Sms från 888, "nnn försökte ringa dig ..." även när telefonen är på.

  • 15 October 2021
  • 106 svar
  • 4739 visningar


Visa första inlägg

106 svar

Hej @Staffan Fladvad!

Att Telenor avvecklar sitt 3G-nät och att detta ställt till med problem, är självklart inget som vi vill. Vi håller på att kolla på det här tillsammans med Telenor för att hitta lösningar på det som hänt.

Vi använder oss av Telenors nät redan, och även om vi är ett dotterbolag till Telenor, så är det dessvärre inte så enkelt som att “bara göra det”. Att det bråkar är självklart inget som vi vill, och det är därför vi har en pågående felsökning med Telenor som sagt. Vidare vill både vi och Telenor ta emot samtalsexempel på det här, för att kunna undersöka denna sak snabbare och djupare. Inkom gärna till vår support med det här problemet och att uppge misslyckade samtalsexempel, så kommer detta att bidra till att vi får det här problemet löst snabbare.
Exemplen behöver se ut såhär:
07xxxxxxx -> 07xxxxxxx 19:30 10/5
07xxxxxxx -> 07xxxxxxx 12:45 11/5
07xxxxxxx -> 07xxxxxxx 15:30 12/5
Tack!

Tillsammans med Telenor?????

Nej, Vimla är INTE ett dotterbolag till Telenor. Telenor och Vimla är enbart olika varunamn som Telenor Sverige använder sig av. Att ni använder ert eget när är väl inte så speciellt att det är värt att nämna.

 

Flyttad till: “Sms från 888, "nnn försökte ringa dig”

Användarnivå 2
Emblem +2

Hej @Staffan Fladvad!

Att Telenor avvecklar sitt 3G-nät och att detta ställt till med problem, är självklart inget som vi vill. Vi håller på att kolla på det här tillsammans med Telenor för att hitta lösningar på det som hänt.

Vi använder oss av Telenors nät redan, och även om vi är ett dotterbolag till Telenor, så är det dessvärre inte så enkelt som att “bara göra det”. Att det bråkar är självklart inget som vi vill, och det är därför vi har en pågående felsökning med Telenor som sagt. Vidare vill både vi och Telenor ta emot samtalsexempel på det här, för att kunna undersöka denna sak snabbare och djupare. Inkom gärna till vår support med det här problemet och att uppge misslyckade samtalsexempel, så kommer detta att bidra till att vi får det här problemet löst snabbare.
Exemplen behöver se ut såhär:
07xxxxxxx -> 07xxxxxxx 19:30 10/5
07xxxxxxx -> 07xxxxxxx 12:45 11/5
07xxxxxxx -> 07xxxxxxx 15:30 12/5
Tack!

 

Flyttad till: “Sms från 888, "nnn försökte ringa dig”

Hej,

 

jag har exakt samma problem. Fick samma besked från supporten - byt till 2G. Vi bytte till 3G för typ 20 år sen nu, menar Vimla på allvar att 20% av kunderna ska tillbaka till 2G?

 

Flyttad till: “Sms från 888, "nnn försökte ringa dig”

Jag har precis samma problem som er andra, och dessa har eskalerat sedan april. Nu missar jag viktiga samtal varje dag, vilket påverkar både mitt arbete och privat. I avsaknad av en tidsplan från er sida för att lösa dessa problem, föreslår jag att ni kopplar oss över till Telenors nät direkt. Ni är ändå ett dotterbolag till Telenor och de har löst det här för länge sedan. Vi förväntar oss att kunna ta emot samtal och använda internet på våra mobiltelefoner. Vi vill inte missa samtal, och vi vill inte välja bort internet. 

Jag har problem med många missade samtal, samtal som aldrig rings upp i telefonen. Ibland kommer det från dolda nummer, eller växelnummer, så då har jag ingen möjlighet att ringa upp personen ifråga. 

När jag pratade med supporten om detta och listade mina missade samtal, sa det att detta är en konsekvens av att Telenor/ni stänger ned 3G nätet och att telefonen då får förlita sig på 2G uppkoppling. Modernare telefoner. Samsung S20 (från 2020) och Iphone 7 (från 2016) har fått gå över till VoLTE, voice over LTE, alltså samtal i 4G nätet, men ingen sådan plan eller prognos finns för äldre telefoner. Äldre telefoner är inställda på att leta samtals uppkoppling i 3G och om det inte finns 2G, men går ofta inte att stänga av att leta i 3G eftersom det varit default. Vilket gör att det blir många missade samtal.

