SMS är en basfunktion som alltid ska fungera. Om det så är ett grattis-SMS till vännen eller notifikationen om att det där paketet äntligen har kommit fram till ombudet. Oavsett vilket så är det lika viktigt att funktionen rullar på som den ska.
Av olika anledningar så kan ibland SMS:en strula och då har vi här lite tips och trix som antingen direkt kan lösa eller hjälpa till med att hitta vart problemet sitter. Här under har vi samlat de viktigaste stegen.
Första steget: En enkel omstart!
Det är långt ifrån ovanligt att en enkel omstart får det att fungera på ett nästan magiskt sätt. Därför gör du bäst i att börja med en omstart eller två innan du fortsätter att felsöka!
Stämmer meddelandecentralsnummer?
Vad är detta för konstigt som du kanske aldrig har hört talas om innan? I korta drag är det meddelandecentralsnumret som styr ditt SMS. Det är därför superviktigt att det stämmer i din telefons inställningar.
Meddelandecentralsnumret behöver ligga inlagt i telefonen. Oftast ställs det in i appen som man skickar meddelanden med. Denna är nästan alltid rätt så fort man sätter i sitt SIM-kort.
De gånger denna kan vara fel är till exempel om man har bytt app för meddelanden eller ändrat inställningarna själv. För att ställa in dem rätt följer man guiderna här:
I en Androidtelefon:
i SMS-appen klicka på Inställningar > Fler Inställningar > SMS > Meddelandecentral
Fyll i +46724400000
I en iPhone:
Kontrollera vilket nummer som är inlagt genom att knappa in *#5005*7672# och trycka på lur.
Det kommer alltid upp ett felmeddelande oavsett om numret stämmer eller ej. Har meddendecentralsnumret inte stämt tidigare så kommer det korrigeras per automatik även ifall ett felmeddelande uppstår.
Gäller det endast ett nummer?
Testa att ringa med dolt nummer, alltså #31#07… följt av de resterande siffrorna i telefonnumret.
Du kan dölja ditt eget nummer i telefonens inställningar. Kommer du fram när det är dolt så kan det bero på att telefonen har blockerat varandra. Ta bort kontakten för numret och testa igen.
Gäller det alla nummer?
Eftersom “alla nummer” och “alla nummer” kan betyda två helt olika saker så finns det en viktig grej att klargöra så tidigt som möjligt. Är det en koppling mellan Vimla och en annan operatör? Är det kopplingen Vimla och Vimla eller är det verkligen alla nummer?
Är det till exempel alla SMS från företag så som Postnord och DHL, medan du kan ta emot SMS från dina nära och kära? Lösningen till problemet kan vi hitta mycket snabbare ifall detta står klart från början.
Om du låser telefonen till 3G, blir det någon skillnad?
Varför vill vi att du testar det här? Alla tester är en pusselbit för att vår support ska hitta var det bråkar. I det här steget handlar det om lokalisera ifall felet kan tänka sitta i uppkopplingen till 4G/2G eller 3G.
Här under har du en liten guide på hur du låser telefonen till 3G:
I en Androidtelefon:
1. Gå till inställningar
2. Välj anslutning
3. Välj mobilnätverk
4. Välj nätläge
5. Välj endast 3G
(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)
I en iPhone:
1. Gå till inställningar
2. Välj mobilnät
3. Välj alternativ för mobildata
4. Välj röst och data
5. Klicka på 3G
Samla exempel på misslyckade SMS
Har det inte löst sig efter alla dessa tester så behövs exempel. Anledningen till att vi behöver exempel är för att vi ska kunna följa sms:en från punkt A till punkt B och se var någonstans det tar stopp.
Det är toppen att få med minst 2-3 st exempel på SMS. Alltså t.ex. 07xxx skickar SMS till 07xxx den 1/1 kl 12:00 och SMS:et misslyckas med följande felmeddelande "...", ifall något felmeddelande uppstår.
Exemplen får gärna inte vara äldre än en vecka.
Har ni egna tips om just SMS så får ni mer än gärna dela med er av dem här under i tråden!