Sms från 888, "nnn försökte ringa dig ..." även när telefonen är på.

  • 15 October 2021
  • 106 svar
  • 4903 visningar

Användarnivå 1

Uppdatering av Amanda_Vimla 2021-11-16:

Upplever du att samtal inte kommer fram? Får du SMS från 888 om missade samtal? Kika in i Samtal - Den stora tråden för en tydlig guide med vad du kan testa för att få igång det. Funkar det ändå inte så hjälper vi dig supergärna i en felsökning som du får göra tillsammans med vår support på vimla.se/kontakt.

 

Hej

Jag får ofta sms från 888 om att någon har ringt mig, även när min telefon har varit påslagen. Men då borde det komma upp som missat samtal istället (Iphone 7S)?

Generellt tycker jag att Vimla bryter inkommande samtal för tidigt. Om telefonen ligger någonstans i våningen, kan det ta en stund innan man hittar den.

Går det att stänga av sms-meddelandena från 888 och att Vimla låter telefonen ringa längre och att det kommer upp som missat samtal i telefonen?

Då ser man ju också vem som ringt, om personen finns i ens kontaktlista.

I sms-et från 888 ser man bara ett telefonnummer.

Är detta operatörsrelaterat?

Med vänlig hälsning

Bertil Friman

 


106 svar

Jag fick precis förklaringen i en chatt med Vimla teknisk support att jo dessa problem beror på att Vimla inte har VoLTE! Så nu önskar vi snarast ett tidsperspektiv på när VoLTE introduceras i Vimla så vi vet om det är meningsfullt eller inte att stanna kvar som abonnent.

Nej, det stämmer inte! Om det är så att supporten skyller det här problemet på att man inte har VoLTE så kan du fråga varför det inte var samma problem med Vimla 1.0 som inte heller hade VoLTE.

Blev så glad när supporten sa så för då blev det ju en förklaring i alla fall. Men både du och Majkey säger ju att det inte är orsaken.. Har du mer info? Verkar än mer hopplöst att vara Vimlakund om de inte har koll på vad som orsakar detta som hållit på så länge…

Användarnivå 4

Nätverket gör en CS fallback från 4G till 3G vid inkommande samtal. Detta är något som samtliga operatörers nätverk förutom Vimla klarar av galant.

Hur detta går till tekniskt är jag inte behörig eller kan förklara på ett vettigt sätt men googla LTE CSFB eller CS Fallback LTE om ni undrar vad som är Vimlas problem.

Alltså, det är inte bristen på VoLTE som är problemet. VoLTE kommer delvis göra det bättre då telefonen inte behöver göra omkopplingen lika ofta. Men att supporten säger detta är antingen okunskap eller ren lögn. 

Idag nåddes kulmen. Jag missade en resa för man fick inte tag på mig ang ändrad avgångstid. Det har inte gått att ringa, ta emot samtal eller nå nätet under en stor del av dagen varken via 3g eller 4 g, Nu funkar det igen men det går inte att ha ett så osäkert abonnemang så nu har jag sagt upp det. Tyvärr var jag tvungen att byta operatör, har annars trivts utmärkt med Vimla fram till nu. Om man lyckas med bra analyser av felet och kan åtgärda det kan jag tänka mi g att återkomma men tyvärr kan det nog dröja med tanke på att problemet funnits minst ett år och drabbat grupper av abonnenter, aldrig alla vad jag förstått.

Användarnivå 4

Gjorde en högst ovetenskaplig omröstning på forumet swedroid. Nu är det väldigt liten sample size men där har för tillfället 60% av de som röstat problem med detta.

Användarnivå 7
Emblem

Även jag har nu upplevt detta problem. Otroligt att det snart är 2022 och vi blir ombedda att låsa våra mobiler till 3G för att samtal ens ska fungera...

Fallback från 4G → 3G bör rent generellt inte vara något problem, men hos alla andra operatörer (och med Vimla 1.0) hanteras detta av dedikerade system och kretsar. Eftersom Vimla sedan 2.0 är en molnbaserad operatör finns risk att denna hantering inte längre sker dedikerat vilket kan leda till time-outs som gör att samtal inte hinner kopplas fram.

Just att samtal fungerar problemfritt när mobilen är låst till 3G tyder på att något i Vimlas back-end inte fungerar.

Strax över 1 månad kvar av 2021, ingen tidsplan för e-sim, wifi-samtal, VoLTE - och nu detta. Börjar faktiskt kännas som vi är med i ett 10 år gammalt beta-test.

 

Täcknings frågor är speciella i Telenors nät.

