Sms från 888, "nnn försökte ringa dig ..." även när telefonen är på.

  • 15 October 2021
  • 106 svar
  • 4740 visningar


Visa första inlägg

106 svar

Täcknings frågor är speciella i Telenors nät.

Därav vi bytte till Tele2 i våran växel för företaget i hela Sverige.

Så 2 simkort i mobilen, Vimla (privat) och Tele2(företag)

Min upplevelse är att Tele2 har täckning imellanåt där inte Vimla har och samma åt andra hållet. Med 2 simkort så löser det varandra oftast. Finns många skuggor i Smålands skogar på vägarna dock! Men gäller säkerligen alla operatörer med master

Användarnivå 7
Emblem

Även jag har nu upplevt detta problem. Otroligt att det snart är 2022 och vi blir ombedda att låsa våra mobiler till 3G för att samtal ens ska fungera...

Fallback från 4G → 3G bör rent generellt inte vara något problem, men hos alla andra operatörer (och med Vimla 1.0) hanteras detta av dedikerade system och kretsar. Eftersom Vimla sedan 2.0 är en molnbaserad operatör finns risk att denna hantering inte längre sker dedikerat vilket kan leda till time-outs som gör att samtal inte hinner kopplas fram.

Just att samtal fungerar problemfritt när mobilen är låst till 3G tyder på att något i Vimlas back-end inte fungerar.

Strax över 1 månad kvar av 2021, ingen tidsplan för e-sim, wifi-samtal, VoLTE - och nu detta. Börjar faktiskt kännas som vi är med i ett 10 år gammalt beta-test.

 

Användarnivå 4

Gjorde en högst ovetenskaplig omröstning på forumet swedroid. Nu är det väldigt liten sample size men där har för tillfället 60% av de som röstat problem med detta.

Idag nåddes kulmen. Jag missade en resa för man fick inte tag på mig ang ändrad avgångstid. Det har inte gått att ringa, ta emot samtal eller nå nätet under en stor del av dagen varken via 3g eller 4 g, Nu funkar det igen men det går inte att ha ett så osäkert abonnemang så nu har jag sagt upp det. Tyvärr var jag tvungen att byta operatör, har annars trivts utmärkt med Vimla fram till nu. Om man lyckas med bra analyser av felet och kan åtgärda det kan jag tänka mi g att återkomma men tyvärr kan det nog dröja med tanke på att problemet funnits minst ett år och drabbat grupper av abonnenter, aldrig alla vad jag förstått.

Användarnivå 4

Nätverket gör en CS fallback från 4G till 3G vid inkommande samtal. Detta är något som samtliga operatörers nätverk förutom Vimla klarar av galant.

Hur detta går till tekniskt är jag inte behörig eller kan förklara på ett vettigt sätt men googla LTE CSFB eller CS Fallback LTE om ni undrar vad som är Vimlas problem.

Alltså, det är inte bristen på VoLTE som är problemet. VoLTE kommer delvis göra det bättre då telefonen inte behöver göra omkopplingen lika ofta. Men att supporten säger detta är antingen okunskap eller ren lögn. 

Jag fick precis förklaringen i en chatt med Vimla teknisk support att jo dessa problem beror på att Vimla inte har VoLTE! Så nu önskar vi snarast ett tidsperspektiv på när VoLTE introduceras i Vimla så vi vet om det är meningsfullt eller inte att stanna kvar som abonnent.

Nej, det stämmer inte! Om det är så att supporten skyller det här problemet på att man inte har VoLTE så kan du fråga varför det inte var samma problem med Vimla 1.0 som inte heller hade VoLTE.

Blev så glad när supporten sa så för då blev det ju en förklaring i alla fall. Men både du och Majkey säger ju att det inte är orsaken.. Har du mer info? Verkar än mer hopplöst att vara Vimlakund om de inte har koll på vad som orsakar detta som hållit på så länge…

Jag fick precis förklaringen i en chatt med Vimla teknisk support att jo dessa problem beror på att Vimla inte har VoLTE! Så nu önskar vi snarast ett tidsperspektiv på när VoLTE introduceras i Vimla så vi vet om det är meningsfullt eller inte att stanna kvar som abonnent.

När jag igår och i morse kunde ta emot samtal fast jag kopplat tillbaka SIM till 4 g trodde jag problemet var löst men nej! Efter lunch kom återigen ett meddelande att ”xxx hade försökt ringa ”.  Det var ett jätteviktigt samtal så nu törs jag inte ha  SIM kopplat  till 4 g igen vilket gör att jag i princip inte kan använda internet på telefonen.   

