Klistrad tråd Tutorial

SMS - Den stora tråden

  • 15 October 2021
  • 15 svar
  • 250 visningar
SMS - Den stora tråden
Användarnivå 4
Emblem +33

SMS är en basfunktion som alltid ska fungera. Om det så är ett grattis-SMS till vännen eller notifikationen om att det där paketet äntligen har kommit fram till ombudet. Oavsett vilket så är det lika viktigt att funktionen rullar på som den ska. 

 

Av olika anledningar så kan ibland SMS:en strula och då har vi här lite tips och trix som antingen direkt kan lösa eller hjälpa till med att hitta vart problemet sitter. Här under har vi samlat de viktigaste stegen.
 

Första steget: En enkel omstart!

Det är långt ifrån ovanligt att en enkel omstart får det att fungera på ett nästan magiskt sätt. Därför gör du bäst i att börja med en omstart eller två innan du fortsätter att felsöka! :crystal_ball:


Stämmer meddelandecentralsnummer?


Vad är detta för konstigt som du kanske aldrig har hört talas om innan? I korta drag är det meddelandecentralsnumret som styr ditt SMS. Det är därför superviktigt att det stämmer i din telefons inställningar. 

Meddelandecentralsnumret behöver ligga inlagt i telefonen. Oftast ställs det in i appen som man skickar meddelanden med. Denna är nästan alltid rätt så fort man sätter i sitt SIM-kort. 

De gånger denna kan vara fel är till exempel om man har bytt app för meddelanden eller ändrat inställningarna själv. För att ställa in dem rätt följer man guiderna här: 

I en Androidtelefon:
i SMS-appen klicka på Inställningar > Fler Inställningar > SMS > Meddelandecentral

Fyll i +46724400000


I en iPhone:
Kontrollera vilket nummer som är inlagt genom att knappa in *#5005*7672# och trycka på lur. 

Det kommer alltid upp ett felmeddelande oavsett om numret stämmer eller ej. Har meddendecentralsnumret inte stämt tidigare så kommer det korrigeras per automatik även ifall ett felmeddelande uppstår.


Gäller det endast ett nummer?

 

Testa att ringa med dolt nummer, alltså #31#07… följt av de resterande siffrorna i telefonnumret.

Du kan dölja ditt eget nummer i telefonens inställningar. Kommer du fram när det är dolt så kan det bero på att telefonen har blockerat varandra. Ta bort kontakten för numret och testa igen.

 

Gäller det alla nummer? 


Eftersom “alla nummer” och “alla nummer” kan betyda två helt olika saker så finns det en viktig grej att klargöra så tidigt som möjligt. Är det en koppling mellan Vimla och en annan operatör? Är det kopplingen Vimla och Vimla eller är det verkligen alla nummer?

Är det till exempel alla SMS från företag så som Postnord och DHL, medan du kan ta emot SMS från dina nära och kära? Lösningen till problemet kan vi hitta mycket snabbare ifall detta står klart från början.


Om du låser telefonen till 3G, blir det någon skillnad?


Varför vill vi att du testar det här? Alla tester är en pusselbit för att vår support ska hitta var det bråkar. I det här steget handlar det om lokalisera ifall felet kan tänka sitta i uppkopplingen till 4G/2G eller 3G. 

Här under har du en liten guide på hur du låser telefonen till 3G:

I en Androidtelefon:
1. Gå till inställningar
2. Välj anslutning
3. Välj mobilnätverk
4. Välj nätläge
5. Välj endast 3G

(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)
 

I en iPhone:
1. Gå till inställningar
2. Välj mobilnät
3. Välj alternativ för mobildata
4. Välj röst och data
5. Klicka på 3G


Samla exempel på misslyckade SMS


Har det inte löst sig efter alla dessa tester så behövs exempel. Anledningen till att vi behöver exempel är för att vi ska kunna följa sms:en från punkt A till punkt B och se var någonstans det tar stopp.

Det är toppen att få med minst 2-3 st exempel på SMS. Alltså t.ex. 07xxx skickar SMS till 07xxx den 1/1 kl 12:00 och SMS:et misslyckas med följande felmeddelande "...", ifall något felmeddelande uppstår.