Därav vi bytte till Tele2 i våran växel för företaget i hela Sverige.

Så 2 simkort i mobilen, Vimla (privat) och Tele2(företag)

Min upplevelse är att Tele2 har täckning imellanåt där inte Vimla har och samma åt andra hållet. Med 2 simkort så löser det varandra oftast. Finns många skuggor i Smålands skogar på vägarna dock! Men gäller säkerligen alla operatörer med master

Både jag och min fru har detta problem var och varannan dag och då får vi ändå väldigt få samtal. 
Att parkera på gammal 3G är ju nonsenstips. Det är Telenor som står för nätet och problemet uppkommer i vårt hus med god täckning. 
Vi överväger allvarligt att byta till annan operatör.
Vad har ni för förslag att rekommendera?

Fello är ett väldigt populärt val. Men mitt tips blir nog att avvakta till Black Friday som är 26 november och se vad som erbjuds då. Förra året hade Fello trippelsurf-erbjudande på samtliga abonnemang förutom på det billigaste (det som kostar 95kr). 

 

Enligt Vimla-instruktionen: 

Funkar det ändå inte så hjälper vi dig supergärna i en felsökning som du får göra tillsammans med vår support på vimla.se/kontakt.

Eftersom support inte har något telefonnummer och chatten bara öppen på vardagar mejlade jag i lördag.

NU är det torsdag kväll och fortfarande inget svar.

Fortsättning följer….

Intressant om kanske molntjänsten som monte skrev om ovan har betydelse för  Vimlas problem! Har någon annan operatör molntjänst till sitt nät? Mitt Vimlaproblem borde inte ha relation till  täckningen i sig av 4 g nätet eftersom den  hoppar mellan mkt god och inte fungerande sedan en dryg vecka fast telefonen är på samma plats. Min tjänstemobil har Telia och i hushållet finns också Comviq, ingen av dem har någonsin haft täckningsproblem här vilket dock Tre alltid har. Men Vimla hoppar alltså. Har molnet betydelse?

Intressant information! Vimla är alltså Telenors experimentverkstad för att utveckla molntjänsttekniken! En intressant sak i och för sig men abonnenterna borde ju ha informerats om att de deltog i att utveckla det vilket också skulle ha  gjort det betydligt  lättare att analysera  problempunkterna. 

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan Allesammans!


Jag tycker verkligen att det är jättebra att ni lyfter problem som ni upplever angående samtal. Detta för att vi på vimla ska kunna undersöka saken vidare. 


Jag precis som Amanda vill understryka att Vimla inte har ett övergripande Samtalsproblem. När vi säger detta innebär det inte att vi inte tar det ni säger på allvar utan att vi har helt enkelt inte fått in tillräckligt många som upplever samma unika problem. Meddelandet från 888 med “Nummer xx har försökt att nå dig”  är inte en specifik felkod utan skickas iväg vid flera olika anledningar till att du som mottagare inte har kunnat ta emot ditt samtal. 


Ni har alla gjort ett jättebra arbete i att undersöka vad som kan vara fel. Nu är det våran tur att felsöka med alla verktyg och system som vi har att använda oss av. Då som ni säkert redan vet är detta ett publik forum. Exempel och annat som vi behöver för att komma vidare i felsökningen och se till att detta förbättras kan inte postas här utan måste gå direkt via vår support. 


Därför måste alla som upplever exakt samma problematik kontakta våran support, så de kan samla ihop exempel och sedan kan våra tekniker felsöka problemet.

Med exempel menar vi 3-5 samtal från olika nummer som inte har kommit fram när du har haft täckning och kunnat ta emot samtal tidigare. Supporten kommer behöva nummer, datum och exakta tidpunkt vän, kollegan eller familjemedlemmen ringde.

Har ni redan mailat in till oss, svara med komplimenterande uppgifterna ovan så har våra tekniker och support all information som de behöver och vi kan lösa detta så snabbt som möjligt.

Hej Emma bra att du går in i diskussionen men jag saknar  kommentar till ovan starka belägg för att Vimla är Telenors  utvecklingsprojekt för att skapa molnbaserad  mobiltelefoni. Om det är så och ni hade upplyst abonnenterna om det och kanske t o m gett en viss rabatt till de som hade mkt problem skulle det definitivt vara lättare att tolerera. Dessutom skulle det ju vara ett motiv för att noggrant rapportera detaljerna i samtal som krånglar som ju är viktigt för att förstå problemen i projektet.

