Sms från 888, "nnn försökte ringa dig ..." även när telefonen är på.

  • 15 October 2021
  • 60 svar
  • 1621 visningar

Uppdatering av Amanda_Vimla 2021-11-16:

Upplever du att samtal inte kommer fram? Får du SMS från 888 om missade samtal? Kika in i Samtal - Den stora tråden för en tydlig guide med vad du kan testa för att få igång det. Funkar det ändå inte så hjälper vi dig supergärna i en felsökning som du får göra tillsammans med vår support på vimla.se/kontakt.

 

Hej

Jag får ofta sms från 888 om att någon har ringt mig, även när min telefon har varit påslagen. Men då borde det komma upp som missat samtal istället (Iphone 7S)?

Generellt tycker jag att Vimla bryter inkommande samtal för tidigt. Om telefonen ligger någonstans i våningen, kan det ta en stund innan man hittar den.

Går det att stänga av sms-meddelandena från 888 och att Vimla låter telefonen ringa längre och att det kommer upp som missat samtal i telefonen?

Då ser man ju också vem som ringt, om personen finns i ens kontaktlista.

I sms-et från 888 ser man bara ett telefonnummer.

Är detta operatörsrelaterat?

Med vänlig hälsning

Bertil Friman

 


60 svar

Det år ett casino företag som skickar sms jag tycker att du skall blocka dom 

 

Det råkar jag ut för ofta att jag har min telefon på och på armlängds avstånd men det ringer inte men jag får SMS från 888 att någon försökt ringa mig. I mitt fall gäller det av mig kända nummer såsom mina barn, så det  är inte telefonförsäljare eller casinoföretag.

 

Användarnivå 3

Det har varit en del såna här problem att samtal inte kopplas fram sen bytet till nya plattformen 2.0.

Då får man istället bara ett sms om missat samtal. Dvs telefonen ringer aldrig.

Sedan introduktionen av Vimla 2.0 är det mest problem. Jag överväger att lämna Vimla. Det är billigt men inte bra.

 

Användarnivå 7
Emblem +33

Jag är också med om detta till och från, senast hände det igår när en kompis försökte ringa mig. Det är ett välkänt problem som har varit uppe i forumet flera gånger. 

Användarnivå 7
Emblem +33

Anmärkningsvärt tyst från Vimla om det här problemet. 

Förmodligen är det den här buggen som fortfarande ställer till det:

Vimla skriver att den buggen är löst, men så verkar uppenbarligen inte vara fallet. Antagligen därför Vimla rekommenderar kunder att låsa mobilen till 3G.

Användarnivå 3
Emblem +10

Hej på er!

Jag får be om ursäkt för att jag tidigare har missat att svara er i denna tråden men nu är jag här :slight_smile:

Att man får SMS från 888 istället för att samtalet dyker upp på skärmen eller som en notis för missat samtal betyder att något har orsakat att samtalet inte når hela vägen fram. Det kan t.ex. bero på den allmänna täckningen på platsen, att något i telefonen och/eller byggnaden blockerar signalerna, tillfälliga störningar likt den som @Spotify har länkat här ovan m.m.

Just nu har vi ingen övergripande störning vad gäller samtal så vad som orsakar problemen går inte att säga på rak arm. Jag rekommenderar att ni kikar i vår stora tråd om samtal som ni hittar här:

Skulle problemen fortsätta så är ni supervälkomna att kontakta vår support och så startar vi en felsökning. 

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se 
 

@Jan Bertil Reinhold Friman,

Vad gäller att endast telefonnummer syns i SMS:et från oss via 888 så beror det på att vi inte har tillgång till din kontaktlista utan endast informationen om att ett specifikt nummer har försökt att nå dig.

Hej vimla. Jag har haft detta problemet jätte länge.. Inga samtal kommer fram till mig och jag kan ofta inte ringa till någon .. ingen signal kommer fram ens trots att täckningen är full. Dåligt. Blir att byta operatör nu.. missar många viktiga samtal. 

Användarnivå 3
Emblem +10

Hej @Sannah Victoria,

Supertråkigt att höra att du har upplevt problem med dina samtal under en längre tid. Så ska det absolut inte vara. Har du kikat i vår samtalsguide? Om inte så gör gärna det och kontakta vår support ifall du vill gå vidare med en felsökning så hjälper vi dig genast!