Exemplen får gärna inte vara äldre än en vecka.
 

:arrow_down:  Har ni egna tips om just SMS så får ni mer än gärna dela med er av dem här under i tråden!


15 svar

Då jag ska sms:a och säga upp mig från att få sms från ett företag får jag felkod 38 trots att numret och det jag skriver är korrekt. 

[Flyttad till SMS - Den stora tråden]

Användarnivå 3
Emblem +10

Hej @Jonas Torbjörn,

Jättebra att du hör av dig! Gäller det SMS till specifikt det företaget eller även till andra nummer? Om du testar igen och det inte funkar så testa att aktivera premiumtjänster på ditt Mitt Vimla > Inställningar och testa sen att skicka SMS:et igen.

Vissa företag tar betalt för SMS som man skickar till dem, ibland även för SMS:en som man skickar i samband med uppsägning. Om du aktiverar premiumtjänster och SMS:et går iväg så kan du alltså bli debiterad av företaget för det SMS som du har skickat.

En annan väg att gå är att kika på ifall du kan kontakta företaget på något annat sätt, t.ex. via mejl.

Användarnivå 7
Emblem +33

Idag har jag haft enorma problem med att ta emot sms, det är helt hopplöst att föra en konversation via sms när flera sms inte kommer fram till mig… Enligt status.vimla.se har ni inte heller haft en driftstörning. Vad beror detta på?

Användarnivå 3
Emblem +10

@Spotify,

Det stämmer att vi inte ska ha haft någon driftstörning idag. Du kan testa starta om telefonen både med och utan SIM-kortet i och slå på och av flygplansläget ett par gånger om du inte redan har gjort det.

Skulle du inte ha fått dina SMS imorgon så rekommenderar jag att du hojtar till oss på chatten så kikar vi på vad som har hänt och hjälper dig vidare.

Användarnivå 7
Emblem +33

@Spotify,

Det stämmer att vi inte ska ha haft någon driftstörning idag. Du kan testa starta om telefonen både med och utan SIM-kortet i och slå på och av flygplansläget ett par gånger om du inte redan har gjort det.

Skulle du inte ha fått dina SMS imorgon så rekommenderar jag att du hojtar till oss på chatten så kikar vi på vad som har hänt och hjälper dig vidare.

Hur är det tänkt att jag ska kunna hålla koll på ifall jag får alla sms imorgon? Idag upptäcktes det av en slump när konversationen kändes helt ofullständig och jag skickade en screenshot till mottagaren som bekräftade att han skickat 5 sms till. Men sådär kan jag inte hålla på varje gång. Tycker det är frustrerande att ni inte tar det på större allvar än så. Redan testat att sätta mobilen i flygplansläge 7-8 gånger, samt att starta om mobilen. Ingen aning ifall det hjälpte för det är svårt för mig att kontrollera det.

Användarnivå 4
Emblem +33

@Spotify,

 

Förstår att det är frustrerande och tar tid med en felsökning. Här är det konstaterat ingen driftstörning det handlade om utan i så fall i ditt abonnemang eller telefon som gjorde att sms:en inte kom fram. Därför måste våran support kolla vidare på det med hjälp av felsökning. I den felsökning kräver det vissa test av dig som användare. 

Har du testat allt i våran guide ovan kontakta våran support så kan de kolla vidare med dig.
Du hittar dem här:

Mail: hej@vimla.se

chatt: vimla.se/kontakt (vardagar mellan 9-16).

Användarnivå 7
Emblem +33

@Spotify,

 

Förstår att det är frustrerande och tar tid med en felsökning. Här är det konstaterat ingen driftstörning det handlade om utan i så fall i ditt abonnemang eller telefon som gjorde att sms:en inte kom fram. Därför måste våran support kolla vidare på det med hjälp av felsökning. I den felsökning kräver det vissa test av dig som användare. 

