi är ett dotterbolag till Telenor, så är det dessvärre inte så enkelt som att “bara göra det”. Att det bråkar är självklart inget som vi vill, och det är därför vi har en pågående felsökning med Telenor som sagt. Vidare vill både vi och Telenor ta emot samtalsexempel på det här, för att kunna undersöka denna sak snabbare och djupare. Inkom gärna till vår support med det här problemet och att uppge misslyckade samtalsexempel, så kommer detta att bidra till att vi får det här problemet löst snabbare.
Exemplen behöver se ut såhär:
07xxxxxxx -> 07xxxxxxx 19:30 10/5
07xxxxxxx -> 07xxxxxxx 12:45 11/5
07xxxxxxx -> 07xxxxxxx 15:30 12/5
Tack!

Tillsammans med Telenor?????

Nej, Vimla är INTE ett dotterbolag till Telenor. Telenor och Vimla är enbart olika varunamn som Telenor Sverige använder sig av. Att ni använder ert eget när är väl inte så speciellt att det är värt att nämna.

 

Flyttad till: “Sms från 888, "nnn försökte ringa dig”

Hej,

Jag har också samma problem och har absolut inte fattat varför detta händer förrän jag läste detta. Idag missade jag ett viktigt samtal från sjukvården... Om detta inte löser sig måste jag byta operatör. Jag tänker inte byta telefon, den är gammal men funkar alldeles utmärkt! 

Var kan man hitta senaste info kring detta?

 

Flyttad till: “Sms från 888, "nnn försökte ringa dig”

Användarnivå 2
Emblem +2

Halloj @Stronzo 

Att vi är ett dotterbolag till Telenor är ingen hemlighet och ingen lögn, så förstår inte riktigt vad du menar med det du skriver? Vi använder oss av Telenors nät och deras master, vi har inget eget nät. Vi har en egen lösning på hur vi implementerar Vimla inom nätet, men det är inte vårt egna nät - Utan Telenors. Vi har inte heller ett eget org. nummer, utan vi går under Telenors paraply.

Felsökningen görs således tillsammans med Telenor då det är deras nät.

 

Flyttad till: “Sms från 888, "nnn försökte ringa dig”

Vad i helv-te, jag och frun som båda har Vimla har haft detta problem i snart 2 veckors tid. Först idag har det helt släckts ner för oss. Vi har alltså noll täckning, vi kan inte ringa någonstans, och har fått absolut ingen förvarning. Vi har samma telefonmodell (Xiaomi Mi 9T Pro) som inte är supergammal, men den är inte heller den nyaste. Telefonerna är inköpta våren 2020.

 

Det är här fullkomligt oacceptabelt om problemen vi har är relaterade till nedsläckningen av 3G nätet.

 

Vilken instans kan man ta detta vidare till? Konsumentverket? 

 

Man blir fullkomligt vansinnig. Vi kan inte förväntas köpa nya telefoner eller behöva byta operatör? I så fall har de tappat två kunder nu på direkten.

 

Användarnivå 2

Telenor, Telia, og Tele2 er alle i gang med at lukke 3G. Kun 3 beholder 3G indtil videre, fordi de ikke har noget 2G net.

Derimod er der forskel på 4G-tale, fordi hvert selskab skal have deres indstillinger ind i hver enkelt telefon. Så det kan være nødvendigt at vælge telefon efter hvad selskabet understøtter - eller vælge selskab efter hvad telefonen understøtter.

Till någon annan som kanske har samma telefon som jag (Xiaomi Mi 9T Pro) så finns det en knappkombination man kan "ringa" för att slå igång VoLTE: * # * # 86583 # * # *

Jag testade detta redan igår utan resultat, så jag förmodar att problemen jag hade berodde på en driftstörning. Idag har jag full täckning och dessutom att det står "VoLTE" bredvid signalstyrkan.

Jag tycker ändå det är väldigt dåligt att man av avvecklar de äldre näten som har bättre driftsäkerhet och klarar nå ut med signaler på längre avstånd än 4G.

Nu hade jag tur att jag kunde slå igång VoLTE, men vad gör dem som inte kan? Måste de köpa en ny telefon då? Riktigt dåligt.

Halloj @Stronzo 

Att vi är ett dotterbolag till Telenor är ingen hemlighet och ingen lögn, så förstår inte riktigt vad du menar med det du skriver? Vi använder oss av Telenors nät och deras master, vi har inget eget nät. Vi har en egen lösning på hur vi implementerar Vimla inom nätet, men det är inte vårt egna nät - Utan Telenors. Vi har inte heller ett eget org. nummer, utan vi går under Telenors paraply.

Felsökningen görs således tillsammans med Telenor då det är deras nät.