Motsvarande problem finns när man skall koppla upp samtal. Man kan märka svårigheterna med att det tar 20-30 sekunder att koppla upp ett samtal, det är helt tyst en lång stund.

Vimla uppger själv att de inte ger stöd till 20% av telefonerna som skulle kunna få uppdatering till VoLTE. Jag upplever att det är helt ohållbart med en telefonoperatör som släcker ned ett nätet utan att första ha byggt upp kapacitet/inställningar för att alla telefoner skall kunna ta emot samtal. Andra operatörer har redan gjort dessa inställningar/anpassningar och har inte motsvarnade problem. 

 

Hur länga skall detta pågå! Är det fler av er som upplever dessa problem?

 

Flyttad till: “Sms från 888, "nnn försökte ringa dig”

Användarnivå 2
Emblem +2

Hej Allihopa!

Det är toppen att ni testar och felsöker med vår support för detta problemet.

Dessvärre så är det ett komplext problem och som det är i dagsläget så jobbas det på tillsammans med Telenor att åtgärda detta. Så det är toppen att ni kontaktar vår support som därefter kan eskalera problemet vidare, då så många problemsexempel som möjligt är något som behövs och önskas.

Vi hoppas på att det blir en åtgärd på det här så snabbt som möjligt, även fast jag vet att folket på detta problem jobbar så snabbt och hårt dom kan.

Jag har nu gjort en work around för att över huvud taget kunna ta emot samtal - det verkar fungera just nu i alla fall.

Inställningar -> Mobilnät -> Nätverkstyp att föredra:  Bytt från LTE(4G) till 3G.

Denna work around fungerar på både min och min frus mobil.

Jag har också samma problem att samtal över huvud taget inte kopplas fram (jag får sms från 888). SMS och ringa ut fungerar ok. Jag testade precis 5 ggr - inte ett enda samtal kopplades fram till min mobil.

Min fru har också Vimla och exakt samma problem.

Det hjälper inte att starta om mobilen.

Användarnivå 4

Jag rekommenderar fortsatt att skaffa ett kontantkort hos Halebop och vidarekoppla ifall man har dual-sim telefon. Inte en snygg lösning men det är Vimla-life.

Användarnivå 4
Emblem +25

Hej på er!

Så ska det självklart inte vara. Ni ska såklart kunna lita på att era samtal kommer fram.

Eftersom vi inte har någon möjlighet att felsöka här på forumet, så vill jag vänligen be er att kontakta vår support så att vi kan undersöka detta direkt och hjälpa er 😊

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se

Användarnivå 1

Nu har jag också fått det här problemet sedan några veckor tillbaks. Mycket irriterande och kan ställa till en del problem. Som idag när jag skulle åka sjukrese taxi till Sös och taxichauffören ringer mig när han var utanför men kommer inte fram och jag får ett sms att någon försökt ringa mig. Som tur var nu så ringde han igen och kom fram men han kunde lika gärna valt att strunta i körningen när han inte fick tag på mig först.

Har också porttelefon där jag bor och den är kopplad till den boendes mobilnummer så ibland när folk ringer på porttelefonen så går det inte fram och då kan jag inte öppna. Väldigt drygt när man ska få hemleveranser.

Citerar mig själv för nu precis hände det, skulle få en leverans och när dom ringer mig på porttelefonen så fick jag bara ett sånt där @*#%!$ sms. Blir till att byta till annan operatör för så här kan man inte ha det!

Samma här nu, började bli riktigt jobbigt för någon vecka sedan. Flera personer som rapporterar att det inte går att nå mig, det är inte alltid jag får sms från 888 heller. 

Kan också tillägga att det känns trögt i systemet, när jag själv ringer ut så tar det ganska många sekunder innan det tutar i min lur att samtalet är på väg. Jag upplever inte att det varit så särskilt länge.

Jag har inte kontaktat Vimla om det än, men börjar också känna att det kanske är bäst att byta operatör. Vi har tre abonnemang i familjen, och det är samma krångel med alla.