Har du testat allt i våran guide ovan kontakta våran support så kan de kolla vidare med dig.
Du hittar dem här:

Mail: hej@vimla.se

chatt: vimla.se/kontakt (vardagar mellan 9-16).

Jag kontaktade supporten igår när det här problemet uppstod, det enda som gjordes var att ni startade om mitt abonnemang, sedan skulle jag sätta mobilen i flygplansläge 7-8 ggr och sedan starta om mobilen. Någon felsökning ville man inte göra. Det känns som en helt hopplös situation för min del, vilka mer sms har jag inte fått? Det är omöjligt för mig att veta.

Användarnivå 3
Emblem +10

@Spotify,

Toppen att du kontaktade vår support! Att du inte blev erbjuden fortsatt felsökning brukar betyda att SMS:en har kommit fram samt att vi kan se att det inte är något knasigt på abonnemanget :blush:

Förstår självklart din oro för att det ska hända igen och skulle det mot förmodan ske så kommer vi såklart att undersöka det närmre i en felsökning. 

Användarnivå 7
Emblem +33

@Spotify,

Toppen att du kontaktade vår support! Att du inte blev erbjuden fortsatt felsökning brukar betyda att SMS:en har kommit fram samt att vi kan se att det inte är något knasigt på abonnemanget :blush:

Förstår självklart din oro för att det ska hända igen och skulle det mot förmodan ske så kommer vi såklart att undersöka det närmre i en felsökning. 

Det betvivlar jag att ni faktiskt har kontrollerat, för då hade ni sett att det är fem sms som inte kommit fram. Du kan få kontrollera det om du vill.

Användarnivå 3
Emblem +10

@Spotify,

Om du fortfarande har SMS som inte har kommit fram så ska vi såklart hjälpa dig med det. Hojta till vår support med exempel på SMS:en och så undersöker vi det tillsammans med en tekniker.

Alltså t.ex. 07xxx SMS:ar till 07xxx den 1/1 kl 12:00 och SMS:et misslyckas med följande felmeddelande "...", eller vad som sker t.ex. det ser ut att gå iväg som det ska.

Exemplen får gärna inte vara äldre än en vecka.

Hej,

Jag kan inte avregistrera mig från sms reklam, har aktiverat utlandssamtal.

Mycket irriterande om man inte kan göra detta.

[Flyttad till SMS - Den stora tråden]

Användarnivå 3
Emblem +10

Hej @Urban Joakim,

Har du testat att aktivera Premiumtjänster på ditt Mitt Vimla > Inställningar? Det är inte ovanligt att företag debiterar dig för att SMS:a till dem och även i de fall då det gäller att stoppa en prenumeration.

Via premiumtjänster så öppnar du upp ditt abonnemang för SMS och samtal som kostar samt för betaltjänster.

Ett annat alternativ skulle kanske vara att kontakta företaget på annat vis, kanske via mejl? :blush:

Hej @Urban Joakim,

Har du testat att aktivera Premiumtjänster på ditt Mitt Vimla > Inställningar? Det är inte ovanligt att företag debiterar dig för att SMS:a till dem och även i de fall då det gäller att stoppa en prenumeration.

Via premiumtjänster så öppnar du upp ditt abonnemang för SMS och samtal som kostar samt för betaltjänster.

Ett annat alternativ skulle kanske vara att kontakta företaget på annat vis, kanske via mejl? :blush:

Hej.

Det löste sig efter att jag aktiverade premium tjänsten.

Tack!

 

Hej Sms till vissa telefonnummer levereras först efter 24 timmar. Var ligger problemet och vad gör jag för att lösa det?

 

[Flyttad till SMS - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +33

Hejsan @AnnicaE !
 

Väldigt märkligt. Speciellt att det endast är vissa nummer det gäller.
Då det bara är vissa nummer, finns det någon gemensam nämnare?
Samma operatör, bara företag eller liknande? 
Är det bara när du är ute på vift som du har problemet eller är det helt oberoende?

När du har testat och har svar på alla frågor kontakta våran support så kan vi ta det vidare där då detta är ett publikt forum och vi behöver mer information av dig.

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
 

Svara