simkort i router

  • 24 March 2020
  • 18 svar
  • 1638 visningar

Hej,

Jag har ett nytt Vimla simkort som inte går upp i min TP link 4g router.
Routern funkar bra med kort från Telia, Halebop och Hallon.
Vimla kortert funkar bra i telefonen och ger mellan 5 till 8 Gbit, det är inte pin låst.
Något tips, vad gör jag för fel?
Mvh Håkan Bergström



18 svar

@qhakber

Hur gammal är routern? Vet du ifall du har Vimla 1.0 eller Vimla 2.0?

Om du har Vimla 2.0 och routern är några år gammal kanske den inte klarar det nya nät-ID som Vimla 2.0 använder. I så fall kan det ev. hjälpa med en firmwareuppgradering till routern om det finns någon.

En annan sak att kolla om du har Vimla 2.0 är att det ofta behövs manuell inställning av APN enligt Vimlas guider. Kan du se i routern om den får signal överhuvudtaget med Vimla-SIM?

Hej och tack för svaret,


Routern är från förra sommaren, TP-link Archer MR200 och Vimlaabonnemanget helt nytt jag fick paketet igår.
Hur ser jag om det är 1.0 eller 2.0?
Routern är uppdaterad.
Mvh Håkan B


@qhakber sa:

Hur ser jag om det är 1.0 eller 2.0?

Vilken färg har ditt SIM-kort?

Grön logga = Vimla 1.0
Svart logga = Vimla 2.0

Hej,


Jag har exakt samma problem som du. Grannens kort från Telia fungerar.

Jag har Vimla 2.0. Fick du någon lösning på ditt problem?

.

Jag har samma problem med en TP-Link Archer MR400. Blir nedkopplad helatiden.

Sätter jag in ett simkort med en annan operatör fungerar det klockrent. Har testat med två olika Vimla-abbonemang. Samma problem. 

 

Vad är lösningen på detta?

Jag hade samma problem. Köpt en ny TP-Link Archer MR600 idag från Kjell & Company. 
Jag löste det med dessa inställningar i Advanced läge.

Network Search: Manuel

APN Type: Static

APN: internet

En faceplate med val av ISP kommer upp o där väljer du Telenor.

Fungerar bra för mig. Lycka till! 👍🏻

Se bifogad bild.


 

Jag har ett simkort med grön logga. Inställningarna för Telenor fungerar inte. Däremot Inställningarna för 2.0. Men APN typ "Static" innebär väl statisk IP? 

Har en Archer MR200 som tappar internet 

 

Användarnivå 2

The issue with the ID's between the old and new sim appears to be in the IMSI number of your SIM.

The old SIM has a code 240 08 (in fact it is Telenor)

The new SIM  has code 240 06 (that is Vimla)

In any case the SIM needs to connect to the Telenor network (PLMN 240 08)

Some devices appear not to handle connecting a SIM with 240 06 to network with 240 08….. automatically.

In which case you need to select the network manually.

And setup the apn manually as well.

The issue with the ID's between the old and new sim appears to be in the IMSI number of your SIM.

The old SIM has a code 240 08 (in fact it is Telenor)

The new SIM  has code 240 06 (that is Vimla)

In any case the SIM needs to connect to the Telenor network (PLMN 240 08)

Some devices appear not to handle connecting a SIM with 240 06 to network with 240 08….. automatically.

In which case you need to select the network manually.

And setup the apn manually as well.

And how do i an manually setup with Vimlas poor description?

Give us something to work with

Användarnivå 2

That is mainly depending on your device.

You can set the network selection to manually and select the correct network (Telenor SE 4G or LTE)

Then you set the APN to ‘internet’ (NOT internet.telenor.se as the SIM might have by default, that does not work), for Vimla SIM 2.0

OR

You set the APN to ‘services.telenor.se’, for the old Vimla SIM.

And a bit of luck (meaning that your device understands that the 240 06 SIM is allowed to connect network 240 08)…..

Note that the drawback of manually selecting a network could be that 4G internet will work as supposed, but that you cannot make calls from the SIM (unless your device supports VoLTE). This most likely applies to routers that have a RJ11 phone jack as well. 

 

Note: I am just a Vimla user and not affiliated at all to Vimla other than that I use their SIM in my routers. “Give us something to work with” should be addressed to Vimla I suppose. The chatt usually is able to help you within a reasonable amount of time. Avoid mentioning you have a router as they then just say they do not officially support it….

Användarnivå 2

@Teklov I notice you have a SIM with green logo. That means you have an old SIM (NOT the SIM 2.0!!).

In which case you have to set the APN manualy to services.telenor.se (other instructions should be the same as above).

In my experience connecting a old SIM has less pitfalls…..

mitt simkort funkar inte, har en router från Net1

Inget svar från support… Varför ?

Användarnivå 4
Emblem +13

@Anders R Östlund 

Här är ett öppet diskussionsforum där både användare och några Vimla ansvariga svarar och hjälper i mån av tid.

För att få direkt hjälp kan du chatta med supporten via https://www.vimla.se/kontakt eller https://mitt.vimla.se/ när de har öppet. (helgfria vardagar mellan 9-16, begränsade tider under jul och nyårshelgen). 

 

Sedan vill jag dubbelkolla att du har ändrat dina APN inställningar på din mobila router?

Eftersom internet inställningar hos Net1 och Vimla skiljer sig så är det bra att dubbelkolla att din router har inställningar som finns här:

 

Hoppas att du kommer igång!