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se

Även vår familj har haft detta problem. Särskilt idag har det inträffat många gånger. Tappar även täckning stundtals när jag ska ringa. 
 

Användarnivå 3

Den enda lösningen för att garantera att samtal kommer fram med Vimla är att låsa telefonen till 3G.

Har du dålig 3G täckning där du befinner dig? Du kan titta på Telenors täckningskarta då Vimla är ett av Telenors varumärken. 

Bor i Malmö så täckning borde vara bra. Känns sådär att låsa till 3g. Har inte haft detta problem innan. 

Användarnivå 3
Emblem +10

Hej @Anders Winberg189 och @Majkey,

Jag rekommenderar att ni kikar i samtalsguiden och sen hör av er till vår support så att vi kan undersöka det närmre. 

Att låsa telefonen till 3G är inte alltid en garanterad lösning för att det ska fungera. Vi rekommenderar alltid låsning till 3G som en del av felsökningen för att ta reda på ifall samtalet lyckas via 3G men misslyckas via 2G/4G-nätet. 

Gällande täckningskartan så finns den även på vår hemsida.

Uppenbart ett stoort problem hos Vimla som ni måste lösa! Det drabbade mig i förrgår och håller fortfarande på.Det går att ringa och skriva sms och surfa från mobilen. Men alla som ringer får besked att jag stängt av min tfn eller är utan täckning. Sen kommer omedelbart ett SMS till mig att någon försökt ringa. Jag har 2 SIMkort i min telefon och det andra (annat företag) har inga proglem att ta emot samtal. Jag satte in SIMkortet i en annan tfn för jag tänkte det var fel på telefonen men det var samma sak där, ingen kan ringa till mig på VimlaSIMkortet.  

Jag fick rådet från Vimlachatten att låsa SIMkortet till 3 G ett tag och sen testa med 4 G igen. Har nu i 2 dygn haft det knutet till 3 G och det har inte varit problem med inringande samtal. Däremot är 3G väldigt segt  där jag bor så det tar en väldig tid att göra saker på nätet. Kopplade därför SIMkortet till 4 G idag. Men då blev det omedelbart så att inringande återigen får besked om att ”abonnenten du söker har stängt av sin tfn eller är utom täckning”. I samma sekund kommer ett sms till min tfn från 888 att xxx försökt ringa! Enligt forumet är det ju många som drabbats av detta.

Snälla Vimla förklara hur det kan bli så här och vad ni gör för att ordna det. Har faktiskt aldrig hört talas om detta problem hos någon annan leverantör.

 

Användarnivå 7
Emblem +33

För någon timme sedan fick jag sms från 888 om att någon försökt ringa mig igen. Undrar hur länge det här problemet ska pågå innan Vimla väljer att göra något åt det? Att låsa mobilen till 3G är ingen lösning som jag kommer acceptera. Förmodligen är det samma bugg som man skriver om här:

 

Användarnivå 2

Både jag och min fru har detta problem var och varannan dag och då får vi ändå väldigt få samtal. 
Att parkera på gammal 3G är ju nonsenstips. Det är Telenor som står för nätet och problemet uppkommer i vårt hus med god täckning. 
Vi överväger allvarligt att byta till annan operatör.
Vad har ni för förslag att rekommendera?

Användarnivå 7
Emblem +33

Både jag och min fru har detta problem var och varannan dag och då får vi ändå väldigt få samtal. 
Att parkera på gammal 3G är ju nonsenstips. Det är Telenor som står för nätet och problemet uppkommer i vårt hus med god täckning. 
Vi överväger allvarligt att byta till annan operatör.
Vad har ni för förslag att rekommendera?

Fello är ett väldigt populärt val. Men mitt tips blir nog att avvakta till Black Friday som är 26 november och se vad som erbjuds då. Förra året hade Fello trippelsurf-erbjudande på samtliga abonnemang förutom på det billigaste (det som kostar 95kr). 

Användarnivå 2

Tackar! @Spotify 

Bra tips med att vänta till Black Friday. 😜

Användarnivå 3

Det är uppenbarligen buggar i deras system fortfarande mer än ett år efter alla blev tvångsförflyttade till nya plattformen!