Användarnivå 1

Nu har jag också fått det här problemet sedan några veckor tillbaks. Mycket irriterande och kan ställa till en del problem. Som idag när jag skulle åka sjukrese taxi till Sös och taxichauffören ringer mig när han var utanför men kommer inte fram och jag får ett sms att någon försökt ringa mig. Som tur var nu så ringde han igen och kom fram men han kunde lika gärna valt att strunta i körningen när han inte fick tag på mig först.

Har också porttelefon där jag bor och den är kopplad till den boendes mobilnummer så ibland när folk ringer på porttelefonen så går det inte fram och då kan jag inte öppna. Väldigt drygt när man ska få hemleveranser.

Hej vimla. Jag har haft detta problemet jätte länge.. Inga samtal kommer fram till mig och jag kan ofta inte ringa till någon .. ingen signal kommer fram ens trots att täckningen är full. Dåligt. Blir att byta operatör nu.. missar många viktiga samtal. 

Har haft samma problem ända sedan 2018. Har varit i kontakt med Vimla flertalet gånger, men problemet fortsätter. De lovar att felsöka och att jag ska få en återkoppling, men har fortfarande aldrig fått något svar på att problemet är löst. Jag har testat med många olika mobiler, men med samma resultat. De som ringer får får ett meddelande” Mobilen befinner sig utanför täckning eller att den är avstängd” Min mobil visar full täckning, men ändå går samtalen inte fram.

Sven åke     exakt samma problem vi min fru o jag      har varit så en tid nu 

Hej!

  1.   Flertalet personer har försökt ringa oss och kopplas inte fram, kan inte se att vi missat samtal heller. Inget mobilsvar har gått in då dom försökt ringa,      mitt nr. 07xxxxxxx
  2. När vi ringer 888 tutar det upptaget, och det står, LINJEN UPPTAGEN på displayn.
  3. Detta gäller även min hustrus telefonabonnemang, på 07xxxxxxx
  4. Mvh Sven Åke

Det har skrivits om detta problem i minst 4 månader. Telenor/Vimla klarar tydligen inte av detta problem. Antingen kan de inte, eller så vill de inte. Byt operatör om det är för mycket liknande problem för dig.

Uppdatering av Amanda_Vimla 2021-11-16:

Upplever du att samtal inte kommer fram? Får du SMS från 888 om missade samtal? Kika in i Samtal - Den stora tråden för en tydlig guide med vad du kan testa för att få igång det. Funkar det ändå inte så hjälper vi dig supergärna i en felsökning som du får göra tillsammans med vår support på vimla.se/kontakt.

 

Hej

Jag får ofta sms från 888 om att någon har ringt mig, även när min telefon har varit påslagen. Men då borde det komma upp som missat samtal istället (Iphone 7S)?

Generellt tycker jag att Vimla bryter inkommande samtal för tidigt. Om telefonen ligger någonstans i våningen, kan det ta en stund innan man hittar den.

Går det att stänga av sms-meddelandena från 888 och att Vimla låter telefonen ringa längre och att det kommer upp som missat samtal i telefonen?

Då ser man ju också vem som ringt, om personen finns i ens kontaktlista.

I sms-et från 888 ser man bara ett telefonnummer.

Är detta operatörsrelaterat?

Med vänlig hälsning

Bertil Friman

 

Ja, det är absolut operatörsrelaterat. Om det händer dig för ofta, så måste du byta operatör för att få ordning på det, verkar det som i nuläget.

Jag får ofta sms från 888 om att någon har ringt mig, även när min telefon har varit påslagen, utan att det kommer upp som missat samtal. Dessutom är det ofta folk frågar mig varför jag inte svarar eller om jag gett dem fel nummer. Jag funderar på om jag behöver byta operatör? 

Ja du behöver byta operatör, Vimla är billiga men i detta avseende (samtal som inte kopplas fram) tyvärr opålitliga och ljuger rakt upp i ansiktet på sina kunder och försöker mörka problemen. Rekommendationen är en annan operatör.

Så är det hoss mej oxo 07xxxxxxx inga samtal  kopplas fram till mej

Jag får ofta sms från 888 om att någon har ringt mig, även när min telefon har varit påslagen, utan att det kommer upp som missat samtal. Dessutom är det ofta folk frågar mig varför jag inte svarar eller om jag gett dem fel nummer. Jag funderar på om jag behöver byta operatör? 

Användarnivå 1

Slapp det här problemet i några veckor och var glad, men nu började det igen.