Jag skrev i ett inlägg som ni raderade att det inte finns varken en operatör eller ett bolag som heter Vimla och citerade dessuton era egna Allmänna och särskilda villkor, inledningen.Det finns naturligtvis inget “dotterbolag” Vimla heller då förstås. Vimla är ett av varunamnen som Telenor Sverige AB använder när de säljer sina produkter. Varför är det så hemligt?

Jag citerar igen, men antar att ni kommer att radera det igen.

1.1 Avtalet mellan dig och Vimla (som är en del av Telenor Sverige AB, org.nr. 556421-0309)

Finns i original att läda på vimla.se/villkor.

 

Flyttad till: “Sms från 888, "nnn försökte ringa dig”

Användarnivå 1

Nu fick jag inte ens ett sms. Chaffören från Airmee ringde mig från hans mobil och säger att han försökt ringa mig på porttelefonen men att det var upptaget. Jag använde inte telefonen och som sagt fick inget sms att någon försökt ringa mig.

Man kan undra hur många samtal man missar utan att man vet om det.

Användarnivå 1

Skulle det hjälpa med ett nytt SIM-kort eller skulle det vara samma problem där också?

Är extremt trött på att missa viktiga samtal. Missade ett från min läkare på SÖS nu på morgonen, fick bara sånt sms att ett nummer ringt mig.

Användarnivå 4

Nytt simkort kommer inte hjälpa dig. Det är tekniken bakom Vimlas virtuella nät som är problemet.

Jag återupprepar, alla som har möjligheten till dual-sim skaffa ett kontantkort och vidarekoppla samtalen till det så ni inte missar viktiga samtal! Sen jag skaffa ett Halebop kontantkort så har jag inte haft ett enda problem med inkommande samtal och saker som VoLTE funkar utmärkt.

Jag bytte till Fello istället och nu funkar volte och vowifi

Användarnivå 1

Blir ett byte till Fello nu också för Vimla är helt inkompatibla till att fixa det här problemet!

Användarnivå 2
Emblem +2

Tänkte ge er alla en kort uppdatering i ämnet: Efter felsökning har det framkommit att det var en parameter i radionätet som orsakade att detta problem uppstod. Det som har skett nu är att Telenor har genomfört en fix/förändring i nätet idag som ska åtgärda detta. Skulle ni fortsatt ha problem så vill vi gärna att ni hör av er till vår support.

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt

Användarnivå 1

Jag har fortfarande problem, även om jag upplever att det fungerar bättre. Skedde så sent som 21/6e.

Användarnivå 2
Emblem +2

Hejsan @Kaffe,

Okej! Jag skulle vilja be dig att kontakta vår support som får kika vidare på problemet för att reda ut vad det kan bero på.

Hej! Jag har precis bytt abonnemang till er. 
jag får inget ingående samtal. Dem som ringer kommer direkt fram till röstbrevlådan. Och jag får ett sms om missad samtal. 

Användarnivå 2
Emblem +2

Hejsan @Christophe74,

Okej, det var inte bra alls. Det är något som vår support gärna vill felsöka tillsammans med dig!
Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (sommaröppet vardagar mellan 12:30-16:30).

Användarnivå 1

När det skall ringas samtal till mig får en bekant som ringer besked att min mobiltelefon är avstängd fast den är påslagen.. .. Det är en bekant till mig som också har ett Vimla nummer som ringer till mitt Vimla nummer .. Och jag får några sekunder senare SMS besked att hon har ringt mig …  Hade aldrig detta  besvär när jag hade Vimla simkort 1,0 .. Men med Vimla sim kort 2,0 har problem men varit stadigt varande till besvär.. Min son har också ett vimla abonnemang sim kort 2,0 men han kommer fram till mig .. Misstänker att mitt simkort 2,0  är felaktigt programmerad och behöver bytas ut till ett nytt simkort  .. Min mobil telefon är idag en OnePlus Nord CE 5 G med android version 11

Mvh 

Thomas Eliasson

Användarnivå 2
Emblem +2

Hejsan @Thomas Eliasson255,

Okej, jag förstår. Jag beklagar det! Kika gärna i denna tråd för att se om du kan hitta något tips att testa, annars skulle jag råda dig att kontakta vår support för vidare felsökning.

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (sommaröppet vardagar mellan 12:30-16:30).

Användarnivå 1

Bytte sim kort till ett Telenor kontant kort .. Med Telenorkortet fungerar mobiltelefonen perfekt ….  .. Det är ett stort fel på Vimla kortet  ,.. testade med att blockera det vimla nummer som min bekant har .. Och avblockerade numret sedan .. Hon kan ringa mig hon kommer fram eller så får jag SMS  . Men det nya är nu att nu tutar hennes nummer upptaget  .. Emotser att VIMLA skickar ett ersättnings Sim kort till mig  omgående ..  Skäl till yrkandet är att mobiltelefonen fungerar med  Telenor kontant kortet 

Svara