Användarnivå 5
Emblem +52

Hej Emma bra att du går in i diskussionen men jag saknar  kommentar till ovan starka belägg för att Vimla är Telenors  utvecklingsprojekt för att skapa molnbaserad  mobiltelefoni. Om det är så och ni hade upplyst abonnenterna om det och kanske t o m gett en viss rabatt till de som hade mkt problem skulle det definitivt vara lättare att tolerera. Dessutom skulle det ju vara ett motiv för att noggrant rapportera detaljerna i samtal som krånglar som ju är viktigt för att förstå problemen i projektet.


Vi har vid flertal tillfällen här på forumet bemött och besvarat denna frågan. Vimla är inte ett utvecklingsprojekt, experiment eller någon form av betatest. Vår plattformsuppdatering är inget vi har hymlat med. Vi gick ut med information i god tid och flytten från vår äldre till vår nya plattform tog lite tid.

Därmed så kommer det inte att ske någon form av avdrag på månadsavgiften eller liknande då det inte rör sig om en tjänst som befinner sig i något beta-stadie.

Sen är det viktigt att betona att även om Vimla ägs av Telenor så är vi vår egna operatör. Du kan till exempel inte gå in i en Telenor butik för att få hjälp med Vimla-relaterade frågor.

Användarnivå 4

På min omröstning har jag hittills fått 32 röster. 24 har röstat att detta är ett problem. Dvs 75% av de medverkande i röstningen har problem med detta.

När ska Vimla ta detta seriöst? Vart är vår tråd dedikerad till detta från Vimlas håll med dagliga uppdateringar kring hur arbetet fortskrider med att lösa problemet?

Förr hade vi folk från tekniksidan inne på forumet. Nu verkar alla dessa som var aktiva på forumet ha lämnat Vimla men vore kul att höra någon kommentar från någon tekniskt insatt på Vimla. 

Användarnivå 1

Jag har också det här problemet sedan vimla 2.0 och verkar gälla alltid om jag inte i närtid skickat ett sms eller ringt ut. Överväger starkt att lämna vimla inom en månad om inte en lösning finnes.

Användarnivå 2

På min omröstning har jag hittills fått 32 röster. 24 har röstat att detta är ett problem. Dvs 75% av de medverkande i röstningen har problem med detta.

När ska Vimla ta detta seriöst? Vart är vår tråd dedikerad till detta från Vimlas håll med dagliga uppdateringar kring hur arbetet fortskrider med att lösa problemet?

Förr hade vi folk från tekniksidan inne på forumet. Nu verkar alla dessa som var aktiva på forumet ha lämnat Vimla men vore kul att höra någon kommentar från någon tekniskt insatt på Vimla. 

Enligt inlägg ovan från Vimla-representater så är det bara upplevelser att det är störningar, alltså inget som är på riktigt. ;)

Hej Emma bra att du går in i diskussionen men jag saknar  kommentar till ovan starka belägg för att Vimla är Telenors  utvecklingsprojekt för att skapa molnbaserad  mobiltelefoni. Om det är så och ni hade upplyst abonnenterna om det och kanske t o m gett en viss rabatt till de som hade mkt problem skulle det definitivt vara lättare att tolerera. Dessutom skulle det ju vara ett motiv för att noggrant rapportera detaljerna i samtal som krånglar som ju är viktigt för att förstå problemen i projektet.


Vi har vid flertal tillfällen här på forumet bemött och besvarat denna frågan. Vimla är inte ett utvecklingsprojekt, experiment eller någon form av betatest. Vår plattformsuppdatering är inget vi har hymlat med. Vi gick ut med information i god tid och flytten från vår äldre till vår nya plattform tog lite tid.

Därmed så kommer det inte att ske någon form av avdrag på månadsavgiften eller liknande då det inte rör sig om en tjänst som befinner sig i något beta-stadie.

Sen är det viktigt att betona att även om Vimla ägs av Telenor så är vi vår egna operatör. Du kan till exempel inte gå in i en Telenor butik för att få hjälp med Vimla-relaterade frågor.

Enligt PTS finns ingen operatör i Sverige som heter Vimla. Det finns inte heller något ägandeförhållande mellan Telenor och Vimla.Vimla är ett av de olika varumärken som Telenor använder sig av i Sverige.

Varför skriva något annat?

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan igen allesammans! 

Vi ber om ursäkt för tidigare ordval. Vi vill verkligen gå till botten med det här och hjälpa er.

Av denna anledningen så hade det varit jättebra att de exempel som har samlats ihop och kontaktar vår support med dem så att vi på snabbast möjliga sätt kan samla ihop vilka gemensamma nämnare som finns. 