 

Hur går det med felsökningen?

Användarnivå 3
Emblem +1

En kort uppdatering i ärendet: vi är nu klara med analysen av datan från drivetesterna, och resultatet ligger i linje med vår initiala analys - nämligen att testerna inte kan påvisa några skillnader vad gäller samtal på 2G/3G, samt data på 3G/4G för en uppkoppling med ett SIM-kort från Vimla och ett SIM-kort från Telenor.

Det som sker nu är att vi arbetar intensivt med enskilda case för att gå till botten med varför det här problemet uppstår. Med det sagt är det viktigt att ni som har dessa problem inkommer med exempel när dessa problem uppstår. För att underlätta hanteringen av inkomna exempel ytterligare har vi satt upp ett formulär där ni kan fylla i den information vi behöver från er för att kunna felsöka i ärendet.

Ni hittar formuläret här: https://forms.gle/7RzzBo48ZxoVYzNr7 

Hej alla!

Det är självklart väldigt tråkigt att höra att ni är en bunt användare som upplever liknande problem med samtal. Vi har från vår sida inte någon övergripande störning vad gäller samtal just nu och tråden som tidigare har länkats avser en bugg med en tillfällig störning som är löst.

Detta är alltså inte något storskaligt problem som vi har uppmärksammat utan det verkar drabba ett mindre antal användare hos oss.

Att samtalen inte funkar som de ska för er är en konsekvens som kan komma från många olika orsaker. Oavsett vilket så vill vi självklart hjälpa er alla så att era samtal funkar problemfritt.

Vad har ni själva testat? Samt har ni rört er i samma stad? I så fall skulle det kunna bero på en trasig mast t.ex.

Hej!

Jag upptäckte att det är messenger som “blockerar” för mina inkomna samtal.. Jag av installerade och samtalen kommer fram igen.. Installerade messenger igen och det tog kanske 1 vecka så var problemet tillbaka.. Avinstallerade och samtalen kom in som vanligt igen.. ett liitet tips.

Vilken messenger menar du? Det finns säkert över 100 olika.

Messenger som tillhör Facebook.

Hej alla!

Det är självklart väldigt tråkigt att höra att ni är en bunt användare som upplever liknande problem med samtal. Vi har från vår sida inte någon övergripande störning vad gäller samtal just nu och tråden som tidigare har länkats avser en bugg med en tillfällig störning som är löst.

Detta är alltså inte något storskaligt problem som vi har uppmärksammat utan det verkar drabba ett mindre antal användare hos oss.

Att samtalen inte funkar som de ska för er är en konsekvens som kan komma från många olika orsaker. Oavsett vilket så vill vi självklart hjälpa er alla så att era samtal funkar problemfritt.

Vad har ni själva testat? Samt har ni rört er i samma stad? I så fall skulle det kunna bero på en trasig mast t.ex.

Hej!

Jag upptäckte att det är messenger som “blockerar” för mina inkomna samtal.. Jag av installerade och samtalen kommer fram igen.. Installerade messenger igen och det tog kanske 1 vecka så var problemet tillbaka.. Avinstallerade och samtalen kom in som vanligt igen.. ett liitet tips.

Vilken messenger menar du? Det finns säkert över 100 olika.

Hej alla!

Det är självklart väldigt tråkigt att höra att ni är en bunt användare som upplever liknande problem med samtal. Vi har från vår sida inte någon övergripande störning vad gäller samtal just nu och tråden som tidigare har länkats avser en bugg med en tillfällig störning som är löst.

Detta är alltså inte något storskaligt problem som vi har uppmärksammat utan det verkar drabba ett mindre antal användare hos oss.

Att samtalen inte funkar som de ska för er är en konsekvens som kan komma från många olika orsaker. Oavsett vilket så vill vi självklart hjälpa er alla så att era samtal funkar problemfritt.

Vad har ni själva testat? Samt har ni rört er i samma stad? I så fall skulle det kunna bero på en trasig mast t.ex.

Hej!

Jag upptäckte att det är messenger som “blockerar” för mina inkomna samtal.. Jag av installerade och samtalen kommer fram igen.. Installerade messenger igen och det tog kanske 1 vecka så var problemet tillbaka.. Avinstallerade och samtalen kom in som vanligt igen.. ett liitet tips.

Svara