Jag har samma problem med en TP-Link Archer MR400. Blir nedkopplad helatiden.

Sätter jag in ett simkort med en annan operatör fungerar det klockrent. Har testat med två olika Vimla-abbonemang. Samma problem. 

 

Vad är lösningen på detta?

Posta en screenshot på dina APN-inställningar så ska jag  försöka hjälpa dig. Har du Vimla 1.0 eller 2.0?

Jag har lämnat Vimla för Halebop. Och det bara fungerar klockrent. Helt magiskt!

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan allihopa!


Superkul att ni vill använda vimlas abonnemang även i era routrar!

Då våra abonnemang inte är gjorda för specifikt routers. Vi har ingen speciell utbildning för routers och kan därför vara svårt att felsöka. Men jag tillsammans med många av mina kollegor har hjälpt användare att få igång det som det ska. Det kan behövas lite tips och trix för att få det att fungera. Men vi hjälper alltid till så gott det går via vår support även om det gäller routers/modem. Jag vill dock understryka att detta inte är någon garanti för att våra simkort ska fungera i en router eller att vi får det att fungerar. Därför går vi inte ut att vi erbjuder simkort till routers. Ber verkligen om ursäkt om det har blivit missförstånd angående detta!

Den vanligaste anledningen till att routern inte tar emot någon data är att apn:en inte stämmer eller har lagts in fel. Något som kan göra att datan kommer och går kan vara att man har ersatt eller redigerat befintliga apn:er. Då vill routern hela tiden gå tillbaka till gamla och kan upplevas väldigt ostadigt. Bäst är om du kan skapa en ny profil och lägga in apn:en därefter. Då har bara routern en apn profil att gå efter. 

Profil för TP- Link som fungerar:

Profile name: Internet
PDP type: IPv4
APN type: Static
APN: internet
username: lämna blankt
password: lämna blankt
Authentication type: PAP

 

Just TP link och Huawei är två märken av routrar som fungerar jättebra med oss. Rekommenderar TP-link över Huawei personligen då dem är lite mer användarvänliga men det väljer man självklart själv. 

 

Summering: Var inte rädda för att kontakta vår support. Vi gör alltid vårt bästa för att hitta den bästa lösningen till er. 

 

Hejsan allihopa!


Superkul att ni vill använda vimlas abonnemang även i era routrar!

Då våra abonnemang inte är gjorda för specifikt routers. Vi har ingen speciell utbildning för routers och kan därför vara svårt att felsöka. Men jag tillsammans med många av mina kollegor har hjälpt användare att få igång det som det ska. Det kan behövas lite tips och trix för att få det att fungera. Men vi hjälper alltid till så gott det går via vår support även om det gäller routers/modem. Jag vill dock understryka att detta inte är någon garanti för att våra simkort ska fungera i en router eller att vi får det att fungerar. Därför går vi inte ut att vi erbjuder simkort till routers. Ber verkligen om ursäkt om det har blivit missförstånd angående detta!

Den vanligaste anledningen till att routern inte tar emot någon data är att apn:en inte stämmer eller har lagts in fel. Något som kan göra att datan kommer och går kan vara att man har ersatt eller redigerat befintliga apn:er. Då vill routern hela tiden gå tillbaka till gamla och kan upplevas väldigt ostadigt. Bäst är om du kan skapa en ny profil och lägga in apn:en därefter. Då har bara routern en apn profil att gå efter. 

Profil för TP- Link som fungerar:

Profile name: Internet
PDP type: IPv4
APN type: Static
APN: internet
username: lämna blankt
password: lämna blankt
Authentication type: PAP

 

Just TP link och Huawei är två märken av routrar som fungerar jättebra med oss. Rekommenderar TP-link över Huawei personligen då dem är lite mer användarvänliga men det väljer man självklart själv. 

 

Summering: Var inte rädda för att kontakta vår support. Vi gör alltid vårt bästa för att hitta den bästa lösningen till er. 

 

Har redan provat den inställningen med olika routrar, både med pap/chap och internet som apn, samt telonors apn. Har provat ALLA tänkbara inställningar och lagt på tok för mycket av min tid på detta. Ni tror fortfarande att det är en inställning som är fel. Det är det inte. Ert nya simkort fungerar bara inte. Även om man kopplas upp bryts det inom något intervall mellan 5-15 minuter. Det dör alltså hela tiden. När började detta? Jo när jag fick mitt nya simkort. Jag testade att sätta i mitt jobbsimkort (telenor) och då fungerade det utan problem direkt. Olika routrar, olika inställningar, men alltid ett problem när man har just ert sim-kort.

Har precis bytt till Halebop nu, mottagningen är mycket bättre, har en konstant uppkoppling och ett extrasim som ni än idag inte kan erbjuda. Tänker inte slösa en till sommar på landet med ert simkort. Trots att jag fick mer data hos er och att jag hade en bra Tipsa-rabatt så lämnade jag er. Det var motvilligt men jag hade inget val till slut. Extremt tråkigt men ni har raserat hela ert varumärke för mig. Vimla är en lekstuga. 

D-link 4G LTE DWR-921

 

Laddade ned senaste firmwaren. Då dök Vimla upp som network.

Internettet fungerade även med gamla firmwaren.

 

WAN SERVICE:

My internet connection : 4G LTE/3G

Dial-up profile: Manual

Prefer service type: Auto

Country: Sweden

Telecom: Others

Authentication: PAP

APN: internet

Pin code: 0000

 

PIN Configuration

Pin code request function: Enable

SIM PIN Code: 0000

 

Ta da!

Svara