Jag trodde att det hela berodde på att Vimla  som enda  operatör inte använder VoLTE men Majkey skrev ovan att det inte är orsaken. Snälla Vimla Förklara vad det beror på, vad ni gör för att lösa det och tidsperspektivet. Som man ser på foruminläggen har ju detta  hållit på över ett år även om det inte drabbar alla utan några i taget. Om ni inte visar att ni tar tag i problemet kommer ju säkert många att lämna Vimla.

Användarnivå 1

Hej,

 

Kommer kontakta supporten men vill betona att vi “upplever” inte att samtal försvinner utan detta är ett konstaterat, upprepbart faktum.

 

//Per

Användarnivå 4
Emblem +25

Hej igen på er!

Som jag tidigare har understrukit i denna tråden så har vi ingen pågående övergripande samtalsstörning. Att man upplever att samtal inte kommer fram kan grunda sig i många olika orsaker som vi inte kan felsöka här på forumet
 

För att hjälpa er alla att ta reda på vad som orsakar att era samtal inte når fram så behöver vår support tillsammans med hjälp av våra tekniker undersöka vad det kan röra sig om. 

Upplever du att samtal inte kommer fram? Får du SMS från 888 om missade samtal? Kika in i Samtal - Den stora tråden för en tydlig guide med vad du kan testa för att få igång det. Funkar det ändå inte så hjälper vi dig supergärna i en felsökning som du får göra tillsammans med vår support på vimla.se/kontakt.

Användarnivå 1

Har samma problem som beskrivs ovan för mina 2 barn som har relativt nya abonnemang. Inom Vimla fungerar det att ringa till och från. Till annan leverantör så går det att ringa men inte ta emot.

 

Jag och min sambo kan ringa och ta emot samtal utan problem men vi har äldre abonnemang. Barnens abonnemang skaffades under sommaren. Löser inte sig detta snart så kommer vi byta till annan leverantör. 

 

Hoppas på svar från Vimla.

Jag har inte haft problem i Vimla tidigare förutom just vid övergången till 2.0.  Men nu började för några dagar sen problemen jag beskrev ovan för 4 dgr sen. Och det handlar inte om att jag förflyttar mig mellan olika nät utan jag sitter vid skrivbordet hemma större delen av tiden. Just nu fungerade det faktiskt när jag ställde över SIMkortet på 4 g igen! Har testat varje dag tidigare men då har inringande samtal inte kommit fram. Problemet att ställa in det på 3g är att det knappt går att surfa. Jag har det nu fortsatt inställt på 4 g förutsatt att det inte kommer ngt sms igen om att ”xxx försökt ringa …”. Men det vore bra att veta vad det beror på och hur ni åtgärdar det så man vet om man törs stanna kvar i Vimla som jag annars är nöjd med.

 

Användarnivå 4
Emblem +25

Hej alla!

Det är självklart väldigt tråkigt att höra att ni är en bunt användare som upplever liknande problem med samtal. Vi har från vår sida inte någon övergripande störning vad gäller samtal just nu och tråden som tidigare har länkats avser en bugg med en tillfällig störning som är löst.

Detta är alltså inte något storskaligt problem som vi har uppmärksammat utan det verkar drabba ett mindre antal användare hos oss.

Att samtalen inte funkar som de ska för er är en konsekvens som kan komma från många olika orsaker. Oavsett vilket så vill vi självklart hjälpa er alla så att era samtal funkar problemfritt.

Vad har ni själva testat? Samt har ni rört er i samma stad? I så fall skulle det kunna bero på en trasig mast t.ex.

Användarnivå 4

Dessa problem är inte p.g.a. att Vimla saknar VoLTE. Omkopplingen från 4G till 3G vid inkommande samtal ska ska funka oavsett om nätet stödjer VoLTE eller inte.

Det har det gjort hos alla andra operatörer sedan 4G infördes i Sverige. VoLTE kom långt senare hos samtliga operatörer.

Men däremot misstänker jag att man hos Vimla eller WG2 inte har något större intresse av att lösa detta problem då VoLTE kommer göra att omkopplingen inte behöver göras lika ofta. Kommer nog bli fortsatt många brutna samtal när man rör på sig istället och mobilen hoppar mellan olika celler ifall du råka gå över till en 3G cell. 

WG2 är Telenors och Ciscos nya molnplattform för att driva mobilnät med som vi betalande kunder hos Vimla testar åt dom. 