För att effektivisera det ytterligare maila in till hej@vimla.se döp mailet till Samtal 888. På så sätt kan vi på forumet samla ihop era mail och förhoppningsvis pusha det ytterligare. 


Med detta sagt är det mycket uppskattat från vår sida om ni kan komma in med följande information till vår support om ni har problem med att samtal inte kommer fram:

 - Ditt telefonnummer.
 - Vilket/vilka telefonnummer som har försökt ringa dig. 
 - Datum och tid på de samtal som inte har inte kommit fram.
 - Var uppstår problemet (inomhus, utomhus, hemma, på arbetet, i kollektivtrafiken etc)
 - Är det samtal från en specifik operatör som inte går fram?
 - Uppstår samma problem i en annan telefon?

 

För att underlätta vår felsökningsprocess så ser vi helst att informationen ovan inte är äldre än en vecka.
 

För att ge er en uppdatering i vad vi gör i ärendet just nu: sedan lite drygt en vecka tillbaka har vi initierat en utredning baserat på inputen vi har fått från forumet. I dagsläget är det fragmenterad problembild för enskilda användare. Vår ambition är att lyckas kapsla in hur problemet uppstår och åtgärda detta snarast möjligt för er som är drabbade.

 

I Onsdags förra veckan påbörjade vi även ett så kallat drivetest som innebär att vi har anlitat ett externt bolag som är specialister på området. De åker runt i Sverige och genomför kontinuerligt tester där de jämfört upplevelsen mellan ett Telenor SIM-kort och ett Vimla SIM-kort. Testet innefattar kontroller av både data, samtal, täckning m.m. Syftet är att säkerställa kvaliteten, samt hitta förbättringspunkter bland annat inom handover mellan 4G och 3G så att ni får en så bra upplevelse som möjligt med Vimla.

 

Som ni märker är vi inte klara med ärendet än, och när vi har generell information att delge så kommer vi att hålla er uppdaterade i denna forumtråd. 
 

Användarnivå 4

Äntligen tar ni tag i problemet! Låter lovande att ni tagit extern hjälp. 👍 

Användarnivå 2

Det drabbar oss flera ggr/veckan. De jag känner vet om det och tror inte alls på att telefonen är avstängd. Förmodligen väldigt dålig täckning på vissa ställen inomhus. Behöver därför tillgång till wifi-samtal snarast. Snälla Vimla, skynda.(Telenor verkar inte ha 3g täckning här så det är inget alternativ) 

//Kerstin 

Användarnivå 2

Det drabbar oss flera ggr/veckan. De jag känner vet om det och tror inte alls på att telefonen är avstängd. Förmodligen väldigt dålig täckning på vissa ställen inomhus. Behöver därför tillgång till wifi-samtal snarast. Snälla Vimla, skynda.(Telenor verkar inte ha 3g täckning här så det är inget alternativ) 

//Kerstin 

Händer ute i friska luften på Arlanda, knappast dålig täckning där.

Användarnivå 1

Hejsan igen allesammans! 

Vi ber om ursäkt för tidigare ordval. Vi vill verkligen gå till botten med det här och hjälpa er.

….

Som ni märker är vi inte klara med ärendet än, och när vi har generell information att delge så kommer vi att hålla er uppdaterade i denna forumtråd. 

 

Tack Emma för att ni äntligen tar detta seriöst! Jag har nu mailat enligt det du bad om.

Jag har en önskan till er om ni uppdaterar oss i tråden minst varje vecka fram tills att problemet är löst, så att vi kan få någon insyn i hur arbetet fortlöper.

 

Och tack @Majkey för att du organiserar detta för att belysa hur stort problemet är.

Användarnivå 5
Emblem +52

 

Tack Emma för att ni äntligen tar detta seriöst! Jag har nu mailat enligt det du bad om.

Jag har en önskan till er om ni uppdaterar oss i tråden minst varje vecka fram tills att problemet är löst, så att vi kan få någon insyn i hur arbetet fortlöper.

Och tack @Majkey för att du organiserar detta för att belysa hur stort problemet är.

 

Tack så jättemycket för att du har mailat in all information som vi kan tänka oss behöva. När det kommer till att uppdatera er i ärendet så ska vi försöka göra det så ofta som möjligt. Men då krävs också att det finns en uppdatering. Med det sagt kan jag inte lova att vi gör det på veckobasis.  

 

Det jag kan säga så här långt är att de mail vi har fått in, både från er på forumet och från andra kanaler, är att vi inte har funnit någon gemensam nämnare än - utöver SMS:et från 888 om att ni har ett missat samtal.