Det som stör mig mest är att Vimla vägrar erkänna det. Det rimliga hanterandet av detta är att starta en officiell tråd med dagliga uppdateringar om hur arbetet fortskrider med att lösa problemet!

Har läst på och förstår nu att dessa problem beror på att Vimla  som nästan enda operatör inte har tekniken VoLTE  (= samtal i 4 g nätet). Om detta står det i en särskild tråd sen flera år. Upprepade ggr står det att man arbetar på det. Den senaste informationen är att det i slutet av november ska beslutas i viket tidsperspektiv VoLTE ska införas i Vimla! Nu måste ni snabba på, om de rör sig om ngn månad till kan jag och sannolikt flera med mig tänka sig att stanna kvar i Vimla. Handlar det om ”någon gång under nästa år” är vi säkert måånga som lämnar. Hur blev det öht så att Vimla, som jag förstår är ett dotter/systerföretag till Telenor, inte tog med VoLTE  till Vomla2.0? Berätta!

Användarnivå 3

Dessa problem är inte p.g.a. att Vimla saknar VoLTE. Omkopplingen från 4G till 3G vid inkommande samtal ska ska funka oavsett om nätet stödjer VoLTE eller inte.

Det har det gjort hos alla andra operatörer sedan 4G infördes i Sverige. VoLTE kom långt senare hos samtliga operatörer.

Men däremot misstänker jag att man hos Vimla eller WG2 inte har något större intresse av att lösa detta problem då VoLTE kommer göra att omkopplingen inte behöver göras lika ofta. Kommer nog bli fortsatt många brutna samtal när man rör på sig istället och mobilen hoppar mellan olika celler ifall du råka gå över till en 3G cell. 

WG2 är Telenors och Ciscos nya molnplattform för att driva mobilnät med som vi betalande kunder hos Vimla testar åt dom. 

Användarnivå 3
Emblem +10

Hej alla!

Det är självklart väldigt tråkigt att höra att ni är en bunt användare som upplever liknande problem med samtal. Vi har från vår sida inte någon övergripande störning vad gäller samtal just nu och tråden som tidigare har länkats avser en bugg med en tillfällig störning som är löst.

Detta är alltså inte något storskaligt problem som vi har uppmärksammat utan det verkar drabba ett mindre antal användare hos oss.

Att samtalen inte funkar som de ska för er är en konsekvens som kan komma från många olika orsaker. Oavsett vilket så vill vi självklart hjälpa er alla så att era samtal funkar problemfritt.

Vad har ni själva testat? Samt har ni rört er i samma stad? I så fall skulle det kunna bero på en trasig mast t.ex.

Användarnivå 7
Emblem +33

Hej alla!

Det är självklart väldigt tråkigt att höra att ni är en bunt användare som upplever liknande problem med samtal. Vi har från vår sida inte någon övergripande störning vad gäller samtal just nu och tråden som tidigare har länkats avser en bugg med en tillfällig störning som är löst.

Detta är alltså inte något storskaligt problem som vi har uppmärksammat utan det verkar drabba ett mindre antal användare hos oss.

Att samtalen inte funkar som de ska för er är en konsekvens som kan komma från många olika orsaker. Oavsett vilket så vill vi självklart hjälpa er alla så att era samtal funkar problemfritt.

Vad har ni själva testat? Samt har ni rört er i samma stad? I så fall skulle det kunna bero på en trasig mast t.ex.

Ifall det skulle vara fel på täckningen borde väl inte smsen komma fram heller? Kan nämligen se att sms kommit fram utan fördröjning.

Jag har inte haft problem i Vimla tidigare förutom just vid övergången till 2.0.  Men nu började för några dagar sen problemen jag beskrev ovan för 4 dgr sen. Och det handlar inte om att jag förflyttar mig mellan olika nät utan jag sitter vid skrivbordet hemma större delen av tiden. Just nu fungerade det faktiskt när jag ställde över SIMkortet på 4 g igen! Har testat varje dag tidigare men då har inringande samtal inte kommit fram. Problemet att ställa in det på 3g är att det knappt går att surfa. Jag har det nu fortsatt inställt på 4 g förutsatt att det inte kommer ngt sms igen om att ”xxx försökt ringa …”. Men det vore bra att veta vad det beror på och hur ni åtgärdar det så man vet om man törs stanna kvar i Vimla som jag annars är nöjd med.

 

Svara