Klistrad tråd Tutorial

SMS - Den stora tråden

  • 15 October 2021
  • 34 svar
  • 571 visningar
SMS - Den stora tråden
Användarnivå 4
Emblem +52

SMS är en basfunktion som alltid ska fungera. Om det så är ett grattis-SMS till vännen eller notifikationen om att det där paketet äntligen har kommit fram till ombudet. Oavsett vilket så är det lika viktigt att funktionen rullar på som den ska. 

 

Av olika anledningar så kan ibland SMS:en strula och då har vi här lite tips och trix som antingen direkt kan lösa eller hjälpa till med att hitta vart problemet sitter. Här under har vi samlat de viktigaste stegen.
 

Första steget: En enkel omstart!

Det är långt ifrån ovanligt att en enkel omstart får det att fungera på ett nästan magiskt sätt. Därför gör du bäst i att börja med en omstart eller två innan du fortsätter att felsöka! :crystal_ball:


Stämmer meddelandecentralsnummer?


Vad är detta för konstigt som du kanske aldrig har hört talas om innan? I korta drag är det meddelandecentralsnumret som styr ditt SMS. Det är därför superviktigt att det stämmer i din telefons inställningar. 

Meddelandecentralsnumret behöver ligga inlagt i telefonen. Oftast ställs det in i appen som man skickar meddelanden med. Denna är nästan alltid rätt så fort man sätter i sitt SIM-kort. 

De gånger denna kan vara fel är till exempel om man har bytt app för meddelanden eller ändrat inställningarna själv. För att ställa in dem rätt följer man guiderna här: 

I en Androidtelefon:
i SMS-appen klicka på Inställningar > Fler Inställningar > SMS > Meddelandecentral

Fyll i +46724400000


I en iPhone:
Kontrollera vilket nummer som är inlagt genom att knappa in *#5005*7672# och trycka på lur. 

Det kommer alltid upp ett felmeddelande oavsett om numret stämmer eller ej. Har meddendecentralsnumret inte stämt tidigare så kommer det korrigeras per automatik även ifall ett felmeddelande uppstår.


Gäller det endast ett nummer?

 

Testa att ringa med dolt nummer, alltså #31#07… följt av de resterande siffrorna i telefonnumret.

Du kan dölja ditt eget nummer i telefonens inställningar. Kommer du fram när det är dolt så kan det bero på att telefonen har blockerat varandra. Ta bort kontakten för numret och testa igen.

 

Gäller det alla nummer? 


Eftersom “alla nummer” och “alla nummer” kan betyda två helt olika saker så finns det en viktig grej att klargöra så tidigt som möjligt. Är det en koppling mellan Vimla och en annan operatör? Är det kopplingen Vimla och Vimla eller är det verkligen alla nummer?

Är det till exempel alla SMS från företag så som Postnord och DHL, medan du kan ta emot SMS från dina nära och kära? Lösningen till problemet kan vi hitta mycket snabbare ifall detta står klart från början.


Om du låser telefonen till 3G, blir det någon skillnad?


Varför vill vi att du testar det här? Alla tester är en pusselbit för att vår support ska hitta var det bråkar. I det här steget handlar det om lokalisera ifall felet kan tänka sitta i uppkopplingen till 4G/2G eller 3G. 

Här under har du en liten guide på hur du låser telefonen till 3G:

I en Androidtelefon:
1. Gå till inställningar
2. Välj anslutning
3. Välj mobilnätverk
4. Välj nätläge
5. Välj endast 3G

(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)
 

I en iPhone:
1. Gå till inställningar
2. Välj mobilnät
3. Välj alternativ för mobildata
4. Välj röst och data
5. Klicka på 3G


Samla exempel på misslyckade SMS


Har det inte löst sig efter alla dessa tester så behövs exempel. Anledningen till att vi behöver exempel är för att vi ska kunna följa sms:en från punkt A till punkt B och se var någonstans det tar stopp.

Det är toppen att få med minst 2-3 st exempel på SMS. Alltså t.ex. 07xxx skickar SMS till 07xxx den 1/1 kl 12:00 och SMS:et misslyckas med följande felmeddelande "...", ifall något felmeddelande uppstår.

Exemplen får gärna inte vara äldre än en vecka.
 

:arrow_down:  Har ni egna tips om just SMS så får ni mer än gärna dela med er av dem här under i tråden!


34 svar

Jag kan inte smsa och tar inte emot smsa

Det var samma för oss med ett av korten i familjen, i över tre veckor. Det blev aldrig bättre. Lösningen var en annan operatör. Nu fungerar det numret också.

[Flyttad till SMS - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +23

Hej @Iman2,

Självklart ska du kunna skicka och ta emot SMS med ditt abonnemang hos oss. Varför det inte funkar för just dig just nu kan bero på många olika anledningar, så jag flyttade ditt inlägg här till vår guide för SMS :blush:

Kika gärna i den samt hör av dig till vår support ifall du önskar fortsatt hjälp:

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se

 

Har just bytt operatör till Vimla och plötsligt får jag inga sms från min man som också har Vimla. Hans mms kommer fram och vi har inte råkat blockera varandra. Vimla hittar inget fel och nu står man här med skägget i brevlådan... 

[Flyttad till SMS - Den stora tråden]

Har just bytt operatör till Vimla och plötsligt får jag inga sms från min man som också har Vimla. Hans mms kommer fram och vi har inte råkat blockera varandra. Vimla hittar inget fel och nu står man här med skägget i brevlådan... 

Om en operatör inte klarar av att leverera det man beställt och vill ha, då byter man.

[Flyttad till SMS - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +23

Hej @Veronika Piroska Elisabeth,

Det låter helt klart knasigt! Skulle vilja be dig att kontakta vår support så att vi kan undersöka det närmre och hjälpa dig :blush:

På rak arm är det nämligen svårt att säga exakt vad det beror på, då en tekniker skulle behöva kika på vad som har hänt med SMS:en. Samla på dig ett par exempel med datum och klockslag så ser vi över det! Snabbast hjälp får du i chatten.

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se 

Kan ta emot sms men mina meddelanden når inte mottagaren.

Användarnivå 4
Emblem +52

Kan ta emot sms men mina meddelanden når inte mottagaren.

Hejsan!
Har du testat allt ovan och det fortfarande inte fungerar för dig kan du kontakta vår support. 

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Användarnivå 3

Kan inte lägga till mitt nummer på discord som verifiering då jag inte fåt något sms. Antar problemet ligger hos mitt konto på vimla?

Användarnivå 4
Emblem +52

Kan inte lägga till mitt nummer på discord som verifiering då jag inte fåt något sms. Antar problemet ligger hos mitt konto på vimla?

Hejsan! 
Vi har haft problem med det tidigare men ska vara löst sedan en tid tillbaka. Därför vill vi gärna kolla närmare på vad som har hänt och varför det inte fungerar. 

Du är supervälkommen in till vår support. 
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Svara