 

Som jag har nämnt tidigare i tråden är detta inget felmeddelande, utan SMS:et går ut till användare när det, av en eller annan anledning, inte gick att ta emot samtalet. Detta tyder på att det antagligen är olika problem som har orsakat era sms från 888. 

 

Självklart fortsätter felsökningen och det är verkligen kritiskt att alla ni som finns här i tråden skickar in mail till oss så vi har så mycket information som möjligt att gå på. 

 

Ett mindre tillägg: Vi skulle behöva att ni testar att låsa er telefon till 3G och undersöka om problemet kvarstår Det här är absolut inte en lösning utan bara en del i felsökningsprocessen.

 

Jag vill även lyfta fram att, även om ni inte hör något ifrån oss så är inte det synonymt med att vi inte tar den här typen av ärenden på allvar - för det gör vi. Så fort det finns en uppdatering i ärendet så kommer jag återkomma här i tråden så att alla kan ta del av den.  

Hej Vimla och jättebra bra att ni äntligen tagit problemen på allvar (även om ni borde gjort det för ett år sen…)! Jag kunde inte riskera  att avbrotten fortsatte eftersom de haft stora konsekvenser, bl a missade jag en resa, så jag har lämnat Vimla och har nu Comviq. Skulle Vimla bli säkert kan jag nog tänka mig att återvända. Men under den vecka som Vimla inte funkade för mig gjorde jag följande observationer som kan ske kan vara till nytta för er.

Det var ingen skillnad på operatörer i inringande samtal, jag vet att både Telia, Comviq , Karma  och troligen fler abonnenter fick besked att de inte kunde nå mig. I de flesta fall problemen uppstod satt jag hemma vid mitt skrivbord men ibland även ute och i trafiken. Inte heller kunde jag ringa mig själv från min tjänstemobil  (Telia).

När jag satte kortet i en annan telefon blev det inte bättre.

Det blev bättre när jag ställde in SIM på 3g men eftersom 3g nätet är mkt svagt där jag bor var det ohållbart av den anledningen.

Hoppas innerligt ni identifierar orsaken, intressant att få veta vad det berodde på.

Användarnivå 4

Jag tror ärligt det är någon glitch mellan "molnet" och masterna. Verkar inte spela roll geografiskt vart man befinner sig eller vad för telefon man har.

Jag har inte så mycket att bidra annars då jag kört mestadels vidarekopplat till Halebop kontantkort och innan det Telenor Beta.

Händer dock ibland att uppkopplingen när man ringer ut misslyckas och tar ofta lång tid innan man får ton.

Jämfört med arbetstelefonen som har Telia med VoLTE är det som natt och dag. Hinner inte ens sätta telefonen mot örat innan tonen kommer.

Har en Sony Xperia XZ2 Compact för övrigt. 

 

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan Allesammans!


Vi är nu klara med drive delen i våran felsökning, där har vi jämfört samtalsfunktionen mellan Vimla och Telenor SIM-kort. Under dessa tester har det ringts med SIM-kort från både Vimla och Telenor. Testerna har ägt rum över stora delar av Sverige och såväl i stadsmiljö som på mer avlägsna platser -  detta för att vi ska få en så tydlig och heltäckande bild som möjligt av samtalsfunktionen hos våra och telenors SIM-Kort.


Det som händer nu är att vi har börjat gå igenom informationen vi har fått fram från drivetesterna. Det här är en del i vår felsökningsprocess, och vår initiala analys är att informationen från testerna inte kan isolera orsaken till varför ni har samtalsproblem.


Med det sagt så är det otroligt viktigt att vi får in så mycket exempel som möjligt när ni har dessa problem för att vi ska ha så mycket information som möjligt att gå på när vi fortsätter felsökningsarbetet med djupare och mer ingående tester.


För att effektivisera felsökningsprocessen och hanteringen av era exempel så vill jag att ni skickar iväg ett mail till hej@vimla.se med rubriken “Samtal 888” där ni inkluderar följande information så kommer jag personligen se till att dessa hamnar hos rätt avdelning:


- Ditt telefonnummer.
- Vilket/vilka telefonnummer som har försökt ringa dig.
- Datum och tid på de samtal som inte har inte kommit fram.
- Var uppstår problemet (inomhus, utomhus, hemma, på arbetet, i kollektivtrafiken etc)
- I vilken stad uppstår problemet?
- Är det samtal från en specifik operatör som inte går fram?
- Uppstår samma problem i en annan telefon?
- Kvarstår problemen om du låser din telefonen till 3G?


Fram till idag är det enbart ett fåtal mail har inkommit, och utan denna info är det mycket svårt att fastställa och åtgärda problemet.

Svara