Har läst på och förstår nu att dessa problem beror på att Vimla  som nästan enda operatör inte har tekniken VoLTE  (= samtal i 4 g nätet). Om detta står det i en särskild tråd sen flera år. Upprepade ggr står det att man arbetar på det. Den senaste informationen är att det i slutet av november ska beslutas i viket tidsperspektiv VoLTE ska införas i Vimla! Nu måste ni snabba på, om de rör sig om ngn månad till kan jag och sannolikt flera med mig tänka sig att stanna kvar i Vimla. Handlar det om ”någon gång under nästa år” är vi säkert måånga som lämnar. Hur blev det öht så att Vimla, som jag förstår är ett dotter/systerföretag till Telenor, inte tog med VoLTE  till Vomla2.0? Berätta!

Användarnivå 4

Det är uppenbarligen buggar i deras system fortfarande mer än ett år efter alla blev tvångsförflyttade till nya plattformen!

Det som stör mig mest är att Vimla vägrar erkänna det. Det rimliga hanterandet av detta är att starta en officiell tråd med dagliga uppdateringar om hur arbetet fortskrider med att lösa problemet!

Tackar! @Spotify 

Bra tips med att vänta till Black Friday. 😜

Både jag och min fru har detta problem var och varannan dag och då får vi ändå väldigt få samtal. 
Att parkera på gammal 3G är ju nonsenstips. Det är Telenor som står för nätet och problemet uppkommer i vårt hus med god täckning. 
Vi överväger allvarligt att byta till annan operatör.
Vad har ni för förslag att rekommendera?

Jag fick rådet från Vimlachatten att låsa SIMkortet till 3 G ett tag och sen testa med 4 G igen. Har nu i 2 dygn haft det knutet till 3 G och det har inte varit problem med inringande samtal. Däremot är 3G väldigt segt  där jag bor så det tar en väldig tid att göra saker på nätet. Kopplade därför SIMkortet till 4 G idag. Men då blev det omedelbart så att inringande återigen får besked om att ”abonnenten du söker har stängt av sin tfn eller är utom täckning”. I samma sekund kommer ett sms till min tfn från 888 att xxx försökt ringa! Enligt forumet är det ju många som drabbats av detta.

Snälla Vimla förklara hur det kan bli så här och vad ni gör för att ordna det. Har faktiskt aldrig hört talas om detta problem hos någon annan leverantör.

 

Uppenbart ett stoort problem hos Vimla som ni måste lösa! Det drabbade mig i förrgår och håller fortfarande på.Det går att ringa och skriva sms och surfa från mobilen. Men alla som ringer får besked att jag stängt av min tfn eller är utan täckning. Sen kommer omedelbart ett SMS till mig att någon försökt ringa. Jag har 2 SIMkort i min telefon och det andra (annat företag) har inga proglem att ta emot samtal. Jag satte in SIMkortet i en annan tfn för jag tänkte det var fel på telefonen men det var samma sak där, ingen kan ringa till mig på VimlaSIMkortet.  

Användarnivå 4
Emblem +25

Hej @Anders Winberg189 och @Majkey,

Jag rekommenderar att ni kikar i samtalsguiden och sen hör av er till vår support så att vi kan undersöka det närmre. 

Att låsa telefonen till 3G är inte alltid en garanterad lösning för att det ska fungera. Vi rekommenderar alltid låsning till 3G som en del av felsökningen för att ta reda på ifall samtalet lyckas via 3G men misslyckas via 2G/4G-nätet. 

Gällande täckningskartan så finns den även på vår hemsida.

Bor i Malmö så täckning borde vara bra. Känns sådär att låsa till 3g. Har inte haft detta problem innan. 

Användarnivå 4

Den enda lösningen för att garantera att samtal kommer fram med Vimla är att låsa telefonen till 3G.

Har du dålig 3G täckning där du befinner dig? Du kan titta på Telenors täckningskarta då Vimla är ett av Telenors varumärken. 

Även vår familj har haft detta problem. Särskilt idag har det inträffat många gånger. Tappar även täckning stundtals när jag ska ringa. 
 

Användarnivå 4
Emblem +25

Hej @Sannah Victoria,

Supertråkigt att höra att du har upplevt problem med dina samtal under en längre tid. Så ska det absolut inte vara. Har du kikat i vår samtalsguide? Om inte så gör gärna det och kontakta vår support ifall du vill gå vidare med en felsökning så hjälper vi dig genast!

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se

Svara